Zwanger in het buitenland

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Gentle, 8 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    @katjepatatje: Wat fijn dat je in bad kan bevallen!

Hier gaat alles prima, vandaag mijn eerste dag alleen, echt heerlijk... Ik moet nog wel even wennen om mijn dag goed in te delen, maar dat zal wel snel komen. Verder wel erg vermoeid van de gebroken nachten, maar gelukkig hebben we geen huilbaby en is het dus niet zo heel erg. Ik heb alleen zelf nog erg veel moeite om weer te slapen nadat ik wakker ben geworden.

Hopelijk gaat met jullie ook alles goed en geniet nog lekker van de zwangerschap, het is namelijk zo voorbij (al lijkt dat niet zo tijdens de zwangerschap)..

2. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik vind het wel een leuk topic alleen komt ie voo rmij te laat :( heb 2 zzwangerschappen in het buitenland gehad en ben dr ook 2 ker bevallen.. dit si de eerste keer in nederland.. en vind t wel allemaal spannend en nieuw.. het gat zoo anders hier dna ik ben gewend.

hoe gaat t julie af in het buitenland?

3. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hoi allemaal,

Hopelijk gaat alles goed met jullie..

Ik had even een vraagje: Hoe gaan jullie dat straks met sinterklaas doen? Willen jullie je kindje daar iets van meegeven of zijn jullie er van plan niets over te vertellen etc.?
    Ik kreeg nl vandaag sinterklaasslabbetjes, erg leuk! Maar nu vroeg ik me af hoe dat straks te doen. Ik zou het erg leuk vinden om onze zoon er wat van mee te geven (denk mijn ouders ook), maar weet niet helemaal hoe dat aan te pakken. Wat het er nl niet makkelijker op maakt is dat hij nl uit spanje komt...

4. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ik heb voor degene die al bevallen zijn onder algemene clubs een nieuwe geopend voor mama's in het buitenland zodat we daar lekker verder kunnen kletsen..

5. Wonder 1980

Wonder 1980 VIP lid

18 okt 2007
    12.598
    1.244
    113
    Gelderland
    Hey meiden,

Ik ben ook een buitenlandganger!! Heb mijn eerste zwangerschap in Zweden doorgemaakt (wel in NL bevallen) en woon nu in Frankrijk....maar wil het liefst toch ook weer in NL bevallen. Mijn vriend is expat en ik volg hem trouw overal achterna.....
    Leuk topic dit!!!!!!

Groetjes,

Wonder

6. chiquita1

chiquita1 Fanatiek lid

27 jun 2009
    1.663
    0
    0
    NULL
    NULL
    ams: toen wij in het buitenland woonde hebben wij altijd wel iets aan sinterklaas gedaan ook al waar wij wonnden was het meer kerst ik heb wel inpak papier laten opsturen en zo toch wat gedaan.. bij ons om de hoek was toevallig een nederlands winkeltje waar hij dan ook kwam 1 middag ookal zag hij eruit zo nep als wat..

7. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Hier doen we ook aan Sinterklaas hoor! Ben een groot fan :D

8. Esther1976

17 aug 2009
    8
    0
    0
    Duitsland
    Wij vieren ook het Sinterklaasfeest! We vieren het niet zo uitgebreid als in Nederland omdat er met Kerst ook al cadeautjes gegeven worden.

Maar ik vind het zelf zo'n superfeest, dat ik mijn zoontje daar zeker iets van mee wil geven! Gisteravond voor het eerst de schoen gezet en ik vond het er zo leuk uitzien zo'n maatje 23 met wortel en 'tekening' voor onze kachel :D...

Groetjes Esther

9. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    @AMS: grappig dat je erover nadenkt... rond deze tijd zaten we er zelf ook al over na te denken wat we ermee zullen gaan doen.
    Ik heb zelf leuke herinneringen aan het sinterklaasfeest, maar zou dat met de kerstman minder zijn geweest? (oef, het laat wel zijn sporen na :D)
    Aan de ene kant wel leuk dat typisch Nederlandse feest, maar aan de andere kant zie ik echt niet in hoe je dat hier uitvoert. In NL kun je een buurman vragen hard op de deur te bonzen en wat pepernoten naar binnen te strooien, een baard op te zetten en sinterklaas te spelen. Ik denk dat mijn buurvrouw me raar gaat aankijken als ik dat vraag.... En dan moet je nog uitleggen waarom sint nicolaas alleen bij jouw kind langs komt, en waarom de kerstman bij iedereen. (ik weet het, je kunt je er heel goed uitredden met de gekste redeneringen.. maar toch).En dan nog het probleem dat er hier geen sinterklazen en zwarte pieten voor handen zijn. Die heerlijke angstfactor moeten we dan ook missen.
    Maar misschien wel leuk om een schoen te zetten, een gedichtje en een klein cadeautje. ik heb wel 4 rolletjes sinterklaaspapier meeverhuisd.. ik zal er zunig op zijn

