Ik was vandaag bij de verloskundige en nu was mijn bloeddruk van 70-120 naar 90-140 gegaan sinds de laatste controle. De laatste 2 weken heb ik het dan ook erg druk gehad. Nu moet ik 1,5 week vrij nemen om te kijken of de bloeddruk dan zakt. Zijn er meer mensen die rustig aan moesten gaan doen en heeft dit geholpen? Ik ben eigen baas dus niet werken is niets verdienen, ik hoop dan ook erna weer aan de slag te kunnen.
Ja bij mij heeft t wél geholpen. Maar dan mocht ik ook geen trap op en af en bijvoorbeeld als ik naar de vk moest die dag.. helemaal niks anders doen. Ik mocht alleen van bed als t echt nodig was. Dit had ik met 36 weken ongeveer en met 38 en een halve week was t zo hoog (140/100) dat de vk naar míj toe kwam ipv andersom. De volgende dag kwam ze dus meten na die 140/100 en toen was hij gezakt naar 130/70 maar omdat t zo fluctueerde iedere x besloot ze mij te strippen. En met goed resultaat! Succes iig!
Mijn bloeddruk is sinds 2 weken 160/90. Na 1 week volledige rust was hij niets gedaalt, maar ook niet gestegen en nu mag ik weer 2 dagen in de week gaan werken. Verder moet ik elke 2 weken naar de vlos in plaats van elke 4 weken. Als de onderdruk boven de 95 komt, wordt ik overgedragen aan de gyn en mag ik niet meer thuis bevallen.
Bedankt voor de reakties en de informatie. Mag donderdag even tussendoor om nog een keer op te laten meten.
Van 80/85 - 130/140 in de eerste 5 maanden van mijn zwangerschap had ik vanmorgen ineens 98 - 150! Veel te hoog voor de 25e week. Dus ik moet ook rust en vrijdag naar de gynacoloog, tot dan niet werken. Hopelijk is mijn bloeddruk dan gedaald anders moet ik inderdaad bij de gyn blijven en wordt het een ziekenhuisbevalling, whèèèè`! Ik schrok me rot! Kreeg al een hoge bloeddruk van het me druk maken om mijn hoge bloeddruk. Ik hoop dat het komt door de verbouwing (kinderkamer) en het straks weer gewoon over is. Het gekke is dat ik er zelf niets van merk, die hoge bloeddruk, heb (gelukkig) nergens last van. Maar de metertjes geven dit toch echt aan. En ik moet een afspraak met de bedrijfsarts maken om minder te gaan werken...
Hallo pacific Ik heb al enkele jaren last van hoge bloeddruk en mag geen medicatie meer nemen nu dat ik zwanger ben. Ik weet dat platte rust de bloeddruk doet dalen. Laat het goed opvolgen. Groetjes
Mijn huisarts wil liever dat ik stop. Binnenkort ga ik naar de gynaecoloog en dan zal ik vragen of ze mij gepaste medicatie kan voorschrijven.
Hoi Ik heb zowel mijn eerste zwangerschap als nu te maken (gehad) met een te hoge bloeddruk. De vorige keer was het pas met 30 weken, nu al vanaf 16 weken. Ik heb medicijnen, aldomet, waardoor de bloeddruk mooi stabiel blijft tot nu toe. Bij mijn vorige zwangerschap, ben ik de laatste 3 weken in de zogenaamde thuisopname geweest. Dan komt er iedere dag iemand van het ziekenhuis een bloeddruk meten, ctg draaien en urine checken. Hetzelfde dus als je opgenomen bent in het ziekenhuis alleen mag je dan thuis blijven. Vond het wel prettig. Nu is het dus maar afwachten of de bloeddruk zo blijft door de medicijnen. Bij mij was het echt zo als ik zelf meer rust had, de bloeddruk mooier was dan als ik heel druk was geweest. Let goed op jezelf! Heel belangrijk, natuurlijk ook voor de kleine succes
ik moest ook halve dagen gaan werken en 's middags rusten en hij is niet meer gestegen. Ik krijg nu ook acupunctuur om te zorgen dat hij niet hoger wordt, ik weet nog niet echt of dat werkt. Rust nemen helpt wel, als je niet rustiger aan doet mag je straks helemaal niets meer!
Ik heb vandaag ook aldomet voorgeschreven gekregen. Vorige week bij de VK was mijn bloeddruk te hoog, onderdruk van 95 dus vanochtend afspraak bij de gyn. Urine onderzoek, bloed onderzoeken, echo en 2 x bloeddruk meting, alles goed, zelfs 1ste keer bloeddruk was goed, onderdruk van 80 maar 2e keer helaas toch weer 95. Nu aan de Aldomet en a.s. donderdag weer terug voor controle en groei echo. En ik let er nu extra op dat ik rustig aan doe, en me niet te druk maak.
Hier nog iemand met een te hoge bloeddruk. Al vanaf 8 weken slik ik Aldomet. Het ging een tijd goed maar het lijkt erop dat het toch minder zijn werk begint te doen. Moet nu echt rustig aan gaan doen want in rust gaat het aardig maar zodra ik maar iets ga doen dan schiet hij toch weer omhoog. Wat ik een eng idee vind, is dat het nu al zo getob is met die bloeddruk en ik moet nog zo lang. Vinden jullie dat geen eng idee? Groetjes Lotte
Oh meis, dat zegt soms helemaal niks! Mijn nichtje had tot de 20ste week een hoge bloeddruk, en die is later weer wat afgezakt (rond de 24 weken) en stabiel gebleven, wel met medicijnen maar de zwangerschap en bevalling zijn perfect verlopen! Ze houden je echt wel goed in de gaten, desnoods laat je je urine wat vaker controleren later in de zwangerschap (op eiwitten), maar zolang je geen eiwitten enzo in je urine hebt is die hypertentie niet eens zo erg...
Vorige week schreef ik als reactie op dit item dat ik het rustig aan moest doen van de vk en naar de gynacoloog moest. Bij de gyn bleek mijn bloeddruk torenhoog te zijn en mocht ik dus ineens niet meer naar huis! Ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, en met medicatie ben ik nu weer huis. In het ziekenhuis mocht ik niet met anderen op een kamer, mocht ook niet de gang op, absolute rust. Heeft dus geholpen. Maar ik mag dus niet meer werken, en moet nog ruim 3 maanden. Ik ben gelukkig in loondienst, en dan compenseert het UWV mijn werkgever financiëel wegens "zwangerschapsgerelateerde ziekteuitval". Als je een eigen bedrijf hebt ligt dat natuurlijk anders. Heb je een verzekering afgesloten voor ziekte of arbeidsongeschiktheid? Want dan zou ik die eens bellen om te informeren en je polisvoorwaarden goed doorpluizen. Dat soort verzekeringen hebben ook arbo-artsen die kunnen beoordelen in hoeverre je nog in staat bent om te werken en kunnen je ook wellicht (gedeeltelijk) compenseren. En als je dat niet hebt zou ik contact opnemen met het UWV en vragen over de mogelijkheden voor een eventuele (gedeeltelijke) uitkering. En als dat ook niet mogelijk blijkt zou je nog het DWI kunnen proberen voor een (gedeeltelijke) bijstandsuitkering, zodat je in ieder geval niet onder het sociaal minimum komt. Maar als je lichaam nu al aan geeft dat je te veel doet zul je zeker op de rem moeten trappen. Een hoge bloeddruk kan heel gevaarlijk voor jezelf zijn (b.v. hersenbeschadiging) en kan ontaarden in zwangerschapsvergiftiging waarbij je nieren en lever beschadigd raken. Het kan dan zijn dat ze je baby eerder moeten halen om verdere schade aan jouw organen te beperken, wat schadelijk kan zijn voor je kind als die nog niet is volgroeid. En een langdurig hoge bloeddruk belemmert de doorbloeding in de placenta, waardoor je baby te weinig zuurstof en voedingsstoffen kan krijgen waardoor de groei wordt belemmert. Ja, ik probeer je bang te maken, maar dit zijn echt de risico's. Dus, keuzes maken! Doe het dus echt rustig aan, hoor, schakel iemand in die je helpt bij je huishouden en extra assistentie op je werk, en zoek uit hoe je de financiën op kunt vangen ipv op zoek te gaan naar uitvluchten om het niet rustiger aan te hoeven doen... Veel succes!
Ja, dat klopt allemaal wat Agatha zegt. Zelf heb ik al enkele jaren last van hoge bloeddruk, heb er dan ook medicatie voor moeten nemen. Nu dat ik zwanger ben, ben ik gestopt, omdat mijn dokter wil zien of ik even zonder kan. (Tijdens de 1ste fase van de zwangerschap zou de bloeddruk dalen). Straks moet ik naar het ziekenhuis om een toestel te gaan halen dat mijn bloeddruk 24u. lang gaat meten en a.d.h. daarvan gaan ze beslissen of ik al dan niet zonder medicatie kan. Ik heb ook al gelezen dat de bloeddruk van een gewone vrouw in een bepaalde fase in de zwangerschap stijgt, dan vrees ik dat ik op dat moment helemaal niet zonder medicatie ga kunnen. Zoveel mogelijk rusten is de boodschap! Veel succes allemaal! zibella x
Na de 1,5 week rust was mijn bloeddruk weer goed gedaald gelukkig en mocht ik weer aan het werk. Tot nu toe blijft de bloeddruk goed. Bij mij is het waarschijnlijk echt de stress van de weken ervoor geweest en toen die stress over was reageerde de bloeddruk er goed op. Bedankt voor alle reacties.