zwangershapscursus

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ellen291982, 17 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Hallo meiden,

Ik zit er aan te denken om een zwangerschapscursus te doen. Meer omdat ik oorde dat sommige vouwen er veel aan hebben (sommige niks achteraf maar dat kun je dan nog niet weten). Ik zie er alleen heel erg tegenop om in een groep iets te doen. Ook ben ik bang dat ik me opgelaten ga voelen met dat gepuf enzo. Ik ben normaal best met mijn gevoel bezig, maar ben nu zo gauw emo dat ik er tegenop zou zien om een cursus te doen die heel erg op je gevoel en je lichaam en hoe je je voelt richt.

Samen bevallen leek me erg mooi maar dat kan niet omdat mijn man heel erg wisselende diensten heeft en dus eigenlijk haast nooit mee kan. Mensendieck was volgens mij ook niet mijn ding.
    Nu doet icare zwangerschapsgym. Alleen van een vriendin hoorde ik dat ze daar heel ouderwets mee omgaan. Video's van de jaren 70 enzo, maar dit lijkt me wel de cursus misschien waar ik het beste bij voel.

Weet iemand wat ik het beste kan doen?
    Kan iemand me hun ervaringen vertellen van verschillende zwangerschapscursussen? Misschien zijn er ook die niet zo bekend zijn?

2. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    Als jij zo met je gevoel bezig bent is misschien zwangerschapshaptonomie het beste voor jou!
    Kan het lastig in een paar zinnen uitleggen, maar google er even op.
    Ik denk dat dit het meest bij jou zal aansluiten.
    weet alleen niet of je ook alleen kan, bij mij ging mijn man mee.
    (ben overigens zelf na twee keer gestopt omdat het niet echt wat voor mij was. en de vrouw die het deed verre van mijn type was)

Succes

3. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    ik doe yoga in een klein groepje.. veel ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen. Is voor dit stresskipje wel goed, maar vind mijn yogajuf een beetje.. tja.. af en toe een beetje persoonlijk worden..

4. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ik mag ook 2 maart weer gaan beginnen met de cursus en ik zie er enorm tegenop. Wel wetend dat ik de vorige keer er veel aan heb gehad ga ik er maar naar toe. Dat groepsgebeuren, jakkie. Maar dit is het enige bij mij in de buurt dat zo´n cursus wordt gegeven. Ik heb dus geen verstand van verschillende cursussen die je kan volgen maar die kun je volgens mij wel vinden op internet en daarna in de buurt kijken wat er te bieden is. Succes!

5. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Ik zag het eerst ook niet zo zitten dus heb er toen voor gekozen om een cursus te doen waar de partner ook bij is. Is erg goed bevallen. Was erg leuk.

6. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Misschien nog een andere optie: in plaats van wekenlang met tegenzin ergens heen gaan.... Een spoedcursus!
    Ik wilde eerst helemaal niet naar een cursus, maar ik begon toch wat onzeker te worden... wat als ik het niet 'goed' doe en wat als mn ademhaling en houding zo slecht zijn tijdens de bevalling dat het daardoor niet lukt ofzo? Dus toch maar een cursus, al is het zodat ik achteraf niet ga terugdenken dat ik stom ben geweest en toch naar zo'n cursus had moeten gaan.

Dus nu ga ik morgenavond 2 uurtjes en volgende week 2 uurtjes heen en dan krijg je alle belangrijke dingen! Dus niet al dat 'gedoe' er om heen. Ze noemen het dus wel eens een spoedcursus, bij ons heet het een last-minute cursus. Dit gaat hier trouwens uit van het mensendieck, maar dat is naar mijn idee juist erg gericht puur op houding/ademhaling.. De rest hoeft van mij toch niet zo.

7. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Je dnek precies zoals mij. Ik ga even googelen om te kijke n of ze dat bij ons ook geven.
    Ik zou met een vriendin misschien heenkunnen alleen de enige die ik er echt bij wil hebben is mijn man en die kan dus moeilijk met zijn werk.
    Op gevoel ligt voor mij dus erg gevoelig en nu helemaal vandaar dat ik iets zoek wat niet zo op het gevoel is maar meer gewoon dat je leert ademen en de belangrijkste dingen meekrijgt

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik doe nu voor de tweede keer yoga. Hoewel dat eigenlijk best zweverig lijkt, is het toch gewoon een hele praktische cursus, met veel ademhalingsoefeningen en oefeningen voor je bekken en rug etc. Deze cursus is meer gericht op lichamelijke oefeningen dan de vorige, dat was echt heel erg veel met ontspanning etc. Ik moet zeggen dat ik hier nu al vrij veel van opgestoken heb, en ook echt elke week nuttige tips krijg.
    Het enige dat echt een beetje op je 'gevoel' werkt, is dat je vaak tijdens ontspanningsoefeningen wordt gevraagd om contact te maken met je baby. Maar dat is eigenlijk best lekker, om na een drukke werkweek eens even een paar minuten je helemaal te richten op jezelf en hoe je je baby voelt bewegen. En in zo'n groep, ach dat valt wel mee. Iedereen is toch erg op zichzelf gericht, omdat je best veel aandacht nodig hebt om de oefeningen goed uit te voeren. Ik let eigenlijk alleen op de lerares en niet zozeer op de overige 9 zwangere dames om me heen.
    Ik kan dus echt zwangerschapsyoga aanbevelen.

9. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik ga ook yoga doen in ieder geval.
    Wil ook nog een borstvoedingscursus gaan doen.
    Mij maakt het niet uit of er andere mensen zijn.
    Zo leer je juist mensen kennen die ook zwanger zijn en wie weet ook wel hetzelfde gevoel hebben.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik heb vorige keer gewoon zwangerschapsgym gedaan, we hadden maar een klein groepje met 6 vrouwen. Bovendien konden de meeste nog wel lachen om dat gepuf hoor, ik ben zelf ook niet zo'n puftype. Ik heb er best wel wat aan gehad, maar meer aan tips enzo waar je op moet letten. Bij mij in het ziekenhuis kreeg ik maar minimale aanwijzingen.
    Nu ga ik weer op zwangerschapsgym, zou liever wat anders proberen, yoga ofzo, maar alleen dit wordt door mijn zorgverzekeraar vergoed. Ik doe het nu meer voor het sociale aspect dan om er wat van te leren (en ach, ik ben gelijk wat aan het bewegen en bekkenbodemoefeningen aan eht doen). Ik ga namelijk verhuizen en zo leer ik gelijk wat nieuwe mensen kennen. Of het mijn types zullen zijn, is een tweede, maar hou je bij elke cursus. Met mijn oude groepje spreek ik eens in de zoveel tijd wat af, gewoon koffiedrinken of naar de kinderboerderij.

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Oh ja, zo'n bv-cursus van 2 bijeenkomsten heb ik ook nog gedaan, vond het toen wel handig, maar ga het geen tweede keer doen, dat vind ik niet nodig.

12. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Nee ik denk dat je als je het al een keer heb gedaan je het niet nog een keer nodig heb.

13. Mieke74

Mieke74 Actief lid

30 jun 2007
    298
    0
    0
    Ik (wij) doen de cursus samen bevallen. Vind het zeker een aanrader. Ook mijn man heeft wisselende werktijden maar gelukkig kan hij toch vaker wel als niet mee....en hij vindt het nog leuk ook. Misschien kan je overleggen met de cursusleidster wat handig is...als je af en toe alleen komt is dat bij ons nl geen probleem.

14. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Ik heb zws gym gedaan, vond ik 3x niks. Heel ouderwets en vooral veel zitten en luisteren en weinig praktische oefeningen etc.
    Werd hier gegeven door de thuiszorg.
    We waren in totaal maar met 4 meiden.

Omdat ik toch graag wat ademhalingsoefeningen etc wilde leren, ben ik vanaf week 34 met zws yoga begonnen,
    dat is een instroomklasje en ik kan gewoon per les betalen.
    Had ik veel eerder moeten doen!

15. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    nou, met dat "gevoel" van mijn yoga lerares bedoel ik dus tegen een medeklasgenootje zeggen dat ze niet genoeg tijd aan de baby besteed en te veel aan haarzelf... tegen mij zeggen dat ik te onverschillig in het leven sta omdat ik de yoga houdingen niet goed doe (maar ik begrijp heel vaak niet wat ze bedoelt, dan zegt ze "druk je longen tegen je middenrif" en dan snap ik gewoon echt niet wat ik moet doen. Het is net of mijn iq gedaalt is tijdens de zwangerschap...)

