Zwanger na lang traject ivf/icsi

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door m676, 27 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Nog niet m676, maar die lijkt me wel handig. Dat os de dubbele toch?
    Ben ook benieuwd of het wel gaat lukken, borstvoeding. Hoop het wel! Zou ik mijn zorgen en vragen daarover ergens kwijt kunnen? Vind het toch wel een beetje genant.

2. m676

m676 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.381
    0
    36
    Er zijn borstvoedingscursussen en je kunt een lactatiedeskundige raadplegen. Zijn best veel mensen die zich er vooraf zorgen over maken.
    Is idd de dubbele en veel goedkoper dan freestyle bijv. Ik krijg het niet van mijn zorgverzekeraar vergoed helaas.

3. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Bij mijn verloskundigepraktijk geven ze om de zoveel tijd een infoavond over borstvoeding geven. Daar mag verder iedereen naar toe die dat wil. Dus je zou eens kunnen zoeken of ze zoiets bij jou in de buurt ook organiseren. Vast wel! Ik vond het wel even handig.
    Een borstkolf lijkt me wel erg handig en heb er wel eens wat over opgezocht, maar weet nog niet welke ik zou willen hebben. Ik denk dat ik eerst kijk hoe het gaat, de kraamhulp heeft er sovieso eentje bij zich die ik in de kraamweek kan gebruiken en voor erna kun je er ook eentje huren van de kraamzorg.

4. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Kan dat nu al een lactatie deskundige raadplegen. Is een elect Borstkolf veel beter/handiger als bijv een simpele handkolf van avanti ?

5. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Avent :) m'n telefoon typte :D

6. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Hier in het Radboud is een lactatiekundige aanwezig en mag je een keer gebruik van maken als onderdeel van je zorg. Ik laat een afspraak maken met 30 weken om van alles te vragen. Ook wb borstkolf en ik wil een duidelijk plak van aanpak hoe te starten en verder. Ik heb namelijk platte tepels en tepelhoedjes zijn een uitkomst maar zorgde er bij mij voor dat het mannetje weinig eruit kreeg. Ook was hij een heuse driftkikker die na 1 verkeerde aanlegpoging al woest werd en er niks meer mee was te beginnen.
    Daarnaast bleek zijn tong en lip riem tekort.
    En mijn voeding kwam pas na vier dagen opgang doordat hij eerste twee dagen niet wilde drinken en ik veel bloedverlies had gehad. Dit zorgt ook voor een mindere productie.

Al met al een hoop problemen... en ik wist niet veel. Deed maar wat met hulp van de kraam. Die hielp me overigens wel goed maarja na 10 dagen was ze weg. En toen begonnen de problemen.

Nu zorg ik dus dat ik helemaal weet wat ik moet gaan doen. Aan mijn productie lag het niet. Na een langzame start kolfde ik in 1 sessie 180cc...

Ook denk ik dat ik geen tepelhoedje wil. Ik denk toch dat de baby zelf wel een tepel eraan zuigt ;) en dat dit uiteindelijk de beste manier is.

Ik heb er wel enorm zin in! Kom maar op!!

7. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik heb een Ardo Calypso, die werd aangeraden door de kraamhulp en bevalt mij goed. Hij maakt weinig geluid en de frequentie en de sterkte is eenvoudig in te stellen. Hij is enkel, maar uit te breiden naar dubbel, misschien ga ik dat deze keer wel doen. Is efficiënter qua tijd en ook qua opbrengst. Ik heb de kolf overigens pas aangeschaft nadat de bv echt goed op gang was gekomen en ik zeker wist dat ik het nog een tijd zou blijven doen.
    Handkolf: ik moet er persoonlijk niet aan denken, ik ben erg RSI-gevoelig en het is een langdurig repeterende beweging.
    Je kunt als je in de kraamweek al een kolf nodig hebt, er altijd eentje huren van de kraamorganisatie.

8. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Bij mijn dochter ben ik er trouwens compleet naïef en blanco ingestapt, qua borstvoeding. Heb erg veel mazzel gehad dat het allemaal goed ging. Dochter wist wat ze moest doen, productie kwam ondanks keizersnee vlot op gang, geen ontstekingen en weinig kloven. Maar deze keer ga ik toch wat meer achtergrondinformatie lezen. Heb bijvoorbeeld het boek 'Borstvoeding' van Mary Broekhuizen en Stefan Kleintjes gekocht. Een cursus ga ik niet volgen, heb natuurlijk al wel de ervaring van de eerste keer.
    Ik overweeg trouwens wel om een zwangerschapscursus te gaan volgen. Had ik vorige keer ook niet gedaan.

9. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

5 nov 2010
    4.051
    940
    113
    Vrouw
    Ik heb de kolf van medela de swing enkel. Ook ik heb hem pas aangeschaft toen ik zeker wist dat de bv goed liep en ik er zeker mee door wilde gaan.

M676 ik had ook wat ingetrokken tepels en heb bij mijn dochtertje ook met een tepelhoedje gevoed in eerste instantie. Zij was ook een echte driftkikker wat drinken aan ging, als ze wilde drinken wilde ze gelijk, maar bij bv moet ze even zuigen voordat er wat kwam. Bij haar ben ik ook met 4 weken gestopt, omdat zij alleen maar afviel en ik niet zo goed wist waardoor dat kwam.

Mijn zoontje daarin tegen was een natuurlijk talent, ben nu net 4 weken gestopt met de bv. Bij hem nooit een tepelhoedje gebruikt en nooit geen last van ingetrokken tepels, kloven of wat dan ook.

Het verschilt echt per kind, mama moet het kunnen maar een kindje ook. En een kind is veel te leren, dus idd mbv een lactatiedeskundige of kraamhulp. Bij een derde zou ik zeker meer moeite doen om het te laten slagen dan dat ik gedaan hebt bij mijn dochter, vooral omdat ik nu weet hoe fijn het kan zijn.

Maar als het niet werkt voor moeder en kind is daar niets verkeerds aan. Je goed voorbereiden is natuurlijk sowieso een geweldig idee :).

10. Lelie137

Lelie137 Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Dan is het wel slim om me daarin te verdiepen. Het ziekenhuis waar ik bij ben heeft info avonden over bevalling en borstvoeding. Lactatiekundige zullen ze dan ook wel hebben, even informeren bij mijn verzekering hoe het zit. Ik heb met 13 weken mijn verzekering omhoog gezet (mocht 1x per jaar) en kolf en lactatiekundig advies wordt wel vergoed.

MI87 ik heb ook platte tepels. Tenminste 90% van de tijd... ben daar best onzeker over.

11. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik betaal 145 euro nu per maand voor aanvullende verzekering maar krijg geen Borstkolf vergoed wel lactatie kundige :)
    Leuk nieuws de baby van m'n buurmeisje is gister geboren wel veel te vroeg met 30 weken maar helemaal gezond. Hij weegt maar 1 kilo en is gekomen met keizersnede Verlopig moeten ze in het ziekenhuis blijven maar het gaat gelukkig heel goed :)

12. m676

m676 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.381
    0
    36
    Kaaat, dat was mi87;)

Kolven en bv:
    Ik ben na de bevalling 3 dagen in het zh gebleven en moest daar direct kolven. M'n dochter lag op kinderafdeling en ik kon zelf nog niets. Ik werd overdag iedere drie uur naar de kinderafdeling gereden in m'n bed, maar s avonds/s nachts niet en daarvoor kolfde ik met zh apparaat. Dit ging meteen heel goed, ook het live voeden. Zo goed dat de verpleegster me niet wilde geloven :x

