rotopmerkingen na miskraam

Discussie in 'Miskraam' gestart door Lilly5, 7 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly5

Lilly5 Lid

1 jul 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Wie van jullie krijgt ook vervelende reacties na je miskraam?
    Ik heb vorig jaar een miskraam gehad met 8 weken en kreeg toen meerdere malen van verschillende mensen de opmerking "gelukkig was het nog niks"...ik vond dat echt verschrikkelijk te horen. Ik begrijp dondersgoed dat het moeilijk begrijpen of reageren voor de buitenwereld is maar zo bot hoef je dan toch niet te zijn?
    8 feb heb ik mijn kindje met 16w gekregen, gister ben ik voor t eerst weer een paar uur aan t werk gegaan.
    Heb ik van een collega aan moeten horen dat zij ooit de keus heeft genomen om een kindje weg te laten halen omdat ze voor haarzelf koos, dus zij zei precies te begrijpen hoe ik me voelde...WTF! Sorry? Ik ben het verloren terwijl ik het WEL wilde, jij hebt t weg laten halen!! Hoe kan zij nou zeggen hetzelfde te voelen!
    Alsof ik de keus had! Had ik maar een keus gehad dan was dit nooit gebeurd! Hoe kan iemand denken dat dit verhaal mij zou helpen?!

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Pff wat klote joh!! Ik heb gister te horen gekregen dat ons kindje niet meer leeft ( 8 weken) maar heb alleen maar lieve reacties gekregen. Ben ook nog niet aan t werk, maar weet van 1 collega dat ze nogal hard is, en mijn tante ook. Dus had al voorgenomen om te zeggen: wat onaardig dat je dat zegt!

En mijn schoonmoeder zegt altijd: ik voelde t al... Dus die ga ik dan zeggen waarom ze dan maandag nog met een kraammand aan kwam 😡😡😡😡

Dus k snap je wel! En wat ik dus wil zeggen is iets verzinnen om te zeggen als iemand zoiets zegt.. Een soort standaard zin waardoor diegene zich lullig voelt en op z'n plek gezet word.

3. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Jeetje wat een harteloze opmerkingen!

Gelukkig krijg ik van mijn omgeving over het algemeen lieve berichten.

Er is me wel alweer 2x gevraagd of het gepland was, vind ik ook echt een rare vraag om te stellen... Man en ik zijn al een paar jaar getrouwd en we hebben een zoon van 14 maanden, dus zo raar is het wat mij betreft niet dat ik weer zwanger was...

4. Budgie

Budgie Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.721
    8
    38
    Pff super rot.. Echt waar zitten sommige mensen met hun hoofd. Ik herken het.. Miskraam gehad april 2013. Mijn schoonzus zei: "dat kan gebeuren", "het was nog niet levensvatbaar".. Maar met de termijnecho erachter komen dat de kleine uk gestopt was met groeien en het hartje gestopt was. Ze was zelf ook zwanger en ze heeft een gezonde dochter. Ben de eerste weken er niet langs gegaan, gewoon omdat ik niet het gevoel had dat ze me respecteerde..

En nu is m'n schoonzus blijer dan ooit dat ze tante wordt :(. Kan er soms nog steeds niet bij met m'n hoofd.. Ik pas inmiddels wel op m'n nichtje en kan nu ook super goed met m'n schoonzus ;)

5. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Jeetje wat een rotopmerkingen! Ik kan me helemaal voorstellen dat je je daar **** over voelt.
    Hoezo met 8wk is het "nog niks""? Vanaf de dag dat je positief test is het "iets", iets wat in jou groeit, leeft en wat jouw kindje is. Zo voelde ik het tenminste. Als je in februari je kindje met 16wk verloren bent en je bent nu al weer aan het werk vind ik dat sowieso heel moedig van je, het is nog erg recent. Wat je collega zegt komt op mij wel raar over, het is helemaal niet hetzelfde of je "voor jezelf kiest" of, zoals jij, een supergewenst kindje verliest.
    Sommige mensen....

6. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Verschrikkelijk dat mensen soms niet lijken na te denken voor ze iets zeggen, wat een rotopmerkingen.
    Het is heel herkenbaar.
    Ik wil je gewoon even sterkte wensen verder en ik hoop dat je het naast je neer kunt leggen, je hebt de energie hard nodig voor jezelf!

7. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Oooohhhh wat erg! Brengt helaas herinneringen terug, ik heb de opmerkingen ook gehad.

"wat zeg je, 18 weken?"
    "nee, 8 weken".
    "oh joh, dat gebeurt zoveel vrouwen, da's niet erg".

Verschrikkelijk. Echt verschrikkelijk. Ik heb het er maar op gehouden dat deze mensen gelukkig niet weten wat ze hun strot uitpersen. If only they knew.....

Sterkte :(

8. marytje

marytje Bekend lid

29 jan 2013
    946
    0
    0
    Wetenschap
    NULL
    Sterkte met het verlies.

Ik heb zelf tijdens ons vruchtbaarheidstraject 2x een zeer vroege miskraam gehad, oftewel: ongesteld na positieve test, en dat was ook al verschrikkelijk. Ik had er veel verdriet van en wist niet zo goed hoe ik ermee om moest gaan. Mocht ik hier wel om rouwen? Heb toen een keer een gesprek gehad met een maatschappelijk werkster en zij verwoordde het heel mooi: Je was in verwachting, maar verloor de verwachting.

Ik weet dat heel veel mensen dat niet begrijpen. Als ik eerlijk ben begreep ik dat soort gevoelens ook niet toen ik nog niet met kinderen bezig was. Hoe rot de opmerkingen ook zijn, ze zijn waarschijnlijk niet zo bedoeld. Als het voor jou belangrijk is dat mensen het begrijpen probeer het ze dan uit te leggen (na zo'n opmerking). Ik zelf vertelde mensen die er m.i. te luchtig over deden dat ik er wél veel verdriet van had, omdat ik er lang naar uitgekeken had en het in mijn gedachten al helemaal waar was.

Wat dit alles, dit onbegrip, volgens mij ook in de hand werkt is het feit dat er in Nederland een taboe op rust mensen voor 12 weken te vertellen dat je zwanger bent. Voor veel mensen (die nog geen kinderen hebben) ben je dus pas echt zwanger als je voorbij 12 weken bent. Wat er daarvoor gebeurt is voor velen simpelweg een raadsel of non-existent. Ik ben dit 12-weken verzwijgen in de loop van mijn vruchtbaarheidstraject steeds belachelijker gaan vinden. Mijn zwangerschap nu heb ik rond 6 weken al op iets grotere schaal aangekondigd, en beste vrienden wisten het na mijn eerste test. Bij een eventuele miskraam zouden ze (beter) mee kunnen leven en voelen.

Nogmaals veel sterkte. Jouw verdriet mag er zijn.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.128
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Die ene collega met haar abortusverhaal. :$ Die is gewoon puur lonmp met een enorme plaat voor haar kop.

Al die andere opmerkingen die je vaak hoort (Gelukkig was het nog niks. Je bent nog jong en je weet nu tenminste dat je zwanger kunt worden. Het is maar beter want dat kindje mankeerde dan blijkbaar iets etc.) Die zijn erg rot om te horen. Maar ik denk dat ze wel troostend bedoeld zijn, maar mensen uit onwetendheid het verkeerde zeggen.

Veel sterkte in ieder geval. Het is altijd moeilijk als een gewenste zwangerschap zo eindigt. Een droom spat uiteen. :( Stop je verdriet niet weg omdat anderen het niet altijd snappen maar neem je tijd om het voor jezelf te verwerken.

10. Lilly5

Lilly5 Lid

1 jul 2013
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi mamaenmini
    Allereerst heel veel sterkte met het verlies..

