Hallo, Ik heb 30 maart ontdekt dat ik zwanger ben en ik denk dat ik tussen de 3-6 weken zit, maar kan dat niet met zekerheid zeggen (22 februari laatste keer ongesteld geweest) en woon in een Scandinavisch land. Ik wil het land niet noemen, want straks zit 1 van mn vrienden te googelen maar het is het land waarin je het beste zwanger kan raken staat er op internet. In elk geval is het voor mij erg lastig om duidelijkheid te krijgen over hoe het hier werkt. Ik had gebeld naar de dokter en ik heb dinsdag een afspraak. Maar wat is handig om in dit gesprek te vragen? En wat is normaal in nederland? En waar moet ik achteraan gaan (want dat is helaas zo het geval hier, je moet echt zelf initiatief nemen) Dus ik dacht misschien kunnen jullie mij advies geven over welke dingen ik moet vragen en waar ik achteraan moet gaan. En daarnaast vroeg ik mij af of jullie weten hoe het hier werkt, of waar ik mijn informatie vandaan kan halen. Ik hoor het graag van jullie in elk geval bedankt voor het reageren! Groetjes
Goedenavond, gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb een site gevonden waarop goed uitgelegd is wat er bij de eerste controle bij de verloskundige hier in Nederland gedaan wordt en gevraagd. Misschien is dit handig om na te lezen. De site heet Ben je Zwanger? Informatie over jouw zwangerschap op Babytjes.nl en dan kijken bij controles bij de VK. Daarnaast zou ik een kijkje nemen op Homepage Voedingscentrum | Voedingscentrum Hierop staat goed uitgelegd wat je wel en niet mag eten in de zwangerschap. Tenslotte zou ik vragen hoe de zorg daar geregeld is na de bevalling. Ik neem aan dat ze daar geen kraamzorg hebben. Succes en ik ben benieuwd. Groetjes Monique
Hartelijk bedankt voor de reactie! Ik ben zo nieuwsgierig, net zoals alle andere eerste moeders! Alleen is het vervelend dat de informatie niet zo makkelijk verkrijgbaar is, dus ik moet gewoon even geduld hebben. Maar deze site maakt een hoop duidelijk! Ik zal even laten weten hoe het hier geregeld is met alles, misschien dat je deze kennis weer kunt gebruiken voor een eventueel andere moeder die in het buitenland woont
Nog even een reactie: Hier is het normaal om pas rond week 15 controle te hebben, en tussen week 17-19 een echo te hebben. Daarna heb je iets vaker controles, maar geen echo's meer. Ik vind het best raar dat er maar zo weinig controles gedaan worden, ook omdat het pas zo laat is. Ik weeg mezelf nu in elk geval elke week om te kijken, maar zijn er nog andere dingen die ik in de gaten kan houden (los van alle eet/leefgewoontes) die verloskundige in nl eigenlijk doen?
Wat apart dat je pas controles krijgt vanaf 15 weken. Belangrijk is inderdaad te letten op je eet/leefgewoonten en goed dat jezelf je gewicht in de gaten houdt. Verder is er niet iets wat jij zelf nog kan controleren in de zwangerschap. Wel is het belangrijk dat je goed leven voelt, als je het kindje gaat voelen. Indien je ongerust bent of echt niet lekker bent, neem dan laagdrempelig contact op met je arts. Succes! Groetjes Monique