Die "onverschillig" opmerking heeft me echt gekwetst, ik ben er voor yoga, niet voor een psychologisch consult...

maareh, ben te schijterig om dat tegen haar te zeggen!

16. wwndyy

wwndyy Actief lid

15 sep 2008
    457
    0
    0
    Thuismama. De planning is wel dat ik weer ga leren
    Voorburg
    Heeey

Hier zit ik n beetje met tzelfde prob! Ik weet niet of ik er wel op zit te wachten om samen met me vent te gaan zitten puffen...En dan nog met meerdere vrouwen...Bijna beschamend...Omdat ik nogal angstig tegen de bevalling op kijk (is me 1ste kindje) zou ik zown cursus toch wel handig vinden...Omdat ze dit ook bespreken volgens het foldertje Samen Bevallen...Ik ga nog maar even googlen wat t beste is...

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Anael, als je iets niets snapt, gewoon vragen hoor! Was bij ons groepje met de yoga ook vaak, dat iemand iets niet snapte en vaak na uitleg en voordoen nog niet ;), nou ja, jammer dan ;). Maar dan kom je in ieder geval niet onverschillig over, als je het vraagt. Mijn yogalerares hield zich ook wel bezig met onze psychische gesteldheid, op een positieve manier, erg fijn vond ik dat. Er hebben wel wat traantjes gevloeid omdat ze ons goed aanvoelde en wist waar wij mee zaten.

Maar goed, ik heb dus yoga gedaan tijdens de zwangerschap van Eva. Heerlijk, even 2 uur alleen voor jezelf en de baby. Wil het deze zwangerschap weer gaan doen, bij dezelfde lerares, er zitten daar hooguit 6 vrouwen in een groepje. De eerste 2 keer moest ik er erg aan wennen, daarna vond ik het erg fijn.
    Alles zal me dit keer wel doen herinneren aan de zwangerschap van Eva (vooral de muziek tijdens de ontspanningsoefeningen aan het eind van de les), denk dat ik daar dan elke keer met rode ogen wegga ;). Ik verheug me er nu al op ;).

18. Nonnie28

Nonnie28 Actief lid

18 nov 2008
    159
    0
    0
    Woonbegeleider
    Amsterdam
    Hoi!

Ik ga een nieuw soort curcus doen "Menyogy" het is een combi van mensendieck, Yoga en gym. Ik heb bij mn eerste zwangerschap mensendieck gedaan maar vond het niet echt leuk, ik was erg jong vergeleken met de rest, ik 24 en 1 vrouw van 29 en de rest was allemaal dik 30 plus en zelfs 40 plus. Op zich helemaal niks mis mee maar ik vond geen aansluiting in de groep en degene die het gaf vond ik onpersoonlijk en een beetje kil.

Deze curcus word sinds kort aangeboden door kraambureau hier in de buurt. Ik ben heel erg benieuwd en vind het gewoon wel leuk om iets voor mezelf met dit kindje te doen, en ervaringen te delen met andere vrouwen. De vorige curcus was misschien niet zo leuk, maar wel nuttig, dus ik heb er zeker weer zin in . Hopelijk bevalt dit beter.

Manon

19. Nonnie28

Nonnie28 Actief lid

18 nov 2008
    159
    0
    0
    Woonbegeleider
    Amsterdam
    PS!

Zo'n curcus bestaat niet alleen uit puffen hoor, welke curcus je ook doet. Je moet je niet voorstellen dat je daar met je man achter je net ligt te doen alsof je bevalt. Twee vriendinnen van me hadden ook dat beeld en zijn daarom niet naar zo'n " stomme" curcus geweest. Echt jammer, want het is echt wel nuttig!

Lfs Manon

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Die cursus die je gaat doen klinkt ook leuk. Hier in de omgeving is er niet zoveel aanbod of keus. Maar je hebt gelijk hoor, heel veel mensen denken dat je alleen maar zit te puffen ofzo, nou, dat valt in de praktijk reuze mee.
    Bij ons bestaat de cursus ook uit een paar lessen ná de bevalling om je conditie weer wat op te bouwen en in vorm te komen + houdingen waar je op moet letten enzo.

Deel Deze Pagina