Zwanger in het buitenland

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Gentle, 8 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannah

Sannah Lid

27 apr 2009
    92
    0
    0
    Gentle en Kaatjesman: gefeliciteerd!!!
    Wat een geweldige naam voor een verloskamer zeg: Kreiss-saal!!! :D

2. Emme

Emme Niet meer actief

Gefeliciteerd met de geboorte van Joris, Kaatjesmam! Erg leuke naam ook.

3. noralie

noralie Actief lid

18 feb 2009
    480
    0
    0
    Ge'alya
    Hoi meiden,

Heb een nogal rare week achter de rug vandaar de lange radiostilte. Wel onwijs leuk om zoveel nieuws te lezen hier!

Vorige week woensdag stond ik op met vreselijke steken in mijn rechter onderbuik. Na een uurtje begon ik ook nog eens heel erg over te geven dus op naar de dokter. Die constateerde al snel dat ik uitgedroogd was en stuurde me door naar het ziekenhuis. Daar meteen aan een infuus met water. Daarna voelde ik me stukken beter en wilde weer wat eten om na een kwartier weer van voren af aan te beginnen. Vanwege de pijn dachten ze aan blinde darm ontsteking maar op een echo niets te zien omdat de baarmoeder ervoor ligt. Besloten om me daar te houden en te kijken hoe ik de nacht door zou komen. Gelukkig nam de pijn af en voelde ik me donderdagochtend weer ok. Nog steeds onduidelijk wat precies oorzaak en wat gevolg was maar ontslagen uit ‘t ziekenhuis met de opdracht om een paar dagen rust te houden. Dus vooral thuis geweest maar de eerste dagen de computer vermeden. Veel tv kijken, lezen en slapen... Maar het gaat nu weer beter gelukkig! Was wel even schrikken, raarste dingen gaan door je heen maar ik ben nu weer een stuk rustiger!

@Kaatjesmam & gentle: Van harte gefeliciteerd!!!

@Sannah: ik moest ook zo lachen om die kreißsaal, geweldig! Fijn dat het trouwens beter gaat. Ik ga me ook te buiten aan het fruit hoor, zeker nu ik weet wat ik wel en wat beter niet kan eten. Elke ochtend yoghurt met pruimen en nectarines, jummie!

@Katjepatatje: ik was ook op zoek naar wat antwoorden en kwam dit tegen Geboorte in het buitenland en burgerlijke stand. Waar schrijf je je in het buitenland geboren kind in? | Radio Netherlands Worldwide Ik geloof wel dat regels tav 2 paspoorten weer afhankelijk van het land zijn. Ingewikkelde materie ;)

Ik haak nog even in op wat oudere berichten. Ik ga (hoop ik) ook thuis bevallen. Dat is hier helemaal niet de gewoonte en mijn man (hier geboren en getogen) was in eerste instantie niet tegen maar ook absoluut geen overtuigd voorstander. Nu we een aantal keer bij onze verloskundige zijn geweest en veel heeft gehoord en geleerd over thuis bevallen is hij echter overstag en hopen we allebei dat er geen reden is om naar het ziekenhuis te gaan. Ik denk dat angst vaak voortkomt aan gebrek aan informatie. Dat was in ons geval wel zo.

Wij hebben onze kinderwagen ook uit NL meegenomen, scheelde 200 euro! Meeste is hier goed te betalen, vergelijkbaar met Nederland maar de grote dingen zijn hier aanzienlijk duurder.

Nou volgens mij zijn we weer op de hoogte van elkaars gedachten :D

liefs!

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hihi, ja kreiss saal, dat hebben de nederlanders vast bedacht ;) Mijn buurvrouw maakte trouwens behoorlijk gebruik van die optie... poehee.

Ik heb trouwens gehoord dat je beter niet in je woonland naar de Nederlandse ambassade kunt gaan, aangezien dit veel gedoe lijkt te geven. Je kunt je kindje in Nederland aanmelden in Den Haag, zodat je daar ook een geboorte akte zou kunnen ophalen. Dit heb je bijvoorbeeld nodig als je kind later gaat trouwen. Dan hoeft hij/zij niet helemaal naar de geboorteplaats af te reizen.

Bedankt voor alle felicitaties!

5. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    Bedankt allemaal voor de tips mbt nationaliteit / inschrijving van onze spruit. Wij hebben beide de NL-nationaliteit, dus voor ons kindje zal dat ook wel handig zijn. Toch wil ik dat hij (/zij) later ook voor de Franse zal kunnen kiezen, als we hier blijven wonen. Maar ik zal binnenkort inderdaad even navraag doen bij de ambassade hier.

@Noralie: getsie, wat eng dat je in het ziekenhuis bent beland, en niet een weet wat het nu was! Gelukkig gaat het weer beter, maar toch lijkt het me eng hoor.
    Kun je in Israël wel een verloskundige zover krijgen dat ze een thuisbevalling doet? En wordt dat ook vergoed?

Ik heb gisteren weer een echo gehad, ivm de vastgestelde hematoom 2 weken geleden. De hematoom was weg (jippie!) en met de kleine ging het allemaal goed. De gyn werd helemaal enthousiast toen ze de schedelinhoud op het scherm kreeg, want dat was toch wel zeldzaam om goed te kunnen bekijken. De hersenpan zag er goed uit, met een soort vlindervormige hersenen (van bovenaf gezien).

Ik ben een stuk minder enthousiast over het verder verloop. Ik heb al 5 maanden chronische pijn in de buurt van mijn rechter eierstok, met symptomen van een blaasonsteking (echter geen bacteriën gevonden in de urine). Nu had ze me 2 weken geleden antibitioca voorgeschreven, ondanks dat een eerdere AB-kuur niet hielp, en er geen bacterie aanwezig was. Gisteren krijg ik gewoon weer hetzelfde voorgeschreven! Ik had het niet door, omdat ik de naam van de AB niet meer wist. En het ergste is, dat de gyn het zelf ook niet had genoteerd, en dat vind ik toch echt wel heel slordig.
    Wel krijg ik nu een blaasecho, maar ik verwacht er weinig van, aangezien de bron van de pijn niet in de blaas zit.

Bij de balie van het ziekenhuis moest ik een nieuwe afspraak maken, en ik werd gemakshalve ook direct maar ingeschreven voor de bevalling. En of ik in de 8e maand nog even een afspraak wilde maken met de afd. anaesthesie voor de bevalling. Er werd niet gevraagd of ik daar wel wilde bevallen, laat staan dat er werd verteld wat de andere opties waren. Want over een thuisbevalling hebben we het maar niet!

Al met al ben ik eigenlijk totaal niet gelukkig met de gang van zaken. De gyn die aan het begin van elke afspraak vergeet wat mijn klachten zijn, niet meer weet wat ze de vorige keer heeft voorgeschreven, en totaal lak heeft aan wat er in mij omgaat. Ik ga dus na mijn reisje naar NL op zoek naar een goede vroedvrouw, voor een goed gesprek en te vragen of zij een GOEDE gynaecoloog weet, denoods een liberale voor de hoofdprijs. Zwangerschap is nu eenmaal niet iets om mee te gokken. Gelukkig ken ik hier wel een paar jonge moeders die een vroedvrouw hebben gehad, waar ze erg tevreden over waren.

6. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Noralie, dat zal schrikken zijn geweest! Gelukkig voel je je nu beter..

Katjepatatje, je kind krijgt automatisch de nationaliteit van het land waar het geboren wordt (in dit geval dus dubbele nationaliteit).

Hier weinig nieuws, heb nu erg veel moeite met de warmte (de temp is nu lager, maar een hele hoge luchtvochtigheid), zweet de hele dag door en me rustig houden maakt helaas geen verschil. Hopelijk is de zomer snel voorbij..

7. Alpenmama

Alpenmama Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.782
    0
    0
    Hallo meiden!

Ik ben ook zwanger en woon in het buitenland. In de Zwitserse Alpen om precies te zijn. We wonen hier nu twee jaar en denken er wel over om volgend jaar terug te keren naar NL....aan de ene kant willen we heel graag terug bij familie en vrienden zijn, maar afscheid nemen van dit heerlijke leven valt ons zwaar...we zullen zien wat de beslissing wordt!

Leuk dat hier een topic voor is!!

8. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Welkom alpenmama en gefeliciteerd met je zwangerschap! Ben je van plan om voor de bevalling terug te gaan of in zwitserland te bevallen?
    Succes met het nemen van een beslissing over eventuele terugkeer naar NL, lijkt me een hele moeilijke beslissing.