Mijn advies: denk van tevoren goed na wat je wil: mag er flesvoeding gegeven worden, wil je voeden op verzoek of op vaste tijden, mag je kleine een speen of wil je dat niet. Ik ga ervan uit dat geen van onze kindjes op de kinderafdeling komt, maar mocht dat zo zijn, dan zijn een aantal verpleegsters geneigd hun eigen protocol of idee te volgen en ik heb me daar door laten overrompelen (kleintje kreeg gewoon flesvoeding terwijl voldoende van mijn gekolfde melk in de koelkast stond bijv. Gelukkig waren een alerte kinderarts en lactatiedeskundige zo goed om mij en de verpleegsters daar op te wijzen, want zelf zag ik natuurlijk niet wat er gebeurde als ik er niet was)
    Zelf wilde ik voeden op verzoek maar op de kinderafdeling kon dit niet omdat ik afhankelijk was van wie tijd had om m'n bed naar beneden te rijden. Toen m'n kindje op m'n kamer kwam, had ik al veel geluisterd naar wat gezegd werd over voeden: 'zeker niet vaker dan eens per 3 uur bijv.' en dat maakte me onzeker. Later kwam dat weer goed, maar wilde dat ik me er toen zekerder in had gevoeld.

stiertje, weet jij nog hoe lang je moest kolven voor een gevuld flesje? Ik ben nog zo in dubio!

Fitty, wat spannend moet dat zijn! En wat fijn dat het goed was.

Nóg even ego, wat een lang bericht wordt dit...
    Ik wilde hypnobirthing doen als cursus, maar deze gaat nu wrsch niet door. Dan maar mindfullness dacht ik... Is die al twee weken aan de gang. Wat nu!! Geloof dat er mindfull voor zwangeren weekenden zijn.
    Denk dat ik de cursus, welke dan ook, wel alleen ga volgen. Jullie?

13. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Dat zijn goede tips m676 ik wil dit van te voren goed bespreken met mijn VK en met mijn vriend , maar weet dat ik waarschijnlijk vier dagen in het ziekenhuis moet blijven (keizersnede) .. zou het een idee zijn om al mijn wensen op te schrijven, want ik ben inderdaad bang dat als ik eenmaal in het ziekenhuis ben na de bevalling dat het dan misschien niet zo gaat als ik wil en ik dan niet allert ben om daar op te letten.. hoe raad jij dat aan?

14. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ja, die zkh-verpleegkundigen zijn eigenwijze schepsels! Ze hadden mijn dochter ook een beetje kunstvoeding gegeven na de keizersnee, omdat ze maar bleef huilen en ik nog onder zeil was (narcose). Eigenlijk was ik daar achteraf wel pissig over. Ik denk er ook over om mijn wensen op te schrijven. En uiteraard ook te bespreken met mijn vriend. Die spoedkeizersnee overrompelde ons zo, dan denk je helemaal niet bij dit soort dingen na.
    Poeh, ik weet niet meer precies hoelang ik erover deed voor 1 vol flesje. Een kwartier ofzo??
    Wat betreft tijd tussen voedingen: ik denk dat het het beste werkt als je gewoon voedt op verzoek. Dus wanneer het kindje zich meldt. Ik heb er nooit de klok op gezet en eigenlijk is dat ook wel relaxt. Maar dat vertrouwen moet je wel hebben. En het is vervelend als anderen (bv. verpleegkundigen) je hun mening willen opdringen als je zelf net bevallen/kwetsbaar/hormonaal bent.

@cursus: ga ik ook zeker alleen doen. Mijn vriend vindt dat helemaal niks, dat vrouwengedoe :D Vind het prima hoor om dat alleen te doen. Weet alleen nog niet wat ik zal gaan doen. Ik zou het wel leuk vinden als er iets was voor vrouwen die hun tweede/volgende kind krijgen. Maar dat ben ik nog niet tegengekomen.

15. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    hihi dat vind mn vriend ook, ik denk dat ik geen cursus ga doen maar weet nog niet zeker.
    Een vriendin van mij is ook in ziekenhuis bevallen en was echt overrompelt door de verpleegkundige die haar wil doordrong en niet vroeg wat mijn vriendin wou. Ze had het erover om voor de bevalling al te beginnen met kolven, maar ik weet niet precies wat ze daarmee bedoeld en kan daar ook niets over vinden?

