Hier sinds zondag eindelijk een doorbraak, maar ik voel me er best rot onder. T huilde zoveel en sliep nauwelijks overdag. Nu had ik alles losgelaten, voedt meer op verzoek en geef extra bij. Ik kolfde ook vaak uit 1 van mijn borsten maar 20 cc. Ze heeft ws gewoon heel veel honger gehad en sliep daardoor wellicht minder. Ze wisselt nu met 5 a 6 voedingen. Mijn vriezer raakt zo onderhand aardig leeg, en ik heb nu ook flesvoeding in huis. En nu is het zo stom. Ik heb het borstvoeden vanaf het begin af aan niet zo geweldig gevonden (ook omdat ze nog steeds niet zonder tepelhoedje kan). Ik deed het vooral omdat het goed zou zijn voor de endo en omdat ik het gewoon graag wilde proberen. Maar nu ik wellicht binnenkort allereerst 1 voeding vervang voor fles raakt het me toch! Had dat nou nooit van mezelf verwacht. Maar goed, tot nu toe met extra bijvoeden in de vorm van afgekolfde melk lukt het nog steeds, dus misschien blijft dat nog even zo. Ik heb het in ieder geval in huis de flesvoeding. Maar T is dus sinds het weekend veel relaxter. Weer een vrolijke blije baby. Ze eet, is anderhalf a 2 uur wakker en slaapt netjes dan weer in haar bedje. Soms wel kort, maar dan slaapt ze even later bij mij op mijn buik nog verder. Laatste voeding tussen 20.30-21.00 en dan meestal tussen 6.00-6.30. Dus heerlijk. We genieten allebei nu meer en zijn allebei daardoor meer ontspannen. maar wat voel ik me daardoor rot over die 7 wk die ons allebei zo heeft gesloopt. Misschien was ze ook gewoon wel een beetje een huilbaby, want ik gaf haar eerder al wel wat extra voeding, en toen wilde ze niet altijd. Spugen blijft ze nog steeds veel doen. Vandaag bij het cb geweest en ze is nu 56cm lang en woog 4475 gram. Dus ze groeit gelukkig goed. Wel heeft ze nu alweer 7 dagen geen ontlasting gehad. (dit is nog niet eerder gebeurd,6 was de max) Ik probeer me daar ook maar niet meer zo druk om te maken. Kan het toch niet veranderen. Gelukkig lijkt ze er minder last van te hebben nu. De cb zei wel iets over haar heupjes. Niet ernstig, maar ze vonden wel dat het ziekenhuis daar even goed naar moet kijken. Dus heb ik een brief meegekregen. Verder geniet ik met volle teugen van mijn moppie. Wel raar is dat ik volgens mij een van de weinigen ben die een baby heeft die badderen maar niets vind. Of ik het nu voor of na de voeding doe, in de middag of in de avond het lijkt niets uit te maken. Ze schreeuwt de hele boel bij elkaar. Moet wel zeggen dat dit ook meer is sinds ze zo'n speciaal zitje heeft dus van de week probeer ik het maar weer zonder. Maar naar een zwembad gaan zie ik dus voorlopig echt niet zitten,haha! Zelf helaas niet echt happy qua gezondheid. Ben intussen door de pil heen, nu al ruim anderhalve week ongi, met de benodigde pijnen. Vooral ook bij de endeldarm. En ben vreselijk moe. Door mede de endo ben ik ook mijn baan kwijtgeraakt, dus voorlopig werk ik nog niet. Omdat ik hier niet happy van wordt heb ik toch een afspraak eind maart staan bij de gyn. Ik wilde er voorlopig niet heen, maar ik moet er gewoon iets mee. En een gyn die achter me staat e.d. Gelukkig heb ik mijn mooiste wens in vervulling zien gaan, dus dat is natuurlijk het allerfijnste. Maar ik maak me vooral zorgen om de darmproblemen. Afgelopen weekend mijn nichtje te logeren gehad, maar dat was erg vermoeiend. Voorlopig dus niet meer. Heb meteen zeer veel respect voor mensen met meer dan 1 kindje,haha! Maar vooral omdat mijn nichtje van 4 zoveel aandacht vraagt en ik graag wilde dat ze het naar haar zin had. Maar juist omdat T het ineens zo goed doet wilde ik ook van haar genieten en dan is het best lastig om je aandacht goed te verdelen. T was ook niet lekker (luchtweginfectie volgens arts) en ik zelf ook niet,dus was extra zwaar. Komende dagen lekker rustig aan dus.
