Zwanger in het buitenland

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Anice, 15 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ja is zeker als je alleen vertrekt is het nog tja zwaarder, andere cultuur , je partner andere cultuur enz dat klopt idd wel.

Bij mijn man thuis zijn ze met 5 kinderen en die hangen enorm aan elkaar!
    Hij heeft ook heel goed contact met zijn 3 broers en 1 zus.
    Hij mist dat wel het verschil idd van contact in de familie.
    Dat dat hier niet zo is.
    En hij spreekt ze 1 keer per week via msn.
    Als zijn 2 broers wat in antalya wonen thuis zijn.
    Zijn andere broer en zus wonen aan de hele andere kant in het oosten van turkije.
    We gingen eigenlijk ieder jaar 2 keer naar turkije, maar waarschijnlijk dit jaar maar 1 keer.
    Hij zit in de bouw dus dat moest dan in de zomer en dat vind ik veel te heet voor de kleine , hij ook trouwens.
    Word al snel 45 graden in antalya dan!
    In april gaan we wel en dan gaan zijn ouders en broers de kleine zien.
    We hebben 4,5 jaar op hem gewacht dus ze zijn helemaal in de wolken.

De vrouw van zijn broer is trouwens uitgerekend voor februari dus die krijgen wij dan ook te zien:D

xxx

2. Sannanas

Sannanas Lid

22 dec 2010
    49
    0
    0
    Fotografie
    Brabant
    Ja, wij Nederlanders zijn over het algemeen toch een wat killer volkje in vergelijking met andere landen binnen Europa (vooral als we naar het oosten gaan).
    Wel fijn dat jullie zo vaak nog naar Turkije kunnen gaan. Snap jullie keuze om dit jaar in april te gaan ook goed! Daar zal het nog heter worden in de zomer dan hier..
    Wij gaan ook in april voor het eerst met de kleine naar NL. Maar onze reden is dat de oma van mijn man nog zo graag haar achterkleinkind zou zien. Ze is bang dat ze dat niet meer gaat meemaken, vandaar.

Wat leuk, het neefje/nichtje en jullie zoontje zullen dan ongeveer even oud zijn :)

3. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Ah ja is ook wel belangrijk dat zijn oma de kleine nog te zien krijgt!!
    En wij NL zijn idd vaak een stuk killer als aan die kanten.

Mijn schoonzus krijgt ook een jongen dus wel grappig straks:D
    Dat ze veel aan elkaar kunnen hebben.

4. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Heeii meiden,
    Ik wil jullie alvast hele fijne feestdagen toewensen en een gezellig en mooi jaarsuiteinde! Ik vertrek morge rond 14.00uur naar NL ( "vertrek" klinkt alsof ik de halve wereld af moet reizen haha, ik hoef ma 2uur met de auto:p ) mijn pappa komt ons ophalen en dan gaan we lekker kerst en oud en nieuw vieren bij mijn ouders:D Heb der zo'n zin in!!!!:D En zaterdag met de hele familie gourmetten hmmm!
    Hoop dat de wegen goed bestrooid worden met zout vanacht en morge, want sinds 19.00uur sneeuwt het hier verschrikkelijk hard en er lijkt geen eind aan te komen!, Er ligt nu al meer sneeuw dan alle dagen sneeuw die we hebben gehad!:$
    Nja in ieder geval ik kom dus waarschijnlijk pas na nieuwjaar weer online, heel mssn dat ik aankomende week nog een berichtje kan sturen,ma anders wens ik jullie dus hele fijne feestdagen!!!!

Liefsss Adorable

5. Sannanas

Sannanas Lid

22 dec 2010
    49
    0
    0
    Fotografie
    Brabant
    Heel veel plezier samen met je ouders! Rij veilig zou ik zeggen! En tot in 2011 dan maar :D

Hier momenteel geen sneeuw, maar aangename temperatuur (10 graden). Mijn ouders komen zondagavond hier aan :) en blijven ook met oud op nieuw.

Nou, iedereen fijne kerst alvast!!

6. Anice

Anice Niet meer actief

Hoi Dames,

Ik zie dat er al heel wat is geschreven! Ik heb helaas bijna niet meer gekeken op mijn eigen topic......terwijl ik wel elke dag hier ben. Beetje dom...

