Hoi Dames, Mijn bloeddruk kruipt wekelijks steeds hoger. Nu 140/86. Als het zo doorgaat zegt de VK dan zit ik over 2 weken boven de 90 en moet ik waarschijnlijk naar het ziekenhuis. Hier heb ik nou echt geen zin in. Wat doen ze dan met je in het ziekenhuis en voor hoe lang wordt je dan opgenomen? Ze zegt niets over volledige bedrust en ik doe eigenlijk al heel rustig aan. Zoutloos eten is ook niet bewezen iets uit te maken laat ik me vertellen. De babe groeit nog wel ok. Iemand ervaring? Of moet ik zelf maar gewoon in bed gaan liggen? Had zo gehoopt nog wat dingetjes te kunnen doen. Word er echt depri van....balen.. Groetjes, Marijn
hoi marijntje ik ben nog maar heel pril zwanger en mijn bloeddruk is nu al 140/85. Ook aan de hoge kant dus. Ik maak me ook zorgen, want buiten de bevalling om hoop ik dus ook niet in het ziekenhuis te komen. De verloskundige heeft aangeraden om genoeg te bewegen en minder vette, zoute en zoete dingen te eten. Ik heb me hier afgelopen maand aan gehouden en weet dinsdag pas of het ook echt heeft geholpen. Mijn vriendin heeft op het einde van haar zwangerschap ook een hoge bloeddruk gehad. Zij heeft er toen pillen voor gekregen om ze te verlagen (weet alleen de naam niet). Zij heeft toen ook een tijdje in het ziekenhuis gelegen. Hier kreeg ze iedere dag een hartfilmpje en werd haar urine in de gaten gehouden op eiwitten die een eventuele zwangerschapsvergiftiging zouden aanduiden. Uiteindelijk is zij ingeleid met 37 of 38 weken. Ik hoop dat je bloeddruk toch nog wat gaat zakken zodat je verder een onbezorgde zwangerschap zal hebben.
Ik ben met 41 weken zwangerschap opgenomen met (dreigende) pre-eclampsie. Mijn bloeddruk liep gestaag op en had eiwitten in mijn urine. Tijdens mijn ziekenhuisverblijf had ik volledige bedrust, mocht alleen lopen om naar toilet/douche te gaan. Alle overige dingen via rolstoel of bed. Mijn bloed werd gecontroleerd evenals mijn urine. We lagen met 3 vrouwen op de kamer die allemaal in hetzelfde schuitje zaten en hadden allemaal een eigen kan waar we de urine in moesten verzamelen. Ook werd meerdere malen per dag mijn bloeddruk gemeten en kreeg ik geregeld een ctg. De verpleging gaf aan dat ik niet naar huis zou mogen tot aan de bevalling en ws ingeleid zou worden. Toen mijn bloed in orde bleek mocht ik alsnog naar huis, de dag daarna is Lotte geboren. Vond het zeker niet ongezellig in het ziekenhuis (Leyenburg in Den Haag) maar had het uiteraard liever anders gezien. Hoop dat je bloeddruk stabiel blijft!
hallo daar ik heb twee weken geleden een weekend in het z'huis gelegen voor mijn bloedddruk 170/95 ze hebben me medicijnen gegeven en 4 keer per dag mijn bloeddruk opgemeten na twee dagen was alles weer normaal en mocht ik naar huis dus voor mij is het reuze mee gevallen
Bedankt voor jullie antwoorden meiden. Nu weet ik wat me mogelijk te wachten staat. Moet zeggen dat ik enorme snoeplust heb dus zal dat eens minderen en proberen nog wat gezonder te eten. Groetjes, Marijn
Probeer toch nog meer rust te nemen dan je al doet. S'middags lekker even een uurtje plat en het liefst op bed. S'avond op tijd gaan slapen en het verder op de dag echt rustig doen. Nu weet ik niet of dit lukt misschien heb je meer kids? Probeer echt veel te rusten en wie weet kan je lekker uit het zh blijven. Succes ermee.
Hoi marijntje ik ben verleden week 1 dag opgenomen geweest want mijn bloeddruk was 180/120 en de volgende dag mocht ik weer naar huis als je naar het ziekenhuis moet dan krijg je een ctg en elke 10 minuten wordt je bloeddruk gemeten als ie zo hoog blijft krijg je meestal een infuus met een bloedrukverlagend middel en dan kom je meestal ook het ziekenhuis niet meer uit zonder beeb sorry maar dat is mij verteld ben ook als de dood dat ik moet blijven morgen want die van mij is ook te hoog veel sterkte meid liefs jessica
Mijn bloeddruk is de hele zwangerschap rond de 130/80 140/80 prima zegt de verloskundige Nooit heeft ze mij verteld dat dit aan de hoge kant is! Vinden jullie mij bloeddruk aan de hoge kant? Groetjes anja
Anja29, klinkt als een normale bloeddruk hoor! Het is trouwens vooral de onderdruk die belangrijk is. Bovendruk kan heel erg wisselen, bijvoorbeeld van hard fietsen of als je heel zenuwachtig bent kan ie ineens omhoog gaan. Veel mensen hebben een bloeddruk van rond de 120/80 en dat is prima. Ik kreeg rond de 30 weken ook ineens een te hoge bloeddruk (niet niet hoog genoeg om te worden opgenomen gelukkig) en heb daar toen medicijnen voor gekregen die eigenlijk niet hielpen. Ja misschien was ie anders nog meer gestegen maar dat weet je natuurlijk nooit. Hij bleef ook na de bevalling (met 34 weken) nog ongeveer een maand te hoog maar is toen gelukkig uit zichzelf gezakt. Het helpt inderdaad wel om zo rustig mogelijk te doen. En ook al wordt zoutloos eten niet speciaal aanbevolen, ze zeiden mij toen wel dat ik geen drop en chips enzo moest gaan eten. Dus normaal eten maar geen extra zoute dingen. Succes!
als je op bed gaat liggen dan kan je best op je linker zij gaan liggen, daar daalt de bloeddruk van. moest ik ook bij mijn vorige zwangerschap
Anja, ik denk ook dat het ligt aan hoe je bloeddruk altijd is geweest. Ik ben echt met 110/60 begonnen en zo was het eigenlijk heel lang tot ongeveer 30 weken. Sinds dien is die gewoon in stijgende lijn en houden ze me wekelijks of vaker in de gaten. Als die van jou rond de 80 blijft is het prima hoor, maar richting de 90 of 100 is dan een ander verhaal. Bovendruk is idd minder belangrijk maar ook daar gaat ie bij mij omhoog terwijl ik als sinds de 5de maand niet meer werk en rustig aan doe! Ben wel nog verhuist met 33 weken... We zullen zien. Ik ga weer het bed in.. Toedeloe en bedankt iedereen voor de antwoorden. Hoop dat ik lekker thuis kan blijven. Groetjes, Marijn
hoi, mijn bloeddruk is ook aan de hoge kant, dinsdag was hij 160-90 en na het plassen in een potje bleek er een licht spoortje van eiwit in de urine, nog niets ernstig, wel vandaag terug, bloedgerpikt (binnen de normen, wat dat ook mag zijn?) en vandaag was de bd 140-90 nog te hoog, en ik voel me niet lekker misselijk, duizelig, futloos. aangezien de 1e met een keizersnee is geboren, wil men nog niet overgaan tot inleiden..... pfffffff...ik ben zo moe! ik hoop dat de baby zich snel aankondigd! ik ga nu elke 3 dagen op controle en zodra ik me niet lekker voel moet ik bellen, ik heb geen idee hoe ernstig het eigenlijk is of kan worden en wat de gevaren voor de baby zijn....heb ik niet eens na gevraagd was een beetje beduusd van alles.
