Een saturatiedip is toch een daling van het zuurstofgehalte in het bloed? (Hier bij Caitlyn mee te maken gehad door juist de tachycardieen... te hoge hartslag heeft uiteindelijk hetzelfde effect ). Ze doen hier ook niks met de tachycardieen als die ook vanzelf weer wegzakken, dus lijkt me dat als je alleen een korte bradycardie hebt, dat hetzelfde werkt? Ik heb bij Caitlyn aan de monitor iig ook wel hele langzame hartslag gezien, dat komt dus blijkbaar idd gewoon voor bij baby's... Maar ik duim dat ie snel van de apparaten af kan, is niks he, je kind aan allerlei snoertjes en slangen?
Elk kind heeft wel eens een bradycardie. Even aantikken of wiebelen helpt. Kinderen die bij de ouders slapen komen er over het algemeen sneller weer uit dan kinderen die alleen liggen. Jouw eigen hartslag en ademhaling helpt ze te herinneren dat ze dat zelf ook moeten doen. In de nachtdienst op de babyzaal hadden we ze vaak, dan snelde iemand richting de baby, tikte even aan, en dan ging het alarm uit. Een saturatiedip is niet per se een daling in het zuurstofgehalte van het bloed, maar zegt iets over de mate waarin zuurstof wordt uitgewisseld. In praktijk zijn die twee dus eigenlijk hetzelfde. In principe is een saturatie dus nooit 100% maar meest optimaal 98 of 99%, omdat er wat uitgewisseld wordt, maar sommige meters geven toch 100% aan. Een saturatiedip veroorzaakt door een tachycardie komt doordat het hart zo snel klopt dat hij zijn pompbeweging niet volledig en krachtig kan maken en daardoor het bloed niet goed rond kan pompen. Daardoor wordt Caitlyn dan ook koud (of koortsig, maar komt minder vaak voor). Tot zover de klinische les. Sommige verzekeringsmaatschappijen vergoeden de matjes, even bellen dus.
Klopt, de eerste keer dat we met Caitlyn op de SEH terecht kwamen, was dat dus flink aan de hand, dat haar hart zo slecht pompte door die hoge snelheid, dat ze helemaal onderkoeld aan het raken was. Ben nog steeds zo blij dat ik m'n intuïtie gevolgd heb en naar de HAP gereden ben die nacht! Als ik bedenk wat er had kunnen gebeuren als we nog tot de volgende ochtend afgewacht hadden.... Hmm, da's dan voor hier op zich ook best een fijn idee, zo'n matje, vooral als ze op een gegeven moment door gaat slapen.... Nu zit er doorgaans toch max 6 uur tussen, voor ze zich weer meldt. Dat is nog zo weinig dat we er dan altijd wel op tijd bij zijn.
Hoi Alf, fijn dat Jelle goed gaat! Wat een mooi mannetje! Weten jullie al wanneer hij naar huis mag? Krijg je nog kraamzorg? X Ik heb even een fotootje van Quinn in mn album gezet voor de liefhebbers! Liefs en fijne zondag iedereen!
Hier, Snelle Jelle ligt inmiddels zonder snor, in een bedje in de warmtekamer. Nog wel aan de monitor maar we zijn weer een stap verder richting thuis. Hij kreeg net voor het eerst kleertjes aan.. dat hoofd haha.. Nu flessen trainen.. ga iig drie van de acht voedingen zelf doen, lekker moederen!
Joehoe, Jazeker! Kan hem nu ook zelf uit zijn bedje pakken om hem te verschonen, voeden of knuffelen! Als meneertje zijn temp goed kan reguleren ga ik hem leren badderen..
Meijke, Dank voor je lieve woorden! Ik ben nog steeds voornemend je een pb terug te sturen Vind je berichtjes echt superattent! Ik zit veel op zp via phone, en wil echt ff achter normaal toetsenbord om je terug te schrijven.. ik maak snel tijd voor je, beloofd! Lfs
Alf, warmtebedje: mijlpaal! Straks badderen: oeee mijlpaal! Het gaat gewoon hartstikke goed zo te horen. Yes yes yes! Ik leef helemaal met je mee. Herkenbaar hier. Xx
Roos, ja het gaat met ons meissie supergoed. Na een jaar in ons quarantainehuis geleefd te hebben is ze wel aan de beurt op de crèche, maar het is een lekker schatje en het gaat beter met haar dan we lange tijd hebben durven hopen. Wat jullie toen voor mij hebben gedaan in het ziekenhuis, daar denk ik zo vaak aan terug. Jullie hebben me gedragen. Xxx Hoe gaat het met je meisje? Red je het een beetje? Het lijkt me immens zwaar om het opnieuw niet cadeau te krijgen met nummer twee. Al weet ik als geen ander dat ze een groot geschenk is, maar je snapt me wel. Heb je enig idee hoe de nabije toekomst eruitziet? Denk aan je.
Joehoe, mooi mannetje jouw Quinn, fijn dat je bv geeft . Alf, lekker knuffelen met Jelle en zelf de voedingen doen, heerlijk het gaat de goede kant op
*breek in* @alf: ben toch maar ff hier komen lezen, zo benieuwd hoe het nu gaat. Goed om te lezen dat jelle zo vooruit gaat, en je steeds meer zelf voor hem kan zorgen, heerlijk! *breek uit*
Mooie banner Ireen, je bent al over de helft Hoe vinden jullie mijn nieuwe banner ? Ik ga Eva voeden, trustuh