Hoi lieve meiden! Bedankt voor jullie lieve berichtjes, ook op fb! Het gaat hier nog goed maar zit er qua energie betreft gewoon helemaal doorheen dus geen puf meer om veel te reageren.. Al helemaal niet achter computer omdat buik dan gewoon in de weg zit. En op m'n telefoon moet ik sinds die cookiewet steeds opnieuw inloggen, cookies accepteren etc. Nogal irritant.. De jongens doen het nog goed, sterker nog, de groei van de kleinste is helemaal bijgetrokken en die zit nu op normale eenlingcurve en de grootste daar zelfs boven! Alleen met mij dus iets minder. Laatste keer waren bloedwaardes weer iets verslechterd, maar gelukkig nog altijd te goed voor een opname. Ik slaap vooral heel slecht doordat ik niet meer weet hoe ik moet liggen, buik is echt huge! En schoppen doen die jongens! Dochter is het ook zat dat mama niet meer alles kan en wordt de laatste dagen ineens snachts huilend wakker. Ook hebben we de afgelopen twee weken werklui over de vloer gehad voor de zolder. Het is gewoon allemaal nogal onrustig bij ons geweest. Maar de dakkapel zit erop en we hebben nu een vliering voor de rotzooi dus eindelijk kon de werkkamer leeggemaakt en zijn we begonnen met de babykamer! Mijn restje energie heb ik gebruikt om een muurtje te schilderen en gisteren zijn we naar Ikea geweest om een kast te kopen. Morgen in elkaar zetten en dan kan ik eindelijk de babykleertjes een plekje geven. Die zit nu nog in plastic tassen.... Hier dus alles nog redelijk zijn gang maar vooral moemoemoe. Heb trouwens de laatste dagen weer heel veel endopijn. Hadden jullie dat ook op het laatst? Denk dat het misschien met indalen / voorweeen te maken heeft oid. Vooral veel last van endeldarm. WAt een gedoe met voedingen en slapen trouwens hè! Het valt mij trouwens op dat adviezen van nu weer anders zijn dan maar drie jaar geleden bij mijn dochter. Ik heb het even nagezocht hoe het bij mijn dochter was. Zij sliep vlak voor ik weer moest gaan werken voor het eerst door ( van 23.30-06.00) ze was toen 3,5 maand oud. En in mijn dagboekje van toen schreef ik dat ik zo blij was dat ze al zo snel doorsliep.... Ik zat toen op 7 voedingen. Wow, dan doen jullie kindjes het supergoed als ze nu al doorslapen!!! Toen dochter 6 maanden was zijn wij met haar naar menorca geweest. Was prima te doen met de wandelwagen. En we hebben ook de deryan travelcot. Wat een ideaal ding, heb ik echt heel veel gebruikt. Wij hebben wel de peuterversie, de babyversie vond ik best klein. We namen hem heel veel mee, ook als we naar opa/oma gingen etc. Had ze altijd een 'vaste' slaapplek. Heb hem in oktober voor het laatst gebruikt en toen paste ze er nog prima in. Ik ga er straks zeker een tweede bijkopen! Echt een aanrader want je loopt dus niet te slepen met een campingbedje met extra matrasje etc, gewoon een compacte tas waar alles in zit. Ik ga proberen wat vaker te reageren, lees in ieder geval zo veel mogelijk mee. Nessie, hoe gaat het met jou? En stier, wat geweldig dat je een goede echo had!! Blijft spannend hè? Hoe voel je je? Al last van kwaaltjes? Voor iedereen een hele dikke knuffel! Liefs, muk
Niet rot onder voelen hoor MF! De eerste weken zijn gewoon erg zwaar en als je kindje dan ook nog ergens last van heeft is het dubbel zo zwaar. Jij doet meer dan je best en meer kun je niet doen. Heb het al eerder gezegd, maar nogmaals: heel veel respect voor jou dat je dit allemaal alleen doet en dan ook nog je gezondheid wat niet mee wil werken. Groot gelijk dat je een afspraak met de gyn hebt gemaakt. Pijn in de endeldarm klinkt niet goed. Maar goed te lezen dat T een stuk relaxter is geworden! Lekker van genieten. Nienntje, wij gaan naar Kreta! Gaan we al sinds 2006 naar toe... Zo mooi daar. Zijn jullie al eerder op Kreta geweest? Vanavond Rafael op bed gebracht. Hij moest weer