Nou toevallig! Ik wilde ook net vragen naar rijstebloem. Gisteren namelijk bij kinderarts geweest en die adviseerde om daarmee te gaan beginnen. Over een week is ze vier maanden namelijk. Ik begreep dat het was om te wennen aan vaste voeding? Heb op internet nog niet echt iets duidelijks gevonden. Het beginnen aan vast voedsel kon ook de reflux verminderen volgens haar, dus dan is het helemaal fijn.
Het wordt idd gebruikt als overgang naar vast voedsel, maar daar wil ik het niet voor gebruiken. Wel om haar langer te laten slapen 's nachts. Al zegt men dat t niet helpt, ik hoor toch regelmatig van wel. Ze wil nl wel graag verder slapen, want met een speentje slaapt ze meteen verder, maar ik hoop dus dat het speentje niet meer nodig is.
Ik heb mijn zoontje nu een paar keer rijstebloem met opvolgmelk gegeven. Ik doe dat als hij 's avonds niet zoveel gegeten heeft, ik geef hem rond 18:30 nog wel de borst, maar twijfel of hij dan wel genoeg heeft gehad voor de hele nacht. Maar eerlijk gezegd heb ik geen verschil gemerkt in slapen met of zonder 'pyjamapapje'. Gisteravond heb ik hem wat gegeven, maar hij is weer meerdere keren wakker geweest. Eergisteravond geen rijstebloem en heerlijk geslapen. Dus ja zeg het maar. Als start met vaste voeding is het niet nodig. Je kunt met 4 maanden ook beginnen met wat fruit en groente. Mijn zoontje is nu al 2 dagen erg hangerig, moe en humeurig. Wrijft veel in zijn oogje hoewel die er verder niet rood uitziet ofzo en zit af en toe aan zijn oor. Ik denk steeds dat er een tandje aan zit te komen, maar tot nu toe nog steeds niets gezien. Het is wel sneu, want hij is gewoon niet in zijn goede doen.
Rond een half jaar zit ook weer een 'sprongetje'. Mss is het dat? Wij zijn met de oudste ook meteen met groente begonnen. Nooit een papje als overgang gedaan. Vraag 2 . Wanneerbeginnen met bijvoeding? Sinds kort zegt het cb dat je voor 6 mnd moet beginnen om voedselallergieen te voorkomen nvoorheen moest je om dezelfde reden wachten tot na6 mnd. Voortschrijdend inzicht? Of toch de who volgen die nog steeds 6 mnd uitsluitend bv aanraadt.
Ja irritant he die tegenstrijdig heden. Ik dacht ook zes maanden (who), maar kinderarts zei dat vanaf vier maanden wordt geadviseerd al een hele tijd. Ivm allergie ontwikkeling of zoiets. Maar ik begrijp daaruit wel dat ze blijven adviseren bv te blijven geven. Ik ga er toch maar mee aan de slag binnenkort, maar ik heb nog steeds niet echt ergens fijne informatie gevonden die bij ons past.
M676: ja dat zou het ook kunnen zijn. Ik heb het oei ik groei boek er nog even op nageslagen en rond de 6 maanden is er wel het e.e.a. Gaande. Alleen ik snap het principe van de sprongen nog steeds niet helemaal. Er zijn weken vooraf, tijdens en na de sprong waar er van alles aan de hand kan zijn? Volgens de app zit ie namelijk niet in een sprong, maar heeft hij nu misschien last van de sprong die er over 3 weken aankomt? Enfin, hij heeft het wat moeilijk af en toe . Wij zijn met ruim 4 maanden begonnen met bijvoeding, had ook het idee dat hij wel nieuwsgierig naar eten was. Maar ik vond het ook lastig hoor. Hoeveel geef je? Ja eerst paar hapjes, maar wanneer dan meer en hoeveel dan? Ik maak het meeste zelf. Heb gemerkt dat vooral de textuur van invloed is of hij het lekker vindt. Hoe zachter en vloeibaarder hoe makkelijker het er in gaat. Op het cb zeiden ze dat ik wel wat meer stukjes mag aanbieden. Had ik gister een potje van 6+ en dat was hartstikke zacht en vloeibaar. Nou ja. Het foldertje van het voedingscentrum vond ik nog wel handig. Ik zou nu ook met brood moeten kunnen beginnen. Heb nu 2 x een broodkorst geprobeerd om op te kouwen, maar daar vindt hij niets aan. Het komt er toch op neer dat je een heleboel zelf moet uitvinden. Wat past bij jou en je kindje? Je komt van het ene nieuwe in het andere. Denk je net te snappen hoe het werkt, moet het weer anders .
