Zwanger maar bang dat t niet goed is

Discussie in 'Eerste symptomen' gestart door Jollyjoy, 5 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jollyjoy

    Jollyjoy Lid

    5 apr 2021
    59
    23
    8
    Vrouw
    Ja ze wist het wel.. ik had t ook specifiek aangegeven maar ze wuifde het eigenlijk een beetje weg. Zei dat de kans op nog een bbz echt heel klein is. Terwijl ik weet dat die weliswaar klein is maar wel verhoogd als je eerder een bbz hebt gehad.

    Ook zei ze tegen me, omdat ik zei dat de pijn vooral rechts zit, dat dat dan toch niet kan omdat daar de eileider is verwijderd.
    Dus ik haar uitgelegd dat ik dat in eerste instantie ook dacht maar later op Google heb gevonden dat de eileiders niet netjes links en rechts zitten zoals op de plaatjes maar dat ze eigenlijk een beetje achter de baarmoeder langs lopen. Ik weet oprecht niet of je dan weer pijn op dezelfde plek kan ervaren of niet. Ik wil heel hard geloven dat het idd niet kan. Dat t echt gewoon bandenpijn is.. maar zij heeft dan vervolgens ook niet voldoende kennis om daar iets over te kunnen zeggen

    Pff! Ik zou hier zo graag gewoon even met een vk of gyn over praten.. met iemand die er echt verstand van heeft en me echt wat meer kan vertellen. Niet gewoon maar de standaard 'maak je niet druk'-afscheperij.
    Al is t nog zo goed bedoeld natuurlijk..

    Ervaringsverhalen hier helpen trouwens wel. De reacties van vrouwen die het ook zo hadden maar die vervolgens wel een gezonde zwangerschap hebben gehad..
     
  2. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Goed dat je gebeld hebt en duidelijk geweest bent! Als je onzeker blijft zou ik van de week gewoon weer bellen/mailen en vragen om een gesprek met een verloskundige! En evt toch vragen om een eerdere echo, want volgens mij kunnen ze wel eerder dan jouw echo nu is in ieder geval bepalen waar het vruchtje zit. Ik heb een hele fijne verloskundige(praktijk) waar ik met dit soort onzekerheden altijd naar kan/mag bellen en altijd serieus genomen wordt. Dus als je dat gevoel hier niet krijgt zou ik ook zeker kijken naar een eventuele andere praktijk.
     
    Jollyjoy vindt dit leuk.
  3. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Ik ben zelf vk en ik heb (ook in 2017) een bbz meegemaakt. Ik vind de reactie van de assistente echt wel bijzonder....

    Ik vind dat ze je op zn minst door een verloskundige had moeten laten bellen om dit te bespreken en dat je klachten zeker aanleiding zijn voor een vroege echo, eventueel door de gynaecoloog.

    Een echo bij deze termijn zegt weliswaar nog weinig over of het vruchtje goed groeit en je zal nog geen hartje zien kloppen maar je kunt weldegelijk checken of er iets ín de baarmoeder zit of erbuiten. (Kan trouwens wel gemist worden op een echo, bij mij zelf in eerste instantie ook, maar da's geen reden om niet te checken.)

    Bij mijn eerste zwangerschap na de bbz (was ook nog eens via IVF dus geeft nog iets verhoogde kans op herhaling) heb ik een echo gehad met 5 weken. Ik vond het heel spannend! En inderdaad geen hartslag gezien (daar was ik op voorbereid) maar wel dat het in de baarmoeder zat.

