Zwanger & gezond eten clubje

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Bushbaby, 15 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bushbaby

Bushbaby Actief lid

12 dec 2013
    117
    5
    18
    Veluwe
    Hallo iedereen,

Zijn er zwangere dames die de komende maanden samen met mij hun best willen doen om gezond te eten tijdens de zwangerschap en hun ervaringen in dit topic willen delen?

Ik ben nu bijna 14 weken zwanger en de laatste 6 weken heb ik echt veel te veel gegeten, gesnoept en gesnackt. De rem ging nogal los! Normaal leefde ik heel gezond, sportte ook veel (en nu nog wel aardig), maar nu opeens gaat continu de rem los en heb ik echt mega snoep/chips/snack aanvallen. Had (heb) de laatste weken ook flink last van de hormonen en ben altijd al een emotie-eter geweest, en nu ik zwanger ben gaat dat opeens in de overtreffende trap. Ik durf niet eens meer op de weegschaal te staan nu, maar weet zeker dat ik de afgelopen 6 weken flink (en onnodig) ben aangekomen :(.

Ik wil niet dat het zo doorgaat en wil graag vanaf nu de knop omzetten en echt gezond gaan eten, en normale porties, dus gewoon volgens een schema van gezond ontbijt, tussendoortje, gezonde lunch, tussendoortje, gezond avondeten, tussendoortje. En blijven sporten/bewegen zolang het goed gaat.

Door er in dit groepje dagelijks over te kunnen praten, eetlijstjes te kunnen plaatsen, ervaringen uit te kunnen wisselen, hoop ik een extra stok achter de deur te hebben om de komende 6 maanden van de zwangerschap gezond door te brengen. Veel beter voor ons kindje en veel beter voor mijn eigen lijf!

Wie heeft ook moeite met gezond eten en vindt het leuk om er samen over te schrijven?

Ik hoop dat zich een aantal meiden aansluiten bij dit clubje en we elkaar kunnen aanmoedigen om gezond en fit te blijven :) !

2. PH1

PH1 Bekend lid

16 nov 2014
    924
    77
    28
    Vrouw
    Wat een leuk idee!

Ik ben morgen 20 weken zwanger en tot week 17 dagelijkse misselijk geweest waarvan alleen de laatste twee weken niet spugen!

Het eten is toen dan ook niet al te best geweest en ik was blij als er iets in bleef!

Nu doe ik erg mijn best op gezond te eten, maar dat lukt nog niet zo best! Hopen dat dit topic me een handje kan helpen!

3. Bushbaby

Bushbaby Actief lid

12 dec 2013
    117
    5
    18
    Veluwe
    Hoi PH1, leuk dat je mee gaat schrijven :) !
    Volgens mij hebben we een beetje het omgekeerde probleem gehad dan, haha. Jij hebt te weinig gegeten en ik te veel :D !
    Ben je ook afgevallen door al het overgeven? Ik ben echt al wel wat kilo's aangekomen, zeker de laatste 6 weken door al het geschrans :$ ...
    Vanaf nu ga ik het echt anders doen. En ik hoop dat mijn gewicht de komende tijd stabiel blijft of door het gezonde eten (maar niet echt lijnen natuurlijk, want dat is ook niet goed nu) weer ietsjes terug zakt. We zullen het zien!

Wel vervelend dat je zo erg misselijk bent geweest. Ik was vaak wel wat misselijk/weeïg maar hoefde nooit over te geven. Sterker nog, eten hielp juist tegen de misselijkheid.... haha.

4. PH1

PH1 Bekend lid

16 nov 2014
    924
    77
    28
    Vrouw
    Ik ben niet veel afgevallen omdat vooral het ongezondere binnen bleef ;) Wel was ik tot week 18 nog lichter dan voordat ik zwanger werd.

Ik heb morgen een verjaardag en dan probeer ik wat gezondere keuzes te maken, maar heel gezond gaat dat vast niet worden! Vanaf maandag echt goed aan de slag!