9. Alpenmama

Alpenmama Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.782
    0
    0
    dankjewel!!!
    We willen in alle rust hier de zwangerschap doorlopen en het kindje hier laten komen. Daarna kunnen we dan gaan kijken en solliciteren als we besluiten echt terug te gaan. Pfff spannend allemaal!

10. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hoi allemaal,

Ik was even benieuwd hoe het met iedereen gaat. Kunnen jullie het nog uithouden met de warmte? Hier begint het 's nachts gelukkig weer wat af te koelen, dus kan ik (als ik tenminste kan slapen) weer een beetje bijtanken.. Noralie geen uitdrogingsverschijnselen meer? Hoop het niet voor je..

Verder begin ik veel last van mijn ribben te krijgen, onze baby vind het erg leuk hier tegenaan te duwen/trappen.
    Ook heb ik nu een paar keer wat weeen gehad (tenminste dat zijn het volgens de dokter), ze zeggen hier dat het geen kwaad kan zo lang ze niet regelmatig komen, maar vind het toch wel een vervelend gevoel..

Fijn weekend allemaal.

11. Esther1976

17 aug 2009
    8
    0
    0
    Duitsland
    Hier (in Duitsland) merk je alweer het begin van een ander seizoen.. Het waait enorm en regent vaak... Vind ik op zich geen probleem, ik hou wel van de verschillende seizoenen (m.u.v. de winter... véél te koud :().

Hoe is dat daar bij jou AMS? Nu komt mijn belabberde geografische kennis aan het daglicht ;)... Almeria is toch in het zuiden? Betekent dit lange warme zomers en zachte "winters"?

Spannend dat je het al voelt rommelen in je buik, zo merk je toch dat je naar het einde van de zwangerschap toe gaat!!

@Alpenmama; Gefeliciteerd met de zwangerschap! Sta je in Zwitserland ook onder controle bij een Frauenartz of hebben ze daar een ander systeem?

Zelf mag ik donderdag (eindelijk) weer voor controle :).. En misschien kunnen we dan zien wat het gaat worden!! Heel spannend!

Groetjes Esther

12. Alpenmama

Alpenmama Fanatiek lid

27 aug 2009
    1.782
    0
    0
    Hoi meiden,

Hier ging het de afgelopen dagen niet zo goed. Donderdag had ik een bloeding en ik mocht direct even bij de gyneacoloog komen voor een onderzoekje. Op de echo was niet echt iets te zien, het zag er normaal uit. Dus nu een spannend weekje, donderdag mag ik weer heen en dan gaat ze kijken of en hoe het zich ontwikkeld heeft. Vrijdag had ik ook nog wat bloedverlies, maar sindsdien alleen maar donkerbruin (sorry voor de details) en vannacht tot nu helemaal niets!!! Dus ik hoop dat het zo blijft en het goed gaat. Spannend hoor, die eerste weken.... Ik heb ook direct een anti-D spuit gehad omdat ik rhesus negatief bloed heb en de papa positief....bij een bloeding kan dan eventueel positief bloed in mijn bloed komen en dan gaat mijn lichaam antistoffen aanmaken en alle positieve deeltjes afbreken, inclusief die van het embryo.

@ Esther: ja, hier heb ik ook een Frauenarzt. Verloskundigenpraktijken en kraamhulp kennen ze hier niet. Moet jij ook in het spital bevallen en daar dan blijven tot een dag of 5? Ik vind de zorg wel super hoor. Toen ik donderdag belde, mocht ik direct komen en nemen ze het direct wel serieus. Ik had verwacht dat ik moest afwachten.....

Vonden jullie het ook zo jammer dat je de dierbare familie en vrienden per telefoon moest vertellen dat je zwanger bent? Wij hebben het nog niet iedereen verteld, omdat het nog zo pril is, maar wel de ouders en beste vrienden....toch jammer dat je ze niet face to face kan vertellen....

13. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    @esther: Almeria ligt idd in het zuiden, de zomers zijn vrij lang en warm en de winters zijn over het algemeen zacht. Alleen afgelopen winter was erg koud. Wel is het zo dat de huizen hier niet gemaakt zijn voor de kou, dus ervaar ik de winters hier kouder dan in NL. Hier is het in huis kouder dan buiten, vaak kun je buiten overdag zonder jas lopen en moeten we in huis een jas aantrekken. Gelukkig krijgen we binnenkort een nieuwe airco voor het hele huis (eerst hadden we alleen straalkacheltjes en het is erg warm het huis daarmee op te warmen) waar ook een verwarmingsstand op zit, dus ik denk dat we deze winter een stuk beter door gaan komen (en de volgende zomer nl ook).

