Hallo, Ik werk op een kdv. Daar zijn nu twee kinderen met mogelijk vijfde ziekte, ik heb zelf geen antistoffen. Ik weet niet zeker of het de vijfde of de zesde ziekte is, maar de symptomen hebben meer weg van de vijfde. Ik heb de huisarts gebeld en kan na de incubatietijd (dat is eind volgende week) bloed gaan prikken om te kijken of ik een recente infectie doormaak. Ik denk dat ik niet veel meer kan doen? Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er meerdere kinderen gaan komen die het hebben, maar werken op een andere locatie is volgens mijn werkgever weinig zinvol omdat je niet weet wat daar heerst aangezien het besmettelijk is voor de vlekjes komen.. Groetjes
Hallo Ise, Het blijft inderdaad altijd een lastige kwestie als je op een kinderdagverblijf werkt. Officieel heb je wel recht op aangepast werk zodra het heerst! De besmettelijkheid is dan inderdaad al geweest maar daardoor is de kans wel groter dat er andere kindjes wel in de besmettelijke periode zitten. Ik heb even wat informatie op de website van het rivm opgezocht: Is er een indicatie voor ziekteverlof voor onbeschermde zwangere medewerksters van scholen en kindercentra? Alleen indien er sprake is van een epidemie van parvovirus B19 op de school of kindercentrum. Een zwangere heeft contact gehad met een kind met vijfde ziekte. Zijn er maatregelen nodig? Indien de zwangere in de eerste 20 weken van haar zwangerschap intensief contact heeft gehad met een kind met vijfde ziekte, kan een antistofbepaling (IgM en IgG) worden aangeboden om de vatbaarheid te bepalen. Indien blijkt dat de zwangere niet beschermd is, kan de antistofbepaling na 2-3 weken worden herhaald om besmetting vast te stellen dan wel uit te sluiten. Wat is het beleid t.a.v. een zwangere leerkracht bij een uitbraak van vijfde ziekte op school of kindercentrum? Indien er sprake is van een parvovirus B19-epidemie op school of kindercentrum, de zwangere in de eerste 20 weken van haar zwangerschap is en niet beschermd is (antistofbepaling aanbieden), wordt geadviseerd contact met besmettelijke kinderen te vermijden. De NVAB adviseert zwangere medewerkers met een onbekende of seronegatieve immuunstatus en de verdenking op een kind of epidemie met erythema infectiosum op de werkplek (school/kinderdagopvang) bij een zwangerschap <20 weken deze werkplek te mijden. Drie weken na de laatste erythema infectiosum of bij een zwangerschap >20 weken is de werkplek weer veilig. Bovendien verdient het aanbeveling om in de bovengenoemde situatie de immuunstatus van de zwangere medewerker te bepalen (bij een acute besmetting dient verwijzing naar de gynaecoloog plaats te vinden). bron: LCI/NVAB Vijfde ziekte (parvovirus B19) en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Dus misschien toch even overwegen om aangepast werk te vragen? Succes! Groetjes Gea