Ik vind t wel een goeie van jou om idd voor mensen waar je t al wel van verwacht al iets bedacht te hebben om terug te zeggen..er zijn nog n paar 'botte' collega's die ik nog niet gezien heb, maar ik zal mn woordje klaarhebben.
    En miepje1983 de opmerking was t wel gepland heb ik vorig jaar ook gekregen idd mijn vriend en ik waren net een half jaar samen dus die opmerkingen 'verwachtte' ik toen wel, achteraf heb ik zelfs van mn eigen mams te horen gekregen 'dat t beter was' dat t misgegaan was.. diestond nog steeds niet echt achter mn relatie en heeft me toen ik zwanger was ook voor gek verklaard..
    Budgie ik kan me heel goed voorstellen dat je je niet gerespecteerd voelde.
    Lumiere ik ben weer aan t werk omdat er naar mijn mening tenminste veel gepushd werd door leidinggevende en bedrijfsarts. Ze gaven me gister wel alle ruimte mocht op mn eigen manier mn werktijd invullen laat maar zeggen, maar vandaag werd er alweer gepushd..dus uiteindelijk niet eens mn halve dag vol kunnen maken omdat ik last van mn buik kreeg en emotioneel was...
    Dankjewel martine1983 ik kan t redelijk naast me neer leggen en ik vind t wel fijn om hier met jullie herkenning te krijgen..t voelt toch vaak of je alleen bent, alleen met je gevoel, alleen met t verwerken.. dankjulliewel voor jullie reacties!
    Zouzograag wat een rotopmerking! Mensen willen ook nog wel is zeggen t gebeurd zoveel vrouwen en die weten t dan niet eens..
    Idd if only they knew...
    Dikke knuffel voor jullie allemaal

11. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Zeer herkenbaar helaas. Heb een miskraam vorige maand gehad en volgens mijn schoonzus is een miskraam hetzelfde als een abortus...Haar dochter heeft in september een abortus laten plegen en die was er na 2 dagen alweer overheen.
    Dit kindje was door mij zeer gewenst en vind het verschrikkelijk dat ik nooit meer zwanger zal zijn(onverwachte zwangerschap, achteraf bleek dat mijn vriend geen tweede kindje meer met mij wou). Sterkte dames om de miskraam te verwerken.

12. mamsvan6

mamsvan6 Actief lid

14 jan 2014
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi lilly85,
    Wat doet dat ongelooflijk zeer he!
    Mijn 1e zwangerschap eindigde ook in een miskraam. Kreeg opmerkingen van : De 1e zwangerschap eindigt meestal in een miskraam en je kunt in ieder geval zwanger worden.
    Nu een late miskraam gehad. Krijgt m'n man een reactie van iemand:
    Ze heeft het toch al druk genoeg. Ik ben ook echt dankbaar met m'n 6 kinderen, maar ik krijg er liever 1 bij dan dat ik er een verlies.
    en druk?? nee, vind ik niet.
    mamsvan6

13. Floor32

Floor32 Fanatiek lid

18 sep 2012
    2.188
    150
    63
    Ik werd altijd naar van de opmerking, ach je weet in ieder geval dat je zwanger kan worden...Alsof dat moet helpen dat het 3x niet goed is gelopen...

Vaak weten mensen ook niet wat ze zeggen. De meeste laat ik maar praten. Ze bedoelen iets goed of hebben geen benul wat het met iemand doet.

NU heb ik dat ook met dat ik me niet aan moet stellen dat ik misselijk ben, komt omdat het in mijn hoofd zit. Zelf hadden ze nergens geen last van blabla.. nouja weer het ene oor in en het andere uit.

14. Samurai

Samurai Bekend lid

1 dec 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Oh yep, heb er ook verschillende gehoord.

"Heb je toch niet teveel stress gehad" (ok, het ligt aan mij?)

"Mss als je er minder mee bezig bent dat het wel goed gaat" (hoe kan je er niet mee bezig zijn na een vervelende ervaring en hoe doe je dit trouwens als je met ivf bezig bent, geblinddoekt naar het zh;))

"Tja, dat gebeurt bij heel veel vrouwen hoor"

Sommige mensen hebben het gevoel dat ze iets zinnigste moeten zeggen en slaan dan de plank nogal mis. Heel veel sterkte iig!

15. Srjj

Srjj Lid

12 okt 2009
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Allereerst heel veel sterkte! Wat een rotopmerkingen :(

En al die cliché reacties... Word je niet goed van :( Ik heb in oktober 2009 met 6 weken een MA gehad.. Ik studeerde nog en mijn (inmiddels ex-)vriend en ik woonden nog niet samen (waren toen al wel ruim 3 jaar samen), dus het was niet echt 'handig' maar ik wil zooo graag kinderen, dat het zeker heel gewenst was geweest.