huilen toen ik de kamer uit liep... heeft hij wel vaker 's avonds als hij naar bed gaat. Hoe zit dat bij jullie kids? Hij heeft het ook nodig volgens mij om even te huilen, het duurt vaak ook maar een paar minuten en dan is hij vertrokken. Maar net werd hij dus ineens weer wakker, helemaal overstuur tot krijsen aan toe! Ben naar hem toe gegaan en heb hem in zijn bedje getroost met mijn hand op zijn buikje. Hij werd al snel weer rustig en viel weer in slaap. Maar waar dat ineens vandaan kwam is me een raadsel... Ze blijven je verrassen die kleintjes, elke dag is weer anders. Vanmiddag weer een heel eind gewandeld, wat een prachtig zonnig weertje was het! Lekker genoten, Caroman was ook vrij vanmiddag. Net een lekker stuk Schwarzwalderkirschtorte op. Waarom ik deze zinloze info met jullie deel weet ik niet, maar vond het wel leuk om te vertellen. Over een uurtje naar bed, want heb zo'n voorgevoel dat hij vannacht weleens een paar keer wakker kan worden... Fijne avond!!
Muk, fijn van je te horen! Gelukkig doen de kleintjes het prima, alleen ze mogen wel wat minder schoppen dus. Poeh, vermoeiend voor jou zeg... En zo'n verbouwing hakt er ook vaak wel in weet ik uit ervaring. En dan nog een kleintje die je aandacht wil. Even op de tanden bijten dus de komende tijd. Sterkte! Hier trouwens geen endopijn gehad tijdens de zwangerschap.
Hee muk, je bent gewoon al 32 weken! Fijn hoor. Ook dat de jongens het goed doen. Snap dat het heel zwaar aan het worden is voor je. Hebben ze het ook over inleiden op een bepaald moment? Met mij gaat het wel goed. Beetje moe, beetje misselijk, maar nog goed te doen. Hoop dat het niet erger wordt en dan red ik het prima. Vandaag de 2e echo gehad en alles was goed. Ukkie was al 1,5 cm en de arts kon al het hoofdje zien en een begin van de ruggengraat (wij niet hoor ). Over 2 weken mogen we weer een echo en dan gaan ze ook bloed afnemen voor algemeen onderzoek (rhesus enzo) en de combinatietest. Met 13 weken laten we dan de nekplooimeting doen en bespreken we de uitslagen van de bloedtest. In de tussentijd ga ik op zoek naar een verloskundige hier in de buurt voor de reguliere controles en de bevalling (wil overigens in het zkh bevallen).
Even snelle reactie want drukke dag gehad en Lars is ontzettend aan het hoesten en daarom afwisselend slapen of veel en zielig huilen, erg zielig want al dat slijm zit 'm flink dwars Met mij wel weer iets beter. Muk, erg fijn om te lezen dat het okay gaat!! En rustig aan hè MF, heb echt bewondering voor jou, je doet het echt super hoor!! Stier, wowie!, vind het onwijs gaaf voor je dat alles goed gaat! Tash, zal gauw kijken naar je foto's! Heb gauw nog wat foto's in album gezet xxx
Stiertje: wat fijn dat de echo goed was! En naar de vk, dat is weer een leuke, nieuwe stap! IJs: beterschap voor Lars. Caro: ik ben wel eens in Kreta geweest, maar toen was ik 18 . Wij gaan normaal naar de wat minder toeristische Griekse eilanden, maar dat lijkt me nu niet zo handig. L heeft ook wel eens dat ze opeens heel hard huilend wakker wordt. Maar voordat ik er bij ben slaapt ze alweer. Mukje: wat goed dat de jongens zo goed groeien! Je dochter zal misschien ook wel aanvoelen dat er straks iets gaat veranderen? Lijkt me ook wel lastig uitleggen. Jammer dat jij je niet zo lekker voelt, kan je overdag wat bijslapen? Gebruikte je de peuter travelcot ook toen ze baby was? En i.p.v. een campingbed? MF: Lekker dat T zo goed slaapt en jullie er allebei meer ontspannen door zijn! Balen dat je menstruatie gewoon komt door de pil heen. Waar zit je zelf aan te denken? Operatie? We hebben een filmpje gemaakt waarop L hardop lacht, wauw! Was nog maar de 3e keer ofzo, maar konden het mooi filmen. Is zo genieten, kijk dat filmpje continue haha. Nu ga ik snel douchen voordat ze wakker wordt .
