Dames , Het is natuurlijk een omstreden vraag en dillema waar ts en haar man voor staan. Iedereen mag zijn mening geven en staat daar vrij in het is tenslotte een openbaar forum maar kan iedereen wel netjes reageren en gericht op ts.
Ook als je een andere mening hebt mag je prima reageren van mij, maar als je niet in staat bent dit op een respectvolle manier te doen, dan kun je beter je mond houden. Blijkbaar is voor veel mensen de roze wolk zo groot dat er weinig plek is voor mededogen voor een ander. Dat vind ik erg jammer. Abortus 'normaal', sorry de mensen die dat zeggen snappen er echt weinig van. Ja, dit is stikt genomen abortus, maar op medische gronden. Er worden ook abortussen gepleegd omdat de mama zo misselijk en ziek is, dat abortus d enige uitweg is. Dit is zeer schijnend. Niet omdat de zwangerschap een ongelukje was, of dat het toch even niet lekker uitkomt qua timing. Zo blijf ik me verbazen over het kleine wereldje waarin sommige mensen lijken te leven...
Nu ik dit lees; dát is toch niet de reden om het pas na de 12 weken te doen, he? Zodat als het ook misgaat met het overgebleven kindje, alles weer opnieuw vergoed wordt?
Omdat een zwangerschap van een eeniige tweeling veel gecompliceerde is als dat van een eenling.. er is een veel grotere kans op een groeiachterstand van een tweeling als een een chromosoom afwijking van een eenling... en ik denk indd dat een arts er meer verstand van heeft als ons allemaal...en ze is ook iet zwanger geworden door moeder natuur dus waarom zou ze haar nu wel helpen? ik denk dat de gezondheid van ts ook belangerijk is want die zou ook heel wat te voorduren krijgen.. veel succes met je beslissing... ik weet zeker dat alles wat je doet je doet uit liefde voor je kinderen...
Geen idee, heb ik geen verstand van. Weet ook niet wat de voorwaarden zijn voor vergoeding op zich en wanneer niet meer vergoed wordt, dacht leeftijd? Als vanwege haar leeftijd dit de laatste poging zou zijn dan zou dat toch ook moeten zijn neem ik aan als dit idd de reden zou zijn voor pas na 12 weken?
Jemig het is een forum. Iedereen heeft een mening en dat kan en mag gegeven worden. Je kan verwachten dat er negatieve reacties komen dat is nou éénmaal zo De wereld is niet zo mooi als sommige denken en dat blijkt..
Dit was precies de reactie die ik ook wilde geven! Iedereen mag best haar mening geven, maar ik zie een aantal dames zo vaak voorbij komen, die zijn haast aan het lobbyen tegen TS en alles wat eromheen zit. Of TS nu wel of niet bewust niet meer heeft gereageerd (laatste pagina niet gelezen, dus sorry als ik iets over het hoofd zie), ik geef haar 100% gelijk. Het is erg makkelijk zeggen: ik zou dit doen, ik zou zo doen.. maar kom eens in de situatie. Je luistert naar doktoren omdat zij ervoor geleerd hebben en dit wel vaker hebben gezien. Ik wil TS succes en sterkte wensen en uiteraard ook feliciteren met de zwangerschap.
Ts vraagt dit: Ben wel benieuwd of er andere ook ervaring hebben met deze situatie. Iedereen mag inderdaad antwoorden maar wel op de gestelde vraag lijkt mij...
Ik heb niet meer alle reacties gelezen. Hoeveel weken is ts? Soms is het nog te vroeg om de kansen te benoemen toch! Mijn vriendin heeft een eeneiige tweeling. Bij 18weken stelde de arts voor om een van de navelstrengen door te branden. de placenta was niet goed verdeeld. Dus ze liepen achter in groei met een groot verschil. Zijn reden was vooral dat de grootste beter kon groeien waardoor je de couveuse en ander gedoe niet had. Dat hoorde ze later van een andere arts. De Arts met dit voorstel had op zn kop gekregen. Het is dus echt niet altijd zo dat de arts er meteen wat van kan zeggen of gelijk heeft. Mn vriendin heeft inmiddels een gezonde tweeling van 3 jaar. Inmiddels zijn ze bijna even groot
Wat een dilemma en wat een discussie. Jammer dat je niet meer achtergrondverhalen kent. Jammer dat er al zoveel oordelen zijn geveld. Ik snap de keuze waarin je hebt verkeerd en ik snap ook de keuze die je hebt gemaakt. Ik snap ook waarom anderen een andere keuze zouden maken. Ik wil je vooral heel veel sterkte wensen. Dit is niet wat je van een zwangerschap verwacht. Je hoopt op vreugde en je hoopt te kunnen genieten. Dat heb je zo nog niet echt kunnen doen. Ik hoop dat het ook jou gegund is om toch nog te mogen genieten.
Wat een dilemma ts, vreselijk dat jullie dit ook nog mee moeten maken. Uiteraard mag iedereen haar mening geven, maar de woorden abortus en vermoorden? Pfoe he, dat is echt afschuwelijk! Feedback en een mening, dat hoort op een forum, maar dit gaat te ver. TS overweegt dit niet omdat ze er niet drie wil, maar omdat haar arts heeft aangeraden om hier over na te denken. Ik denk dat een second opinion heel verstandig is, misschien ook een third opinion! En mijn dochter is door complicaties tijdens de bevalling na een paar dagen overleden, en zij was een 'eenling'. Wij wachten nu ook al bijna een jaar op een nieuwe zwangerschap. Garanties heb je dus nooit, ook niet bij eentje.. Wat ik zou doen? Ik zou naar de artsen luisteren, maar vooral ook naar mezelf. Vraag ook aan de artsen wat de mogelijkheden zijn bij de zwangerschap, je bent niet de eerste die een drieling krijgt! Heel veel sterkte en kracht toegewenst!
