@Trees....grappig is dat he,als ze de hik hebben. De gyn en de huisarts geloven allebei niet in het verband tussen herhaalde mken en een hoog TSH.Toen ik zei waarom ik mijn schildklier wilde laten prikken,riep mijn ha gelijk...er is helemaal geen verband tussen je schildklier en mken.Dus dat wordt nog een hele kluif om een doorverwijzing te krijgen.Vandaar dat ik het liever persoonlijk doe dan over de telefoon. Die gyn ben ik bij weg overigens.Moet nog een nieuwe zoeken. Maar ik dacht zelf gewoon een endionogwattes te zoeken,die gaat zorgen dat mijn TSH goed komt.
Waarschijnlijk ken je deze al en anders leuk leesmateriaal voor je gynaecoloog http://www.internisten.nl/uploads/j5/Pk/j5PkxeDLXwGlL3cFaxJB5A/Schildklierfunctiestoornissen-DEFINITIEF-mei-2007.pdf Vanaf pagina 78 gaat het over de schildklier icm zwangerschap. De aanbeveling is om ook al te behandelen bij een subklinische hypo! Met jouw TSH-waarde is het zelfs de vraag of er nog sprake is van een subklinisch en niet juist al een klinisch beeld.
De aanbeveling is bovendien om ook al bij een kinderwens en een (sub)klinische hypo te behandelen. Ik ga met deze richtlijn ook nog richting eerste gyn die hier verder niets mee gedaan heeft. Hoop dat een volgend 'slachtoffer' dan wel de juiste verwijzing krijgt. Vlgs mijn internist konden niet alle mk verklaard worden door de subklinische hypo, maar ik vind het wel bijzonder dat hij wel zegt dat er een relatie is tussen (sub)klinische hypo en spontane abortus en bovendien streeft naar een TSH van 1 (itt de ruim 4 die ik had). Kan dat gewoon niet rijmen! Helaas had hij het donderdag te druk, dus kon ik dit niet voorleggen, maar denk dat het antwoord zit in de trend van ja er is een verband, maar je kan niet alle mk causaal verklaren vanuit de (sub)klinische hypo. Nou ik wel hoor Trees, wanneer ging jij vertrouwen krijgen en het geloven? Ik durf steeds maar niet er aan toe te geven.....denk elke keer: als we dan en dan een hartje zien, dan ga ik het beseffen. Maar ik blijf voorzichtig. Herken je dat? Leuk om te lezen dat je nu al verliefd bent op je lief klein ukkiepukkie!
Zo rond de 10 weken begon ik er echt vertrouwen in te krijgen. Ik had toen 5 (echojunkie hier ) goede echo's gehad en de statistieken zijn dan gunstig. Vanaf de echo met hartactie rond de 6.5 week had ik er wel een goed gevoel over, maar durfde er nog niet zoveel mee. Ik heb na die 10 weken trouwens nog wel wat paniekmomentjes gehad en soms blijf ik het moeilijk vinden om het echt te geloven. Ik droom nog steeds regelmatig dat het misgaat en misgaan lijkt soms meer vanzelfsprekend dan goed gaan.
Kweenie,was te verbijsterd om naar mijn ft4 te vragen.Maar zie nu ook even geen opening om aan de ha,die het toch al onzin vindt,een verwijzing te gaan vragen.
Ik vind het ook nog steeds hoog hoor! TSH zou rond de 1 hoogstens 2 moeten zitten bij kinderwens en zwangerschap. Suus, die opening is er echt wel, als je het maar bij jezelf houdt! Kun je niet nog een keer bellen en je FT4 nog vragen en toch om een verwijzing vragen? Misschien kun je ff met de schildklierstichting bellen voor advies, steun en handige tips om toch een verwijzing te krijgen? Je moet nu even goed voor jezelf zorgen hoor! Het gaat om jou, niet om die HA!
Ik snap het gewoon ook allemaal zelf niet goed genoeg om met een goed verhaal bij de ha te komen.Want mijn waarden vallen nu toch binnen de normale normen......voel me echt naar had zo gehoopt op weer zo'n hoge TSH
Ik zou blijer zijn met een lage TSH! Hij valt idd binnen de normaalwaarden, maar is t.a.v. de kinderwens nog wel aan de hoge kant. Maar het is ook wel belangrijk om je FT4 te weten, want dat hangt nauw samen. Je kunt toch tegen je HA zeggen dat je begrijpt dat hij/zij dit niet als zorgwekkend ziet omdat het binnen de normaalwaarden valt, maar dat je voor je eigen gemoedsrust toch graag met een internist/endocrinoloog hierover wilt praten. Daar zit tenslotte de expertise? Lijkt me niets mis mee... Ik wil je echt niet rot laten voelen, maar het klinkt een beetje alsof je bang bent om voor jezelf op te komen. En dat is niet nodig, er is er maar 1 die voor jou op komt, namelijk jijzelf. Kop op meis!
