zwanger in italie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door lisa333, 2 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisa333

lisa333 Actief lid

11 jul 2011
    208
    0
    16
    hallo allemaal,

over 4 weken gaan we naar italie en ben ik als alles goed gaat 12 weken zwanger.
    Kan ik iedere pizza eten of moet ik uitkijken?
    Mozzerella bijvoorbeeld, mag het nu wel of niet?
    het is best onduidelijk,op internet lees je zoveel verschillende reacties!
    En Hoe zit het met de heerlijke ijsjes van de kraampjes?

Misschien weet iemand het antwoord, alvast bedankt voor jullie reacties!!

Groetjes, Lisa

2. Bri

Bri Niet meer actief

Alles wat in de oven is geweest kun je sowieso opeten, mocht er listeria inzitten dan is het wel dood door de hitte.

Met onverhitte mozzarella zou ik wel oppassen, want die is soms van niet-gepasteuriseerde melk gemaakt. Doe maar even geen caprese dus... behalve als je zeker weet dat het gepasteuriseerd is.

Wel: pastorizzato
    Niet: latte crudo (=rauwe melk)

IJsjes uit een gewone gelatteria zou ik met een gerust hart eten.

3. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zat in een hotel en er werd met het eten goed rekening met mij gehouden! Ik heb het gewoon aangeven bij de receptie. IJsjes heb ik gewoon gegeten, wordt meestal gemaakt van vruchtensap.
    Wat betreft pizza's je hebt pizza met rauwe ham (proccutto crudo) en ham wat ze meebakken in de oven. Soms tref je een goede ober aan die wel het een en ander weet.... Geniet van je vakantie, Italië is een geweldig land!

4. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb bijna vijf jaar in Italie gewoond en mijn twee kinderen zijn daar ook geboren. Pizza kun je gewoon eten zolang hij maar in de oven is geweest. Rauwmelkse kazen zijn bijna niet te verkrijgen in Italie (Dat is meer iets uit Frankrijk). Mijn gynaecoloog heeft ook nooit gezegd dat ik moest opletten met het eten van mozzarella o.i.d. Ik heb dat dus ook gewoon gegeten tijdens de zwangerschap. Als je twijfelt over een bepaalde kaas dan kun je vragen of hij niet gemaakt is van latte crudo.

Ik mocht geen rauwe ham (prosciutto crudo) of salami eten. Let daar wel even op want de salami's in Italie worden anders bereid dan in Nederland waardoor ze nog wel de toxoplasmose bacterie kunnen bevatten.

Verder gewoon oppassen met salades, rauw vlees etc, maar dat is niet anders dan in NL.

5. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    O ja, ijsjes kun je gewoon eten. Het water loopt me nu alweer in de mond. Er gaat toch echt niets boven een italiaans ijsje.

Geniet van je vakantie!

6. Bri

Bri Niet meer actief

Er bestaan wel ambachtelijk bereide mozzarella's van latte crudo, maar het zou kunnen dat dit maar een heel klein gedeelte van de kaasjes betreft. Vraag het gewoon even, en in geval van twijfel niet doen.

Geniet van je vakantie!
    (sono un po' gelosa.... want ik wil ook!!)

7. Marlbar

Marlbar Lid

15 jul 2011
    35
    0
    0
    Paard rij-instructrice
    Oostenrijk
    Ik kijk altijd op de verpakking, woon nog geen uur van Italie vandaan. Maar dat geldt eigenlijk met alle melk producten, waar ik ook ben. En in een goed restaurant weten ze vaak wel wat voor mozzerela ze verkopen. Met spek en salami zou ik uit kijken. Maar inderdaad alles wat goed verhit is in de oven kan je met gerust hart eten. Fijne vakantie!

8. lisa333

lisa333 Actief lid

11 jul 2011
    208
    0
    16
    meiden,
    bedankt voor al jullie reacties!
    Het is me een stuk duidelijker geworden, super!!!!!
    mijn dank is groot!!

Lieve groetjes, Lisa

9. Iefie

Iefie Niet meer actief

Topic is misschien al gesloten, maar ik vroeg me af hoe het dan met buffelmozzarella zit? Ik hoorde van de Italiaanse restauranthouder hier dat ik dat niet zou mogen tijdens m'n zwangerschap? Heeft dit dan ook te maken met rauwe melk of met iets anders? snap het niet meer..heb trek in mozzarella :(

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik weet het niet 100% zeker, maar ik kan me voorstellen dat het mozzarella van rauwe buffelmelk betrof, en dat je het om die reden niet mag hebben (die gebruikt de trattoria bij mij in de straat ook, vond ik wel heel jammer toen).
    Ik zou zelf rustig buffelmozzarella eten, maar alleen als de melk gepasteuriseerd is.

11. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees hier dat je rauwe ham niet zou mogen eten. Het is wat verwarrend maar rauwe ham is niet rauw! Het is niet gekookt maar gerookt. Rauwe ham mag je gewoon eten.
    Salami's en andere droge worsten inderdaad niet, maar dat is ook zo in NL. Dit vlees is enkel gedroogd en niet verhit, vandaar, Toxoplasmose

12. Iefie

Iefie Niet meer actief

sorry lees je reactie nu pas, maar bedankt! Ik heb de gewone mozzarella van gepasteuriseerde melk maar genomen.. ;)

Deel Deze Pagina