Wie heeft er ook ervaring met een lange en onregelmatige cyclus? Eind september ben ik met de pil gestopt omdat we een tweede kindje willen. De vorige keer was ik na 10 maanden zwanger en had ik een cyclus van 35 dagen. Ik werd begin december voor het eerst ongesteld. Hierna werd ik begin januari ongesteld, ik had toen een cyclus van 31 dagen. Hierna ben ik niet meer ongesteld geweest en ben ik dus inmiddels 40 dagen verder. Ik heb 2 testen gedaan en die waren beide negatief. Het is erg frustrerend omdat ik nu niet weet wanneer mijn eisprong was! Ik wilde niet al dat gedoe met tempen en ovulatietesten maar ik zit hier nu toch aan te denken. Is alleen tempen voldoende of werken ovulatietesten beter? Wanneer is het verstandig om naar de huisarts te gaan?
Je cyclus kan best even van slag zijn na de pil. Bovendien kan je cyclus veranderen na een bevalling. Voor de eerste waren we meer dan een jaar bezig. Na de bevalling ook een lange en oplopende cyclus. Gemiddeld 44 dagen... maar wel in ronde 2 zwanger (mk) en daarna weer in ronde 2. Beide in een lange cyclus dus. Als je meer inzicht wil, kun je natuurlijk je cyclus weer bijhouden. Gemiddeld gaan mensen na een jaar proberen naar de huisarts. Als je wordt doorverwezen naar de gyn, vraagt hij / zij vaak ook om je temperatuurkaartjes. Het vraagt in ieder geval om meer geduld met zo'n lange cyclus!
Ik had ook onregelmatige cyclussen en deed niet aan ovutesten en tempen. Ik heb m'n afscheiding en symptomen e.d bijgehouden in een app en zo kon ik na ongeveer 2 cyclussen mijn vruchtbare periode herkennen. En zie mijn handtekening Het komt vast goed, geef je lichaam de tijd en probeer alles een beetje bij te houden. Heel veel succes!
@Enna: welke app kun je daarvoor gebruiken? Dat lijkt me handig... Hier ook geen peil op te trekken, die cyclussen. Jouw verhaal komt in grote lijnen eigenlijk wel overeen. Ook ik was van de eerste na 10 maanden ongeveer zwanger. Nu ben ik alweer bijna 9 maanden gestopt met de pil en je ziet m'n onderschrift...
Ik gebruik fertility friend, zoals de meeste dames hier. Je kan temperaturen, maar dan zie je je eisprong achteraf pas. Je kan dan wel andere symptomen zoals slijm in de gaten houden. Of inderdaad ovu testen erbij gebruiken.
Ja, ik ook...na pilstop: 33-33-41-44 Die laatste ronde was ik toch zwanger (met behulp van ovulatietesten) Mijn eisprong was ook pas op dag 28 in die cyclus! Ik heb begrepen dat een cyclus boven 38 dagen niet meer echt onder 'normaal' valt. Als dat langere tijd zo blijft kun je dat aankaarten bij de huisarts! Maar ik zou vooral proberen door ovulatietesten of tempen inzicht te krijgen in je cyclus. Succes!
Ik gebruik Period Tracker, maar er zijn nog veel meer apps te vinden. Het is een soort kalender waar je symptomen bijhoudt en notities kan maken. Jij ook succes!
Die gebruik ik ook. En omdat mijn cyclussen allemaal boven de 40 dagen zaten ben ik toch ovu testen gaan gebruiken om inzicht te krijgen. Wilde het eerst ook niet want het leek mij ook veel gedoe maar dat viel mee.. want ik was meteen die ronde zwanger!
Wat betreft je vraag wat beter is; ovulatietesten geven van te voren aan dat je ovulatie bijna is, dan weet je wanneer je moet klussen, maar deze geven geen 100% zekerheid. Bij temperaturen weet je wel zeker of en dat je ovulatie Is geweest, maar pas de dag erna. Daarnaast doe je een ovulatietest ergens tussen 10.00-18.00 uur ongeveer, temperaturen moet elke ochtend op hetzelfde tijdstip voordat je opstaat en is daarmee een stuk arbeidsintensiever. Persoonlijk vond ik het prettig om iig 1 ronde te temperaturen met lange cyclus.
Bedankt voor de tips! Heb de period tracker gedownload en al 1 en ander ingevoerd. Ziet er handig uit...
@hippy; ik heb ook wel eens gehoord dat tarwekiemolie de cyclus juist verder in de war schopt. Dus nu durf ik niet zo goed meer...