Zwanger in het buitenland

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Gentle, 8 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    @ AMS: fijn dat alles in orde is, nu maar hopen dat de kleine zich snel aandient. Ik duim alvast voor je :)

@ Sannah: nou, nu mag je hier niet meer schrijven hè? Nee hoor, houd ons maar op de hoogte hoe het verder gaat. Ben ook benieuwd hoe het weer voelt om in Nederland te zijn. Goed om te lezen dat de diabetes meevalt!

@ Noralie: ik wil ook zo'n zoeterd! Ik ben nu zo bezig met zwanger-zijn, dat ik me moeilijk kan voorstellen dat de buik er straks ineens niet meer is. Laat staan dat ik me niet meer goed herinner hoe het was. Maar als jij het zegt.... Geniet maar van Indie!

@Juttel: is het verhuizen een beetje meegevallen? En wt de kleur betreft: er zijn nog zat andere kleurtjes toch. Het hoeft niet persé blauw of roze te zijn? Hier hebben we voor oranje met groene accenten gekozen. Hoewel de uitvoering nog even op zich laat wachten :D. Phoe, binnen 2 maanden is het grote moment al aangebroken voor je, het gaat hard! Fijn dat je bij dezelfde gyn kan blijven. Ik geloof ook niet dat je iets mist als je niet bij een franse gyn langs gaat.

@Nic: welkom! Leuk, nog een NL-se in Frankrijk, en ongeveer even lang zwanger. Hoe bevalt het franse systeem je?

Zoals het er nu naar uitziet, kan ik thuisbevallen. Voorwaarde is wel dat het goed bljft gaan natuurlijk, en dat ik minstens 37 weken zwanger ben. Een thuisbevalling is ale ongelooflijk bijzonder hier, dus extra 'eisen' als een bad daar hoeven dit decennium nog even niet mee aan te komen. Het lijkt me heel fijn hoor, daar niet van. Maar over dit soort dingen moet ik het eigenlijk nog gaan hebben met de verloskundige. Ik vind het al heel wat dat het thuis kan, waar ik al een heerlijk bad heb om in ieder geval te ontspannen.

2. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    @katjepatatje: fijn dat je thuis kan gaan bevallen..

Hier alles nog steeds rustig, vandaag weer een ochtendje monitor gehad en als de baby niet eerder komt (waar ik nl wel op hoop en eigenlijk ook wel vanuit ga) moeten we volgende week maandag weer terug.. Ik heb inmiddels wel ontzettend veel krampen in de spieren aan de binnenkant van mijn bovenbenen en ook in mijn buik rommelt het af en toe, maar lijkt er nog niet op dat hij er uit wil (tenminste niet aan de onderkant, heb af en toe het idee dat hij er door mijn ribbenkast uit wil)..

Hopelijk gaat bij jullie alles goed..

3. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    o, ik dacht dat je ons het blijde nieuws kwam brengen :D.
    Nee laat hem maar gewoon via de normale weg eruit floepen, via de ribbenkast is ook zo wat hè? Maar goed, het is pas 3 daagjes over tijd nu. Is het verder nog een beetje te doen, of lig je de hele dag plat?

4. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    #244 Elea, 6 nov 2009
    Laatst bewerkt: 6 nov 2009
    Hoi meiden,

Wat leuk een club voor zwangere mama's in het buitenland! Had eigenlijk niet verwacht hier mee te gaan schrijven, maar zo zie je maar weer, niets gaat zoals je denkt ;)

Ik zal me even voorstellen; ik ben Elea, 32 en mama van 2 mooie meiden. De ouste is 3 en half en de jongste 15 maanden. Nu ben ik er dus van de week achtergekomen dat ik toch wat onverwachts zwanger blijk te zijn :$ Even schrikken dus, maar we zijn heel blij :D

Wij wonen in Frankrijk, op het moment in de Lorraine (omgeving Nancy), maar we gaan eind december verhuizen naar de omgeving Parijs (Chevreuse).

