Het risico dat uw kind met een afwijking geboren wordt. Rode hond, bij een vrouw die in verwachting is en die geen antistoffen tegen dit virus bezit, kan een infectie veroorzaken bij het ongeboren kind. De kans op overdracht naar het ongeboren kind is het grootst tijdens de eerste 11 weken van de zwangerschap en rond de geboorte. Bij infectie vòòr de 11e zwangerschapsweek ontstaan meestal meerdere afwijkingen, zoals hersenbeschadiging, met als gevolg ernstige vertraging van de verstandelijke en lichamelijke ontwikkeling, evenals doofheid, problemen met zien en hartafwijkingen. Het kan ook voorkomen dat er bij de geboorte nog geen zichtbare afwijkingen zijn, maar dat zich gedurende de eerste 5 levensjaren alsnog aandoeningen voordoen, zoals vertraagde verstandelijke ontwikkeling en doofheid. Ik weet dus niet of ik rode hond heb gehad! Mijn vader ook vast niet
Het advies op internet luid: nagaan of je bent ingeent (ja!), nagaan of je de ziekte hebt doorgemaakt (weet niemand denk ik), nagaan via bloedonderzoek of je anti-stoffen hebt (en dus rode hond hebt gehad). Morgenochtend vroeg ga ik dus de huisarts gelijk bellen!
Ben echt even t padje kwijt nu Er staat gewoon dat zwangere vrouwen die besmet zijn geadviseerd word de zwangerschap af te breken........
Probeer er ev en niet teveel over te lezen totdat je de dokter of gyn hebt gesproken, anders word je helemaal kierewiet! is makkelijker gezegd als gedaan, dat weet ik
Ik probeer het, maar krijgt t niet uit m'n hoofd! Ik haat het dat ik gewoon niet te weten kan komen of ik rode hond heb gehad! Ik hoop het maar......
@shaar: Lief dat je me even belde....... Ik laat jullie morgen zo snel mogelijk weten hoe of wat.......
Dit is dan wel weer iets wat me wat geruststeld. Tijdens het (standaard)bloedonderzoek tijdens zwangerschappen word op antistoffen voor rode hond geprikt. Ik neem aan dat dat dan bij mij tijdens mijn zwangerschap bij Katja ook geprikt is. Toen waren er geen bijzonderheden, dat weet ik nog wel....... Dat zou dus betekenen dat ik toen voldoende antistoffen had.... Dan zal het nu ook wel zo zijn? Moet je nagaan, ik weet nog niet eens OF het rode hond is Sorry voor mijn vele berichtjes......
Thnx moon! Ik heb even de verloskundige gebeld want ik word gek van mezelf en jaap onderhand ook Ik heb tijdens mijn 1e zwangerschap inderdaad een bloedtest op antistoffen voor rode hond gehad. Als dit te laag was geweest dan was dat zeker besproken. Ik weet eigenlijk zeker dat dat niet is besproken (dan had ik het echt nog wel geweten), dus ik mag er vanuitgaan dat ik gewoon antistoffen heb. Ik loop dus geen risico. Voor alle zekerheid mag ik morgen om 10 uur nog even bellen, dan zoekt ze het voor me na in de computer. Ga morgen wel naar de huisarts met Katja maar ben door dat telefoontje toch wel erg opgelucht...... Wat kan ik toch stressen he
@bengel, wooooowwww wat mooi... je hebt echt een goede smaak. vind het prachtig @diesel, jemig meis, ik weet het zelf ook niet, ff relaxen en morgen de ha bellen! @all, ben ongie geworden vanmiddag, t begon met hevige buikpijn en daarna barstte het los... pff had goeie hoop, nou ja volgende ronde beter (hoop ik) krijg nu steeds meer het vermoeden dat er helemaal niets kan innestellen ofzo. ach kan me ook gek maken natuurlijk.