Zoals bijna elke nacht zit ik nu dus achter de pc omdat ik niet kan slapen ivm dikke buik op de zij liggen en ik ben een rugslaapster. Verder pieker ik me suf over alles en nog wat zelfs over de onbenulligste dingetjes.

@Sannanas, zijn de toiletten in het ziekenhuis dan zo erg? Oh, dat zou dus echt niets voor mij wezen aangezien ik vaste klant ben op het toilet. Moet je dus altijd zelf wat papiertjes, desinfecterende wc doekjes en een zaklampje meenemen in je handtas voor het geval dat ontbreekt..:). Hoop toch wel dat ze goed omgaan met hygiene tijdens een bevalling. Wat betreft die onderhandse fooi die je aan de behandelend arts moet geven dat heb je in meer landen. Mag je trouwens zelf het bedrag bepalen of verwachten ze een vast percentage? Hier in Canada hoeft dat gelukkig niet maar hier geef je dus wel weer extra fooi aan andere dienstverleners zoals kappers, schoonheidssalon enz...
    De werkende vrouwen hebben hier recht op een jaar zwangerschapsverlof, niet helaal betaald maar wel met behoud van je baan. Dat is toch wel iets beter dan in NL vind ik. Zelf heb ik hier niets aan aangezien ik niet werk. Mannen hebben hier recht op 4 weken verlof. Mijn schoonouders komen 1 week voor de uitgerekende datum onze kant op voor een periode van 6 weken!! pffff das erg lang vind ik maar beter iets dan niets zeg ik maar. Gelukkig hebben ze wel een eigen woongedeelte dus de privacy kan behouden worden.

@Elif82, Leuk dat je in Lanaken woont. Ik heb zelf ook een tijdje in Maastricht gewoond en ging vaak even de grens over. Net zoals je zegt. Voelt niet echt als het buitenland maar het is wel zo. Weet nog dat als ik in de maand December richting grens ging vaak werd gecontroleerd of je vuurwerk bij je had. Is dit nog steeds zo?

@Hopmarjanneke, Wat is het nut van elke keer een inwendig onderzoek? heb je dat al eens gevraagd? Zou ook niets voor mij zijn hoor. Wel fijn dat ze bij elke controle een echo maken. Mijn arts heeft geen eens een echo apparaat terwijl haar maatschap gespecialiceerd is in zwangerschappen. Maar ja, we woonden hier nog niet zolang en nog niet zo bekend met alle instanties dus vertrouw je maar op degene die je doorstuurt. Spreek je trouwens goed Duits om je goed verstaanbaar te maken en uit te leggen als er iets is? Ik merk, hoewel ik me goed kan redden in het Engels, dat ik toch op het moment zelf soms de juiste woorden of uitdrukkingen niet goed kan vinden of formuleren. Dit maakt me soms best onzeker omdat ik dan denk dat de dokter me verkeerd begrijpt en dat ze dan een inschattingsfout maakt.

7. Sannanas

Sannanas Lid

22 dec 2010
    49
    0
    0
    Fotografie
    Brabant
    No worries, wij kletsen lekker verder hier zo!!

Bwoaah ja, ik herken het. Word elke keer wakker als ik onbewust op mijn rug ben gaan liggen. Mijn heupen vinden dat 'altijd op mn zij slapen' ook niet meer zo tof, al ben ik wel een echte zijslaper. Toch is afwisseling wel gewnst.

Ja, de wc's zijn hier echt heel krakkemikkig. Ben in 3 verschillende ziekenhuizen geweest, en overal is dat zo. Ze zijn niet altijd persee vies, maar sloten zitten er echt nooit op de deuren.
    Ik heb altijd een speciale ziekenhuis-kit bij me als ik weer mag. Deze bestaat uit wc-papier, van die natte doekjes, flesje water (ook hier moet je wel eens 3 uur wachten voordat je aan de beurt bent), een bekertje voor als ik mn plasje in moet leveren (want dat vieze glas raak ik echt niet meer aan!) en natuurlijk mn map met al het papierwerk.
    Komende dinsdag gaat mijn moeder voor het eerst mee naar de gyneacoloog. We gaan dan vragen of we even op de zwangeren en baby-afdeling mogen gluren.

