Op 29 mei ben ik precies 36 weken en start mijn zwangerschasverlof. Ik heb vandaag een brief van het UWV gekregen waarin staat dat er een wazo uitkering voor mij is aangevraagd per 30 mei. Dit moet toch 29 mei zijn? Wamt 28 mei is mijn laatste werkag. 29 mei ben ik precies 36 weken en bij de wet verplicht om dan met verlof te gaan. Dus dan zou het op 29 mei in moeten gaan. Hoe komt het UWV dan bij 30 mei? In de brief staat tevens dat ze eerst gaan kijken of ik wel recht op een wazo uitkering heb? Is dit standaard? Moet ik hier achteraan gaan? Of krijg ik nu ook een dag langer wazo omdat die een dag later is ingegaan?
Ik was ook verbaasd maar de calculator gaf bij mij ook aan 24 juli. Dit is een donderdag terwijl ik toch op de woensdag precies 36 weken ben. Ik vind het ook vreemd maar ik ga dus voorlopig maar uit van die 24e juli. Ik denk trouwens niet dat het uitmaakt hoor maar ben anders het UWV even dat er een misverstand is (waar die dan ligt maakt toch niet zoveel uit). En wat betreft dat uitzoeken.. tja, volgens mij is dat zo'n bureaucratisch standaard zinnetje.
Volgens mij is het zo dat als jij op 29 mei 36 weken zwanger bent, je zwangerschapsverlof ingaat met 36 + 1, dus op 30 mei. Zo is het althans bij mij wel al twee keer gegaan, heb gewerkt tot op de dag dat ik 36 weken zwanger was (tweede keer 34 weken) en mijn zwangerschapsverlof startte 1 dag daarna.
Zo is het precies. Je bent woensdag 36 weken, maar werkt die dag nog wel, donderdag gaat dan pas jouw verlof in. Je moet 29 mei dus nog gewoon werken.
Bij je bevalling is dat ook zo. De dag "na" je bevalling gaat je bevallingsverlof pas in. Ik ben op 2 juni bevallen en op 3 juni ging mijn bevallingsverlof in. Dat zinnetje over recht hebben op een wazo uitkering is standaard. Volgens mij informeren ze gewoon even bij je werkgever ofzo. Die hebben als het goed is een zwangerschapsverklaring gekregen van jou. Je krijgt na de bevalling een brief van het UWV waarin de datum staat dat je bevallingsverlof is afgelopen en dus eventueel weer kunt gaan werken.
Hoi Firstbaby, ik ben ook a.s. donderdag precies 36 weken en ik kreeg een brief van UWV dat mijn WAZO per donderdag 29 mei ingaat. Dus morgen is mijn laatste werkdag. Vreemd he? Ik zou dan toch even bellen. En het zinnetje dat ze gaan bekijken of je er recht op hebt is standaard. Wel grappig, want tjah een vrouw is zwanger of niet!
Je mag toch ook tot vier weken voor de bevalling doorwerken. Ik heb een brief gekregen dat ik per 30 sept. (midden in de week) met zwangerschapsverlof ga, maar wil eigenlijk nog één of twee weken langer doorwerken. Heb ik na de bevalling ook nog één of twee weken extra.
@Foetbal, Dat mag inderdaad. Je mag doorwerken tot vier weten voor de bevalling. Het is je eigen keuze. Of het moet zijn dat je ziek bent op het einde van je zwangerschap. Dan gaat je zwangerschapsverlof namelijk zes weken van tevoren automatisch in. Groetjes, Josien
Ik kreeg deze week ook zo'n brief in huis van het UWV en heb hier gelijk achteraan gebeld. Degene aan de telefoon zei ook dat het gewoon klopte en dat ze er een dag bij tellen. Morgen ga ik met verlof maar in de brief staat dat ik per 31 mei een uitkering heb aangevraagd. Of ik 'm krijg is een tweede want dat gaan ze inderdaad ook nog even bekijken... Altijd fijn, het UWV
Alleen als je al in de ziekte wet zit, dan is het standaard 6 weken, Dan ben je eigenlijk verplicht om 6 weken van ten voren te stoppen. Maar zit je niet in de ziekte wet dan mag je 4 weken van ten voren stoppen...
Meen je dit nou? Ik heb gebeld en het nagevraagd. En ze zei dat ik op de 36ste dag gewoon moest werken, want pas de dag na de 36ste gaat je verlof in. Die 36ste dag waarop ik dacht dat mijn verlof in zou gaan heb ik dus maar een vakantiedag genomen. Anders zit ik met een dag waar van mijn wg denkt dat het UWV het vanaf die dag betaald, terwijl het uwv dat pas een dag later begint met betalen. Ik heb net na een week een brief gekregen waarin staat dat mijn wazo gewoon toegekend wordt per 30 mei.
Ja best vreemd. Want ik heb gebeld en ze zei echt tegen mij dat als mijn verlof 4 weken van te voren in wilde laten gaan, dat het dan op 30 mei zou starten. Jij bent dan 4 weken en 1 dag van te voren met verlof gegaan op 29 mei.