Ts, wat een vreselijke keuze om te moeten maken. Niemand hier heeft recht van spreken totdat ze voor dezelfde keuze hebben gestaan. Terecht dus dat je vraagt om ervaringen en niet om veroordelingen. Heel veel sterkte met het vervolg, ik hoop voor je dat het de juiste blijkt te zijn en dat je eenling de lieve gezonde baby wordt waar je al zo lang naar verlangt. De dames die het hier over abortus en moord hebben: hou toch op, daar gaat het helemaal niet om, dit is een vreselijk moeilijke keuze om te maken, TS zou zoals ik het lees het liefst alledrie de kindjes gezond geboren laten worden, maar zo rooskleurig ziet het er volgens de artsen dus niet uit.
wat een onmogelijke keuze....... toch zou ik zelf denken komt wel goed en zou ik de gok wagen. de kans dat het fout gaat bij het weghalen van de tweeling is ook groot. misschien wel groter dan het risico voor de drieling te gaan. ik begreep dat het ook voor je gezondheid een risico is, maar als ik zo brutaal mag zijn waarom hebben ze dan twee embryo's teruggeplaatst met het risico dat ze beiden zouden blijven zitten? ik snap dan wel dat je daardoor voor de eeneiige tweeling weer meer risico's hebt omdat ze laat zijn gesplitst anders hadden ze dat voor de terugplaatsing ook kunnen zien, want dan zijn ze tenslotte ook al gedeeld. heel veel sterkte en hopelijk gaat alles goed komen!
Ja was idd aan het lezen maar nog niet gereageerd. ..maar volgde het helemaal niet meer toen alles aan TS werd gericht Whahaha...kende die term echt niet!
Hoi Linnepinpin, wellicht een beetje late reactie - ik kom niet meer zo veel op het forum . Ik ben zelf moeder van een drieling van inmiddels 3.5 jaar, heb je aanmelding op de facebookgroep gedaan, maar zie hier nu je vraag langs komen... Ik heb zelf in nagenoeg precies dezelfde situatie gezeten. Zwanger van een twee-eiige drieling na onze tweede ICSI (vijfde terugplaatsing) en twee miskramen na eerdere terugplaatsingen. Ook wij kregen de vraag voorgelegd, ziekenhuizen zijn nl verplicht je deze keuze voor te leggen. Bij ons was op dat moment nog niet helemaal duidelijk hoeveel de tweeling deelde, wel zeker dat ze in elk geval de vruchtzak en placenta deelden. MEt ongeveer 14 weken wisten we ook zeker dat ze wel elk een eigen vlies hadden (dus kans op TTS, maar nauwelijks kans op knopen in de navelstrengen met elkaar). Ze gaven aan ons aan dat het risico voor voor alle drie gaan niet veel groter was dan voor alleen voor de eeneiige tweeling gaan; zij vormden eigenlijk het grootste 'gevaar'. Maar er was een grote kans dat als we besloten de tweeling een spuitje te laten geven, de eenling bij een evt miskraam die daarop zou volgen ook mee zou komen omdat hij onderin lag... Voor ons was eigenlijk de keuze al heel snel gemaakt (al voor we deze vraag kregen, we wisten gelukkig dat ie zou komen) en nadat we dit duidelijk hadden gemaakt gaf de arts aan daar blij mee te zijn, omdat er ook grote risicos vastzaten aan het beeindigen van de zwangerschap van 1 of 2 van de drie. Ik heb uiteindelijk tot bijna 24 weken een heel voorspoedige zwangerschap gehad (voor zover je daar bij een drieling over kan spreken ) en toen bleek één van de tweeling meer vruchtwater te hebben dan de ander en volgden er extra controles. Vijf dagen later lag ik in het LUMC voor een laserbehandeling ivm TTS - gelukkig is dit heel goed gegaan! Ik bleek wel zelf beginnende zwangerschapsvergifitiging te hebben en ben in het zh gehouden - uiteindelijk met 29.1 bevallen van ons drietal. Ironisch genoeg blijkt onze 'eenling' gehandicapt (chromosoomafwijking, dus al direct bij/na de bevruchting 'fout' gegaan) en zijn onze twee eeneiige meiden inmiddels twee heel kletsgrage, gezonde dametjes.... Heel veel succes bij deze onmenselijke keuze - en wat je ook kiest, kijk er niet op terug! Wellicht kunnen verhalen van de drielinggroep op FB je ook wat vertrouwen geven; zo'n beetje een derde van deze drielingen is twee- of eeneiig. Ja, over het algemeen zitten hier wat meer vroeggeboortes bij, maar in de drie jaar dat ik hier beheerder van ben, is het nooit fout gegaan met eeneiige twee/drielingen onder die kindjes doordat ze eeneiig zijn. Het risico op vroeggeboorte is er altijd, en dat is uiteindelijk in die groep de oorzaak van dat het soms fout gaat (en 1 kindje dat met een afwijking geboren werd die niet met het leven verenigbaar was). Het gaat uiteindelijk zo ontzettend veel vaker goed.... en dan is het druk, maar zó mooi!