Hallo, Ik zit met een probleempje en kan op internet niet echt duidelijk een antwoord vinden. Ik ben nu 25 weken zwanger en heb een flexcontract (20/38 uur). Mijn contract verloopt in februari terwijl ik in januari met zwangerschapsverlof ga. Helaas zijn er enige problemen op het werk en veel onbegrip sinds ik heb verteld dat ik zwanger ben. Heb het idee dat ze me eruit aan het werken zijn. Nu heb ik het al lange tijd totaal niet meer naar mijn zin op het werk en zit er aan te denken om een eventuele nieuwe contractverlenging te weigeren. Mijn vraag is, vervalt dan mijn recht op een eventuele ww uitkering omdat ik in feite zelf ben opgestapt? En als het bedrijf mijn contract niet willen verlengen, heb ik dan recht op een ww uitkering? En hoe zit het met zwangerschapsverlof? Graag zou ik hier wat duidelijkheid over hebben, zodat ik weet waar ik aan toe ben.
Beste Lara87, Wat naar dat er bij je werk veel onbegrip is over je zwangerschap. Ik begrijp dat je contract afloopt tijdens je zwangerschapsverlof. Je hebt enkele vragen over het recht op WW-uitkering en zwangerschapsverlof. Ik geef je hierover graag wat duidelijkheid. Vervalt mijn recht op een eventuele WW-uitkering als ik zelf een contractverlenging weiger? Als je zelf een contractverlenging weigert dan wordt dat gezien als verwijtbare werkloosheid. Je hebt dan geen recht op een WW-uitkering. Als het bedrijf mijn contact niet wil verlengen, heb ik dan recht op WW-uitkering? Als je contract op initiatief van de werkgever niet verlengd wordt, dan heb je recht op WW-uitkering. Er is hierbij geen sprake van verwijtbare werkloosheid. Hoe zit het met je zwangerschapsverlof? Het wel of niet verlengen van je contract gebeurt tijdens je verlof. Het recht op zwangerschapsuitkering blijft gewoon bestaan. Bespreek met je werkgever voor ingang van je verlof of je contract wel of niet verlengd wordt. Wordt het niet verlengd? Dan kun je er ook voor kiezen dat je zwangerschapsuitkering vanaf de eerste verlofdag naar jou wordt overgemaakt. Overleg dit met je werkgever. Meer informatie over werkloos zijn na je zwangerschapsverlof, vind je hier. De WW-uitkering kun je minimaal een maand voordat je werkloos wordt aanvragen. Je eerste werkloosheidsdag is niet de dag waarop je contract niet verlengd wordt, maar de eerste dag na het einde van je verlof. Actuele informatie over het recht op WW-uitkering, vind je hier. Ik hoop dat je er toch nog samen met je werkgever uitkomt. Met vriendelijke groet, Mariƫl UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dank je voor het snelle antwoord. Hopelijk krijg ik dan snel te horen of mijn contract verlengt wordt of niet zodat ik weet waar ik aan toe ben.