    Bij mijn huidige zwangerschap vond ik het opnieuw spannend, al was het iets langer geleden en doordat het de vorige keer goed ging wat meer vertrouwen. Ik kreeg een echo aangeboden met 5/6 weken maar wilde eigenlijk zelf liever wachten tot 7 weken zodat ik meteen zeker het hartje kon zien. Twijfel, want gedachte aan bbz was ook spannend. Het ziekenhuis (daar de eerste echo wegens ivf-traject) dacht onwijs lief met me mee: afspraak gepland bij 7 weken maar als ik voor die tijd ook maar iets van pijn of bloedverlies had óf gewoon ineens de zenuwen kreeg dan mocht ik bellen en alsnog eerder komen. Dat voelde zo fijn! Zo'n ervaring gun ik jou ook en niet de manier waarop je nu afgescheept wordt!

    Een zwangerschap na een eerdere bbz is spannend en een eerdere echo is niet zomaar omdat je niet kunt wachten of nieuwsgierig bent, het is noodzakelijk. Dus bel nogmaals en vraag een vk om dit mee te bespreken. Desnoods zou ik hiervoor naar een andere praktijk bellen. Sterkte!
     
    Mimus, Vero0504 en Jollyjoy vinden dit leuk.
  4. Jollyjoy

    Jollyjoy Lid

    5 apr 2021
    59
    23
    8
    Vrouw
    Hey muisje!

    Echt heel erg fijn deze reactie!
    Naar een andere praktijk bellen voelt een beetje naar.. de assistente zei uiteindelijk wel dat als de pijn toeneemt, ik eerder moet bellen. Dat stelt mij alleen niet zo heel erg gerust omdat in 2017 de pijn ook de hele tijd zo zeurderig aanwezig was als nu en t toen ineens van 0 naar 100 ging en eigenlijk dus al te laat was. Want toen had ik al een flinke inwendige bloeding.
    Dan speelt ook nog mee dat ik niet misselijk ben. Bij de gezonde zwangerschappen wist ik in week 4 door de misselijkheid al dat t raak was en bij de bbz was dat niet zo. Achteraf omdat ik ook minder hcg aanmaakte omdat t een bbz was.

    Nu zit ik officieel in week 5 en ben ik ook nog niet misselijk. Al heb ik wel andere kwaaltjes. Dus t is ook weer niet dat mijn lijf niets merkt.

    Blijft lastig dit.. ik wil niet een zeurende vrouw zijn.. maar tegelijkertijd komen de zorgen wel ergens vandaan natuurlijk.

    Ik ga er maar een nachtje over slapen en dan kijken hoe ik er morgen over denk..

    Dank voor je input in ieder geval.. blij dat mijn roep om een echte vk gehoord werd ;) en dan ook nog een ervaringsdeskundige..

    Dat verhaal over de eierstokken.. weet jij daar iets meer van? Of je die pijn weer op dezelfde plek (in mijn geval rechterlies) kan hebben als je eileider daar al is verwijderd?
     
  5. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Nou, ik vind je absoluut niet zeurderig met dit verhaal en deze achtergrond ervaring!! Ik zou morgen echt opnieuw bellen hoor!

    Over de pijn is lastig iets te zeggen. De plek waar je het voelt zegt niet altijd iets omdat alle organen in je bekken zo dicht tegen elkaar liggen dat pijn ook kan uitstralen. En inderdaad, zeurderig of niet zegt ook weinig. Bij mij was het met 6 weken een paar uurtjes heftige pijn, daarna nam het af, en na een dagje zeurderige pijn was het zelfs helemaal weg. Maar een week later inderdaad ineens van 0 naar 100. Ik kon plotseling niet meer staan van de pijn, ook eileider gescheurd en inwendige bloeding en direct een spoedoperatie.

    Luister naar je lichaam en je gevoel. Als ik je zo lees heb jij een niet-pluis-gevoel (ook wat betreft de misselijkheid die je nu niet hebt) en dat moet serieus genomen worden. Dan kan het natuurlijk (hopelijk!) zijn dat je gevoel ernaast zit maar neemt niet weg dat een mogelijke bbz een ernstig risico is en afwachten in deze situatie zou ik niet aanraden.
     
    Mimus vindt dit leuk.
  6. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Tegenwoordig geldt dat voor meer dingen helaas. Op je strepen staan dus.

