Zwanger maar arts geeft weinig kans

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nuage, 27 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Naturel

Naturel Fanatiek lid

5 sep 2013
    1.544
    267
    83
    Noord-Holland
    Stom heb ik het verkeerd onthouden :( Hopelijk geeft jullie gyn groen licht voor NIPT snap dat je die zekerheid wilt.

2. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Nou dat hoop ik ook!

Zoals ik t las onder het kopje: Wie kan meedoen aan deze studie? Dacht ik dat je echt eerst een verhoogde kans op de combinatietest moest hebben. En omdat er staat: Waarom moet ik eerst een combinatietest doen en een verhoogde kans hebben om in aanmerking te komen voor NIPT?

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dit staat er op de site:

In Nederland mag deze test alleen worden gedaan binnen de TRIDENT studie en alleen voor vrouwen met een verhoogd risico (1 op 200 of hoger) na de combinatietest, of wanneer er sprake is van een medische indicatie (bijvoorbeeld een eerder kind met downsyndroom).

De vraag is alleen of ik daar dus ook onder val. Ik denk zelf van niet. Ik vind dat het wel zou moeten, maar ik denk niet dat zij dit zo zien.

4. Naturel

Naturel Fanatiek lid

5 sep 2013
    1.544
    267
    83
    Noord-Holland
    Ik zou jou ook onder een medische indicatie plaatsen.. Wanneer heb je ook al weer contact met je gyn? Ben benieuwd naar zijn/haar advies. Succes!

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dinsdag heb ik weer een echo en daarna consult. Als die echo goed is dan ga ik het ter sprake brengen!

6. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    Zo vervelend dat NIPT niet voor iedereen beschikbaar is in Nederland. Hopelijk geeft je gyn je toestemming!

In België krijg je hem idd zomaar. Zonder enige aanleiding.

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Vorig jaar waren er manieren om alsnog de NIPT test te doen. Ik begreep dat de regels aangescherpt zijn, maar als ik jouw vehaal hoor, lijkt het mij sterk dat jij geen risicogeval bent.

8. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik denk dat het grootste "probleem" is dat onze verhoogde kans op partiële mola's/triploïdie is aangetoond in Gent met een test die mijn gynaecoloog niet kent en ook niet erkend. Als het aan de artsen in Nederland ligt is 2x een partiële mola gewoon pech namelijk en kan het de volgende keer gewoon weer goed gaan. Ik ben bang dat dat dus ook zorgt voor geen medische indicatie. Ik reken er eigenlijk op.

9. MamaDeluxe5

MamaDeluxe5 Fanatiek lid

26 sep 2014
    1.304
    0
    0
    Kan Gent hierin niks voor jullie betekenen?

10. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik kan de nipt in Gent laten uitvoeren ja, maar wel op eigen kosten.

11. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    De NIPT in België is voor iedereen op eigen kosten. Dus word een beetje afwegen of je het zou willen. Zou het dan zeker resultaat geven?

12. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    De prof in Gent zegt van wel. Als het kindje triploidie heeft zal het op zowel trisomie 18, 21 als 13 afwijkend testen want alle genen hebben dan een chromosoom teveel. Wat ik alleen nog niet weet is of een combinatietest dit niet ook altijd moet opmerken. Want die is wel een stuk goedkoper.

13. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Mijn zwangerschappen waren onder begeleiding van de gynaecoloog en drie keer een combinatie test gehad. Hoefde ik niks voor te betalen. Bij de laatste zwangerschap kreeg ik ook gratis de nipttest als de combinatietest een verhoogde uitslag had gegeven.

Maar de nipttest wordt niet uitgevoerd als je niet eerst de combinatietest hebt gedaan.

14. annet03

annet03 Lid

26 jan 2012
    85
    0
    0
    Nuage,

Ik las al vrij vroeg jouw berichtje, en wou toen al reageren, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik had toen zo sterk het gevoel dat het goed gaat komen. Maar ja, wat heb je daar nou aan, een gevoel van iemand die je helemaal niet kent, en dat met zo'n vreselijke achtergrond....;-(

Ik ken je niet, maar ik gun je het zo!!

Sterkte, met deze vreselijke onzekere week.

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik hoop dat jouw gevoel helemaal goed zit en vind dat alleen maar superlief! Heb het van meerdere mensen gehoord en dat geeft me toch echt wel wat kracht en vertrouwen. Al moet ik zeggen dat het sinds gisteravond weer moeilijk is. Opeens zo bang dat het toch weer mis is dinsdag... Of is het meer angst dat ik er teveel vanuit ga dat het goed is en ik mezelf wil beschermen? Ja dat zal het ook wel zijn... Gelukkig bijna weekend en dat vliegt altijd voorbij. Dan maandag nog werken en dan D-Day!

16. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Succes meid! Als ik het zo lees zou ik in jouw geval toch voor de NIPT gaan, al kost het wat meer geld. Vergeet niet dat de combinatietest ook bijna 200 Euro kost en geen garanties geeft, het is immers een opsomming van de kans op basis van je leeftijd, de kans op basis van je bloed en die op basis van de nekplooi. Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat jij al een grote (basis)kans op afwijkingen hebt waardoor de combinatietest in jouw geval weleens een te positief beeld kan geven.

Daar waar de meesten de vraag moeten beantwoorden wat ze zouden doen met een slechte uitslag van de combinatietest moet jij je gaan afvragen wat een goede uitslag voor je betekent. Zal je dan gerustgesteld zijn en geen NIPT test doen?

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dat zijn goede vragen. Ik ga het dinsdag allemaal aan mijn gyn vragen. Zelf denk ik toch dat als er echt triploidie is een combinatietest dit ook zeker moet oppikken. Dan is namelijk in alle genen een chromosoom teveel aanwezig. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n test het dan op 3 verschillende genen zou kunnen missen. Als de combinatietest goed is dan zal dat wel me denk ik wel gerust stellen, zeker als de nekplooi ook goed is. Maar ik ga dit zeker uitgebreid aan mijn arts vragen.

18. LMI

LMI Bekend lid

21 jan 2014
    655
    54
    28
    Vrouw
    Jemig Nuage, wat ontzettend spannend zeg allemaal. Hopelijk gaat het weekend snel voorbij voor jullie.
    Ik duim voor jullie dat er dinsdag goed nieuws is voor jullie. Heel veel succes.

19. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Pfff wat een angst moet jij hebben zeg :( Ik hoop echt heel hard dat dit kleine cadeautje helemaal gezond is!!

20. LianneE

LianneE Niet meer actief

Ik blijf je volgen Nuage! Veel succes alvast dinsdag! Hopelijk kan je ondanks alle spanning toch genieten van je weekend!

Deel Deze Pagina