16. m676

m676 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.381
    0
    36
    apart verhaal fitty!
    Moet wel zeggen dat ik verder heel erg geboft heb met de verpleegkundigen op de kraamafdeling! Die waren superlief en zorgzaam.

Ik wil heel graag voeden op verzoek. Mijn eigen verzoekje is dan dat t kleintje dan s nachts doorslaapt :D

17. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ja, dat zou leuk zijn, snel doorslapen! Mijn kleine dame sliep door vanaf 4 maanden. Best netjes.

Voor de bevalling kolven, daar heb ik wel eens over gehoord. Kijk maar eens op borstvoeding.com, en dan bij artikelen (in de rode balk bovenaan helemaal rechts klikken op de 3 zwarte lijntjes) >> kolven van moedermelk > kolven in de zwangerschap
    Sowieso een reuze handige site. Soms een beetje fanatiek, maar als je daar doorheen kunt lezen, staan er ook handige dingen op.

18. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ik ga me ook goed verdiepen in borstvoeding want ik weet er weinig van en wil me goed voorbereiden. Ik vind het ook wel erg spannend en hoop dat het goed gaat.

Fitty, gelukkig alles goed met buurmeisje en kindje. Wel vroeg en klein, maar een goede start is erg fijn! Hopelijk gaat het elke dag een stap vooruit.

Cursus, ik wil yoga doen. Heb daar goede dingen over gehoord, ook van vk, en dat het erg nuttig kan zijn tijdens bevalling. Ik ben niet zo van de cursussen maar dit is klein groepje dus ik durf het aan ;)

Vandaag tussendoor hartje geluisterd. Was beetje onzeker zonder reden eigenlijk. Ik vond het gewoon lang duren tot volgende controle. En vk had vorige keer gezegd dat ik dan gewoon moest bellen. Erg lief en fijn! Ik mocht ook meten komen. Hartje klopte goed en baarmoeder goed te voelen op juiste plek en mooie grootte voor mijn termijn. Weer even heerlijke bevestiging.

19. liefprinsesje

liefprinsesje Actief lid

19 okt 2010
    239
    0
    0
    Borstvoeding en kloven, ja dat komt er ook weer aan...Heerlijk! Althans het borstvoeding geven, het kolven vond ik iets minder. Maar voor het goede doel. Ik heb de medela swing en die beviel goed. Je hoort hem wel redelijk goed, maar met 10min per borst ben je klaar. Wat evt ook een aanrader is, de medela kolf tas.Met een koelelement erin en er passen 4 flesjes in...
    Cursus....vorige zwangerschap bij een thuiszorgorganisatie gedaan. Nu weet ik het nog niet....hypnobirthing hoor je momenteel veel over he.

Saskia, wat fijn zeg dat je vk zo laagdrempelig is! Maar meid, alweer 16 weken wat ga je snel! Heerlijk he! Tjonge ik weet nog goed dat je in het klingelforum vertelde dat het niet gelukt was en jullie voor adoptie gingen...en nu, zwanger! Wauw, wat een wonder dat kleintje van jullie! Wat zal hij veel liefde krijgen!

Wij eergisteren echo gehad, zagen een fantastisch springend babeje....nu geloof ik het echt! Het is het allemaal waard! Ik heb nog steeds veel last van de naweeën van de overstimulatie, best heftig. En alweer bekkeninstabiliteit....dus pfff, af en toe. Maar het wondertje in mijn buik, wauw fantastisch! Kijk er zo naaruit!

Fijne dag en alvast een fijn weekend!

20. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Liefprinsesje, joepie! Springend beebje! Heerlijk hè... Het blijft een bijzonder wonder.
    Ja, 16 weken alweer.... Ineens, zo vanaf een week of 13, vind ik het ook hard gaan. En ook ik denk nog weleens terug aan de klingeltijd en zelfs voor mijzelf blijft het bizar welke wending ons verhaal nu heeft genomen. Gisteren toevallig nog met Klingel zelf over... Het blijft onwerkelijk maar ergens ook zo ontzettend vertrouwd en vooral heel onmisbaar.

Deel Deze Pagina