IJs, wat sneu voor Lars! Gaat het al wat beter vandaag? Nien, lijkt me ook prachtig de minder toeristische eilanden van Griekenland. Wij vliegen altijd vanaf de regionale luchthaven hier, omdat dat zo makkelijk is... 10 minuten rijden vanaf ons huis. En vanaf daar kun je alleen naar de bekende vakantiebestemmingen. Je kunt ook naar Zuid-Kreta gaan, daar is het ook minder toeristisch en erg mooi! Maar met een kleintje misschien dan toch minder geschikt. En het nadeel is dat je lang moet reizen met de bus vanaf het vliegveld. Ben benieuwd wat het gaat worden! Leuk zo'n lachfilmpje trouwens! Vannacht werd Raf om 5.00 uur wakker! Op zich weer prima gedaan voor zijn doen, maar het was eigenlijk nog veel te vroeg voor de ochtendfles. Hij huilde ook niet of zo, hij was gewoon klaar wakker. Heb nog geprobeerd of ik hem weer in slaap kon krijgen door hem te wiegen, maar dit lukte niet. Toen toch maar naar beneden gegaan en toen hij wel begon te huilen een flesje gemaakt. Dat was tegen 6.00 uur. Als ik dit dan doortrek komen we vanavond uit op 22.00 uur voor de laatste fles. Dat is dus veel te vroeg voor ons ochtendmensje... Iemand nog een tip hoe ik hiermee om zou kunnen gaan zodat we toch op 23.30 uur uitkomen voor de laatste fles? Op zich kunnen we hem makkelijk laten slapen tot 23.30 uur vanavond, maar ben bang dat hij dan in de avond alweer teveel uren slaapt, zodat hij weer heel vroeg wakker is. Nienntje en IJs, hoe laat geven jullie de laatste fles? En hoe laat 's avonds naar bed? Omdat L en L zo goed slapen nachts ben ik daar wel even benieuwd naar! Rafael ligt er om 20.00 uur altijd wel in, hij is dan vreselijk moe.
Ik zat te kijken naar Kreta West, weet jij of dat wat is? Lekker dat je zo dichtbij een luchthaven zit. Wij rijden 1,5 uur naar Schiphol, zo'n hekel aan. Maar misschien kunnen we naar Kreta wel vanaf Rotterdam ofzo. Ligt R nog naast je? L slaapt op haar eigen kamer en dacht eerlijk gezegd dat ze gewoon de hele nacht sliep, maar vanochtend om 6 uur ging ik even kijken en was ze hartstikke wakker. Maar ze maakt geen geluid en ligt volgens mij nog wel lekker. Heb haar laten liggen en om 7 uur heeft ze de 1e fles gehad. Misschien moet je R ook laten liggen? Zolang hij niet huilt...? Kan je elke fles misschien een kwartiertje of iets langer uitstellen? Scheelt ook weer wat tijd. L gaat rond 19.30 naar bed, we maken haar om 21.30 wakker voor de fles en dan slaapt ze tot de volgende ochtend.