    Wat fijn dat je je echo eerder krijgt nu @Jollyjoy . Hoe voel je je nu
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Mocht het onverhoops toch anders gaan, vraag om een verwijzing voor echoscopie. Wij hebben een BBZ in de familie gehad, niemand wist dat ze uberhaupt zwanger was behalve haar man en ze verging ineens van de pijn.

    Voordat corona de boel op stelten zette hebben wij bij ons zoontje 2 tussen de test en de eerste consult een "pretecho" laten maken op eigen kosten. Enige wat we wilden weten was waar ukkepuk uithing, als bonus kregen we nog een knipperlichtje.

    Bij nr 3 was dat dus ook de bedoeling. Wij hoeven niks medisch te weten alleen locatie (indien vindbaar) maar toen moest je helaas een doorverwijzing hebben van de vk. Ik vrees dat dat nog steeds aan banden ligt. Allicht dat dat in jouw situatie wel kan, in die van ons ging dat dus niet, locatie was geen issue geweest en de afwijking van mn zoontje kwam pas rond 10 weken aan t licht.
     
  8. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Ik vind de reactie ook een beetje raar..
    Hier helaas ook ervaring met een bbz, en heb al mijn vervolg zwangerschappen een vroege echo gehad om te zien of het vruchtje op de goede plek zat, rond de 5/6 weken.
    (In binnen en buitenland)

    Als het je nog steeds niet lekker zit, zou ik gewoon weer bellen, je bent absoluut geen zeur, het is een stukje onzekerheid.
    Mijn verloskundigen drukken mij altijd op het hart, bij elke onzekerheid bellen, voor ons een kleine moeite om even te kijken met een echo, en voor jou geeft dat een heel stuk rust.
    En dat gevoel moeten ze je geven, niet dat je bijna niet durft te bellen..
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  9. Jollyjoy

    Jollyjoy Lid

    5 apr 2021
    59
    23
    8
    Vrouw
    Lief dat jullie zo meeleven...
    Ik heb toch niet nogmaals gebeld.
    Ik denk eigenlijk dat ik binnenkort wel een miskraam zal krijgen.. net bruinverlies bij het afvegen. Ik voel me ook gewoon echt nog niet misselijk en dat heb ik normaal bij 5 weken echt al wel. Innesteling zou allang geweest moeten zijn. 2e paasdag gaf cb aan dat 2 tot 3 weken geleden de bevruchting moet zijn geweest en toevallig hadden manlief en ik t zo druk de afgelopen tijd dat 19maart de enige dag kan zijn dat het 'raak' was. Ik heb ongeveer een week daarna ook bruinverlies gehad en achteraf bedacht dat dat dan wel de innesteling zou zijn geweest.

    Nu dus eigenlijk vooral erg verdrietig.. geen duidelijkheid nog maar ook geen zwanger gevoel doordat ik niet misselijk ben. Wel bruinverlies wat voor mij toch duidt op beginnend afstoten van het vruchtje.
    Wel nog een knallende zwangerschapstest gisterenavond. De hcg loopt dus wel op maar wellicht niet hard genoeg.. anders was ik nu vast al kotsmisselijk geweest met mijn hg-verleden.

    Wat een narigheid allemaal
     
  10. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    #30 Muisje2016, 8 apr 2021
    Laatst bewerkt: 8 apr 2021
    Weetje, ik wil je niet bang maken (tenminste, niet ongeruster dan je al bent) maar ook het bruinverlies en de knaltest zijn voor mij mogelijke signalen van een bbz.

    Ik had toen ook wat bloedverlies, dacht dat ik een miskraam zou krijgen. En dus afgewacht, want ik weet ook dat een miskraam helaas niet te voorkomen is. Tot het moment dat het dus mis bleek te zijn en goed ook.