@Chiquita: welkom! Waar heb je je eerdere bevallingen gehad?

@Wonder 1980: ook bienvenue! De franse club begint te groeien, leuk hoor :) Hoe bevalt het je tot nu toe in Frankrijk?

@Elea: ben je er nog een beetje uitgekomen met de CAF enzo?

10. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Hier in de Lorraine wordt ook Sinterklaas gevierd, dus dat maakt het wel wat makkelijker natuurlijk. Er is dit weekend een groot Sinterklaasfeest in de Salle de Fete en er komt ook nog een Sinterklaasoptocht door het dorp. Leuk hoor.

Wat de CAF betreft. Ik had een verklaring nodig van de Nederlandse SVB, dat ik geen kinderbijslag meer ontvang sinds we zijn verhuisd en dat had nogal wat voeten in de aarde. Maar alle benodigde papieren zijn binnen, dus de aanvraag zit in de bus :)

Verder ben ik naar de huisarts geweest. Bloedtest gehad, positief, dus ja hoor ik ben officieel zwanger :D Haha! Verder vroeg ik me af of juillie weten wanneer je normaal gesproken in Frankrijk een eesrte echo krijgt. De huisarts zei nl. tussen de 12 en 16 weken.
    Nu wil manlief dan dus wachten tot we verhuisd zijn (dan ben ik zo'n 15 weken), omdat dit ook met de verzekering makkelijker zal zijn (deze is pas net rond, ben nog niet eens bijgeschreven op de carte vitale en we wonen hier al ruim een jaar! :$), maar vind dat zelf wel erg laat. Zeker omdat mijn eerste dochter dysmatuur was (te klein voor de zwangerschapsduur). Nou kun je daar met een echo toch niets aan doen, maar ik weet het niet het voelt gewoon wel heel erg laat. Maarja ga maar eens een discussie aan met een Fransman over wat een arts zei hè. Die man's woord is wel de waarheid natuurlijk he ;)

Liefs Elea

11. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Wat leuk dat jullie toch allemaal wat aan sinterklaas doen. Elea, wordt de sinterklaasviering bij jullie door fransen georganiseerd of door nederlanders?

12. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Hier is het de Regionale (dus Franse) traditie. Er zijn hier sowieso geen Nederlanders, of nouja, die zijn hééél dun gezaaid. In de Alsace vieren ze ook Sinterklaas. Ligt bij de Duitse grens he. Ze hebben ook zwarte pieten trouwens, Père fouettard.

Hier een site met wat foto's van het sinterklaasfeest hier in Nancy.
    Saint-Nicolas - L'Internaute

Liefs Elea

13. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    Wat leuk dat er sinterklaas gevierd wordt; ik had het al eens gehoord dat het in de Vogezen gebeurde, alleen geen idee op welke manier.

De eerste echo krijg je in Frankrijk normaal gesproken 12 weken na je laatste keer ongesteld zijn. En iig voor de 14e week / voor het einde van het eerste trimester, ivm met het insturen van de declaration de grossesse. Voor de verklaring moet de arts een exacte bevruchtingsdatum opgeven. Als je niet precies weet wanneer je eisprong was, kunnen ze met een echo in die weken aardig precies inschatten hoe lang je zwanger bent. Maar je krijgt geen straf als je hem niet of later doet hoor, wees gerust ;)

Overigens is er weinig reden om de echo uit te stellen: als je wordt ingeschreven, is dat met terugwerkende kracht. Je hebt immers recht vanaf een bepaalde datum op de ziektekostenverzekering. Al wordt het een jaar later geregeld, het moet echt ingaan vanaf de dag dat je er recht op had. Je moet het dus even zelf voorschieten, maar krijgt het later weer terug. Houd er wel rekening mee dat je standaard 70% van de kosten van de 1e echo terugkrijgt. De overige 30% moet je zelf betalen, je aanvullende verzekering of de CMU de base (gratis aanvullende verzekering voor lage inkomens). Ik dacht dat het tarief voor de eerste echo rond de 40 euro lag. (zonder consult, puur de echo).

