@Joehoe: dat zijn iig geen normale krampen dan... Hier had ik bij Thirza erge hyperlactatie en dat veroorzaakte enorme krampen. Hoe is jouw productie? Verder bleek KMA hier ook een oorzaak te zijn, maar ook niet goed boeren, wat verholpen kon worden met infacol.
Ik gebruik wel infacol, maar heb niet het idee dat het veel helpt... maar goed, baat het niet schaad het niet... Ik heb geen idee hoe mijn productie is, ik denk wel goed... ik kolf wel eens na een voeding om een voorraadje op te bouwen... de ene keer kolf ik amper 10 ml (per borst), de andere keer 25... maar veel meer per borst komt er niet, tenzij ik echt kolf tussen de voedingen in, vanochtend was het bijna 50 ml, ongeveer een uur na de voeding. Hoe kan ik erachter komen, mocht het hyperlactatie zijn?? En Koemelkallergie?
Bij hyperlactatie spuit het er gewoon uit. Gezien je kolfopbrengst lijkt me dat niet heel erg voor de hand liggend, (ik kolfde bij beide meiden al met een dag of 2-3 boven de 100 cc per borst... Bij Thirza een tijd lang voorgekolfd tot het er niet meer uit spoot en dat was dan 80-90 cc per borst, en daarna voedde ik dan dus nog). Maar soms zegt die kolfopbrengst niks, dus je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je na de tsr even loskoppelt. Als het dan echt spuit, kan het zijn dat het te hard gaat voor Quinn en dan pakken ze veel lucht mee, wat krampen veroorzaakt. In dat geval even op borstvoeding.com de tips bij hyperlactatie opzoeken. Koemelkallergie kom je alleen achter door op dieet te gaan en te kijken of dat verschil geeft. Het zijn echt krampen? Dus ongeveer een uur na de voeding? Bij reflux krijsen ze namelijk ook, maar dat is direct na de voeding.
Hoe groeit Q uinn? En hoe vaak vraag hij ongeveer om een 'voeding' (per etmaal?) Vraag hij om een tweede borst en heeft hij de eerste dan goed leeg? Drinkt hij geconcentreerd of laat hij steeds los? Overstrekt hij (in het algemeen en aan de borst)? En is dit aan de ene borst erger dan aan de andere borst? Verder ben ik aan het werk, dus geen epos van mij
Ladies, Vandaag al de tip gekregen op het CB om idd eens te proberen voor de voeding een minuutje af te kolven. Quinn groeit erg goed, hij tot nu ongeveer 300 gram per week aangekomen. Ik geef hem bij elke voeding 2 borsten, hij vraagt daar ook altijd om. Hij laat regelmatig los, maar dat is meestal als ik het idee heb dat hij ook last heeft van krampjes, dan is hij sowieso onrustig. Als hij wel rustig is kan hij ook heel geconcentreerd drinken. Hij overstrekt veel in het algemeen (bij krampjes), maar aan de borst niet zo veel. Soms zijn de krampen direct na de voeding, soms even erna... (maximaal een half uurtje)
@Puckje: wat fijn dat het gesprek bij de VK prettig was! En wel weer slordig van het ziekenhuis. @Alf: bij andere topic gereageerd. @RM: Heerlijk zo'n lange nacht! Was je ongetwijfeld erg aan toe. Hier: morgen weer groei echo, ben erg benieuwd of er nog steeds sprake is van zo'n grote voorsprong. In dat geval hoop ik op inleiden met 38 a 39 weken. Maar ze zullen vast eerst nog een echo af willen wachten.
Krampen direct na de voeding is meestal pijn van dwarszittende lucht of opkomend maagzuur... Het ziet er net zo pijnlijk uit, alleen kunnen het zo kort na de voeding de darmen nog niet zijn en is het dus meestal de maag dan.
Hey meiden, Echo was gelukkig weer goed, maar de kleine groeit wel even hard door. Beentjes waren al niet meer te meten, zaten dus al over de 40 weken!!! En buikje lag ook erg voor, hoofdje het minste van de drie metingen (gelukkig maar aangezien dat er eerst uit moet...). Gewicht was al ruim 3100 gram (is veel voor 35 weken). Met de gyn besproken ze wil met 38 a 39 weken kijken of ik al wat ontsluiting heb, zo ja kunnen ze inleiden, zo nee heb ik dikke pech, ze is namelijk geen voorstander van het opwekken als er nog niets gaande is, aangezien dat vaak lange bevallingen en kunstverlossingen met zich mee brengt. Nu zit ik daar natuurlijk ook niet op te wachten... Ach ja...moeten maar afwachten en hopen dat baby zich uitzichzelf eerder aandient.
Groot kind dus Maarrehm: ze zitten er regelmatig nogal behoorlijk naast hoor... Mijn zusje is ingeleid, nadat ze op controle kwam omdat ze even geen leven meer voelde. Ze had al ietsje ontsluiting toen en omdat zoonlief ook 3-4 weken voorliep op groei, kon ze wel ingeleid worden. Was ie vervolgens zowel qua lengte als gewicht een mooie gemiddelde baby... Inleiden als dat niet nodig is, zou ik ook bij een groot kind niet doen. Inleiden geeft veel vaker complicaties en/of narigheid dan wanneer de bevalling natuurlijk komt. Je lijf weet wat er in zit en speelt daar over het algemeen keurig op in! Frambozenbladthee schijnt trouwens bevorderend te werken om ontsluiting te krijgen... dat zou je kunnen proberen nog Maar spannend hoor, nog max 7 weken en dan is jullie mannetje er! Dat leek een jaar geleden nog haast onmogelijk, en kijk nu! Super!
