Ik heb woensdag een afspraak staan bij de kaakchirurg voor het trekken van 2 verstandskiezen (links boven en onder). In februari heb ik rechts boven en onder laten trekken. Heb toen ibuprofen meegekregen en heb die ook echt wel nodig gehad ivm de pijn. Boven ben ik niet bang voor, dat is binnen 10 seconden gedaan en heb daar vorige keer geen moment last van gehad. Maar onder… De verstandskies ligt horizontaal, dus die moeten ze dmv snijden, breken, duwen en trekken uit mijn mond halen. Daar heb ik vorige keer echt pijn van gehad. Nu zit ik in het 3e trimester en mag ik dus geen ibuprofen meer slikken na de behandeling. Dus ik zal het na de behandeling moeten redden op alleen pcm. Ik ben echt bang dat de pijn daarmee niet goed onder controle te krijgen is en dat ik meer kans heb op ontstekingen en complicaties omdat ik de ibuprofen niet mag nemen. De enige reden dat ik de behandeling wilde doen voor de bevalling is dat het nu 100% vergoed wordt, omdat met de vorige behandeling in februari al mijn volledige eigen risico eraan op is gegaan. Als ik de behandeling doe na de bevalling moet ik dus wederom het volledige eigen risico bedrag betalen. Ik heb verder nooit iets medisch, dus het is niet zo dat mijn eigen risico sowieso op zou gaan in 2024. Ook lijkt het me handiger qua herstel om het nu te doen nu er nog geen baby is dan wanneer die er straks wel is. Iemand die ervaring heeft en zegt ‘met pcm ipv ibuprofen is het ook te doen’? Ik heb vorige keer géén pcm genomen en alleen ibuprofen (4x per dag 600 mg), dus je zou zeggen dat het met 3x per dag 1000 mg pcm ook te doen is?
Ik weet niet of je sws qua pijn goede verlichting krijgt van PCM. Ik niet, enige dat echt werkt is Ibu. Dus in mijn geval zou ik de afspraak verplaatsen naar na de bevalling ergens. Maar dat hangt dus echt af van je ervaringen met pcm.
Ik heb er 4 laten trekken. 1 keer deed echt zeer, maar de andere alleen maar een dag paraceramol genomen.
Ik heb twee verschillende ervaringen. De eerste keer onder en boven aan de rechterkant en dit verliep prima, vrijwel geen pijnstillers nodig gehad behalve 1 of 2 keer paracetamol. De tweede keer ging een stuk minder soepel, ik bespaar je de details verder maar toen had ik het absoluut niet gered zonder ibuprofen. Ik heb toen ook eerst paracetamol (maximale dosis) geprobeerd maar de pijn kwam er gewoon doorheen.
Oei. Ik zou zoiets ook niet doen zonder ibu. Tenzij je echt zoveel pijn hebt dat trekken sowieos beter is en pijnlozer uiteindelijk dan laten zitten. Dit is zo’n 50/50 verhaal haha, kan goed gaan maar ook slechter uitpakken. Ik zou gaan voor wachten en dan maar betalen.. als je het wel ‘aandurft’ is het ‘ergste’ wat kan gebeuren dat je veel napijn hebt (maar ook dat gaat weer over).
Ik heb vanmiddag de poli gebeld om even te vragen voor advies, omdat ik echt heel erg twijfelde. Degene die ik aan de telefoon had zei direct ‘als het geen noodzaak is (dus als je geen pijn hebt) dan beter uitstellen tot na de bevalling’. Dus toen eigenlijk direct besloten om af te zeggen en weer een oproep te krijgen vanaf Maart volgend jaar. Dan moet ik het eigen risico helaas weer volledig betalen, maar dat neem ik dan voor lief. Als er iets mis zou gaan of de pijn extreem heftig zou zijn nu zou ik altijd denken ‘had ik maar afgezegd’. Ik slik ook nooit pcm (heb in principe nooit ergens pijn/ last), dus ook geen ervaring met hoe goed dat eventueel zou werken. Als ik al iets slik is het Aleve en die mag ik nu ook niet.