Toen ik een miskraam kreeg, heb ik ook veel te horen gekregen van 'eigenlijk is het wel het beste zo' en 'ach je weet in elk geval dat je zwanger kunt worden' en 'hoe had je dat dan voor je gezien' (helemaal zo leuk want het probleem IS dat je het al voor je had gezien) en idd ook dat 'het nog niks was'... Mensen zijn lomp en waarschijnlijk bedoelen ze het ook nog eens goed om je beter te laten voelen... Door het te bagatelliseren.. Ze begrijpen zeker niet dat 'wat erg voor je' een veel fijnere reactie is.....

Nogmaals heel veel sterkte en ook aan de andere meiden die hetzelfde hebben meegemaakt... Hoe lang het ook geleden is, het laat je toch nooit helemaal los...

16. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ach praat me er niet van. Mensen moeten eens gaan denken voor ze iets roepen.

'De eerste is altijd een miskraam'
    'Gelukkig nu, en niet over tien weken'
    'Je weet nu dat je zwanger kan worden he?'

En de eeuwige 'je moet er niet zo veel mee bezig zijn'. Ga toch fietsen, zwanger worden gebeurd tussen je benen en blijven iets daarboven.

17. Noralie87

Noralie87 VIP lid

11 jun 2013
    7.110
    4.702
    113
    Vrouw
    verzorgende-IG
    Zuid-Holland
    Wat enorm rot zeg! heel veel sterkte daarmee

Heb er totaal geen ervaring mee, ja 1 kaartje dat ik van een collega kreeg met erop: Jammer dat het zo gegaan is.
    Kwam ze toen ik weer aan het werk was naar me toe om zich te verontschuldigen over het "jammer" Bleek ze zelf 3 miskramen gehad te hebben en niet bedoeld jammer op het kaartje had geschreven.

Nu 3 maanden later vragen mensen nog steeds hoe het met me gaat en of ik het een beetje kan verwerken... Wat een geluk dat ik zulke lieve mensen om mij heen heb!

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Niet leuk he meid :( soms vraag je je af waarom mensen zo grof durven te zijn en of ze nu totaal geen inlevingsvermogen hebben...

Hier vertelde we ons verhaal ... Mk met ook 8 weken en een belachelijk lange nasleep... Dus ik zei dat we ons kindje verloren waren met 8 weken. Toen kreeg ik de opmerking...
    Nou ja je kindje.... Is nog niks dan....

19. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Vreselijk.. Wat bezield zulke mensen toch he :(
    Hier hebben ze er ook een handje van..

'Troost je, jullie zijn nog jong en hebben nog genoeg tijd voor een nieuwe' (Ja, niet eens een volgende, een NIEUWE)
    'Niet verdrietig zijn, voor je het weet ben je weer zwanger en is alles weer vergeten'
    'Heb je het al een plekje kunnen geven?' (Het is net anderhalve maand geleden, wat denk je zelf)
    'Het is beter zo, ze was waarschijnlijk zwaar gehandicapt geweest'
    'Tsja, de natuur is soms oneerlijk'
    'Ben je er lichamelijk nou nog niet bovenop?'
    'Wanneer beginnen jullie weer?'
    'Het heeft zo moeten zijn' (Blegh. De laatste tijd krijg ik ook PBs waar dat instaat vanwege m'n zus haar zwangerschap. Dat Misha over haar waakt geloof ik met heel m'n hart en vind ik mooi, maar dat het zo heeft moeten zijn dat mijn dochter moest sterven zodat zij zwanger wordt? Ik klik maar heel snel op verwijderen voordat je een virtuele vuist in je gezicht krijgt :x)

En zo kan ik, helaas, nog wel een tijdje doorgaan..

20. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    @micchan: niet te filmen met name de laatste opmerking :x

@hier:
    - nu zijn jullie toch wel klaar want veel meer ellende kun je niet meer aan.
    Dat bepalen we zelf toch zeker wel.
    - laatste zwangerschap met 21 weken hadden mensen het nog over het afkomen van de vrucht.
    - iemand die ik ken met ivf behandeling. Mijn miskramen en doodgeboorte waren erg, maar van haar was het erger want ik werd tenminste zwanger...
    Ze realiseert zich vast niet dat we allebei hetzelfde eindresultaat van niets hebben. Het is even erg.

Tja er waren er vast nog wel meer, maar dit waren toch wel de prijswinnaars ;)

Deel Deze Pagina