Dank je voor jullie reacties. Had ze meteen gelezen, maar nog niet gereageerd. Fijne kerst gehad? Bijzonder he met onze kleintjes erbij? Bijvoeding. Ik heb er nog eens over gelezen. En de conclusie zoals met alles met een baby eigenlijk; kijk naar je kind. Als het er aan toe is begin je. Dat lukt met onze jongste wel, want ze is vrij makkelijk te begrijpen. De hoeveelheid heb ik me eigenlijk nooit druk om gemaakt bij onze oudste. Nog steeds niet. Zij bepaalt nog steeds hoeveel ze ergens van eet. zoals pien ook zei, wanneer mag je kindje brood enzo, dat vind ik wel handig om ergens te lezen en ik keek ook veel op voedingscentrum. Met onze oudste zijn we al heel snel overgegaan op grote stukken (bijv. Stuk broccoli). Grappig was dat! Rijstebloem geprobeerd, maar geen verschil in slapen dus weer gestopt. Pien, hoe gaat t met jouw zoon? En met de andere kleintjes? Hier lijkt de 19 weken sprong aan de gang te zijn, maar kan natuurlijk ook de drukte van kerst en zo zijn. Ze kan nu rollen van buik naar rug. Ze tilt haar hoofd en schouders op als ze op haar rug ligt (en laat em weer hard vallen ). En als ik haar voed en er gebeurt iets achter haar dan gaat ze van haar zij zo rechtop om te kijken. Ik voed sinds kort boven als er teveel drukte is anders wordt t niks Succes met oliebollen bakken
Goeiemorgen dames!!! M676 rolt ze ook terug naar zij of rug? Zoon was al 2 dagen aan het proberen om op de buik te rollen en vanmorgen lukte het hem... vond het doodeng en heb hem 3x terug op de zij gedraaid! Zoon is verkouden, was al 2 dagen meer aan het spugen en dronk minder uit de fles. Gisteren spuugde hij snotjes uit bij het cb. Neusdruppels halen en hopelijk knapt hijsnel op! Hijs is goed aangekomen en doet alles wat hij moet doen. Hij vertelt ook hele verhalen, zo leuk! En doekjes en knisperboekje pakken, bekijken, naar de mond en als hij het zat is gooit hij het aan de kant. Onze feestdagen waren en zijn niet zo leuk, een familielid ligt in het ziekenhuis sinds kerstavond. Ivm herkenbaarheid hou ik het hier vaag. M676 wanneer ga jij met hapjes beginnen?