5. Bushbaby

Bushbaby Actief lid

12 dec 2013
    117
    5
    18
    Veluwe
    Zo, dag 1 van mijn 'de-rest-van-de- zwangerschap-gezond-eten' project zit er al bijna op en ik voel me helemaal blij dat ik hier aan ben begonnen! Nog maar 6 maanden te gaan tot de uitgerekende datum hihi, moet lukken ;) !

Dit is mijn lijstje van vandaag:
    o: 250 gr magere yoghurt met 30 gr muesli en 100 gr fruit erdoor
    t: 2 kleine appels
    b: vakantiewoning en 2 B&B kamers schoonmaken (ik heb een eigen B&B)
    t: 3 volkoren boterhammen met casselerrib en sla erop
    t: 250 gram magere aardbeienkwark
    t: granenkoek (soort liga achtig ding)
    b: 40 minuten op de hometrainer gezeten (19.1 km gefietst)
    a: spaghetti (100 gram, gekookt gewogen) met ca 250 gram wokgroente en 175 gram koolvis en wat pesto erdoor
    t: cappuccino
    Nog gepland voor vanavond:
    t: 300 gram meloen met 100 gram yoghurt erdoor
    t: een koek
    Mocht ik nog trek hebben dan neem ik nog iets van melk met muesli als extra'tje.

Ben heel tevreden :) !

Zijn er nog meer zwangere dames die hun eetgewoonten willen verbeteren? Van harte welkom in dit topic ;) !

6. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Misschien moet ik mij hier ook maar aansluiten. Ik eet echt te veel ongezonde dingen die ik normaal nooit eet.
    Ben nu 6 weken. 2 kg erbij al, maar dat was op de testdag al. Ik denk vooral vocht en darmen. Het blijft gelukkig nu gelijk.

7. PH1

PH1 Bekend lid

16 nov 2014
    924
    77
    28
    Vrouw
    Dat ziet er netjes uit! Ik zal mijn lijstje ook dagelijks posten, maar die is lang niet zo gezond hoor :eek:

8. PH1

PH1 Bekend lid

16 nov 2014
    924
    77
    28
    Vrouw
    Gezellig!

9. Bushbaby

Bushbaby Actief lid

12 dec 2013
    117
    5
    18
    Veluwe
    Ha lotje, gezellig dat je je bij ons aansluit :) !!

Ik ga me donderdag maar eens wegen, ik durf niet meer zo goed ;) ....
    Toen ik positief testte, woog ik 66 kilo (ik ben 1.72 lang). En toen ik me de laatste keer woog, 2 weken geleden, was het 69 kilo (tussendoor had ik de 72 al een keer aangetikt, ik schommelde best wel).
    Maar in de afgelopen 2 weken heb ik echt ZO ontzettend veel gesnoept en gesnackt, dat ik denk dat ik nu zeker weer rond de 72/73 zit......of erger..... ik ga echt mijn best doen om het nu constant te houden (of voorzichtig weer iets te laten zakken door gezond te eten, maar wel genoeg), zéker tot aan de 20 weken, want aankomen is nu gewoon nog niet echt nodig. En het moet er allemaal weer af na de bevalling (althans, de onnodig aangevreten kilo's ;) ).....

Dit is mijn lijstje van vandaag:
    o: 250 gr magere yoghurt met 30 gr muesli en 100 gr fruit
    t: 2 kleine appels
    l: 3 volkoren boterhammen met casselerrib en sla
    t: klein softijsje
    t: roze tompouce! Om met mijn man te vieren dat we vandaag een geslachtsecho hebben gehad :D
    a: tagliatelle met doperwten, broccoli, champignons, pesto en kip
    t: 250 gr magere aardbeienkwark
    t: 300 gr meloen met 100 gr yoghurt

We hadden dus vandaag een geslachtsecho, althans, ik was alleen, want man kon niet mee i.v.m. werk. En tegen alle statistieken in, want in de familie van mijn man zijn al 3 generaties lang alleen maar jongens geboren en hij heeft zelf ook al 3 zoons, krijgen we naar alle waarschijnlijkheid een meisje :D !! Echt super leuk, en erg onvoorstelbaar nog, ik was al helemaal op een jongen ingesteld vanwege de familiegeschiedenis ;). Dus toen mijn man thuiskwam heb ik het geslacht onthuld met een roze Hema tompouce op een roze 'hoera een meisje!'-bordje :) !

