pfffffffff ik kamp sinds vorige week met hoge bloeddruk en oedeem ze dachten zelfs dat ik zwangerschapsvergiftiging had , na onderzoeken in het ziekenhuis was dat niet zo. Maar vandaag bij controle heeft ze weer mijn bloeddruk gemeten en dat was 139/92 toen ik binnenkwam en vlak voordat ik wegging 128/90 ze vond het wel goed en uit mijn zwangerschapskaart kan ik aflezen dat dit tot nu toe mijn hoogste blooeddruk is. Maar waarom vind ze dit goed dan? ik he nog geinformeerd over eerder inleiden of ze dat doen met hoge bloeddruk daar heeft ze overheen gepraat, ik snaphet niet hoor mijn man zegt hele tijd weet jij het beter dan hun , vertrouw je haar niet ??? Nou ik denk niet dat ik het beter weet dan hun maar ik snap niet dat ze dit zomaar als 'stabiele bloeddruk ' benoemd. En is dit niet gevaarlijk voor de baby
Hoi, Dit is mijn 4de zwangerschap en bij de vorige 3 liep aan het eind altijd mijn bloeddruk op. Mijn vk stuurt je bij een onderdruk van 95 standaard door naar de gyn. Bij een onderdruk van 90 hangt het af of je klachten hebt zoals hoofdpijn/ sterretjes of flitsen zien of een strak band gevoel rond je ribben of ziek voelen. Bij de 3de zwangerschap had ik een onderdruk van 90 maar wel hoofdpijn wat niet afzakte. Toen moest ik naar de gyn voor een ctg en bloedonderzoek om te kijken of de hoofdpijn te maken had met de bloeddruk. Helaas was mijn urinezuur te hoog en moest ik bij de gyn onder controle blijven. Belangrijkste is dus je lichamelijke conditie in de gaten houden en bellen met je vk als dat veranderd. Maar als het goed is heeft ze je op die signalen gewezen. Succes met de laatste loodjes, soms betekent een oplopende bloeddruk aan het eind ook wel dat de bevalling er aan komt!
Mijn bovendruk is vooral hoog, maar dit was voor de gyn niet vreemd. Zelf voelde het niet "oke", dus ik ben naar de HA gegaan en heb daar mijn bloeddruk weer laten opmeten en die zei dat ik aan de medicatie moest. Deze heb ik voor 1 week mee gekregen, dit heb ik ook aangegeven bij de gyn en tijdens de medicatie was mijn bovendruk aanzienlijk lager als zonder medicatie, daarom heeft de gyn besloten dat ik aan die medicatie moet blijven. Misschien dat je ook even langs de HA kan gaan? Dit heeft in mijn geval wel gewerkt.
Ik sluit me wel een beetje bij je man aan dat het wel zal kloppen. Het is niet gek dat ze dit als stabiele bloeddruk omschrijft: op zich is 139/92 (128/90 in rust) wel wat verhoogd, maar ook weer niet zo schokkend hoog. Je bent in het ziekenhuis onderzocht op zwangerschapsvergiftiging. Ik neem aan dat ze daarbij naar alle risicofactoren en het bloedbeeld hebben gekeken en dat die op dat moment goed waren. Als ze de conclusie 'stabiele bloeddruk' trekt, doet ze dat dus niet alleen op basis van de bloeddruk, maar ook op basis van vervolgonderzoek, dat al heeft plaatsgevonden. Een hogere bloeddruk aan het eind van de zwangerschap komt vaker voor, en vocht vasthouden trouwens ook! Ik zou er gewoon van uit gaan dat er niks aan de hand is en je geen zorgen maken, maar wel, zoals melanies zegt, de rest van je lichamelijke conditie in de gaten houden. Als die slechter wordt, meteen contact opnemen met vk.
Hier doen ze er ook niets mee hoor, vorige week 155/85 en nu 140/85. ( en oedeem) (normaal bij mij: 120/60) Zolang er geen eiwit in de urine zit , en ik geen bandgevoel om de buik heb, of vreselijke hoofdpijn, moet ik gewoon rust houden.
Of de verloskundige dit als hoog interpreteert is ook afhankelijk van je startbloeddruk... Iemand die de zwangerschap inging met een bloeddruk van 120/60 en nu op de 130/90 zit zal wrs doorgestuurd worden naar de gyn voor verder onderzoek of evt. bloedonderzoek krijgen, maar dit heb je al gehad en daaruit is toch niets gebleken? Wat was jouw startwaarde bij het begin van je zwangerschap en halverwege? Gemiddeld genomen onderneemt een verloskundige actie als het verschil in onderdruk groter is dan 20 bij verschillende fases van de zwangerschap... Maar zelfs dan hoeft er niets aan de hand te zijn, ook al hou je vocht vast... Heel belangrijk is om de symptomen van een evt. zwangerschapsvergiftiging in de gaten te houden, dus sterretjes / lichtflitsen zien, hoofdpijn / buikpijn, koorts krijgen, ineens veel vocht vasthouden in gezicht en handen (en dus niet al de hele zwangerschap), eiwitten in de urine enz... Dit in combinatie met een hoge(re) bloeddruk kan reden zijn om je door te sturen of verder te kijken, maar alleen een hogere bloeddruk niet altijd... Maar als je het niet vertrouwt, of je slechter gaat voelen gewoon opnieuw contact opnemen met je verloskundige en alles laten controleren... Ook vragen waarom zij zich geen zorgen maakt, misschien dat het dan duidelijker voor je wordt... Succes met de laatste loodjes!!!
meiske....je VK weet het echt wel hoor als ze vind dat er een risico is, laat ze je echt niet zo rondlopen
Ok, dan valt het nu wel mee hoeveel hoger je bloeddruk nu is... Als je start op 122/79 en nu op ong. 130/90 zit is je bloeddruk tov het begin van je zwangerschap niet heel erg veel gestegen... Er zit een verschil van 10-13 onderdruk in en dat is normaal gesproken acceptabel omdat je tijdens je zw.schap meer bloedvolume / vocht enz. bij je draagt waardoor je 'systeempje' ook harder moet werken om alles rond te pompen... Naar de bovendruk moet je echt niet kijken, dat heeft ook te maken met inspanning, warmte, druk maken enz... Ik zou zoals je man al zegt afgaan op het oordeel van de verloskundige, tenzij je echt heel veel vervelende symptomen krijgt (zoals ik eerder had beschreven) en je het zelf niet vertrouwt... Vraag desnoods om extra controles en trek aan de bel als je je echt niet goed voelt! Succes meis, en laat je niet gek maken door al die cijfertjes...
Ik ging met 32 weken op controle bij de vk en m'n bloeddruk was volgens haar wel wat aan de hoge kant maar niet schrikbarend...zei zij. (weet niet meer wat het was volgens mij een onderddruk van 92 ofzo) Ik voelde me er toch niet lekker bij en ben de volgende dag naar m'n dokter gegaan en die heeft het ziekenhuis gebeld voor advies en die wilde me dezelfde dag nog daar hebben. Ze hebben bloed geprikt en de kleine hebben ze een uurtje in de gaten gehouden (was allemaal goed) maar werd wel overgenomen door de gyn. Kreeg medicijnen om de bloeddruk naar beneden te krijgen. Dat lukte met de laagste dosering en iedere week moest ik op controle. Ik voelde me daar fijner dan bij m'n VK....... Je kent je eigen lichaam en als je er niet fijn bij voelt moet je het wel aangeven