M676: zo die dame van jou is er mooi op tijd bij , sterke meid! Mijn zoontje rolde voor het eerst met 5 maanden, van rug naar buik. En nog steeds doet hij dat alleen over zijn linker schouder... (dat vind ik wel wat vreemd eigenlijk). Hij kan ook van buik naar rug, maar dat gebeurt soms meer per ongeluk, ziet er niet doelbewust uit, hij rol dan eigenlijk altijd direct weer terug op de buik. Sinds een paar dagen begint hij een beetje te tijgeren en komt nu ook echt kleine stukjes vooruit, dat is wel heel grappig . Ik merk dat hij nu wel meer voeding nodig begint te krijgen. Hij werd een aantal ochtenden wel heel vroeg wakker en had dan echt honger. Gisteravond maar echt wat meer eten proberen te geven en een toetje biogarde en half uur later nog de borst. Vanochtend was het weer netjes half 8 . Lelie: Wat sneu van je familielid, ik hoop voor je dat het goed komt! En je kleine mannetje verkouden, ook sneu zeg. Maar wat goed van je zoontje dat hij ook al begint te rollen! Wat vind je er eigenlijk eng aan? Bang misschien dat hij dat in zijn bedje gaat doen? Die van mij doet dat gelukkig niet, want dat zou ik ook niet zo prettig vinden geloof ik, hoewel er genoeg kindjes zijn die op hun buik gaan slapen. Van buik naar rug rollen vind ik zelf enger omdat hij dan altijd vrij hard met z'n hoofdje op de grond komt. Hier gaat het dus verder wel goed. Man en ik hebben nu vakantie en dat is wel erg lekker .
Wat leuk te lezen dat jullie kindjes het zo goed doen! Hier op tweede dag rijstebloem, mevrouw late voeding overgeslagen en sochtends pas wakker voor de fles. Ik dacht; dat gaat goed! Dag erna; not! Haha, het is altijd anders Wij wachten nog een weekje of wat met bijvoeding want ik ga aankomende week weer werken en dan is alles toch al zo rommelig met wennen bij de oppassen en wij moeten dan ook nog even uitzoeken hoe het allemaal werkt met wegbrengen en halen enzo. Ons meisje is overdag niet zo'n handige slaapster, komt slecht in slaap en slaapt moeilijk paar uurtjes door. En alleen in haar bedje, in de wagen, doek of waar dan ook...no way dat ze in slaap valt, ze is veel te alert. Ik ben dus ook benieuwd hoe dat gaat als je haar brengt en haalt. Nu laten we haar altijd slapen als ze eenmaal slaapt maar dan zullen we haar wakker moeten maken bij bv ophalen. Tenminste... ik ga ervan uit dat ze dan wakker wordt. Hoe gaat dat bij jullie? Rollen of zelfs maar op haar zij is hier nog amper te bekennen. Pakken van speeltjes en in haar mond krijgen kan ze daarentegen als de beste. En kletsen, zingen, kraaien. Ze hoort het liefste haar eigen stemmetje, ook als ze dus eigenlijk hoort te slapen. Ben regelmatig midden in de nacht wakker geworden van haar gebrabbel. (smelt) Lelie, wat vervelend, iemand in het zkh. Sterkte en beterschap
Wat leuk pien! Al echt een beetje tijgeren. Ga je nog lang door met bv of weet je t nog niet? Toch alleen de ochtend en avond? Of had ik dat mis? Ik vind dat zelf trouwens de fijnste voedingen. Overdag ga ik het eerst afbouwen denk ik. Lelie, wat knap. Hier alleen van buik naar rug. Nog niet opzij oid. Hopelijk gaat t met je familielid gauw beter! Denk dat ik over een paar weekjes begin met bijvoeden. Maar het kan maar zo iets eerder zijn. Het lijkt erop dat ze er binnenkort wel aan toe is. Zuuske, ons kleintje start ook volgende week. Ik zie t wel. Het is nu ook al lastig met halen en brengen van de oudste. Ze slaapt eigenlijk het liefst tijdens alle haal- en brengtijden Wat wel lastig is, is dat ons kleintje zo aan mij gewend is (ben natuurlijk heel veel met haar geweest omdat ik te moe was om dingen te ondernemen en dus geen oppas nodig had) dat ze onrustig is als ik er niet ben. Vanochtend drie kwartier gehuild toen ik weg was. Ben ik terug, is ze meteen weer stil. Maar goed, zal vast snel wennen voor haar.
