Lieve dames, Ik zie hier heel wat onderwerpen voorbij komen met betrekking tot een groeiachterstand... De opmerkingen maken mij echter wel een beetje zenuwachtig. Inmiddels ben ik 29 weken zwanger. Tijdens onze 3D echo kwam naar voren dat onze kleine meid iets achter loopt in groei, ze zit net boven de onderste lijn. Dus nog wel "tussen de lijntjes". Bij controle bij de VK bleek dat ze ongeveer een week/ anderhalve week achter loopt op groei, echter gaf de verloskundige aan dat dit niks was om me zorgen over te maken. De mededeling was dat ik waarschijnlijk gewoon een "klein kindje" krijg maar ze blijven het wel controleren. Hier op het forum zie ik echter dat er bij de andere dames heel anders mee om gegaan word. Deze komen meteen strenger onder controle te staan tewijl het bij mij wordt afgedaan als een klein kindje. Was zijn jullie ervaringen? Begin me toch wel een beetje zorgen te maken, of zie ik spoken?
Volgens mij mag een baby 2 weken voor of 2 weken achter lopen in de groei zonder dat je je daar zorgen om hoeft te maken.
Hou, Je topics heb ik even samengevoegd, met ook de geplaatste antwoorden per topic. Het is op zwangerschapspagina niet toegestaan om dubbele topics te openen. Groetjes, Babii
@Frannie Ik heb me dit ook ooit laten vertellen. Echter zie ik een aantal dames die een week achter lopen en meteen strenger op controle moeten. Vandaar dat ik even schrok. @Edelweiss Ik heb geen idee wat het gemiddelde gewicht is voor een kindje van bijna 27 weken. Maar uit je reactie mag ik dus opmaken dat haar gewicht prima is?
Is keurig hoor! Je moet nagaan dat die lijntjes aangeven dat een kindje tussen 2,5 en 4,5 kilo kan wegen... Gemiddeld gaan ze uit van 3,5 kilo... Die van jou zal dat misschien niet worden... Maar misschien maar 3 kilo... Is toch prachtig... De laatste weken groeien ze ook pas het hardst.. Dus kan nog veel veranderen! Vanaf 32 weken groeien ze geloof ik gemiddeld 200 gram per week... Een verloskundige weet echt wel wat ze doet! Beetje vertrouwen in dr! Als ze had getwijfeld was wel doorverwezen.. Maar 922 gram bij dat termijn is prachtig! Mijn dochter woog 1190 gram bij 33 weken... Dan wordt je wel doorverwezen hoor!
Wat ik van de gyn opgestoken heb na 3 kids is dat het gewicht na de 31 weken ongeveer verdubbeld. Dus hier met 31 weken ongeveer 1650 gram en was 3400 met de geboorte bij een zwangerschap van 41 weken. Het klopte bij de tweede ook en nu bij de derde ik ben benieuwd
Als ze binnen de lijntjes is, dan is er niks aan de hand, helemaal niet als ze gelijkmatig groeit (dat weet je natuurlijk alleen als je regelmatiger echos hebt). Die van ons heeft ook een tijdje bij de onderste lijn gehangen (wel binnen de lijntjes), maar de groei was gelijkmatig. Ik ben zelf ziek, dus we worden daarom elke week met de echo bekeken. Ze zouden bij twijfel kunnen kijken met de doppler of de doorbloeding goed is, maar als er geen medische indicatie is zou ik me niet zoveel zorgen maken hoor. Het is wat anders als 1 onderdeeltje heel erg achterblijft in groei..
Mijn vriendin had het inderdaad ook en toen hebben ze haar dit ook verteld. Ik ben dan geen arts of verloskundige, maar ik weet wel dat de groei van geen enkel kindje gelijk loopt. Die groeicurves zijn gemaakt op gemiddelden, dus dan is het logisch dat je er soms wat boven of onder zit. Maar als je het niet vertrouwt, gewoon de verloskundige bellen!