Het bedrag wat we betalen mag je in principe zelf bepalen, maar er zijn wel ongeschreven richtlijnen zeg maar..
    Je bent het overigens niet verplicht, maar het wordt wel erg aangeraden om het te doen als je nog ooit beslist een 2e of ... kind te baren daar :S

Wij hebben hier recht op een half jaar zwangerschapsverlof, en dat kan verlengt worden tot anderhalf jaar. Inderdaad een stuk beter dan in NL. Papa krijgt een week verlof.
    Oh, lekker dat jouw man 4 weken heeft!!

Kun je trouwens goed overweg met je schoonouders die 6 weken (!!) komen? Wel lang inderdaad, maar ook fijn (mits jullie dus een goede band hebben). Moet er niet aan denken dat de mijne er zo lang zouden zijn, maar ja, Canada is dan ook wel weer een stukje verder weg..

8. Bubble

Bubble Lid

13 jul 2009
    64
    0
    0
    NULL
    Canada
    Hi Meiden,

Hier nog een Nederlandse woonachtig in het buitenland. Net mijn 2e kerstmis gevierd hier in Canada. Het is trouwens een gigantisch land dus ik zeg er maar meteen bij ik woon in het Oosten in Ontario. Anice jij woont in Alberta toch?

Ik had in de zomer een 'zwanger in het buitenland' topic geopend en dat was gezellig maar op een gegeven moment toen ik het topic weer es opzocht was het al gesloten. (jammer!) Ik heb een drukke zomer achter de rug, in Juli verloofd en in September getrouwd! Het was zo'n fijne dag, de schoonfamilie heeft een huisje bij een meer in het Noorden en je kan er alleen maar heen met een bootje. Het was heel intiem met alleen maar onze directe familie.

Ik liep bij een OB/GYN (obstetrics and gynecology). En zou op 11 Januari in het ziekenhuis bevallen de tijd was nog niet afgesproken.
    Het was heel onpersoonlijk, meestal zat je in de wachtkamer met 15 andere vrouwen en als je aan de beurt was had ie maar 5 min. tijd voor je. Serieus de manier hoe hij mijn bloeddruk 'las' was zo kort,..
    Het was een aardige dokter maar hij was van Indiaanse afkomst en soms verstond ik hem niet zo goed maar de secretaresse was een schat en legde ons vaak meer uit dan hem.
    Begin zomer heeft mijn Nederlandse verzekering me laten vallen en probeer maar een nieuwe verzekering te zoeken als je al zwanger bent.. Met deze dokter konden we een 'deal' sluiten voor de kosten van de bevalling in het ziekenhuis en de afspraken. In Ontario heeft elke bewoner namelijk standaard een verzekering die de bevalling/afspraken voor hun vergoedt. Ik zag mijn dokter maar 1x in de 5 weken en de laatste twee afspraken heeft hij het niet eens echt over MIJ gehad maar over de kosten, de kosten, de kosten ik walgde er gewoon van.

Begin November hebben man & ik een 'prenatal baby classes' gevolgd. Het word ons eerste kindje en alles is spannend dus wilde we zoveel mogelijk informatie tot ons nemen ;) De lessen werden door een oud-verloskundige gegeven en een aantal dagen na de lessen realiseerde me hoe ongelukkig ik me voelde met mijn situatie met de dokter. Als ik in Nederland zou wonen zou ik thuis willen bevallen en waarom was dat niet mogelijk aan de andere kant van de wereld? De plaatselijke verloskundige praktijk zat al vol maar ik heb rondgebeld naar wat praktijken in de buurt van mijn stadje en uiteindelijk eentje gevonden die zelfs zo laat nog plek voor me had! Dus sinds begin December loop ik nu bij een verloskundige :D Elke week een afspraak, minstens een uurtje tijd voor me. Voel me er heel prettig bij en opgelucht dat alles zo kort voor mijn uitgerekende datum nog gelukt is.

Verder komt mijn moeder half Januari de kraamverzorgster spelen en boffen we dat mijn schoonfamilie dichtbij woont dat ze altijd een handje zouden kunnen helpen.

Pff ik miste de laatste maanden vooral mijn vriendinnen en zusje. Via de webcam op internet dronken we theetjes en moest ik ze maar mijn buik 'showen'..
    Qua eten heb ik de oren van mijn man afgezeurd,... we hebben hier wel een Nederlandse importwinkel maar het is beperkt en vaak vooral oud. (ieuhje stroopwafels) Ik miste vooral lekkere hollandse friet ipv de slappe chips die ze frietjes noemen en van die dingen als mijn Oma's bitterkoekjes pudding.