Pien zoon draait in bed op zijn buik. In de box lukt dat nog niet zo goed, nu ligt er een boxkleed in met vakjes welke iets opgevuld lijken. De andere zit nog in de was Op dit moment geef ik in de avond en snachts nog een voeding. Die van de nacht is als ik ga werken de vroege voeding, ik moet om 5 uur op en zoon veaagt tussen 4 en 5 voeding, komt goed uit dus Ben ook benieuwd hoe het volgende week gaat. Man heeft laat dienst en kan zoon dan naar de go brengen, ik haal hem dan op. Een van mijn werkdagen is een dag van 11 uur, daar zie ik echt tegenop... denk dat ik doodmoe ben! De eerste dag ook, na een volle route ook nog overleg van 2 uur.... savonds is zoon actief dus op tijd naar bed wordt echt een uitdaging haha
Beste wensen mama's! Jullie kindjes ook lekker door de knallen heen geslapen? Hier ons madammeke wel. Sliep voor het eerst bij opa en oma (mama ook, maar is wel even naar een feestje geweest ) Jeetje Lelie, wat voor werk doe je? Zijn jullie zelf normaal ook avondmensen? Die van ons is een echt ochtendmensje, net zoals wij dus dat is fijn. Savonds is ze sloom en suf en overdag wil ze liever niet naar bed. Volgende week de derde vaccinatie. Ik hoop dat ze ook deze keer er niet al te veel last van heeft. Heb de afgelopen feestdagen vaak gedacht en samen met man stilgestaan bij alle voorgaande jaren van onze kinderwens. Vorig jaar was zó spannend. Net zwanger vd 6e icsi en owzo bang dat het alsnog mis zou gaan. Dubbelfris in een wijnglas met oude en nieuw want we hadden het nog niet bekend gemaakt. En vooral al die jaren ervoor dat we zo verdrietig waren nog steeds met lege handen te staan en hoopvol het nieuwe jaar in gaan. Werd dat nu echt ons jaar? 2015 was hét jaar! Op 8 januari hadden we de eerste echo en zagen ons kindje op die monitor. Bizar! En nog denk ik vaak...hoe is het uiteindelijk toch mogelijk dat ze er is. Ik ben zo gelukkig en dankbaar!
Zuuske ik ben een ochtendmens, man een avobdmens. Zoon blijkbaar ook een avobdmens! Ik werk in de thuiszorg maar niet in mijn eigen woonplaats. Om 7 uur moet ik bij de eerste binnen zijn en thuis laat ik ook de hond uit en ik moet echt op mijn gemak ontbijten. Dat, en de reistijd en ook het voeden van zoon erbij geteld en ok kom op 5 uur opstaan. Hier ook terug gedacht aan voorgaande jaren... op oudjaarsdag 2014 verse tp gehad, in januari de positieve test(en). De echo's het besef dat het écht is! Voor het eerst blij en vrolijk, dankbaar zelfs in een babywinkel staan. Het samen klaarmaken van het kamertje, samen kleertjes kopen. De opnames door bloedingen, de vele bijbehorende echo's. Man die zoon voor het eerst voelde in de bioscoop. Een echo op mans verjaardag waarop zoon met een goeie rechtse de echokop van mijn buik af sloeg De geboorte... zo bijzonder! Na al die tijd is hii er dan!! En nu, nu kan ik me echt niet meer voorstellen hoe het was zonder kind. Wat heb ik toch altijd met mijn tijd gedaan, ik had zeeën van tijd zo terugkijkend haha! En nu ligt zoon al 2 uur bij man op schoot te slapen... zo lang heeft hij nog nooit geslapen!! Overdag max 3kwartier.