Van mijn andere 2 meiden ben ik bevallen in Nederland, maar nu dus voor het eerst hier. Ben benieuwd hoe dat gaat. Geloof dat ze hier zwanger zijn toch meer als iets medisch beschouwen, dan in ons koude kikkerlandje ;) Voordeel is wel weer dat ze hier niet zo moeilijk doen over de ruggenprik, had nooit gedacht deze nodig te hebben (Als echte Nederlandse dacht ik dat dat wel 'even te doen', haha viel dat even tegen ;)) maar toch wel dus. Ben benieuwd hoe dat nu gaat...
    Kan me er nog helemaal niks bij voorstellen hoor, dat we er een 3e bij krijgen, dus zit hier nog wat verdwaasd te typen, maar vind het in ieder geval leuk om jullie verhalen en ervaringen te lezen!

Liefs Elea

5. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    hey meiden even nog een vraagje hoor, aangezien ik echt geen idee heb en we het nog niemand kunnen vragen (moet nog even geheim blijven).
    Vraag me nl af, wanneer neem je contact op met de arts? En is dat dan direct de gyn? Wat is een beetje de gang van zaken zeg maar. Ik heb net wel dit topic doorgeworsteld, maar het was zoveel dat ik het maar even zo probeer!

Liefs Elea

6. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    In Frankrijk willen ze graag (om het zacht uit te drukken ;)) dat je uiterlijk in je 14e week langs gaat bij je huisarts/gyn/sage femme voor je eerste onderzoek (3e maand). Je moet namelijk uiterlijk in die week je déclaration de grossesse naar de CAF opsturen, ivm de prime à la naissance. En dan begint het grote spektakel van folders en brieven van allerlei instanties ;)

Het maakt in Frankrijk niet uit of je naar je huisarts gaat, gynecoloog of verloskundige. Je mag er direct heen, ook voor de gyn heb je geen verwijzing oid nodig. Het enige wat ik niet meer weet, is of die 14 weken vanaf de laatste ongesteldheid werd geteld, of vanaf bevruchting. Je arts/gyn/sage femme heeft het formulier als het goed is, en kan het dan voor je invullen.

Van harte welkom trouwens in dit topic, en gefeliciteerd natuurlijk :)

7. Ninette

Ninette Bekend lid

9 aug 2009
    572
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hé meiden,

Wat een leuk topic! Ik zie het nu pas. Ik heb niet alle bladzijdes teruggelezen, want het zijn er nogal wat, maar hoop dat ik hier ook mag meeschrijven, al zal ik niet heeeel lang meer zwanger zijn.

Ik ben Ninette en ik ben ruim 35 weken zwanger van nummer 2. Net als Juttel (toevallig!) woon ik in de Frans / Zwitserse grensregio. Man is Fransman / Zwitser. We hebben ongeveer 5 jaar aan de franse kant gewoond en een jaar of 3 geleden zijn we naar de zwitserse kant verhuisd. Het bevalt me hier erg goed!

Zelf vind ik het wel fijn in zwitserland zwanger te zijn en te bevallen, bij mn 1e was ik er ook blij mee met de zorg hier. Thuisbevallen enzo was in mijn geval toen sowieso niet mogelijk en ik vond het hier gewoon heel goed gaan.
    Maar inderdaad, de leukste babyspulletjes haal ik uit nederland! :)

Groetjes,

Ninette

8. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Oh dankjewel! Wat fijn zo'n ervaringsexpert ;) Krijg je ook gelijk een echo dan? Of is dat hier niet standaard rond de 10 weken. Onze verzekering is nog steeds niet rond (wonen hier al een jaar, hoe bedoel je Fransen zijn niet zo vlot ;)), maar als het goed is moet dat nu toch echt 1 dezer dagen geregeld zijn (tenminste dat hoop ik dan he :) ). Dus zodra mijn pasje er is maak ik wel een afspraak met de gyn dan.

Waar woon jij in Frankrijk, Katjepatatje?

Liefs Elea

9. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hoi meiden,

Op 4 november ben ik om 6.45 uur van een gezonde zoon bevallen. Ik heb echt een droombevalling gehad en het ging echt super snel. Rond 1 uur begonnen de weeen (toen wist ik zelf nog niet dat het echt weeen waren). Rond 4.30 uur zijn we naar het ziekenhuis vertrokken. Daar heb ik eerst een uur aan de monitor gezeten om de weeen te meten daarna een inwendig onderzoek gehad. Toen kreeg ik te horen dat ik al 9 cm ontsluiting had en hebben ze de vliezen gebroken. En eigenlijk mocht ik bijna meteen gaan persen en om 6.45 uur was onze zoon geboren.
    We werden fijn met z´n drietjes een tijdje alleen gelaten en daarna kwamen ze terug om de navelstreng door te knippen en wat hechtingen te zetten.
    Er werd gezegd dat we 2-3 dagen in het ziekenhuis moesten blijven, maar na 1,5 dag mochten we al naar huis.

