Hallo, Zijn er hier nog meer meiden die last hebben van extreme misselijkeheid na 12 weken zwangerschap? Ik ben nu 15 weken en blijf maar overgeven. En hoe doen jullie dat met werken? Ik zit al weken volledig in de ziektewet, omdat ik echt niet weet hoe ik zou moeten werken. Maar ik vraag me af hoe anderen dat hebben geregeld. Of kunnen jullie met de juiste medicatie wel werken? Groetjes Melisa
Hai Melisa, Ja, ik ook. Ik ben morgen 27 weken en nog steeds dagelijks overgeven. Ik slik emesafe, 2x per dag. Hierdoor is het van 10-15x per dag terug naar 5-7 x per dag. Soms ook wel een hele goede dag, maar soms ook heel slecht, zoals afgelopen vrijdag. Op mijn werk is er weinig begrip. Ze vinden dat ik op mijn werk ook wel kan spugen. Ik werk nu 10 uur (van de 18) en alleen vanuit huis. Naar werk toe lukt me nog niet, en daar zijn behoorlijk veel (heftige) discussies over geweest. Ben je veel afgevallen? Hoe gaat het precies met jou?
Ik heb me toendertijd met 7 weken ziek gemeld en heb geen dag meer kunnen werken. Gelukkig was de arbo het daar mee eens. Ik zou evt 32 weken hadden kunnen werken, maar toen vond ook de arbo dat ik mijn energie beter aan kracht voor de bevalling opbouwen kon gebruiken. Plus dat ik dan toch ook 2 weken later met verlof zou gaan. Ik denk dat werken met HG in veel gevallen ook gewoon niet mogelijk is. Je moet niet alleen overgeven, je bent ook veel misselijk, slap, min of meer uitgedroogd, vaak kun je maar weinig eten. Als je er niet bij zou zeggen dat je zwanger bent, dan zou iedereen begrijpen dat je niet kunt werken! Maar als het zwangerschapsmisselijkheid is (waarbij ze niet eens de extremiteit in aanmerking nemen) zou je maar gewoon door moeten werken en op je werk moeten spugen... bizar toch eigenlijk!
Hoi Melisa, toen ik HG had bij mijn dochter heb ik na mijn ziekenhuisopname nog weken thuis gezeten. Pas toen ik weer fatsoenlijk kon eten en zo goed als niet meer braakte ben ik weer gaan werken. Opbouwend, eerst 2 uurtjes, toen 4 etc. Had een super-arboarts, dat wel. kwam met 13 wk zwschap uit het ziekenhuis en met 17 wk begon ik met opbouwend werken (als ik het goed heb onthouden).
Ik heb eerst in het ziekenhuis gelegen (bij de eerste zwangerschap wel verschillende malen) en ben met sondevoeding naar huis gegaan. Ik lag alleen maar op bed te slapen, wat te lezen en boven de teil te hangen. Bij de minste of geringste inspanning werd het spugen alleen maar erger. Ik kon niet anders dus ook niet werken. Ik werd regelmatig door het UWV gebeld en had daar contact met een arts. Toen met 20 weken de sonde er uit mocht heb ik nog een paar weekjes 2x2 uur gewerkt. Daarna was het tijd voor mijn verlof.
Dank jullie voor je reactie. Ik heb gelukkig een hele goede baas, die helemaal niet zeurt dat ik weer moet komen werken. Maar zelf voel ik me zo rot dat ik al 10 weken thuis zit. Maar zolang ik blijf overgeven op de raarste tijden zou ik ook niet weten hoe ik het moet doen hoor. Nu moet ik wel volgende week naar de ARBO, maar dat zal wel goed komen. (als ik een slechte dag heb, zou ik niet eens kunnen). Fijn om wat herkenning hier te lezen!
Na mijn ziekenhuisopname hield werken echt op. Was simpelweg onmogelijk. Daarna nog vaak een dagje terug moeten gaan naar het zh. Ik kan me niet voorstellen dat je kan werken was echt absoluut onmogelijk... Succes!
Thanks. Naar he als je echt niet kan werken. Vandaag bleek ook mijn bloeddruk wat aan de hoge kant, dus deze zwangerschap is echt 1 van rustig aan doen... thuis! BAH!
Jeetje dames, wat moeten jullie het moeilijk hebben. Ik heb echt respect voor jullie en dat jullie het volhouden. Iedereen die dit niet serieus neemt, die heeft zelf een probleem. Sterkte allemaal!
Ik ben zoooo misselijk geweest ziekenhuis opname etc... En nu sinds een week yes (even afkloppen) geen last meer. Ik hoop dat dit zo blijft. Voor degene die er nog mee zitten heel veel sterkte gewenst.
Ik lees nu toch bij verschillende mensen dat het met 16 weken minder is. Duim alsjeblieft met me mee, dat ik er ook bij hoor?!?! Het lijkt de goede kant op de gaan, maar durf er bijna niet op te hopen dat het echt overgaat.
@melisa: wat bekend is uit onderzoek is dat HG bij meer dan de helft van de vrouwen die het hebben rond de 20 weken minder wordt of verdwijnt. Je kunt dus echt goede hoop hebben dat het over een paar weken minder wordt!