Maar je loopt nu nog niet bij de gyn dan? Ik ben sinds deze week over van VK naar gyn. Je bevalling wordt dan idd door de gyn gedaan, dus als er geen is moet er 1 wakker worden
Je mag ook niet ingeleid worden met gel of andere medicatie , alleen met een balloncatheter. Om te voorkomen dat je een weeenstorm krijgt.
@zussi: Woon je misschien in België dan? Hier bij de eerste een keizersnede gehad, bij de tweede onder controle geweest bij een vk en ook een vk deed mijn bevalling. Pas toen het weer niet goed ging kwam er een gyn bij. Ik mocht ook niet kiezen voor nog een keizersnede. Nu bij de 3e zwangerschap en het sowieso een keizersnede wordt (want 2 keizersnedes gehad), moet ik toch weer eerst onder controle bij een vk.
@disney: nee hoor, kan heel goed dat je gelijk hebt, hier ging wel het zo. Hier is echt geen gyn bij de bevalling geweest totdat het weer niet goed ging.
volgens mij mag je niet kiezen of je de hele tijd bij de gyn wilt hoor... daar is de gyn namelijk niet voor. Het wordt beschouwd als een normale zwangerschap tot 36 weken. Maar goed je kan het altijd vragen natuurlijk...
wat is dat toch dat het overal anders is... ik heb ook 2 keizersnedes gehad en mag bij een volgende nog een keer proberen natuurlijk te bevallen...
@debby82: het ligt denk ik ook aan de reden waarom je een keizersnede hebt gehad? Ik heb het de vorige keer gevraagd, want ik wil wel graag natuurlijk bevallen, maar ze gaven aan het dat waarschijnlijk een keizersnede zou worden, dus daar ga ik maar vanuit. Het kan best zijn dat wanneer dit kindje niet te groot wordt (mijn kids waren beiden overtijd 42 en 41+5 weken en 10 ponders) en op tijd komt, rond 37-39 weken, dat ik het dan wel natuurlijk kan proberen. Een inleiding wordt het in elk geval niet en ook niet weer 2 week overtijd. Dat is wel gezegd.
Er is wel een verschil tussen een vk van een praktijk(is een 1e-lijns vk) en een vk in het ziekenhuis(is een 2e lijns-vk) De vk in het ziekenhuis valt onder de verantwoording van de gynaecoloog. Een vk in het ziekenhuis heeft ook meer bevoegdheden dan een 'gewone' vk. Zo mag een 2e-lijns vk ook pethidine injecties geven en een 1e-lijns vk niet. En zo zijn er wel meer dingen.
Niet in mijn ziekenhuis. Eerste keer een keizersnee ivm stuitligging en het is nu toch echt de bedoeling dat ik het deze keer vaginaal ga doen. Mij is in ieder geval geen keuze geboden. En ik begreep ook dat de verloskundige van het ziekenhuis in principe de bevalling doet behalve als ik pijnstilling wil. Maar dat is dus kennelijk in elk ziekenhuis anders....
Dat verschilt dan inderdaad allemaal per ziekenhuis. Want ik mag wel kiezen voor een keizersnede of nat bevalling. En de bevalling wordt sowieso door de gyn gedaan. Ik heb nl ook een keizersnede gehad ivm stuitligging, bij Fenna.
Nog even een toevoeging. Ik mocht dus idd geen keizersnede, moest persé natuurlijk bevallen en evt weer ingeleid worden. De vk van het ziekenhuis heeft mijn bevalling gedaan, totdat het weer mis ging. Dus niet de "gewone" vk, maar die van het ziekenhuis. Maar het verschilt dus overal.
ik vind het toch beetje vreemd, dan zou betekenen dat de gynaecoloog alle vrouwen begeleid die een keizersnede hebben gehad! dan komen ze toch in tijd nood? het zal denk ik per ziekenhuis verschillen, ik beval in een streek ziekenhuis, daar heb je maar 8 gynaecologen, die van iui tot baarmoederverwijdering allemaal doen, die hebben echt wel meer te doen, als een bevalling die goed verloopt. en ik mocht niet kiezen tussen een keizersnede en normaal, en ook al mocht ik het wel, dan was de keus erg makkelijk
hey, ik ben vandaag weer op controle geweest bij mijn gynaecoloog en heb het uiteraard gevraagd...wie doet mijn bevalling??!! De vk van het ziekenhuis gaat het doen, als er moeilijkheden zijn, word de dienstdoende gynaecoloog gebeld. dus het zal zeker per ziekenhuis verschillen.