Hoi Hoi, ik vroeg me af bij diegene die insuline spuiten hoe vaak en hoeveel eenheden je spuit. ik gebruik nu een korte week NovoRapid en moest beginnen met 3eenheden 1 x per dag maar het werkte niet dus heb het zelf veranderd naar 2x per dag en naar 5eenheden. maar toch na een gewone ontbijt denk aan 2volkoren broodjes met b.v. ei ofzo dan stijgt het alsnog. Snap het niet, ik ga morgen de diabetes verpleegkundige bellen, want volgens mij moet ik een veel hogere dosis. wie heeft ook zoiets meegemaakt? groetjes, Sha
denk dat t niet ligt aan de dosis maar aan de soort. Rapid is een zeer snel werkende insuline en wordt vaak alleen gebruikt als je suiker zo hoog is dat ie in "rap" tempo omlaag moet. Als je voor t eten rapid spuit kan t zijn dat t voor jou niet lang genoeg werkt. Mss als je overstapt op de Novomix dat t wel werkt en met minder eenheden! (uiteraard alles is overleg)
Ik zou ten eerste niet zomaar zelf je dosis aanpassen,doe dit in overleg met je dvk. Misschien ben je wel langwerkende insuline nodig maar dat zal je dvk moeten beslissen. Is het alleen na je ontbijt dat je nog hoog zit of ook op andere moment van de dag? Wat zijn je waardes als ik vragen mag? Hoe lang na een maaltijd meet je?
heb geen advies hierover. heb zelf diabetes type 1. heel anders dus als zw diabetes. maar asjeblieft asjeblieft ga noooooooit rotzooien met insuline zonder overleg. zo dom is dat! overleg eerst even met de dvk voor je dingen veranderd
bedankt meiden, mijn waarden zijn verschillend, meestal wel na het avond eten, maar kan ook enkele keren voorkomen dat na het ontbijt terwijl ik normaal aan het dieet houd omhoog vliegt. ik heb wel zelf de eenheden van 3 naar 5 gegooid maar nog steeds resultaat.
Voor mij is het al een tijd geleden dat ik insuline moest spuiten. Ik spoot vier keer per dag ochtend middag avond en voor de nacht een lang werkende insuline. Op het einde zat ik na het avond eten rond de 30 een heden. Hou je geen curve bij? Morgen idd dvp bellen en overleggen niet zelf gaan verhogen. Deed ik ook na een tijd hoor maar toen was ik al gewent om te spuiten. Had zwangerschapssuiker in week 9 al dus. Heb bijna heel mijn zwangerschap moeten spuiten. Morgen dus even bellen lijkt mij het veiligst. En succes verder met je zwangerschap.
teveel insuline is heel slecht, je lichaam maakt zelf ook nog aan en als de waardes bij jou wisselend zijn heb je kans dat door zelf te gaan verhogen je te veel spuit. (geen bangmaker maar van teveel insuline kun je doodgaan. Dat is wel als je heel veel gaat spuiten terwijl je dat niet nodig hebt, maar het is niet iets waar je heel soepel mee om kunt gaan helaas)
Novorapid moet je zelf echt de dosis niet van aanpassen. Voor hetzelfde geld raak je in een hypo. Altijd in overleg met arts of verpleegkundige. Plus is er vaak een dieetiste bij betrokken .. En idd een dagcurve zou ook geen slecht idee zijn. Succes
Ik gebruik tussen de 8 en de 11 eenheden momenteel, 8E langwerkende 's avonds om 20u en in principe moet ik 's middags 3E snelwerkende spuiten na de maaltijd. In praktijk kijk ik voor 's middags een beetje naar mijn waarde voor het eten en wat ik ga eten. Nu ik thuis ben, is kantinevoer niet meer van toepassing, maar op 't werk als ik in de kantine geen gewone gekookte aardappeltjes kon krijgen die dag (gebeurde af en toe), dan spoot ik wel - maar wel vlak na het eten omdat mijn eten anders nog niet verteerd was als de insuline al werkt bij mij, en dat resulteert in te hoge waardes! - maar als ik laag stond, gewone aardappeltjes kon krijgen en daar dan niet te veel van at, dan spoot ik niet 's middags. Bij mij bleef ik daarmee redelijk binnen de grenzen. Soms sta ik zonder echte verklaring toch te hoog, en dan corrigeer ik met de snelwerkende (met een zelfde soort ontbijt bijv. 176 =~ 9.8 voor NL i.p.v. ong. 85 =~4.7 voor NL na het eten, dan corrigeer ik met 2E en meet een uur later nog eens en schat dan in of ik goed zit). Er is voor mensen die veel insuline gebruiken een "1800-regel": je neemt 1800 en deelt dit door het aantal E insuline per dag, bijv. 30. Dan kom je aan 60. Dit betekent dat je bloedsuiker in totaal gedurende de hele werkingstijd met 60 =~ 3.3 voor NL zal dalen per eenheid insuline die je spuit. Dit kun je gebruiken als richtlijn voor correcties (er zijn nog een aantal andere factoren die een invloed hebben op hoe goed je reageert op 1E, o.a. tijd van de dag). Als je weinig eenheden gebruikt (zoals ik), dan lijkt die regel niet echt te kloppen, maar 'k geef 'm toch maar eventjes mee in dit topic. Mijn tip aan jou: probeer vooral goed te letten op hoeveel koolhydraten je eet en dit zo constant mogelijk te houden per maaltijd, dus bijv. elke morgen 30gr KH, elke middag 40gr KH en elke avond nogmaals 30gr KH en geen KH tussendoor. Hierdoor kun je beter zien wat je echte insulinebehoefte is. Een dietiste kan je helpen om je voedingspatroon op de rit te krijgen wat dat betreft. En nog een belangrijke: vermijd de combinatie van veel vet en KH, dus geen frietjes/kroketten/bladerdeeg etc., KH + vet zorgt ervoor dat je bloedsuiker langer hoog blijft. Succes met het controleren van je suikers tijdens de zw.schap!