    Ik wil je echt op het hart drukken: bel morgen alsjeblieft nog een keer. Laat ze een echo maken, als het een miskraam is is dat super verdrietig en niks aan te doen maar opnieuw een bbz wil je op tijd bij zijn. Voor mij is je verhaal met de pijn, eerst heftig dan zeurend, en bruinverlies maar wel een knaltest allemaal dingen die echt kunnen wijzen op een bbz. Ik heb er geen goed gevoel bij en volgens mij jij ook niet.

    Ik hoop zo dat ik er naast zit, maar please, laat het checken en wacht niet tot het echt misgaat.
     
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Bij mij begon de bbz destijds bruinverlies en slecht gevoel, gevolgd door 2 dagen bloedverlies waarvan ik dacht: shit miskraam, verdriet. Testen bleven oplopen, nog voor ik 5 weken was een enorme knaltest en toen wist ik: bbz. Ik werd niet serieus genomen door verloskundige, zelfs niet toen ik belde dat ik alleen op grond lag door pijn en flauwviel en ze zei: neem maar meer pijnstillers, klinkt als gewone miskraam (tijdens gesprek viel ik weg,ben lang out gegaan).echo geeist,buikholte vol bloed, nog geen belletje. Ziekenhuis wou ze mij niet heen sturen want geen spoed...2,5 week later bij de gyn: hcg bovende 6000, bloed in vrije buikholte en spoedoperatie: zowel vk als echoscopiste hebben mij 2,5 week laten rondlopen met inwendige bloeding. Dat ik hier nog ben is omdat ik door bleef eisen, want mijn onderbuikgevoel was niet goed. Ze bleven ook hameren hoe zeldzaam een bbz is, maar dat is het niet :(

    Als je testen blijven oplopen en niet dalen, bel! Laat anders je partner bellen. Overdrijf van mij part. Maar je weet zelf hoe zwaar een bbz is en wij die t ook hebben meegemaakt weten hoe het voelt en je bent GEEN zeurende zwangere als je denkt aan je gezondheid. Je hebt die zekerheid nodig, dat als het fout is dat je ook weet waar het fout zit en dat je weet of je gewoon kan afwachten of niet

    Liever 10x te vroeg checken dan 1x te laat.

    Hele dikke knuffel
     
  12. Jollyjoy

    Jollyjoy Lid

    5 apr 2021
    59
    23
    8
    Vrouw
    Hey lieverds! Ik heb vanmorgen gebeld na een hele nacht wakker te hebben gelegen van de pijn en de angst.

    Kreeg dit keer een andere assistente aan de lijn die aan een half woord genoeg had en meteen met de verloskundige ging overleggen. Ik mag nu om 10.00 komen voor een echo.

    Deel van mij is nog steeds onzeker en bang dat t allemaal tussen mn oren zit en ik gewoon heel ongerust ben doordat ik dit eerder heb meegemaakt. Andere deel weet dat het niet goed zit, dat die drukkende pijn niet normaal is. Maar da eerdere deel hoopt toch dat t wel bandenpijn is. Dat t bruinverlies erbij hoort omdat zoveel vrouwen dat hebben. Dat ik misschien toch niet ver genoeg ben om me misselijk te voelen of me nog niet misselijk voel omdat elke zwangerschap anders is en het 'toeval' is dat ik bij mijn twee kids HG had. Dat t nu niet zo hoeft te zijn.

    God wat kan een mens zichzelf gek maken! Maar mijn allerdiepste gevoel zegt dat ik heel goed weet wat er aan de hand is. En jullie adviezen sterken me om niet af te wachten maar inderdaad gewoon te eisen dst er een echo wordt gemaakt. Want als t niet In de baarmoeder zit en we dat niet wisten.. en ik ga weer flink bloeden net als die eerste keer.. dan wordt het nog moeilijker om iemand ervan te overtuigen dat het echt mis is.