Joehoe: Eens met Rozemarijke, dat lijkt niet op de darmen. Een sterke tsr kan wel veroorzaken dat er veel lucht meegehapt wordt idd, dus van tevoren kolven is niet zo'n gek idee. Fijn dat hij goed groeit, heb je daar iig geen zorgen om. Hoop dat het snel beter gaat! Y30; o, lange benen dus! Hier werd J ens geschat op tussen de zes en zeven pond. Volgende dag ben ik bevallen; 4130 gram. Groeiecho's zeggen niet zoveel, maar natuurlijk wel iets. Hopen dat hij gewoon spontaan komt, inleiden als alles potdicht zit lijkt mij zo tegen je lijf ingaan (al gaat dat hier dus wel gebeuren maar ik verwacht bij een tweede met 38 weken eigenlijk al wel dat mijn lijf er wat meer klaar voor is).
Heb ik hier dus ook gehad met Caitlyn, inleiden terwijl alles potdicht zat nog, en dat was geen pretje
Bij mij was het net andersom. J werd normaal geschat, maar was uiteindelijk erg licht. Bij mijn zus leek de baby een flinke groeiacherstand te hebben en dat was een flinke zevenponder. Ik geloof ook niet meer zo in de metingen. Ik heb vandaag gevraagd of ik volgende week gestript kan worden met ruim 40 weken en hoewel de vk er niet echt warm voor loopt (beleid is na 41 weken) wil ze wel kijken wat mogelijk is. Als de boel niet rijp is gaat het toch niet lukken natuurlijk. Anders word ik met 41 weken doorgestuurd naar het zh voor een ingeleide bevalling. Ik wil hoe dan ook niet wachten tot 42 weken omdat dat ook risico's met zich mee kan brengen. De vorige keer had ik een ingeleide bevalling met 41+3. Gelukkig al wel 2 cm ontsluiting, want als alles nog potdicht zit lijkt me inderdaad ook veel zwaarder. Hopelijk dient de baby zich gewoon aan voor woensdag.
Overtijd lopen is op zich het probleem niet he? Als placenta en vruchtwater maar in orde zijn, kun je nog wel langer door dan 42 weken op zich.... VK zei bij Thirza toen, (geboren met 41+5): die had nog wel een maand kunnen zitten...! Haha, nou, gelukkig niet, maar de condities waren dus nog meer dan uitstekend
Tja misschien verkijk ik me ook, bij J ens had ik met 39+3 2 cm ontsluiting, dus vandaar dat ik denk dat het wel zal lukken... maar hoeft natuurlijk helemaal niets te zeggen, al heb ik wel (nu al) veel en pijnlijke harde buiken.
De omstandigheden kunnen natuurlijk nog prima zijn Rozemarijke, maar dat is niet altijd zo. Er is een klein percentage vrouwen waarbij de werking van de placenta minder wordt bij een langere zwangerschapstermijn. En je moet voldoende vruchtwater hebben. Ik zat met J met ruim 41 weken op de ondergrens. Ik vond het onverantwoord om dan risico te gaan lopen. In omliggende landen is inleiden met 41 weken eerder regel dan uitzondering. Maar het ligt idd aan de omstandigheden en je eigen wens.
Sprokkel, spannend hoor; DDay in zicht ;D veel geluk Ireen ! rustig aan met die harde buiken is rust het enige dat helpt, jij moet nog ff doorlopen
Maar dan lijkt mij dus altijd dat je, voor je zomaar aan het inleiden gaat als alles nog potdicht zit, eerst eens goed op een echo gaat kijken hoe vruchtwater en placenta zijn. Als die idd niet OK meer zijn, dan ga je natuurlijk inleiden. Maar als je daar kunt zien dat de condities hartstikke super zijn.... ja, dan zou ik zelf dus niet voor inleiden kiezen, (tenzij ik weer van die extreme pijn zou hebben en het zelf gewoon echt niet langer zou trekken: dat vind ik een tweede goede reden voor inleiden). Als je bij J op de ondergrens zat, is dan de verwachting dat dat zich nu ook sneller weer voor gaat doen? Want ook dan is inleiden wel logisch.
@Ireen: idd, die je rustig aan!? Het is hier enorm aan het stabiliseren, dus als een baan op zich gaat laten wachten, kom ik een keer bij je poetsen hoor! Caitlyn heeft al 3 nachten doorgeslapen! En ik nu 1 nacht... (mijn biologische klok past zich steeds sneller aan aan veranderende omstandigheden... gelukkig maar ).
Ook al lijken de condities nog goed, dan zou ik persoonlijk toch niet tot na 42 weken doorlopen, maar dat is mijn keuze. Ik kan me voorstellen dat anderen andere afwegingen maken. Een echo zegt niet alles en ik heb de overtuiging dat de kans op complicaties toeneemt. Net zoals gynaecologen in Duitsland, Belgiƫ en steeds meer Nederlandse gynaecologen. Bij steeds meer ziekenhuizen wordt inleiden tussen de 41e en 42e week standaard, terwijl dat vier jaar geleden nog heel anders was.