Hier een link met een overzicht van alle consulten en echo's: Les examens prénataux obligatoires pendant la grossesse
    Daar staat o.a. dat de eerste echo tussen de 11 en 13 weken gebeurt. Overigens zul je van verschillende mensen verschillende dingen te horen krijgen: ze hebben het over allerlei verplichte consulten en echo's, maar in de praktijk volgen er toch echt geen straffen als je je daar niet aan houdt. Mijn verloskundige gaat er heel makkelijk mee om, maar de gyn in het ziekenhuis was nogal pietje precies met de data. Uiteindelijk moet je gewoon doen, waar je je zelf prettig bij voelt!

14. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Katjepatatje je bent een schat!
    Die site heeft net manlief net overgehaald om morgen toch maar even de gyn te bellen :D Leerzame site ook. Ik had al naar zo'n site gezocht, maar zo'n duidelijke als deze had ik zelf niet gevonden!

Liefs Elea

15. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    In goed Frans: you're welcome! (vooruit: pas de quoi ;))
    Echo's worden in Frankrijk trouwens voor 70% vergoed, de (verplichte) consulten en labonderzoekjes voor 100%. Ik heb afgelopen weekend al mijn adminsitratie zitten uitzoeken, en moest dit ook uitvogelen. Heb nog wat tegoed van het ziekenhuis!

16. Elea

Elea Fanatiek lid

17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Ben ik weer!

Wij zouden eigenlijk dit weekend naar NL gaan om Sinterklaas te vieren, maar helaas, de Taco-griep gooide roet in het eten... :( Vandaag had E line eigenlijk Sinterklaasfeest op school, maar dat ging dus helaas ook niet door. Nu maar hopen dat ze snel is opgeknapt, want ze is wel heel zielig zo...

En verder hopen dat ze ons niet aansteekt ;)

Maandag de echo! Heb er zin in, maar vind het ook wel heel spannend!

Liefs Elea

17. Juttel

Juttel Actief lid

29 apr 2009
    422
    2
    0
    Friesland
    Hallo! Hier ook weer eens een berichtje van mij. De laatste 3 (?) weekjes zijn voor mij al ingegaan, aftellen dus! Spannend allemaal, wanneer zou het gaan beginnen? Alles is tot nu toe rustig, dus ben benieuwd. 2 Weken geleden voor het laatst bij de gyneacoloog geweest en het is heel normaal dat ik sindsdien pas 5 weken later weer hoef te komen, 2 dagen voor de uitgerekende datum pas... Raar,want in NL moet je juist de laatste weken elke week komen! Nouja zolang alles goed gaat, gaan we er maar vanuit dat het ook allemaal wel goed komt.
    Merk wel dat het allemaal wat zwaarder wordt nu, buik zit wat meer in de weg, houdt steeds meer vocht vast, brandend maagzuur,minder slapen dus minder energie. Maarja nog even doorzetten!

Hoe is het met jullie allemaal? Leuke Sinterklaas gevierd?
    @Elea, je dochter weer opgeknapt?
    Fijne dag allemaal!

18. Kris34

Kris34 Niet meer actief

Hoi hoi! Mag me (eindelijk) bij jullie melden. Heb gisteren twee mooie testen geproduceert en ben nu officieel zwanger in het buitenland. (Duitsland - Munchen)
    Nu maar eens rustig uit zoeken over het hoe & wat in Duitsland... Groet!

19. Lynnami

Lynnami Niet meer actief

Gefeliciteerd Kris! Ik had je geloof ik al op het NOD forum gezien?!
    Ik meld me ook maar aan bij de zwanger in het buitenland club :) Kris ik geloof dat we nog gelijk op lopen ook! ha ha

20. Kris34

Kris34 Niet meer actief

Jij ook hieperdepiep hoor!
    Ik zie dat je in Florida woont. Vast beter weer dan hier! Heb zelf ook bijna 7 jaar in Florida gewoond. (miami).
    We lopen inderdaad gelijk! :)

Deel Deze Pagina