Ik ben geboren met een heupafwijking en ik in beugels gezeten om mijn kommen rond te maken (ik had geen kommen). Dit noemen ze heupluxatie. Nu ben ik zelf zwanger en ben bang dat ik er tijdens mijn zwangerschap last van krijg met lopen. Heeft iemand dit ook en/of heeft iemand dezelfde zorgen. Gr Inge
Het daadwerkelijk verzakken van je heupkop (uit je kom in mijn geval) noem je luxeren. Bij jou is er geen kom, dus is hij als ik het goed begrijp eigenlijk altijd geluxeerd? Dus verzakt? Want daar heb ik geen ervaring mee, wel met een hele grote kans op luxatie. Ik heb 2,5 jaar geleden mijn heupkop gebroken, en die geneest niet meer. Nu is mijn kop ook aan het afsterven, waardoor de kans op een heupluxatie groot is. Toch heb ik (weliswaar met krukken) de hele zwangerschap en bevalling geen last gehad. Ik heb wel een extra consult gehad bij de gyn en de orthopeed, om meer advies in te winnen. Zij stelden me beiden met rust. Wellicht voor jou ook een optie? Om eens bij de gyn en de ortho te informeren hoe je daar het beste mee om kan gaan? In ieder geval een hele fijne zwangerschap gewenst!
Hallo, Ik ben zelf geboren met HD en heb hiervoor als baby maandenlang in het ziekenhuis gelegen in de gewichten en beugels. Daardoor heb ik later leren lopen dan andere kinderen en ook is mijn heupstand afwijkend gebleven, waardoor de heupen sneller slijtage vertonen, ik heel snel slijmbeursontstekingen in mijn heupen krijg enz. Ik was ook bang dat ik hiermee extra last zou krijgen door de zwangerschap, maar ik moet je zeggen dat ik tot nu toe nog helemaal nergens last van heb. Hoe dat straks met de geboorte gaat, daar heb ik nog geen beeld van. Mijn verloskundige gaat er van uit dat het geen problemen hoeft op te leveren, maar ik ben er zelf nog niet helemaal gerust op hoor.