Hopelijk gaat bij jullie alles goed en ik hoop voor jullie dat jullie net zo´n snelle en fijne bevalling als ik mogen hebben.

10. Emme

Emme Niet meer actief

Gefeliciteerd AMS! En wat fijn dat je zo'n goede bevalling hebt gehad.

11. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    @AMS: gefeliciteerd, en wat fijn dat het vlot is gegaan!!!! Ik wens je een hele goede kraamtijd (zonder al te veel bemoeinis aan het bed van schoonfamilie ;)). Leuk dat je het hebt laten weten :)

@Elea: of je direct een echo rkijgt, hangt natuurlijk af van waar je naartoe gaat. Een huisarts heeft uiteraard niet die mogelijkheid. Maar ook als je naar de gyn gaat, zul je meestal een afspraak moeten maken voor de echo. De eerste echo is (geloof ik) bij 12 weken. Ik heb een moeilijke start gehad van mijn zwangerschap, waardoor ik de al 4 echo's had gehad voor ik aan mijn 2e trimestre begon, dus ik weet niet hoe het precies gaat. Maar stuur me anders gewoon een berichtje voor extra info.

@Ninette: welkom hier! Ja, die babyspulletjes in Nederland zijn toch net wat mooier, leuker en goedkoper. Vooral als je een beetje afgelegen woont, is het lastig heb ik gemerkt... Maar goed, we mogen niet klagen

12. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Bedankt Katjepetatje :) Ik bel over een week of 2 denk ik de gyn eens op. Zou heel graag in mijn nieuwe dorp naar de gyn gaan (in de stad in de buurt dan he), want vind het zo onhandig als ik eerst hier moet en dan in januari weer naar een andere. Maar denk dat dat dan te laat wordt aangezien we pas eind december gaan verhuizen. En dan zal ik (even rekenen...) al 13 of 14 weken zwanger zijn...
    Je schreef
    Is het erg als dat na die 14 weken gebeurd dan? Heb je anders geen recht meer op kinderbijslag ofzo? En wat houdt een prime a la naissance in?

Haha dacht dat ik niks te vragen had, maar dus toch nog wel ;)

Verder gaat het goed hier. Beetje wee in mijn maag, maar verder niets dus dat is in ieder geval fijn. Ben bij de eerste ook helemaal niet ziek geweest terwijl ik bij de 2e alleen maar ziek was... :) Dus ben benieuwd hoe het dit keer gaat.

Verder begreep ik dat ze in nederland alle kinderen vanaf 6 maanden gaan inenten tegen de griep. Hier in Frankrijk nog niets van gehoord, ze zullen hier vast nog niet voldoende vaccins hebben ingekocht om alle kinderen te doen. Laten jullie je kids of jezelf vaccineren?

Liefs Elea

13. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Bedankt voor de felicitaties! Ik heb de bel er vanaf gehaald en nu wel bezoek, maar niet meer dat mensen ongevraagd voor de deur staan, heerlijk!
    Alles gaat prima, vandaag voor het eerst naar buiten geweest. we moesten naar de dokter voor de hielprik en hij sliep gewoon door.

Wat griepprik betreft krijgen zwangere vrouwen hem hier wel, maar kinderen geloof ik niet (weet ik niet zeker hoor).

14. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    AMS: gefeliciteerd!!! Wat heerlijk, zo'n vlotte bevalling, ik benijd je! ;)

Geniet van alle mooie momenten. Indie is eergisteren voor het eerst gaan lachen en dat is het mooiste wat er is.

Veel liefs!

15. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    p.s. Hoe heet jullie zoon? (of wil je dat liever niet online zetten?)

16. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    @Noralie: Dank je! Wat leuk dat Indie lacht, kijk er nu al naar uit een lachje te ontvangen...
    De naam zet ik idd liever niet online, niet om jullie, maar ken iemand anders op het forum en heb liever niet dat zij weet wie ik ben, sorry...

17. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    @ Noralie: Oh, wat heerlijk lijkt me dat als ze voor het eerst lacht (*smelt weg*)!

@ AMS: fijn dat het goed gaat, en je het bezoek een beetje weet te beperken ;)

@ Elea: de prime à la naissance is een eenmalige pot fooi die je krijgt van ruim 800 euro. Het komt in de 7e maand op je rekening als alle papierhandel in orde is. Geen idee wat er gebeurt, als je het na de 14e week instuurt. Her en der op internet lees ik dat het niet uitmaakt, maar zaken kunnen soms veranderen in dit land.

Ik zou verder ook eens kijken op de site van de CAF, daar staan alle bijslagen op vermeldt, en welke voorwaarden erbij horen. Kij kbij Particuliers -> toutes les prestations -> en métropole. CAF - Accueil
    (alles wat onder Enfance et famille staat, zijn de verschillende soorten kinderbijslagen e.d.). PM me maar als je ergens niet uitkomt, ik weet niet hoe goed je frans is?!

Over inentingen heb ik nog niet zoveel gehoord, behalve dat ze vanaf morgen de eerste oproepen de deur uit doen, of dat zelfs de eerste prikken al worden uitgedeeld.
    In volgende van prioriteit:
    1. medisch personeel
    2. zwangeren vanaf het tweede trimester (jippie, that's me!)
    3. mensen in directe omgeving van baby's t/m 6 maanden
    4. mensen in directe omgeving van kinderen t/m 3 jr
    Kleine kinderen komen ook in de lijst voor, maar veel verderop. Als je geïnteresseerd bent, kun je hier een pdf-bestand downloaden: http://www.sante-sports.gouv.fr/IMG/pdf/Lancement_de_la_campagne_vaccinale_contre_la_grippe_A_H1N1_dans_les_centres_de_vaccination.pdf

Met mij gaat het intussen prima. We zijn gisteren naar 'de grote stad' geweest (toch 2 uur rijden). Ik heb een grote stapel stof gekocht om van alles van te maken voor de kleine. Verder een badkamerkacheltje, want het zal begin maart toch nog fris zijn. Nu nog flink in het kamertje gaan klussen! En ik voel hem vaak trappelen nu, heel fijn. :)

18. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Ohja wat heerlijk is dat toch he om dat getrappel te voelen... Al was het aan het einde meer gestomp :$

Bedankt voor je info katjepatatje. ik zal zeker de site van CAF eens uitpluizen dan. Stuur je de prime à la naissance ook gewoon naar het CAF? Dat zal wel op de site staan dan he. Mooi bedrag trouwens :$ wow!

Het is net op het nieuws over de griepprik! Dus ga even luisteren...

Liefs Elea

19. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    haha, ja nu is het nog erg leuk dat getrappel. Dat zal tegen het einde wat minder prettig aanvoelen 8)

De prime à la naissance komt naar jou toe (=geboortepremie), en krijg je van de CAF op je franse bankrekening gestort. De déclaration de grossesse stuur je én naar de CAF én naar de organisatie die jouw ziektekostenverzekering regelt (in mijn geval de RSI). Aan de hand van het formulier 'declaration de grossesse' en inkomensgegevens van 2007 of 2008 bepaalt de CAF of je dan recht hebt op de prime. Zo ja, dan krijg je het op je rekening gestort. Ik heb wel eerst een berg papieren in moeten sturen (kopieën paspoorten, belastingaanslagen van 2007 en een ingevuld formulier dat nét niet naar onze schoenmaten en sexleven vroeg).

20. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    Even een update hier: we zijn gisteren naar de verloskundige geweest, en heb maar gewoon aangegeven dat ik graag in een bad wilde bevallen. Nou, daar had ze geen enkel probleem mee! Sterker nog, ze kon het zelfs aanraden; ze had er niets dan goede ervaringen mee gehad. Het kan dus wel in Frankrijk: en thuisbevallen, en nog een waterbevalling ook.
    Wel moeten we zelf het bad regelen en betalen, maar dat is me heel wat waard!

Hoe gaat het nu met de kersverse mama's hier? En de zwangeren?

Deel Deze Pagina