Twijfel 2e, wie nog?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door groenvlindertje, 27 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. groenvlindertje

groenvlindertje Actief lid

25 apr 2014
    158
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt twijfel ik over een tweede kindje. De ene keer zeg ik ja, dan zeg ik nee. De voorbije drie jaar waren erg zwaar doordat ik werkte en daarnaast ook studeerde en ons eerste kindje kreeg. Nu die drukke periode eindelijk achter de rug is begin ik weer te denken aan een tweede kindje. We hebben er de ruimte voor en financieel zou het ook wel moet lukken. Maar is dit nu de 'beste' periode. Mijn partner denkt dat het misschien zinvol is om eerst een jaartje rust te nemen, wat ik zeker begrijp. Het is zowel emotioneel als fysiek de laatste maanden (jaren) zwaar geweest. Dus even wachten is misschien geen slecht idee maar langs de andere kant zijn we dan alweer een jaar of twee verder en dan kunnen we weer opnieuw beginnen met de pampers en gebroken nachten. Momenteel is ons zoontje bijna 2 en hij wordt gemiddeld nog 1 keer per nacht wakker. Dus nu zitten we er nog een beetje in maar binnen een jaar of twee moet je dan van voor af aan beginnen. Heel erg moeilijk om daar een beslissing in te nemen. :)

2. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Ik zou er pas voor gaan wanneer je er voor de volle 100% achter staat. Kijk, toen onze jongste werd geboren, ging de oudste net naar school. We waren dus uit die tropenjaren zoals ik het altijd noem en toen begon het weer opnieuw. Maar toch vond ik het heerlijk want juist omdat de ouste naar school ging, had ik alle tijd voor de jongste. Ben dus blij dat wij even hebben gewacht toen.

3. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Als je nu een tweede zou krijgen moet je er waarschijnlijk nog vaker uit per nacht, want de kinderen omen meestal niet tegelijk. Je hebt dan twee kinderen met vieze luiers die je om beurten moet verschonen. Dus twee keer zoveel werk. En omdat je nog een kleintje thuis hebt lopen kun je tijdens de zwangerschap geen tot weinig rustmomenten pakken.

Als je over twee jaar een tweede krijgt begin je weer overnieuw en duurt de totale tropenperiode langer. Aan de andere kant hoef je dan net als nu alles maar voor één kindje te doen, omdat je oudste kind dan zelfstandiger is.

Ik zou het af laten hangen van of je het echt graag wilt, beiden. En je eigen leeftijd. Heb je de tijd om te wachten?

4. groenvlindertje

groenvlindertje Actief lid

25 apr 2014
    158
    1
    18
    NULL
    NULL
    @Joppie1: Ik ben eind 20 dus heb nog wel de tijd om even te wachten. Maar omdat de vorige bevalling/zwangerschap vrij zwaar was wil ik ook niet té lang wachten. De bevalling duurde erg lang en heb erg veel bloed verloren toen waardoor ik ook langer in het ziekenhuis moest blijven.
    Punt is dat ik echt heel graag een tweede wil maar onzeker ben denk ik. Een tweede is welkom (ook bij mijn partner) maar of dit dan het juiste tijdstip is...

5. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Tja moeilijk want je weet pas achteraf hoe alles loopt natuurlijk ;)
    Zowel veel als weinig leeftijdsverschil hebben voor en nadelen. Ik ben erg blij dat ik met middagdutje van zl ook even kan liggen. Vorige keer ook flink bi gehad, ik hoop heel erg dat dat nu mee gaat vallen, maar als ik het krijg ben ik blij dat ik niet hoogzwanger en met pasgeboren baby 4x per dag de oudste naar school hoef te brengen en halen.
    Belangrijkste is denk ik om er samen over te praten en ervoor te gaan, dan kom je alle hobbels ook wel weer over.
    En dan nog, als je besluit dat nú de juiste tijd is, wie weet hoe lang of kort het duurt voor je zwanger bent...

6. Yent

Yent Actief lid

22 jul 2016
    160
    39
    28
    NULL
    NULL
    Ik zou pas ervoor gaan als je er echt 100% zeker van bent en een jaartje bijkomen na de drukke periode is zeker niet verkeerd

Deel Deze Pagina