Hoi Gigi, Jeetje wat vervelend he? Bij mij precies hetzelfde. Was bij de VK vanochtend en mijn bloeddruk was 162/98 Nou ik werd meteen doorverwezen naar het ziekenhuis en had echt zo iets van....oh nee. Gelukkig was mijn mannetje erbij en bleef de hele tijd tijdens alle controles. Gelukkig nog geen eiwit in de urine maar wel dus inderdaad hoge bloeddruk ook al was die in het zh 150/90 dus al weer een stukje lager. Blijft toch een moment opname... Bloedtests lieten zien dat ik niet genoeg bloedplaatjes heb wat dus problemen kan geven met de bloedstolling....balen...was het ook precies betekent. Nou ja, voornamelijk dat dus en die hoge bloeddruk momenteel. Mocht wel naar huis en moet morgen weer bloedprikken en het urine verhaal en zo. Verwacht dat ik volgende week 2 x terug moet komen..en dat ze haar wel een weekje eerder zullen halen als de bloeddruk blijft stijgen volgende week. Andere mogelijkheid is natuurlijk dat ik morgen toch moet blijven maar ik hoop van niet. Ben wel blij dat ik al zo ver ben en dat ze wel gewoon 'af' is vind je niet? Zou wel op zien tegen een keizersnee of valt het mee? had je een ruggenprik de vorige keer of volledige narcose? eng hoor. Weet niet of ik ingeleid zou worden met risico op slechte bloedstolling. Maar goed, weet er ook al het medische niet van. Vermoeiend inderdaad. Had vandaag erge hoofdpijn maar gelukkig trekt dat nu weg. Geen andere kwaaltjes behalve dikke voeten en redelijk moe. Nog niet echt duizelig of zo, wel minder trek. Nou....we zijn even ver met de zwangerschap, wel spannend allemaal. Ik heb zoiets van: laat maar komen want dit is ook zo'n gedoe de hele tijd...ziekenhuis is niet bepaald naast de deur. Aan de andere kant ben ik blij dat het nu een bevalling op medische indicatie is geworden. Wilde perse niet thuis bevallen en vind het wel fijn om aan de CTG te kunnen en te bevallen met gynae. Heel veel sterkte en ik ben benieuwd hoe het met je (ons) afloopt! Groetjes, Marijn
Ook ik ben vandaag naar het zkh geweest met exact dezelfde klachten als jullie, te hoge bloeddruk ed. Wat ik me afvroeg, stel je moet in het zkh bevallen vanwege een te hoge bloeddruk, moet je dan na die tijd ook lang blijven of mag je bv diezelfde dag of een dag later naar huis.
Bij mij ging mijn bloeddruk met 27 weken omhoog. Met 29 weken was de onderdruk 90, dus door naar het zh. Na de diverse controles bleek alles goed te gaan en mocht ik weer naar huis. Wel moest ik stoppen met werken en twee keer per dag een uur liggen. Met 35w5d was mijn onderdruk 115, en had ik een spoortje eiwit. Weer naar zh, nu moest ik blijven. Bloeddruk bleef maar stijgen en ik werd op med gezet die helaas niet hielp, de dag erna onderdruk 130. De dag erop een echo en bleek dat mijn kindje een groeiachterstand had van 4 tot 5 weken. Het ging steeds slechter met de kleine (moest ook op de linker zij, was beter voor de kleine), dus om 11 uur kwamen ze me vertellen dat ik een spoedkeizersnee zou krijgen en om 12.23 u is onze zoon geboren. Ik was toen precies 36 weken. Ons mannetje was dus prematuur maar ook dysmatuur (veel te klein en te licht). Hij woog 2380 gram en was 46 cm lang. Hij heeft twee dagen in de couveuse gelegen en daarna nog 12 dagen in een gewoon bedje . Ik denk niet dat je je heel erg zorgen hoeft te maken, je bent al vrij ver in de zwangerschap en je kindje groeit goed. Het hoort er ook een beetje bij dat op het eind je bloeddruk stijgt. waarschijnlijk word je nu gewoon goed in de gaten gehouden en evt gaan ze je inleiden. Sterkte meid, hoop dat je je kleine gauw in je armen mag houden!
Er staan in principe 2 dagen voor, je bloeddruk daalt eigenlijk altijd binnen 48 uur na de bevalling. Als verder alles met jou en je kindje goed gaat mag je weg. Tenzij je een keizersnee hebt gehad, dan moet je 5 dagen blijven. Ook als je kindje langer moet blijven, mag je als er plek is de kraamtijd in het zh blijven (heb ik gehad)