Wow nien, ik zou L ook wel om 21:30 laatste fles willen geven, maar weet bijna zeker dat hij dan de nacht niet door slaapt. Ben al heel blij met 0:00 tm 7 uur. Caro, wij doen nu ca. 7-11-15-19 en 23 uur. Ik hoorde L vanochtend ook al om 6 uur pruttelen maar toen ik eruit wilde gaan sliep hij alwe bijna en vervolgens pas weer om 7 uur beginnende huiltjes. Gister van L ook al om 6 uur echt wakker en flink huilen, heb toen ook de fles gegeven en daarna steeds tijd gerekt zodat we rond 23 uur uit kwamen. Wij gaan deze keer ook vanaf rotterdam vliegen, echt heerlijk! Is voor ons 15 minuten, dus ideaal. Maar meestal met verre bestemmingen moeten we ook vanaf schiphol, vind ik ook altijd gedoe. Lange reistijd, altijd vervoer regelen (brengen/halen) want niet te doen om lang te parkeren enz. Lang van te voren aanwezig moeten zijn..zeker meer een baby nu erg blij dat we in april vanaf r'dam kunnen vliegen Lars heeft trouwens nog erg last van berg, duurt nu al ruim 3 weken, begint nu wel iets af te nemen nu we shampoo van zarqa gebruiken..maar bah, ziet er niet uit :x
Hoi meiden, ik was beetje actief in andere topic- over endo en mmm bij zwanger zijn. Ik ben nu ook zwanger en nog c. 4 weken te gaan. Ik wilde vragen die meiden die endometriose hadden en vooral endo cyste op de eierstok en degene die pijn hadden bij die cysten. Ik had dus paar keren enorme pijn bij cyste: zo heftig dat ik niet kon lopen en heel lang gewoon uren, ik zweette helemaal en kon gewoon als garnaal liggen en janken, na 10 paracetamols ging de pijn weg maar bleef een soort rare gevoel in buik nog een paar dagen. Dat ervaar ik dus als erg heftige pijn ik kon het echt niet volhouden. Nu mijn vraag is wie had ook zo'n pijn en was bevallen: komen weeën ongeveer ook zo pijnlijk of minder of meer?
Piccolina, kan helaas geen antwoord geven op je vraag, want heb nog nooit een wee gehad... Ben bevallen middels een keizersnede. Suc6 met de laatste loodjes! Nien, we zijn een keer een dag in Chania geweest in West-Kreta. Verder ken ik dat gebied niet, maar Chania is een prachtige stad! Ons appartement hadden we toen in Rethymnon... strand voor de deur, ook heerlijk, alleen veel stenen in de zee. Mmmmm... als ik zo denk aan Kreta krijg ik zoveel zin om naar toe te gaan! R ligt nu voor de derde keer in bed vandaag. Eerste slaapje van 6.30 - 9.00, tweede slaapje van 10.30 - 13.15, derde slaapje vanaf 14.45 uur tot ???. Gebeurt eigenlijk nooit dat hij drie slaapjes in zijn bed doet overdag. Ben benieuwd hoe lang hij nu slaapt en kijken of hij het dan vanavond wat langer vol kan houden na de voeding en dus later naar bed kan en hopelijk langer slaapt vannacht. Ik denk dat we vanavond een extra wat kleinere voeding tussendoor gaan geven, zodat we om 23.30 uur nog een laatste volle fles kunnen geven. Durf hem echt niet om 22.00 uur de nacht in te laten gaan. Uitstellen van de voeding heb ik wel vaker geprobeerd, maar als hij honger heeft dan krijst hij de hele boel bij elkaar... Het is een temperamentvol mannetje hoor... Krijgen we nog heel wat mee te stellen denk ik! Daarnaast is het ook een enorme lachebek gelukkig. IJs, laten jullie Lars ook inbakeren door de oppas / crèche? Ik heb gezegd dat ze het niet hoeven te doen overdag, maar begin nu toch te twijfelen omdat hij er overdag wel heel veel baat bij heeft... Wat vervelend dat L nog steeds last heeft van berg! Is hij nog verkouden?
IJs, Evi heeft ook last van berg. Wij smeren het als't (te) erg wordt 's avonds in met babyolie. Volgende ochtend koppie borstelen met een zachte borstel en dan komen alle schilfers los. Daarna lekker in bad en weg is't! Meestal is ze er dan een dag of 5 vanaf... Lars nog steeds zo verkouden? Doe je nog iets speciaals? Evi zit ook zo vol, wordt steeds wakker van slijm en/of hoesten. Vandaag de hele dag enorm hangerig,weinig lachen en babbelen en heel vaak drinken. Of zal dit dan zo'n regeldag zijn??
Piccolina, ik heb nooit cystes gehad maar wel altijd veel pijn. Ik vond de pijn van de weeen erg op die pijn lijken. Groot verschil tussen de 'gewone' pijn en de weeen was dat de endopijn beter te behappen was omdat die constant aanwezig was. De weeen kwamen en gingen weer waardoor ik voor mijn gevoel steeds weer opnieuw moest wennen. Ik kan blijkbaar beter omgaan met pijn die er continu is. Daar ben ik door de jaren heen ook aan gewend geraakt. De weeen waren trouwens rugweeen en ik ben maar tot 4 cm gekomen. Toen hebben ze een spoedkeizersnede gedaan. Hoe het anders was gegaan qua weeen en endopijn weet ik dus niet... Zie je op tegen de bevalling?