    In 2017 zelfde verhaal als jij. Ook bijna out gegaan. Gelukkig net niet gebeurd. Huisarts die t niet vertrouwde. Met ambu naar zkh. Maar in t ziekenhuis vonden ze door die weeklange bloeding dat t vast een gewone mk was geweest. Terwijl dr ook nog steeds niet wegging en t echt niet goed met me ging. De reden dat ze in de nacht toch gingen opereren was dat ze zeiden dst mijn hb goed was en er dus geen bloeding was. Hoeveel t dan was? Vroeg ik.. 7.9 prima dus.

    Maar ik wist dat t niet prima was omdat ik tijdens een eerdere opname altijd juist een hoog hb had van rond de 9. Dus ook al was deze waarde goed ik wist dat t niet klopte. Die arts heeft dat opgezocht en idd geconstateerd dat ik normaal gesproken een hoog hb heb. Dus toen toch kijkoperatie. Bijna 3 liter bloed in mijn buik.. geen idee hoe t was gegaan als ze me naar huis hadden gestuurd wat ze in eerste instantie eigenlijk wilden doen..

    Dus ja met zo'n verhaal is t ook niet gek dat je je zorgen maakt toch?

    Nog steeds bang dat
     
  13. Jollyjoy

    Jollyjoy Lid

    5 apr 2021
    59
    23
    8
    Vrouw
    Oh die laatste zin was perongeluk.. Anyway.. we zullen zien wat eruit komt straks. Stille hoop dat ik t mis heb..
     
  14. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Goed dat je gebeld hebt. Hopelijk zit het toch goed!
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Jeetje zeg, ik vind t ook lastig hoe professionals de kans op een bbz onderschatten en daardoor fouten worden gemaakt die levens kunnen kosten. Super goed dat je door hebt gepakt! Ik hoop dat je echo gunstig is
     
  16. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik had dit geschreven kunnen hebben. Ik heb ook twee HG zwangerschappen gehad hiervoor waarvan de laatste heel heftig en toch ben ik nu niet misselijk. Ik heb ook afentoe bloedverlies en toch al 3 keer een kloppend hartje gezien. Probeer hoop te houden❤
     
    Jollyjoy vindt dit leuk.
  17. Jollyjoy

    Jollyjoy Lid

    5 apr 2021
    59
    23
    8
    Vrouw
    Niets in de baarmoeder..
    De vk ziet ook niets in de eileider maar omdat ik niet gebloed heb i.c.m. wel een positieve test.. stuurt ze me door naar het ziekenhuis.

    Ben er kapot van dat ik gelijk had... maar wel blij dat ik, mede door jullie, wel heb durven bellen vandaag. Ik hoop heel erg dat ze mijn tweede eileider kunnen redden want een derde kindje is zo gewenst! Tegelijkertijd weet ik door deze pagina dat ik ontzettend gezegend ben met al twee gezonde kinderen. Ik tel mijn zegeningen.. maar ik ben bang en verdrietig..
     
  18. breister

    breister Fanatiek lid

    9 aug 2019
    2.797
    630
    113
    Vrouw
    Een hele dikke knuffel.... "Gelukkig" dat je doorgezet hebt en hebt gebeld. Wanneer zou je naar het ziekenhuis kunnen?
     
  19. Jollyjoy

    Jollyjoy Lid

    5 apr 2021
    59
    23
    8
    Vrouw
    Ik zit er nu al.. er was niet gezegd wat de bedoeling precies is maar ik moest naar de verloskamer en kreeg een polsbandje om. Dus denk dat t opname is maar geen idee voor hoe lang.

    Ook mijn man nog niet gebeld want die heef
     
  20. Jollyjoy

    Jollyjoy Lid

    5 apr 2021
    59
    23
    8
    Vrouw
    T een sollicitatiegesprek om 11.00 en ik wil hem niet van de wijs brengen..

    Wel heel confronterend hier: er reed net een pasgeboren babytje voorbij met een nieuwbakken pappa...
     

Deel Deze Pagina