Zwanger met overgewicht

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door EM96, 8 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ik heb cerebrale parese en dus bewegingsproblemen. Ik heb al mijn hele leven overgewicht en bmi is altijd boven de 35. Ik voel me verder fit, fiets veel maar er gat niks af. In mijn omgeving hebben meerdere mensen een gastric bypass laten doen, die zijn 3 jaar later allemaal weer dik. Ik heb geen zin in dat gejojo. Bovendien is lekker fanatiek sporten niet te doen voor mij.

Ik ben al 2x zwanger geweest. Bij de 1e in ronde 3 en toen een MK en daarna direct raak.en bij de 2e ook in ronde 1. Ik ben beide keren door mijn handicap met een keizersnede bevallen,. Ook dat ging prima. Alleen de ruggenprik ging de 1e keer lastig. Ik heb alleen bij de 2e zwangerschap wat bekkenklachten gehad. Geen bloeddrukproblemen, geen suikerziekte en gewoon kunnen doorwerken tot 34 weken. Een positief verhaal is ook wel leuk. Nu ben ik ongeveer 8 kilo zwaarder geworden. Ik ben nu weer begonnen met afvallen omdat er in ieder geval af te krijgen. Ik hoop volgend jaar te gaan proberen voor derde kindje.

Ik zou haalbare doelen stellen 35 kg en 50 kg is gewoon niet reëel. Gewoon proberen te bewegen, gezond eten en proberen om zwanger te worden zou ik doen. Wie weet duurt het wel een jaar en ben je al lekker afgevallen. Ook 10 kg kan al verschil maken. Dus ik zou geen crash dieet doen. Ik wil het probleem van overgewicht absoluut niet ontkennen maar 50 kg voor een zwangerschap is wel extreem. Het gaat altijd om de combinatie tussen man en vrouw en daar spelen meer factoren dan overgewicht. Niet elke dikke vrouw is ongezond en niet alle dunne mensen gezond. Succes meid!

Zonnestralen vindt dit leuk.
  2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Ik ben het eens met @Patty86 maar ik zou dan wel de BMI eerst onder de 34 krijgen en dan evt starten terwijl je nog op de gezonde toer door gaat.

3. Dale Cooper

Dale Cooper Fanatiek lid

19 jan 2015
    1.368
    876
    113
    NULL
    NULL
    Wat spannend, voor een kindje gaan! Heel veel succes met het afvallen:)

Ik ben ook zwanger en zwaar. Bij mijn eerste zwangerschap was ik met wat smokkelen van de vk een grensgeval, dus net niet medisch met een bmi van net onder de 30. Deze keer begon ik zwaarder, nadat ik juist op zo’n fijn gewicht zat (nog steeds officieel te zwaar, maar ik teken ervoor:p), met een bmi van 32 of zo, want door stressssss (die eet ik op) ben ik vorig jaar 20 kilo aangekomen.

Ik woog 97 kilo bij de start van de zwangerschap en hop, er vloog in een paar weken zo 10 kilo aan:o: dussss ik ben nu echt goed zwaar, maar mijn zwangerschap verloopt goed! nog minder zwaar dan bij mijn eerste tot nu toe (bijna 18 weken). Heb meer last van mijn gewicht en dat mijn conditie slecht is, maar ik wandel nu regelmatig en dat helpt. Verder heb ik geen kwaaltjes, ook amper gehad op 2 weken misselijk en moe na. Bekken zijn wat gevoelig bij het liggen, maar dat was het dan wel.

O en de vk heeft hier geen woord over gerept. Ik ben sowieso medisch, mijn dochter was een reus! En ik ook aan het eind van de zwangerschap.... plus een zware bevalling daardoor. Dat wordt nu extra in de gaten gehouden. Dit kwam alleen niet door mijn gewicht, maar door de genen van mijn man. Die familie maakt reuzenbaby’s die vervolgens heel lang en heel slank en mega sportief worden. En alles kunnen eten zonder aan te komen. Het is niet eerlijk. Mijn dochter is precies zo nu:roflmao:

Positief verhaal hier dus! Ga lekker fit worden en voel aan wat het moment voor jullie is. Ik denk dat het sowieso al heel goed is om weer lekker in beweging te komen en goed te zorgen voor jezelf, het levert alleen maar voordelen op:) hopelijk kunnen jullie vlot aan de klus!

4. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ik denk dat je vruchtbaarheid wel minder kan zijn met overgewicht en dat de andere complicaties die jij noemt vooral te wijten zijn aan je voedingspatroon op het moment dat je zwanger bent.

5. WnDy

WnDy Lid

15 jun 2012
    23
    4
    3
    Vrouw
    Verzorgende-IG
    Delft
    Hai,

Inmiddels heb ik een zoon van 11 jaar. En kreeg ook allerlei horror verhalen te horen en te lezen i.v.m. mijn overgewicht. Ivm medische indicatie in het ziekenhuis moeten bevallen. Verloskundige en verpleegkundige zeiden na de bevalling dat ze heel graag zulke bevallingen zouden willen zien. Geen enkele complicatie en een gezonde jongen. Ook tijdens de zwangerschap geen problemen gehad (was toen wel een stuk jonger 21 jr).
    Nu gaan wij wederom proberen om in verwachting te raken. Ik ben mij nu veel bewuster van de complicaties die eraan hangen, bij een zwangerschap en bevalling met overgewicht. Ik wil het niet bagatelliseren, maar bedenk mij wel dat het eerder ook goed is gegaan. Dat het nu ook vast goed komt.

Vertrouw op je eigen lichaam. Eet zoveel mogelijk gezond en beweeg voldoende. Doe al bekkenbodemoefeningen. Rek en strek oefeningen in de ochtend...goed voor lichaam en geest. Ook wij dikkere vrouwen kunnen dit...:thumup:

6. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn bmi was 40+ bij mijn zwangerschappen.

Eerste kind was eerste maand raak. Makkelijke zwangerschap, wél bi door een heupafwijking. Ruggenprik zetten ging lastig. Geweldige bevalling, herstel was paar dagen.

Tweede kind was een ongelukje. Wederom geweldige zwangerschap op bi na. Bevalling duurde 20 minuten. Herstel was 3 weken. Bi nooit meer last van gehad.

Ik was verder wel gezond, dat had ik laten onderzoeken. Menstruatie was regelmatig waardoor de gyn helemaal geen bezwaren zag. Wel bewoog ik veel en was nog jong, 25 en 27. Mijn conditie was op mijn gewicht na gewoon best goed. Dat scheelde.

Maar nee, het kan dus ook heel makkelijk gaan.

Deel Deze Pagina