10. PH1

PH1 Bekend lid

16 nov 2014
    924
    77
    28
    Vrouw
    Ik durf mijn lijstje haast niet te posten...

O 2 witte boterhammen met hagelslag en glas sinaasappelsap
    T Glas optimel
    L Schaaltje vanille vla
    T Banaan
    D sperziebonen, cordon bleu en champignonschnizel
    T 2 glazen cassis, latte macchiato caramel en stroopkoek

11. Bushbaby

Bushbaby Actief lid

12 dec 2013
    117
    5
    18
    Veluwe
    Hoi PH1, ik vind jouw lijstje niet zo schokkend hoor ;) ! Ja, er zitten wat ongezondere keuzes tussen, maar ook gezonde dingen en bovendien is de totale hoeveelheid kcal totaal niet te veel. Ik zou redelijk tevreden zijn met dit lijstje, maar mijn allerbelangrijkste doel is dan ook: geen eetbuien meer :) !

Mijn lijstje van gisteren:
    o: 200 gr magere yoghurt met 30 gr muesli en 100 gr fruit erdoor
    t: appel
    l: 3 volkoren boterhammen met casselerrib, slankie smeerkaas en sla
    t: 250 gr magere appelkwark
    t: 3 pruimen
    t: 1 cup a soup chinese tomaat
    t: 1 brosse eierkoek
    a: een maaltijdsalade met gamba's en biefstukpuntjes
    t: 2 oliebollen

Ben er weer tevreden over! Dit is nu dag 3 van mijn gezond-(en vooral niet te veel)-eten-tijdens-de-rest- van-mijn-zwangerschap project en alledrie de dagen zijn qua hoeveelheid en kcal prima binnen de perken gebleven. Dat was me hiervoor al zeker 3 weken lang niet gelukt, ik had echt hopeloze eetbuien. Blij dat de knop om lijkt te zijn nu :) !

12. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Hey!

Ik eet altijd zo gezond mogelijk! Voel me veel beter dan!
    Wat ik gemiddeld eet op een dag:

Ontbijt en lunch
    - magere natuuryoghurt met vers fruit (blauwe bessen of kiwi of aardbei) en lijnzaad+ glas sojamelk en glas vers fruitsap.
    Of
    - 2 sneetjes zelfgebakken bruin brood met kaas of omelet

Diner
    - veel groenten met vis of wit vlees + beetje aardappels of wilde rijst.

Snacks
    - yoghurtje met zaadjes
    - handje noten
    - stuk fruit of groenten
    - zelfgemaakte appelmoes
    - enkele kaasblokjes
    - smoothie
    - zelfgemaakte ijsjes van fruitsap (vb aardbei ananas ofzo)

En drink enkel water en whole leaf tea en sojamelk.

Maar natuurlijk af en toe ook iets ongezonds he! Maar heb weinig zin in zoet, dus dat valt goed mee! :)

13. mutsje83

mutsje83 Lid

1 jul 2012
    71
    28
    18
    NULL
    NULL
    Ik wil me ook graag aanmelden. Nu 15 weken zwanger en heb ook veel te ongezond gegeten. Wil nu echt weer wat gezinder gaan eten en minder snoepen. Zal zeker nog regelmatig wat lekkers pakken maar get werd nu echt te gek. Hopelijk lukt het vanaf vandaag!

14. mutsje83

mutsje83 Lid

1 jul 2012
    71
    28
    18
    NULL
    NULL
    Helaas is het de laatste 2 dagen niet heel goed gegaan met eten.
    En komend weekend ziet er ook niet heel gezond uit (geen mogelijkheid op gezonde avondmaaltijd zaterdag)
    Dus voor morgen maar even een gezonde salade meenemen naar mijn werk.
    Zal volgende week ook eens proberen om een lijstje bij te houden wat ik heel de dag eet.
    Hoe gaat het met jullie voornemen?

Deel Deze Pagina