Mf, dus misschien kreeg ze dan toch te kort binnen? Ik hoop zo dat jullie allebei meer rust krijgen nu. Op naar volle buikjes en goede slaapjes, hihi! Muk, heel fijn dat alles zo goed gaat! Maakte me echt zorgen. Snap wel dat het allemaal alniet zo makkelijk gaat en je daarnaast ook nog een uk rond heb lopen en je 'even' aan't verbouwen bent.... Denk je dat het klaar is voor de jongens komen?
Nee ik ben niet bang voor de bevalling. Was gewoon benieuwd of de pijn overheen komt want als wel nou dan kan ik het wel aan denk ik. ... )
Pfffffffff... het is eindelijk rustig in huis... R. heeft ongeveer van 17.00 uur tot 19.30 uur gehuild! Niks was goed... Nu gelukkig in diepe rust. Soms denk ik dat hij hooggevoelig is. Iedereen die hem ziet zegt ook dat hij zo alert is. Hij pikt alles op, ziet alles, hoort alles, schrikt snel van harde geluiden... En daardoor denk ik snel overprikkeld en aan het einde van de dag breekt dat hem op. Het in slaap vallen lukte weer niet goed. Heb net wat gegoogled en het lijkt er sterk op. Ben zelf ook een hsp-tje! En mijn man ook... Dus tja, raar zou het niet zijn natuurlijk.
Hmmm Caro, klinkt heel bekend! Hooggevoelig... Ga't zo ff googlen. Hier ook een kind dat niks wil missen, gevoelig lijkt voor veel/bepaalde prikkels, etc. En krijgen aldoor te horen dat ze zo wijs kijkt. Vandaag de vrouw van't cb nog. Dat ze al zo sterk en alert is voor d'r leeftijd. (Ze weegt nu trouwens 5310)
Zou zomaar eens kunnen Tash. 15 tot 20% van de baby's is hooggevoelig las ik net. De term "prikkelbare baby" is ook erg van toepassing op R.
Wellicht dat wij endo-vrouwen allemaal wel hoog gevoelig zijn, en onze baby's ook voor een groot deel. Teveel drukte op één dag is ook echt to much voor Lars. Ik probeer buiten ook altijd het zicht te beperken voor Lars, zodat hij niet overladen wordt met prikkels. Soms een doek of deken over de maxicosi. Lars heeft ook regelmatig van die momenten dat ie maar blijft doorgaan. Al kunnen we hem meestal wel troosten met een speen of door hem in de box plat op z'n rug te leggen, daar wordt hij meestal wel wat rustiger van. Lars is vandaag de hele dag nog steeds zielig, erg veel hoesten en verslikken in al het slijm. Maar verder vind ik dat hij het erg goed doet, wel de hele avond al slaperig. Voor en na de fles van 19:30 ook in slaap en nu nog steeds, zal 'm dus wakker moeten maken straks. Hij is gewoon bekaf van dat gesnotter en gehoest..wel lekker rustig Tash, ik heb echt al 3 weken gesmeerd als een gek, alles zat continu onder de olie en/of speciale vaseline creme. Nu met de shampoo lijkt het wel te helpen, en ik smeer de grote dikke plakken berg wel nog in, maar niet meer alles. Het lijkt dus nu minder te worden, de meeste dikke plakaten zijn er nu wel af, nu de rest nog van alle schilfertjes.. Picolina, bij mij waren de weeen niet heftiger dan de ergste endopijnen die ik heb mee gemaakt. Mede daarom was ik tijdens de bevalling ook zo boos, want toen kwam tegelijk het besef dat ik al die jaren (al sinds m'n eerste menstruatie) echt erge pijnen heb gehad die vergelijkbaar zijn met weeenpijn...en das dus gewoon echt veel pijn! Maar dus beetje geruststelling voor je hopelijk. Lijkt me stug dat je nog meer pijn zult hebben dan je al hebt gehad tot nu toe.