@L78 is een waarde van 3.56 al niet subklinisch? Welke waarde had jij voordat je begon met thyrax? @Suzanne. Ik kan me voorstellen dat je baalt, want je denkt/ hoopt eindelijk een aanwijzing te vinden. Ik vind het wel een goede tip om de schildklierstichting te bellen.
Nee, subklinisch begint vlgs de richtlijn en ook vlgs de meeste referentiewaarden bij 4.0 Ik zat op 4.31 en 4.38 en ook een keer op 3.5 geloof ik. Maar de internist wil me nu ook nog verder omlaag hebben, terwijl ik toch op een TSH van 2.6 zit. Ga volgende week weer bloedprikken (TSH, FT4 en antistoffen TSH receptor).
Ah vanaf 4 pas. Helder. Inderdaad hier TSH het liefst zelfs onder de 1. Suzanne kan het zijn dat je deze keer 's middags hebt geprikt en de vorige keer 's ochtends vroeg?
@L78.....nee dat is het niet.Ik kan heel goed voor mezelf opkomen....te goed zelfs soms maar ben gewoon een beetje op.Te moe om weer dat hele gevecht met onwillende artsen aan te gaan.En heel erg bang,dat ik hier weer achteraan ga en mijn hoop erop zet en het het toch niet is en ik strakjes miskraam nr 5 tegemoet kan gaan zien.Maar ik maak wel een afspraak van de week en leg het wel voor en vraag toch om een verwijzing.Ik wil nml ook mijn b12 nog laten prikken.
Wat vreemd zeg, maar dat de schildklier zo schommeld is toch ook vreemd?! Ik weet niet of je de energie hebt, maar anders inderdaad door zeuren voor een verwijzing. Pfff...wat vermoeiend voor je.
Ik snap het Suus. Alleen heb ik de ervaring nu de andere kant op, nl dat ik echt denk dat mijn miskramen te wijten zijn aan mijn schildklierafwijking. Sinds ik a/d medicatie ben, denk ik een wonderpil in handen te hebben waardoor het nu niet meer mis zal gaan. Natuurlijk weet ik dat dit nog kan, maar het geeft mij juist mijn houvast. Misschien probeer ik te veel om dit ook zo voor jou te laten zijn. Ik snap dat je moe bent van alles en geen teleurstellingen meer wilt. Maar wat nou als dit toch het probleem is en je alleen vanwege een niet welwillende HA het laat zitten? Ik zou je echt aanraden om ff met de schildklierstichting te bellen. Ik heb daar gesproken met Jenny Pannenkoek, ervaringsdeskundige (meerdere miskramen en schildklierpatiente). Hoop dat het je helpt! En ik vind het alleen maar goed als mensen voor zichzelf opkomen, dat kan nooit te veel zijn (in dit soort gevallen dan he?!)
@L78....sorry voor de late reactie...heb eerst zitten huilen en praten met manlief hier en daarna ben ik in slaap gevallen Ik denk dat het komt ,omdat ik dat aspirientje al als het wondermiddel zag.Een zwangerschap met zelfs met 7 weken nog geen bloedverlies.Ik dacht echt:jeej!het gaat eindelijk goed.Nu mijn waarden zo gezakt zijn ben ik bang ,dat dat toch de oorzaak niet is. Ik ga van de week die stichting wel even bellen. @Trees...ik vind het ook raar dat ie zo schommelt.
Suzanne ik las net ergens dat het pas 11 dagen is geleden dat je de laatste miskraam hebt gehad. De hormonen kunnen je TSH verlagen! Tijdens een zwangerschap wordt je TSH lager onder invloed van hormonen (wat goed is) en je FT4 daalt ook (wat niet goed is). Ik weet niet of het ook zoveel kan dalen, maar zonder medicatie was TSH hier bijna 1.5 punt lager tijdens de zwangerschap. Volgens mensen op het hypoforum was dit normaal?! Ik weet verder niet hoe het precies zit, maar bedacht me dit plotseling toen ik een ander topic van je las.