Hoi meiden, Ben ik weer! Beetje veel vragen de laatste tijd merk ik haha! Maar ze schieten me niet te binnen bij de verloskundige vandaar dat ik het hier maar vraag Ik volleybal op hoog niveau en doe deze sport al vanaf mn 10e. Nu is mijn vraag of meer meiden hier gevolleybalt hebben tijdens de zwangerschap en tot wanneer zij dit hebben gedaan? Ik vraag me af tot wanneer ik ongeveer kan spelen, gewoon puur dat ik een beetje weet waar ik zelf op kan rekenen. Een bal in mn buik ofzo dat zal écht niet snel gebeuren omdat mijn reactievermogen wel zodanig is dat ik die bal gewoon pass/verdedig. Het enige wat wel is, is het duiken/glijden over de grond. Kan dat kwaad? Het is niet echt hard vallen op je buik maar er komt uiteraard wel wat meer druk op dan wanneer je gewoon op je buik ligt. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en/of hoe anderen hier over denken!
Naar mijn weten kun je gewoon door gaan met activiteiten totdat je zelf voelt dat het niet meer kan. Je lichaam zal dat zelf snel genoeg aangeven (bijvoorbeeld harde buiken). Op een gegeven moment zul je kortademig worden en je lichaam zal heel anders aanvoelen. Dan merk je wel dat het niet meer kan. Ik doe zelf aan zwangerfit, gewoon elke week een uurtje sporten onder leiding van een fysiotherapeut. Zij zegt dat ik door kan gaan tot ik zelf voel dat het niet meer wil. Er waren dames bij die tot op het eind lekker kwamen sporten en de dag zelf nog moesten bevallen.
zolang jij je er prettig bij voelt, ik zou het niet fijn vinden, een contactsport (met de bal, de grond en je teamgenoten) en het risico niet willen lopen, maar goed, ik ben ook geen hoog niveau sporter hihi
Ik heb bij de eerste gevolleybald tot een week of 9, daarna was ik een periode te moe en misselijk om te trainen, dus toen maar bekend gemaakt en gestopt. Hoewel het die eerste weken nog echt wel veilig verstopt zit, vond ik het geen prettig idee om te duiken dus ik hield me wel in en viel dan op mn knieen (ook niet zo verstandig, maar ging onbewust). Bij de tweede (deze) zwangerschap langer volgehouden omdat ik minder last had van misselijkheid en vermoeidheid, daarnaast was het seizoen bijna ten einde en wilde ik dat graag afmaken. Doorgespeeld tot een week of 12. Nou kreeg ik in dezelfde periode een schouderblessure waardoor ik nog maar weinig mocht doen, dus dat kwam op zich wel goed uit de laatste twee, drie weken wel echt rustiger aan gedaan. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Zo lang mogelijk doorsporten is op zich prima, je merkt vanzelf wanneer je het wat rustiger aan moet doen en springen is op een gegeven moment niet meer prettig. Duiken kan volgens mij tot je baarmoeder boven je schaambeen komt, dat moet je even bij de vk vragen.
Grappig, zat me dit toevallig gisteren ook af te vragen! Ik volleybal niet meer, wel gedaan dus, misschien dat ik het 'ooit' weer ga oppakken Vind het wel nog steeds heel erg leuk! Ik zou me idd ook niet erg prettig voelen bij het duiken, ondanks dat je kindje nog veilig zit met dit termijn. Maar: doen wat voor jou goed voelt! Als je het nu al spannend vindt, zou ik stoppen of misschien alleen de trainingen blijven doen (en dan zelf kunnen bepalen welke oefeningen je wel meedoet en welke niet). Indien je het nog allemaal gewoon prima vindt zo, lekker blijven doen.. Nu kan het nog eventjes! Zou na de 12 weken wel stoppen, omdat je baby dan boven je schaambot uit gaat komen en dus niet meer zo goed beschermd zit als nu.
Bedankt voor de reacties! Ik ben op dit moment nog totaal niet angstig, maar ik ben uberhaupt ook niet snel angstig. Ik ga maar is aan de vk de volgende keer vragen of het nog mag/kan na 12wk. Ik heb zelf zoiets van: als ik nog geen dikke buik heb kan het toch niet zoveel kwaad en merkt het kindje er vrij weinig van..? Heb het net ook is aan mijn moeder gevraagd (volleybalde ook vroeger). Die is bij mijn zus doorgegaan tot 6 maanden (!) en bij mij tot 12 weken.. Meer ervaringen zijn altijd welkom!
Ik ben met 13 weken gestopt, was toen ook einde van het seizoen. Duiken ben ik eerder mee gestopt, voelde me daar niet goed bij.