Oh ik ben nu toe aan een dutje, ;)

9. Bubble

Bubble Lid

13 jul 2009
    64
    0
    0
    NULL
    Canada
    p.s.
    ik ga thuis bevallen :)

10. Anice

Anice Niet meer actief

@ Bubble, wat leuk dat je er ook weer bent. Wat een gedoe met die dokter en de verzekering zeg. Had je dan nog een NL ziektekostenverzekering? In iedergeval een hele geruststelling dat het nu geregeld is en je lekker kunt bevallen op jouw manier.
    Ik houd het even kort nu, morgen denk ik wat meer tijd.

11. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier zwanger in Frankrijk maar de controles en bevalling gebeuren in Zwitserland (ben een grensbewoner....).
    Ook hier zijn de controles kort, zakelijk en niet echt persoonlijk. Hoef ook minder vaak te komen dan bij m'n eerste zwangerschap in NL. Nog steeds om de 3 weken en volgens mij pas hierna om de 2 weken.

Ik vind mijn gyn ook een beetje een raar type, misschien speelt dat ook wel mee in mijn beoordeling hoor. Maar ik vind het bijv. raar dat ze de hele zwangerschap nog niet aan mijn buik gevoeld heeft om de ligging van het kindje te bepalen. Gebeurt volgens vriendinnen hier veel vaker alleen doen hun gyn's dan vaker een echo om de groei en ligging e.d. te controleren. En dat doet zij dus niet. Maar goed, voel zelf wel dat het hoofdje naar beneden ligt dus dat zit vast wel goed. Maar om te weten of het ingedaald is of niet heb je volgens mij wel meer expertise nodig dan een hoofdje voelen drukken....
    Hier wordt verder bij elke controle urine getest, bij bijna elke controle wordt bloedgeprikt en natuurlijk wordt de bloeddruk gemeten en word ik gewogen. En dat is het eigenlijk ook wel.

Officieel is hier geen verlof voor de bevalling maar word je meestal een paar weken voor de uitgerekende datum met ziekteverlof gestuurd. Dat is in mijn geval ook gebeurd. Had met 30 weken al gemogen, maar heb het zelf weten te rekken tot 33 weken. Toen vond ik het ook wel prima hoor....

Bevallen doe je in het ziekenhuis en daar blijf je dan een dag of 4 á 5 want er is hier geen kraamzorg. Bevalling wordt vanaf het begin zo'n beetje gedaan in het ziekenhuis en gemonitored door een verloskundige van het ziekenhuis. Bij complicaties en het einde komt de gyn erbij. Meestal je eigen maar kan ook de arts zijn die dienst heeft.

Het persoonlijke uit NL mis ik wel maar de meer medische benadering die hier is vind ik wel geruststellender. Hier kun je ook gewoon een ruggeprik krijgen als je die wilt. Hoef je niet al te veel moeite voor te doen...

Mijn vorige bevalling is overigens op een ks uitgelopen en ik mag nog kiezen tussen natuurlijk bevallen en een ks. Had gedacht dat het bij voorbaat een ks zou worden maar dat is dus niet persé het geval. Ga er waarschijnlijk wel voor, maar dat gaan we a.s. maandag maar eens bespreken.....

Fijn verloop van jullie zwangerschap gewenst allemaal! Zie dat er een paar meiden zijn met wie ik redelijk gelijk oploop. Benieuwd wie het eerste bevalt!

12. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volgens mij is het gewoon om iedere keer te checken of de baarmoedermond nog altijd is gesloten, dus of je geen ontsluiting hebt enzo. Ze zegt ook iedere keer dat de bmm netjes dicht zit.
    Ja ik spreek goed Duits, uiteraard blijven er altijd woorden waar je even moet zoeken, maar omdat we in het grensgebied wonen kun je je ook nog vaak wel met een Nederlands woord redden. Of ik zeg het gewoon in het NL en dan hoop ik dat ze het begrijpt. Meestal komt er vrijwel direct een reactie dat het hetzelfde woord is of ze geeft aan welk woord ze daar in het Duits voor gebruiken.

13. Bubble

Bubble Lid

13 jul 2009
    64
    0
    0
    NULL
    Canada
    Ik wil jullie allemaal even fijne jaarwisseling wensen. Gaat er iemand nog oliebollen bakken? Mmmh ikke niet helaas.
    Wat gaan jullie doen voor oud&nieuw? We gaan even langs vrienden (zij had haar baby op de 31e!!) die thuis zitten met hun kroost en daarna lekker onder de wol met een bak ijs de laatste Heroes afleveringen kijken.

