Hallo. Ik zit sinds afgelopen maand in de ww. Nu blijk ik onverwachts al zwanger van ons tweede kindje. Heb altijd gezegd als er meer kinderen komen dan stop ik met werken. Nu weet ik het niet zo zeker. Het werken combineren met een kind bevalt goed. Ik krijg nu voor de eerste keer ww en ik heb recht op 17 maanden ww. Stel dat ik geen werk vind voorlopig en ik toch besluit om als de tweede er is niet meer te willen gaan werken kan dat dan zomaar of moet ik mijn ww dan terug betalen ofzo? Hoe zit dat?
Beste knor1981, Ten eerste gefeliciteerd met de zwangerschap van je tweede kindje! Je wilt graag weten wat je moet doen als je in de toekomst toch besluit niet meer te willen werken. Zolang je nog WW ontvangt is het belangrijk dat je voldoet aan de voorwaarden. Je hebt sollicitatieplicht en moet ook volledig beschikbaar zijn om werk te accepteren. Op het moment dat je besluit dat je niet meer wilt werken, ben je niet meer beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Vanaf dat moment heb je geen recht meer op de uitkering. Geef tijdig aan UWV door dat je niet meer beschikbaar bent, dit voorkomt een terugvordering. Wil je meer weten wat er met je WW gebeurt tijdens zwangerschap? Kijk dan hier. Ik wens je een fijne zwangerschap en succes met je keuze. Met vriendelijke groet, Mariƫl UWV Webcare Team