Hallo dames, Ik heb vandaag een gesprek gehad op het werk en heb te horen gekregen dat ik na mijn zwangerschapsverlof niet meer terug hoef te komen. Ik heb op het moment een contract voor onbepaalde tijd en volg een opleiding. De reden die ze geven is dat ik nog geen vast plek binnen het bedrijf heb ( op dit moment ben ik geplaatst op de afdeling opleidingen) en ze die ook niet binnen afzienbare tijd gaan krijgen. Verder geven ze aan dat ik te vaak ziek geweest ben (heb veel darmproblemen) en daardoor niet goed functioneer. De afgelopen 1 1/2 a 2 jaar heb ik geen functioneringsgesprek of wat dan ook gehad (heb dit ook aangegeven). Je zou toch zeggen dat als je als werkgever niet tevreden bent dit ook ter sprake gaat brengen. Ik weet even niet meer wat te doen, dit gesprek kwam erg rauw op me dak en ben er ook behoorlijk ondersteboven van. Ik ben de kostwinnaar (mijn vriend heeft een wahjong uitkering). Graag jullie advies!
je hebt een vast contract, dus voor onbepaalde tijd, voor hoeveel vaste uren per week staat in het contract? en is het een arbeidscontract, of loop je 'stage' ? 1. ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent (tenzij je liegt, steelt en bedriegt) 2. zouden ze dit wel willen doen wegens een gegronde reden zouden ze een ontslagvergunning van het UWV moeten hebben en je hoeft dus pas na je verlof niet terug te komen, regelen ze wel de WAZO voor je dat je wel je zwangerschapsuitkering via hun betaald krijgt? als jij een vast contract hebt mogen ze je niet ontslaan, als je oproepkracht bent en ze roepen je gewoon niet meer op (dus geen vaste uren binnen je contract voor onbepaalde tijd) dan kun je er weinig tegen doen. Als je geen vaste uren hebt, hoeveel uren werk je dan gemiddeld elke week? en weet je ook wat je gemiddelde aantal gewerkte uren van de afgelopen 3 maanden zijn? (dat is wat je officieel dan doorbetaald zou moeten krijgen zou je ziek geraken of iets dergelijks)
Ik heb een arbeidscontract voor onbepaalde tijd, 38 uur per week. Ik ga rond 1 sept met verlof en die loopt dan af in januari, dan stopt mijn contract. Van de WAZO moet ik even navragen hoe dat zit. Ze zeiden dat ze overleg hebben gehad met de UWV, gemeente en een re-integratie bureau. Ik heb ook recht op WW.
Ze mogen je pas ontslaan wanneer je terug bent van zwangerschapsverlof. Dus je zou sowieso 16 weken langer in dienst mogen blijven. Dus laat je goed informeren voordat je zomaar iets tekent of wat dan ook. Succes en sterkte!
Ik ga zeer zeker goed informeren, ik teken niks voordat ik eerst advies in heb gewonnen. Ben lid van de vakbond deze heb ik ook ingeschakeld, maar nog niks gehoord. @Liefde als ik het goed begrijp mag ik dus pas 16 weken na het verlof ontslagen worden?
Als je echt een contract voor onbepaalde tijd hebt kun je niet worden ontslagen tot minimaal 6 weken na je bevallingsverlof. Behalve dus als je op staande voet met zwaarwegende reden wordt ontslagen of als het bedrijf failliet gaat. Maar dan zullen ze altijd een ontslagaanvraag moeten indienen. Kijk bijvoorbeeld op : Mag ik worden ontslagen als ik zwanger ben? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl en ik zou zeker juridische bijstand inschakelen...
En nergens mee akkoord gaan! Laat ze maar een ontslagvergunning bij het UWV aanvragen. Als je al een jaar geen functioneringsgesprek hebt gehad of geen schriftelijke communicatie waarin staat je dat je niet goed functioneert, dan hebben ze weinig gegronde redenen om je te ontslaan. Het UWV zal er dan echt niet aan mee werken.
Bedankt voor de reacties, in het gesprek is aangegeven dat ze contact hebben gehad met het UWV en de gemeente en dat die accoord zijn gegaan. Ik heb nog geen ontslagbrief gekregen, de bond heb ik ingeschakeld en mocht het nodig zijn dan staan die mij juridisch bij. We wachten het af.
Inderdaad lijkt het erop dat ze wel makkelijk van je af willen komen. Laat je goed informeren. Als 'k het zo lees kun je nog best wat eisen stellen om in overeenstemming te komen, dus zeker niet hun volgen.
