Meer kans op jongen dan meisje bij vruchtbaarheidsbehandelingen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Roseline, 4 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roseline

Roseline Niet meer actief

#1 Roseline, 4 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2017
    Hoi meiden,

Ik ben benieuwd of er meer kans is op een jongen tijdens een vruchtbaarheidsbehandeling, bijv IVF, IUI, ICSI enz enz dan een meisje. Als je het onderstaande verhaal leest zou een jongen logischer zijn. Ook omdat je meestal tijdens een behandeling dichtbij de eisprong geholpen wordt.
    En ik ken ook aardig wat gevallen waarbij dit klopt. Het is puur nieuwsgierigheid waarom ik dit topic heb geopend (ik wil niet zeggen dat het klopt of dat ik zelf een voorkeur heb en ik veroordeel niets, gewoon benieuwd). Wat hebben jullie gekregen een jongen of een meisje? En ik hoor graag je verhaal en welke behandeling je hebt gehad.
    Alvast bedankt voor je reactie...

Mannelijke zaadcel = snel
    Omdat mannelijke zaadcellen minder genetisch materiaal dragen dan vrouwelijke zaadcellen, zouden mannelijke spermacellen lichter zijn en zodoende sneller zwemmen. Je zou dan ook meer kans hebben op een jongetje als je pas op de dag van de ovulatie geslachtsgemeenschap hebt (en de voorgaande dagen dus niet).

Vrouwelijke zaadcel = sterk
    Vrouwelijke zaadcellen zouden zwaarder en langzamer zijn, maar – vanwege hun rijke genen – ook beduidend sterker en bestendiger, waardoor ze langer overleven. Je zou dan ook meer kans hebben op een meisje als je 2 of 3 dagen voor de ovulatie al geslachtsgemeenschap hebt.

2. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik geloof er niet in. Wat je aanhaalt is de Shettles theorie en die is al jarenlang ontkracht ;).

Zelf geen behandelingen gehad maar wel zwanger geworden tijdens een cyclusanalyse met echo’s en getemperatuurd en op “doktersrecept” seks gehad zo ongeveer tijdens de eisprong en we krijgen toch echt een meisje :D.

nizzie86 en Roseline vinden dit leuk.
  3. Roseline

Ik weet ook niet of ik er in geloof, maar ik ben gewoon benieuwd. Ik ken in mijn omgeving namelijk meer jongens dan meisjes die met behandelingen zijn geboren. Vandaar is mijn nieuwsgierigheid opgewekt:p.
    Waarom zou deze Shettles theorie, zoals jij deze benoemd ontkracht zijn? Geen goed onderzoek geweest?

4. Regina88

Regina88 Niet meer actief

De eerste kwam via icsi en dat is idd een jongen.

Roseline vindt dit leuk.
  5. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Mijn zus is door vruchtbaarheidsbehandelingen zwanger geworden en dat is nu mijn nichtje. :)

Roseline vindt dit leuk.
  6. manaolana

manaolana Niet meer actief

7. Roseline

#7 Roseline, 4 okt 2017
    Ja dat topic had inderdaad ook gelezen, maar ik ben niet op zoek naar hoe ik een jongen zou kunnen krijgen maar of mijn kans met behandelingen er groter door zijn. Voor ons is het de eerste, dus als het maar gezond is. Daarnaast mag ik hopen dat we ooit zwanger mogen worden.

8. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    56% van de ivfbehandelingen levert een zoon op, bleek uit onderzoek in 2010. Bij icsi is dat weer 49%. De reden? Who knows

Roseline vindt dit leuk.
  9. Roseline

#9 Roseline, 4 okt 2017
    Meiden, ik ben er niet op uit om de theorie te ontkrachten of bij te zetten. Ik ben puur uit interesse op zoek naar jullie ervaringen, dus vergeet de hele theorie.

10. Puck123

Puck123 Bekend lid

22 dec 2014
    582
    291
    63
    1x een meisje met IUI
    1x een jongen met IUI

50/50 dus

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Bij IVF zou de kans op een jongen iets groter zijn. Zaadcellen worden in een schaaltje gespoten, samen met de eicel. Mannelijke eicellen zouden sneller zwemmen, maar korter leven. Deze zijn dus eerder bij de eicel dan de vrouwelijke zaadcellen. Daardoor zou de kans op een jongen met IVF iets groter zijn.

Bij ICSI wordt door de laborant op het oog een gezonde zaadcel uit een ejaculaat gehaald, om vervolgens direct in de eicel te injecteren. Een gezonde zaadcel is goed beweeglijk, is normaal van vorm en heeft geen verdere afwijkingen. Je kunt onder een microscoop niet zien of het een mannelijke of een vrouwelijke zaadcel is. Het is dus gewoon toeval welke zaadcel uitgezocht wordt. Daardoor heb je met ICSI niet een verhoogde kans op een jongen.

Wij hebben ICSI gedaan en daarmee een dochter gekregen. Maar ik ken ook stellen met ICSI-zonen en IVF-dochters. Het is dus niet te voorspellen.;)

12. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.975
    15.607
    113
    Nabij Utrecht
    Nee klopt niet.

De eerste dmv iui en was een jongen.
    De tweede dmv ivf en was een meisje
    De derde dmv ivf en is een jongen
    De vierde dmv ivf en is een meisje
    De vijfde spontaan en is een jongen.

Hier dus met ivf 2x meisje en 1x jongen.

13. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Op verzoek van TS gesloten.

Deel Deze Pagina