Hallo, Ik werk full time als leerkracht en heb mijn eigen klas. 2 dagen daarvan zijn op benoeming tot de zomer de andere 2 op invalbasis. Hoe zit het als ik met verlof ga? Waar heb ik recht op? Via de onderwijsinstelling of het UWV?
Hallo mila85, Je wilt weten of je recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Alle zwangere werkneemsters hebben recht op betaald zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO wordt altijd door UWV beoordeeld en betaald. Het maakt daarbij niet uit of je een vast dienstverband hebt of een oproep- of invalcontract. Als je een werkgever hebt, vraagt die de WAZO vaak voor zijn personeel aan. UWV kan de uitkering dan ook aan de werkgever betalen; de werkgever betaalt haar dan tijdens het verlof het salaris door. Wil je werkgever de uitkering niet verrekenen met je loon, dan betaalt UWV de uitkering rechtstreeks aan jou uit. En wil je werkgever het niet voor je aanvragen, dan kun je dat zelf doen (daarvoor bel je acht weken voor je uitgerekende datum met UWV op 0900-9294). Je mag zelf bepalen wanneer je met verlof wilt: dat kan op zn vroegst zes weken voor je uitgerekende datum en uiterlijk vier weken voor je uitgerekende datum. Afhankelijk van de ingangsdatum heb je nog tien tot twaalf weken bevallingsverlof. Het totale verlof duurt dus altijd zestien weken. Je kunt bij je werkgever aangeven wanneer je met verlof wilt. En informeer dan ook over de procedure voor het aanvragen en uitbetalen. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare