vraagje...

Discussion in 'Eerste symptomen' started by MissC, Oct 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MissC

MissC Actief lid

Oct 10, 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    hey allemaal,
    ik ben 2 dagen overtijd (dat overkomt me zelden!)
    en dus heb ik daarnet een test gedaan en der kwamen 2 lijntjes op ,positief dus! het was wel een heel goedkope test dus kan dat fout zijn? ik hoop echt van niet!
    wel voel ik menstruatie pijn aventoe ! en ook mijn borsten doen wat pijn!

groetjes M

2. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,715
    3,151
    113
    Female
    Gefeliciteerd! positief is positief! ik heb tot week 6 buikpijn gehad alsof ik elk moment ongesteld kon worden en pijnlijke borsten tot week 13 aantoe..

3. MissC

MissC Actief lid

Oct 10, 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    ok :) ik ben echt superblij! en mijn man ook!
    mijn man heeft bloedgroep o positief en ik o negatief heeft iemand hier ervaring mee?
    en is het aangeraden om foliumzuur (pilletjes?) te gaan kopen?

4. MissC

MissC Actief lid

Oct 10, 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    weet er iemand hoe je foliumzuur in het turks zegt? ik woon namelijk in turkije en wil dit morgen gaan halen bij de apotheek! of begrijpen ze het wanneer ik vitamine B11 zeg?

5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Gefeliciteerd! Positief is positief, dat het met een goedkope test is getest maakt niks uit hoor!
    Met jullie bloedgroepen heb ik geen ervaring.

Ja het is wel verstandig om foliumzuur te slikken, maar wat het is in het turks, heb geen idee.

6. mam85

mam85 Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    1,729
    0
    0
    mama!
    De resusfactor

Tijdens je eerste bezoek aan de verloskundige wordt na een klein bloedonderzoek je resusfactor vastgesteld. Deze is positief of negatief. Positief betekent dat er een bepaalde eiwitachtige stof in je bloed aanwezig is. Bij een negatieve resusfactor ontbreekt deze stof.

Als je resusfactor positief blijkt, is er verder niets aan de hand (ook niet wanneer je kindje resusnegatief bloed heeft). Bij een negatieve resusfactor zul je tijdens je zwangerschap extra in de gaten worden gehouden. Er kunnen namelijk problemen ontstaan, wanneer je zelf een negatieve resusfactor hebt en de bloedgroep van je kindje resuspositief is.

De problemen doen zich voor, wanneer een gedeelte van het resuspositieve bloed van je baby terechtkomt in jouw resusnegatieve bloed. Tijdens de zwangerschap kan er weinig gebeuren. Het kindje in je baarmoeder heeft een eigen bloedsomloop, die losstaat van de jouwe. De kans dat jouw bloed tijdens je zwangerschap in aanraking komt met dat van je baby is dan ook klein.

Tijdens de bevalling is die kans echter tamelijk groot. Als er bloed van een kindje met een positieve resusfactor terechtkomt in het bloed van een resusnegatieve moeder, kan het lichaam van de moeder antistoffen gaat aanmaken tegen het bloed van haar baby. Wanneer deze antistoffen via de navelstreng weer terechtkomen in het bloed van de baby, breken ze het bloed van het kindje af, wat ernstige gevolgen kan hebben.

In de meeste gevallen ontstaan de problemen pas bij een tweede of latere zwangerschap. Als het resuspositieve bloed van de baby namelijk pas tijdens de geboorte in aanraking komt met het resusnegatieve bloed van de moeder, begint de moeder pas na de geboorte met het aanmaken van antistoffen. Deze kunnen dit eerste kindje dan geen kwaad meer doen. Ze kunnen het resuspositieve bloed van een later kindje echter ernstig aantasten.

Vroeger kon dit wel eens tot gevolg hebben dat baby’s werden geboren met geelzucht, bloedarmoede en/of met vochtuitstortingen onder hun huid. In de allerernstigste gevallen overleden deze kindjes vlak voor of net na de bevalling, omdat hun rode bloedlichaampjes werden afgebroken door de antistoffen uit het bloed van hun moeder. Sinds 1965 bestaat er echter een antiserum dat deze complicaties kan voorkomen.

Als blijkt dat jij een negatieve resusfactor hebt, wordt er rond de dertigste week van je zwangerschap gekeken of je antistoffen tegen het bloed van je baby hebt aangemaakt. Als dat zo is, helpt een antiserum (bedoeld om de kans te verkleinen dat je antistoffen gaat aanmaken) niet meer. Er wordt in dit geval een ADCC-test afgenomen door het CLB te Amsterdam (Centraal Laboratorium voor de Bloedtransfusiedienst), waarna de relatie tussen de hoeveelheid antistoffen en hemolyse wordt bekeken.

Uit deze bevindingen en berekeningen volgt een kanspercentage en aan de hand daarvan nemen de artsen wel of geen actie. Je wordt dan meestal doorgestuurd naar de gynaecoloog voor een echo om te kijken of je baby last heeft van vochtopeenhopingen. Je wordt gedurende de rest van de zwangerschap streng gecontroleerd in het ziekenhuis.

Na de geboorte wordt de resusfactor van het bloed van je baby vastgesteld. Als deze positief is, krijg je binnen 48 uur (nog) een injectie met het antiserum. Dit serum zorgt dat je lichaam geen antistoffen zal maken; daarmee voorkom je problemen tijdens een eventuele volgende zwangerschap.

Sinds er algemeen gebruik wordt gemaakt van het antiserum, komt het bijna niet meer voor dat baby’s ziek worden als gevolg van een conflicterende resusfactor. Zolang je er maar voor zorgt dat je na elke bevalling, maar ook na elke miskraam, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, vruchtwaterpunctie, abortus of een ongeluk, waarbij het bloed van je baby terechtkomt in jouw bloed, het serum krijgt toegediend.

Overigens heeft het merendeel van de mensheid een positieve resusfactor. In Nederland heeft slechts 16 % van de bevolking resusnegatief bloed. De kans dat je tot de risicogroep behoort, is dus tamelijk klein. Het serum zorgt ervoor dat je, ook wanneer je wel een negatieve resusfactor hebt, beschermd bent tegen eventuele complicaties die hierdoor worden veroorzaakt.

7. mam85

mam85 Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    1,729
    0
    0
    mama!
    Hamile mi kalmak istiyorsunuz? Önce folik asit kallunın!

volgens mij betekend dit:

Zwanger worden? Slik eerst foliumzuur!

dus het woordje foliumzuur zit erin! hahaha.

suc6 met utizoeken

8. MissC

MissC Actief lid

Oct 10, 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    dank je wel voor de info mama 85!
    morgen ga ik nog een test kopen! kan het gewoon niet geloven dat deze positief was , we zijn zooo blij :) en daarna een dokter vinden ,dat gaat wel wat moeilijker worden denk ik! gelukkig is mijn verzekering in orde sinds 2 maanden!

9. MissC

MissC Actief lid

Oct 10, 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    ik heb deze morgen nog een testje gedaan en was nog steeds positief :D ben super gelukkig!
    maandag de 20 ste heb ik de eerste afspraak bij de dokter en deze morgen is mijn man foliumzuur pilletjes gaan kopen!
    ik denk dat ik nu 22 dagen zwabger ben maar ben niet zeker! we zullen maandag de 20 ste wel zien :D

10. dib

dib Fanatiek lid

Sep 11, 2007
    2,153
    1
    0
    Nederland
    Het was verstandiger om voor de zwangerschap al folium-pilletjes te slikken, er wordt veel te weinig aandacht aan geschonken door de huisartsen en apothekers.

Toen ik twee jaar geleden mijn laatste pilstrip haalde bij de apotheek kreeg ik een folder mee over de belangen van foliumzuur, dat zou iedere apotheker moeten doen!

11. MissC

MissC Actief lid

Oct 10, 2008
    124
    0
    0
    Belgie
    het was niet gepland! daarmaa dat ik geen folium pilletjes voor de zwangerschap heb gekocht!
    maar het baby'tje is meer dan welkom natuurlijk en mijn man en ik zijn super blij :D

12. dib

dib Fanatiek lid

Sep 11, 2007
    2,153
    1
    0
    Nederland
    Gelukkig, dan snel aan de folium :D

Share This Page