@ alpenmama: Jeetje wat vervelend zeg om zo in spanning te moeten wachten, hopelijk krijg je snel goed nieuws.
    Ik heb mijn ouders face-to-face kunnen vertellen dat ze opa en oma worden, daar was ik erg blij mee. We hadden het ze al iets eerder willen vertellen, maar omdat ze al gepland hadden met pasen langs te komen hebben we gewacht. Verder hebben we idd de rest via de telefoon en email op de hoogte moeten stellen en ik vond dat idd ook jammer, het is toch leuk om de gezichten van mensen erbij te zien. Nou woont mijn schoonfamilie gewoon hier en die hebben we het wel gewoon face-to-face kunnen vertellen, maar dat is (voor mij tenminste) toch anders... Wel hebben we onze vrienden hier nl face-to-face kunnen vertellen, maar daar heb ik toch niet zo'n hechte band mee als met sommige vrienden in NL.
    Maar ondanks dat het jammer is dat je de gezichten niet ziet blijft het natuurlijk erg leuk en speciaal om te vertellen.

14. Esther1976

17 aug 2009
    8
    0
    0
    Duitsland
    @Alpenmama; misschien dat ik je een beetje gerust kan stellen. In mijn 6e week had ik precies hetzelfde. Het leek erop alsof ik gewoon weer ongesteld ging worden, dat heeft 1 dag geduurd en op de 2e dag ging het over op een bruiner soort bloed.
    Het bleek om "innestelingsbloed" te gaan. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik dit niet gehad, maar nu dus wel. Ik schrok mij ook helemaal kapot, maar gelukkig was het dus niets ergs.

Ik sta hier ook onder behandeling bij een Frauenartz en ga ook, zoals iedereen hier, in het ziekenhuis bevallen. De eerste keer heb ik als heel relaxed ervaren (onder omstandigheden dan :D) en moest ik idd ook 5 dagen blijven.
    Als ik aan Zwitserland denk, denk ik eigenlijk direct aan luxe privé-klinieken.. Heb jij de keuze om ook naar zo´n kliniek te gaan, of slaat mijn fantasie op hol?

@ AMS; Wel lekker dat jullie straks als de baby er is, het huis lekker kunnen verwarmen! En heb je nog last gehad van de krampen of zijn die minder geworden?

Groetjes Esther

15. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Esther, de krampen (in mijn benen) zijn sinds ik elke dag een banaan eet en capsules heb gekrgen om de bloedsomloop te verbeteren zo goed als over. Heel af en toe heb ik er wel wat last van met opstaan, maar niet meer zo erg dat ik er ook wakker van wordt.
    Inmiddels wel behoorlijk veel krampen in mijn buik, volgens de dokter zijn het weeen en kan het geen kwaad zo lang ze maar niet regelmatig komen. Ik vind het zelf behalve een pijnlijk gevoel ook niet echt prettig omdat ik er niet helemaal gerust op ben dat het geen kwaad kan. De dokter zal heus wel weten wat ze zegt, maar toch voelt het niet "normaal" voor mij.

16. katjepatatje

katjepatatje Actief lid

8 jul 2009
    144
    0
    0
    Frankrijk
    Dit klopt niet automatisch voor álle landen, voor Frankrijk iig niet. Als beide ouders niet de nationaliteit van het land hebben, kan het kind pas de Franse nationaliteit krijgen als het minstens 5 jaar onafgebroken hier gewoond heeft. (toevallig ben ik zelf ook in Frankrijk geboren, en heb er maar een paar maanden gewoond. Franse nationaliteit was en is niet mogelijk.. over 4,5 jaar wel voor mij)

@AMS: vervelend van de krampen! Is wel al vroeg voor voorweeën, of is het wat anders?

@Alpenmama: ook ik had een soortgelijke ervaring in het begin van de zwangerschap. Een kleine bloeding, waarschijnlijk als gevolg van de toegenomen bloeddruk/ hoeveelheid bloedvaatjes. De zwangerschap verloopt verder prima hier.
    Wat het vertellen betreft aan familie en vrienden vond ik het niet speciaal jammer dat ik het niet face-to-face kon vertellen. We houden een (privé)-weblog bij voor iedereen, en vonden het juist leuk om het op die manier te vertellen. Fotootje erbij van de echo en het medische verhaal, en hoppakee! In mijn geval vond ik het zelfs wel fijner, omdat het niet zo vanzelfsprekend was in het begin dat het goed zou gaan. Als je live vertelt dat je zwanger bent, is het toch niet zo fijn om direct er achteraan te zeggen 'ja maar het gaat niet zo goed hoor', terwijl mensen staan te stuiteren van blijdschap.

Ik heb een paar dagen geleden een blaasecho gehad, omdat ik maar last blíjf houden van pijn in mijn onderbuik en antibiotica tegen gewone blaasonstekingen niet helpt. Ik begin me beter te voelen, en heb het idee dat mijn lichaam het nu zelf aan het oplossen is. Ik verwachte dus niets van de echo. Maar toch vond de arts daar een vergrote nierbekken van mijn rechternier. (van mij dus, niet de kleine!).

De zwangerschap zelf gaat overigens prima voor mijn gevoel. Bij de laatste echo weer veel gespartel gezien, heerlijk! We mogen hier nog genieten van een heerlijke nazomer met zo'n 26 graden dagelijks.

Verder ben ik nu de bureaucratische molen ingerold. Hier moet je namelijk verplicht voor de 4e maand doorgeven dat je zwanger bent, vervolgens van elke maand bewijs sturen, dat je je verplichte consult hebt gedaan pffff. Ik vind het allemaal wat overdreven en big brother-achtig, maar goed.

17. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    @ katjepatatje: Ik weet niet zeker of het oefenweeen zijn, weet nl niet hoe een wee voelt, maar volgens de dokter zijn dat het wel. Hoewel ik het in NL eigenlijk nog nooit gehoord heb zeggen ze dat veel mensen er hier al vroeg in de zwangerschap last van hebben. Ik weet het ook niet..

Verder vervelend dat je nog zo'n last heb van je onderbuik, maar nu weet je iig waar het van komt. Kunnen ze er op dit moment iets aan doen?

18. rose87

rose87 Lid

23 aug 2009
    64
    0
    0
    azie
    hallo allemaal
    Ik woon in thailand ben nu 15 weken zwanger, zoals jullis allemaal zijn hier ook alle dingen heel anders. ik moet de 18e weer voor een echo, naar zon klein kliniekje waar ik de enigste blanke ben.. haha
    \trouwens over die dubbele nationaliteit, dat gaat hier best makkelijk, de baby krijgt de thaise nationaliteit en dan heb ik precies 1 maand de tijd om aangifte te doen en een NL paspoort aan te vragen. dus dan krijgt het een dubbele nationaliteit!

Hebben jullie daar trouwens begeleiding bij de zwangerschap? ik moet hiet alles zelf uitvissen..

19. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    @Rose87: Wat bedoel je met begeleiding tijdens de zwangerschap? Begeleiding van een gynacoloog/dokter of bedoel je iets anders?
    Spannend dat je de 18e weer voor een echo mag, krijg je daar standaard veel echo's? Hier denk ik dat het er 3 zijn (de derde moet ik nog krijgen en weet niet 100 % zeker of ik die ook echt krijg, ze zijn hier niet zo van informatie verstekken). De eerste met 12 weken en de 2e rond 20 weken en de derde zou dan rond week 34/35 zijn.

20. Esther1976

17 aug 2009
    8
    0
    0
    Duitsland
    @AMS; ik kan mij voorstellen dat dat niet prettig is, om de haverklap kramp in je buik.. Buiten het vervelende gevoel om zit je toch een beetje in spanning of het niet doorzet.
    Voor wat betreft de kramp in je been, ik hoorde een vriendin laatst zeggen (ook hoog zwanger en ook veel last van kramp) dat zij het advies had gekregen om op de zuivel te letten. Wanner je niet genoeg zuivel binnen krijgt dan zou je ook last van kramp kunnen krijgen.

@Katjepatatje; En kan je daar nu aan jouw klachten geholpen worden of is dat niet mogelijk?

@Rose87; Hier in Duitsland heb ik mij voor de eerste keer gemeld bij de huisarts en deze heeft mij doorverwezen naar de Frauenartz en daar heb ik een goeie begeleiding. Ben jij ook bij de huisarts geweest en geeft deze je geen/ slechte begeleiding of moet je in je eentje het hele Thaise systeem uit vinden? Hoe dan ook, wel heel vervelend!

Groetjes Esther

Deel Deze Pagina