@ Diesel: ik hoop dat alles goed gaat! Je moet jezelf niet helemaal gek maken (ik weet dat het moeilijk is). Komt vast allemaal goed! @ Bengel: prachtige kamer, hoor. Over een paar weken ligt er een mooi kindje in die mooie kamer... @ Patje: he balen, zeg. Ik had het jou zo gegund! Maar je moet de moed niet verliezen. @ Moon: het lijkt me moeilijk als jij wel een tweede wil en je vriend niet. Maar misschien draait ie nog wel bij over een tijdje! @ Wendy: erg is dat he, als ze niet goed slapen. Het gebeurt hier gelukkig bijna nooit, maar ik word al gek als Thijmen één nacht niet goed slaapt. Dan kan je mama opvegen... @ Zuurtje: succes voor jullie derde! @ Katrien: ik wil jullie veel succes wensen met een eventueel adoptieproces. Ik zou er zelf ook absoluut voor open staan. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat het ook heel goed kan lopen. @ Shaartje: ik heb ook steeds minder zin in werken. Vooral op maandag, haha... @ Denise: wat een stomme opmerking van je schoonmoeder. Niets van aantrekken! @ Esthertje: en... hoe bevalt het fruithapje? @ Cindy: alles goed met Jenna? Ik hoop dat ik niemand vergeten ben. Ik moest weer een heleboel pagina's lezen...wel gezellig dat hier nog veel gekletst wordt. Groetjes, Simba
en wendyhoe was het gisteren avond met de kleine meid? ik bedoelde gisteren: dat ze misschien te moe was om te eten en dat het daarom iets vervroegd kon worden zodat ze 'fit' kon eten en voldaan in slaap kon vallen ipv wakker worden van honger
Goede morgen allemaal. ik heb net een afspraak geprobeerd te maken bij de huisarts, maar die zijn 3 (!) dagen op cursus, dus dat lukte niet. Ik heb nu het cb gebeld, daar heb ik vanmiddag een afspraak, en ik word vanmorgen teruggebeld door de wijkverpleegkundige. Ik denk wel dat ze vanmiddag even langs komt thuis, dat heeft ze al meer gedaan. Verder ben ik erg gerustgesteld door de verloskundige gisteravond! Heb dan ook lekker geslapen, en Katja slaapt nog steeds! @patje: wat balen dat je ongesteld bent geworden Hopenlijk is de volgende ronde raak!
Ben helemaal blij. mijn antistoffen voor rode hond zijn goed, dus ik loop geen risico. Heb me dus druk gemaakt om niks
@patje: balen zeg! @diesel: gelukkig maar, snap wel dat je je druk maakt als je het niet zeker weet! gistermiddag voor het eerst naar het consultatiebureau geweest. hij is lekker gegroeid, 5cm naar 56cm en hij weegt nu 4780gr! De uitslag in zn gezicht KAN eczeem zijn... ik moet het nu een paar dagen insmeren met vaseline en in het badje alleen balneum doen verder niks op het huidje smeren. Als het niet weggaat in een paar dagen moet ik de huisarts bellen, hoop echt niet dat het eczeem is dat is toch wel zo zielig!
Dieseltje, gelukkig! Kan me voorstellen dat je erg opgelucht bent! Denise, hoop dat het geen eczeem is voor de kleine william, gewoon even wat uitslag wat weer lekker weggaat! Simba, fruit gaat goed...hij vind het erg lekker. Had vanmorgen het CB nog gebeld, Tijn spuugt weer zoveel. Nu gaan we weer johannesbroodpitmeel proberen, maar wel in combinatie met fruit, omdat het vorige keer stopte. Dus heb toestemming voor fruit hihi ( niet dat ik die nodig had, ben al anderhalve week bezig) Hoop dat het zo goed gaat, dat spugen is ook niets.
@denise: Hoop inderdaad niet dat het eczeem is..... @es: Katja heeft heel lang gespuugd, ik denk wel tot 8 maanden... Het gaat vanzelf over, maar het is wel vervelend.... Meiden, ik ga zo toch maar even met Katja naar de huisarts. Wil gewoon weten wat het is. Moet in een ander dorp omdat onze huisarts cursus heeft Nou ja, maakt niet uit...... Ze ligt trouwens nog heerlijk te slapen Ik heb haar vanmorgen om half 7 in haar bedje een fles gegeven en daarna is ze weer in slaap gevallen. Wel lekker voor mama Weten jullie trouwens of je met 8 weken al bandenpijn kunt hebben? Ik heb al een paar dagen laag onderin m'n buik een vervelend zeurend pijntje.....