Op naar weer zo'n mooi jaar! Lelie, dat zijn lange dagen voor je! Ik geef tegen 22u nog een voeding en dan de volgende ochtend weer. wel geregeld al voor 6uur wakker Zuuske, hier ook volgende week vaccinatie. En dan weer voor een tijdje ervan af
Zoon heeft de voorlopig laatste vaccinatie al gehad. Hij was er wat jengelig van maar dat kwam omdat hij ook verkouden was, geen optimale weerstand dus. Ik heb zin in het eerste groentehapje! Ik heb al ern plastic slabber gekocht voor onder de gewone.
Het werken ging prima, jammer dat zoon besloten heeft om snachts toch nog 2 keer wakker te worden. Hij spuugt ook weer veel, met name met spelen. Vanmorgen flesje gegeven en daarna slapen is geen probleem. Nu een uur voor de volgebde voeding net 5 minuten in de box en ja hoor, daar kwam weet een deel uit. Als hij druk in het wipstoeltje speelt spuugt hij ook. Iemand hier een tip voor? En zoon draait zich in de box ook op zijn buik! Hopelijk leert hij zich snel terug draaien
Owjee, jammer dat het spugen meer wordt. Ik heb geen tips. Onze heeft verborgen reflux en spuugt eigenlijk nooit, slikt juist alles weer in.
Lelie, ik heb ook geen tips, hier wordt ook flink gespuugd. Ik heb het idee dat ze in de wipstoel ook wat in elkaar zit waardoor dat maagje ook wat indrukt. Het gaat over (bij onze oudste met een maand of 9 geloof ik) maar dat duurt nog wel een paar maandjes.. Ik heb een dr. Brownfles. Als ze daaruit drinkt spuugt ze echt minder. Bij de bv probeer ik haar zo neer te leggen dat ze geen afleiding om zich heen heeft waardoor ze rustiger drinkt. Maar dat helpt maar heel iets... Hier gaat t momenteel echt beroerdmet slapen. Meestal valt ze wel in slaap (vandaag helaas niet maar oké). Maar iedere nacht is ze minstens 5x wakker, de afgelopen nachten ook huilen en ineens weer een nachtvoeding nodig. Vannacht weer geen nachtvoeding maar wel vaak wakker. Geen idee wat ik eraan kan doen. Voeding van 22 uur weglaten en wachten wanneer ze zelf komt? Mss slaapt ze dan de eerste ruk langer en heeft ze na die voeding genoeg om door te slapen? Maar ja, dan wen ik haar wel aan een nachtvoeding, Wat zouden jullie doen?
Lelie: was bij mijn zoontje ook zo dat hij meer ging spugen bij het spelen, zeker als hij op zijn buik ligt. Wordt nu weer wat minder. Uiteindelijk is er weinig aan te doen. Na het voeden leg ik hem niet direct in de box of op het speelkleed. In de wipstoel gaat het hier wel aardig goed dus zet ik 'm daar eerst even in. Hij krijgt meer vaste voeding en dat blijft een stuk beter zitten. Fijn dat het werken goed is gegaan, heeft je zoontje zich vermaakt op de opvang? M676: nou hier een beetje hetzelfde probleem, heb helaas geen echte tips voor je . Ik geef mijn zoontje sinds kort wel wat meer avondeten en toen ging het wel weer even wat beter, want hij werd ineens ook weer hongerig wakker. Duurde wel ff voor ik in de gaten had dat het honger was . Maar nu ook al weer een paar nachten veel wakker. Hij heeft sinds maandag een tandje dus dat kan ook weer iets verklaren, maar die zit er nu dus ik hoopte dat het erna dan wel beter zou gaan, maar dat is dan ook weer niet het geval. Afgelopen nacht ook stuk of 5 x eruit geweest, soms is speentje genoeg, soms echt zoontje eruit halen om te troosten. En volgens de oei ik groei app zit ie vanaf morgen in de donderwolk van de sprong die er aan zit te komen... Al met al kan het van alles zijn en een combinatie daarvan . Maar het gaat ook vast weer over, daar hou ik me maar aan vast....