Allereerst: wat enorm schandalig! En inderdaad: teken niks. Ze kunnen wel zeggen dat ze contact hebben gehad met alle instanties, en dat het klopt wat ze doen, maar wie zegt dat het waar is? Neem contact op met de rechtsbijstand, of de rechtswinkel, bel met de vakbond. Ik weet weinig tot niks van arbeidsrecht, maar dit vind ik heel vreemd. De moeder van een van mijn vriendinnen is ook op zo'n manier ontslagen. Die kreeg al jaren geen functioneringsgesprekken meer, en ineens wilden ze haar weghebben, hebben ze een enorm dossier opgebouwd, en haar de grond ingeboord. Maar ze hadden geen poot om op te staan, omdat ze het nooit eerder tegen haar hadden gezegd. Ze is uiteindelijk (na tussenkomst van de rechter) met een zak geld weggegaan, nadat ze eerst een periode met betaald verlof was. Hieruit begreep ik dat je als werkgever niet zomaar iemand mag ontslaan om redenen die niet eerder zijn aangekaart. Maar zoals gezegd - ik ben geen expert. Sterkte! En gefeliciteerd met je zwangerschap!
Het UWV zal misschien gezegd hebben dat er gegronde redenen zijn, maar een ontdlag vergunning wordt pas afgegeven na een procedure waarbij ook de werknemer kans heeft om zich te verdedigen. Zolang jij zwanger bent en verlof hebt mogen ze de procedure wel opstarten maar je niet het ontslag aanzeggen. Omdat de ontslagvergunning een houdbaarheidsdatum heeft zijn ze veel te voorbarig. Het enige wat ze kunnen doen (mits er geen reden is voor ontslag op staande voet) is je een beeindigingsovereenkomst aanbieden. Als ze van je af willen is dat misschien wel het verstandigste. Echt leuk zal het niet meer worden op je werk. Maar je hebt een sterke onderhandelingspositie. Ik zou dus minimaal aansturen op vrijstelling van werk tot je verlof en afhankelijk van het aantal jaar dat je er werkt en je ww-opbouw/arbeidsperspectief op een extra maandsalaris (of meer) . Ik vind het een rare actie van je werkgever. Of wij hebben halve info of er zit iemand die het niet helemaal snapt.
Bedankt voor alle informatie, hier heb ik veel aan. Ik heb de vakbond al ingeschakeld en zodra ik alles op papier heb gaan hun ermee aan de gang. Ik lees net dat er in mijn beginpost een stukje mist. Er is ook aangegeven dat er meer mensen uitgaan, volgens mij gaan ze het dus gooien op re-organisatie, vandaar dat ze geen vaste plek voor mij kunnen vinden binnen afzienbare tijd. Ik krijg geen ontslag op staande voet heb ook recht op een ww uitkering. De vakbond gaf al aan dat ze een opzegtermijn hebben van min. 3 maanden, nu vroeg ik me af, vanaf wanneer gaan die 3 maanden in? Vanaf het moment dat ik het weet, vanaf het moment dat ik de papier binnen heb of vanaf het moment dat ik geen ontslagbescherming vanwege de zwangerschap heb?
De opzegtermijn gaat pas in vanaf de aanzegging, maar ze mogen pas aanzeggen ná die 6 weken aansluitend aan je verlof. Daarna gaat dus pas de opzegtermijn lopen!!!! wel zouden ze bijv kunnen aanbieden dat je wel nog drie a vier maanden na einde verlof krijgt doorbetaald, maar dat je niet hoeft te komen werken... dus vrijstelling van werkzaamheden.
Wat een ellende! Hou je ons op de hoogte? Ben benieuwd hoe dit uiteindelijk afloopt. Sterkte met alles!
Zonder ontslagvergunning mogen ze je inderdaad niet ontslaan. Ze moeten volgens mij eerst bij de UWV aangeven dat ze mensen willen gaan ontslaan. Dan pas melden ze het aan jou (zodat je je niet meer ziek kunt melden). Dan volgen er verschillende rondes waarin jij mag reageren op hun standpunten waarom ze jou zouden moeten ontslaan voordat de UWV deze vergunning af geeft. Idd hulp inschakelen en niets tekenen.
Ik heb vandaag de vakbond gesproken, heb ze mijn contract en plaatsing toegezonden. De vakbond gaat nu bij mijn werkgever informatie opvragen. Zodra ik wat weet, horen jullie het.