Gisteren kwam mijn verloskundige voor een thuisbezoek. Ze kwam even kijken hoe we de bevalling gepland/opgezet hadden en verder hoe het met me ging. Goed dus. Ik bedenk me net dat ik eigenlijk niet zo goed weet wanneer ik het beste alles kan klaar zetten. Om nu al met een plastic kleed onder de lakens te slapen of het bad op te zetten terwijl de katten rondlopen.. Heb ik genoeg tijd daarvoor als de weeen beginnen? Hmm vast wel. Sorry ik ben een beetje zenuwachtig, haha.

Mijn moeder komt me helpen maar ze kan niet kiezen wanneer het vliegtuig te pakken,.. zucht ik heb al weken gezegd kom nou maar gewoon ze kan bij mijn schoonfamilie zitten maar ze wacht het liever af. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ze komt, eindelijk mijn tanden weer in een milka-bar zetten ;)

14. Sannanas

Sannanas Lid

22 dec 2010
    49
    0
    0
    Fotografie
    Brabant
    Elif, beetje laat, maar zie pas dat je bevallen bent. Gefeliciteerd!! Nog net een 2010-kindje :D

15. StAr80

StAr80 Lid

9 jan 2011
    8
    0
    0
    Melbourne, Australie
    #35 StAr80, 9 jan 2011
    Laatst bewerkt: 9 jan 2011
    Hallo!

Gefeliciteerd aan iedereen die bevallen is en succes voor hen die binnenkort gaan bevallen!

Ik woon ook in het buitenland, in Australië, en ik ben 8 weken zwanger. Leuk om meerder meiden te vinden die ook in het buitenland zwanger zijn! Ik vind het namelijk wel super spannend allemaal. Het is ons eerste kindje dus alles is nieuw en er valt veel te lezen en te ontdekken. Gelukkig is mijn huisarts heel erg behulpzaam en ken ik hier al wat meiden die ook bevallen zijn en me dus van alles kunnen vertellen!

16. Sannanas

Sannanas Lid

22 dec 2010
    49
    0
    0
    Fotografie
    Brabant
    Hoi Star80, gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Als mijn man niet naar Hongarije had willen gaan, zat ik nu ook in Australie, haha!

17. Bubble

Bubble Lid

13 jul 2009
    64
    0
    0
    NULL
    Canada
    Ik ben vorige vorige (2 week geleden) vrijdag bevallen (thuis) van een gezonde dochter! De bevalling verliep vlot en voor ik het wist was het midden nacht en zaten we met zijn drieeen rustig in bed.
    Mijn ouders had ik meteen na de bevalling proberen te bellen maar het was toevallig nou net de nacht dat ze de telefoon niet met ze meenamen naar zolder dus hebben ze de hele nacht niet gemerkt dat ik & ook mijn zusje hun heeft proberen te bellen,... ach ja.

Mijn ouders zijn sinds het weekend nu hier. Mijn vader voor een weekje en mijn moeder voor 3 weekjes de kraamverzorgster, heel erg fijn die extra hulp. Plus van je eigen moeder kan je nog het beste leren.

Liefs

18. Anice

Anice Niet meer actief

Hoi Bubble,

Van harte gefeliciteerd met jullie dochter. Geniet ervan!!!

19. Sannanas

Sannanas Lid

22 dec 2010
    49
    0
    0
    Fotografie
    Brabant
    Hey Bubble, porficiat met jullie dochtertje! Mooie naam ook :)
    Geniet van alles!

Ik ga morgen bevallen dmv keizersnede, ieeeeeh spannend.......

20. Adorable

Adorable Fanatiek lid

20 dec 2008
    2.601
    0
    0
    Huisvrouw
    Brussel, Belgie
    Succes morge Sannanas!!! Geniet er lekker van!!! En Elif en Bubble ook van harte gefeliciteerd!!!:D Geniet er lekker van!!!
    Ik heb aanstaande vrijdag de 28e onze 20weken echo en dan weten we als het goed is het geslacht!:D Verder ga ik in maart 3 weken naar Turkije voor een bruiloft, heerlijk!
    Liefss Adorable

Deel Deze Pagina