Hallo meiden, Gisteren ging ik mij ineens heel raar voelen, zo heb ik mij nog nooit gevoeld. Overheersend was het gevoel een strak band in mijn bovenbuik te hebben, last van mijn nek/tussen mijn schouderbladen en de rare druk in mijn hoofd. Ik ben gaan googelen (is gevaarlijk, I know) en ik kwam uit bij zwangerschapsvergiftiging. Gezien het termijn van mijn zwangerschap, (25 weken) schrok ik hier erg van. Mijn familie drong aan om de vk te bellen omdat ik mij zo voelde. De verloskundige is geweest en mijn bloeddruk was goed. Normaal is mijn bloeddruk laag (ongeveer 100/60) en nu was deze normaal zei de vk, namelijk 120/68. Toen ik naar bed ging gisteravond zakte het af maar toen ik vanmorgen wakker werd voelde ik mijn weer netzo. De vk dacht aan miss een beginnende buikgriep, mede omdat dit rond gaat en mijn man en kinderen hebben hier ook last van/gehad. Maar ik kan dat rare gevoel in mijn hoofd en de pijn aan mijn nek/schouderbladen niet linken aan buikgriep. Wat denken jullie? Kan het miss een beginnende zwangerschapsvergiftiging zijn of begint zw.verg. altijd met een hoge bloeddruk?
Ik had afgelopen week ook klachten die op zwangerschapsvergiftiging konden duiden. Heb 2dagen achter elkaar de vk gebeld. mijn bloeddruk, bovendruk vooral, was wel stuk hoger dan normaal 150/75 maar de tweede keer de urine laten nakijken en toen waren er geen eiwitten in gevonden. Dus ik ben toen "goedgekeurd". natuurlijk wel in de gaten houden en bij veranderingen bellen. Alleen ik zit wel iets verder qua termijn. Dan gaat je bloeddruk sowieso vaak wat omhoog. Maar als je het niet vertrouwd gewoon weer bellen, en urine laten nakijken.
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Omdat de bloeddruk keurig was heeft niet mijn urine gecheckt op eiwitten denk ik. Kan je dan wel zw.verg. hebben als de bloeddruk normaal is?
Volgens mij word een stiging van meer dan 20mmg ook gezien als stijgende bloeddruk.Bijv als het van 110/60 stijgt naar 130/nogwat of 110/80 Vind je klachten wel erg typisch passend bij het ziektebeeld. Zou nogmaals de vk bellen en me niet met een kluitje in het riet laten sturen. Vergiftiging is gevaarlijk voor zowel moeder en kind... Better safe than sorry.
Mijn zus had ook geen rare bloeddruk maar had wel zeker zwangerschapsvergiftiging. De vk had ook niet haar urine getest want de bloeddruk was normaal. Het nadeel van enkel uitgaan van de bloeddruk is dat dit slechts een moment opname is. Daarnaast was de bloeddruk van mijn zus heel erg laag dus een stijging viel de (domme) vk niet op. Als ze wel op urine had getest dan was het overduidelijk dat ze pre-eclampsie had. Gevolg: Mijn zus heeft de bevalling op het nippertje overleefd. Dit is uiteraard een extreem geval en komt zeker niet vaak voor, maar als je je zorgen maakt, vraag om een urinetest!
Bij een zwangerschapsvergiftiging zie je normaal gesproken toch wel een sterk verhoogde bloeddruk. Ik vind jouw bloeddruk nog hartstikke netjes, het is voornamelijk de onderdruk die belangrijk is. Je klachten kunnen dan ook heel goed bij iets anders passen en omdat het ook wegtrekt lijkt het mij geen beginnende zwangerschapsvergiftiging, over het algemeen worden daarbij de klachten alleen maar erger. Vanaf een bloeddruk van 140/90 of 95 is een verloskundige verplicht je door te sturen naar het ziekenhuis voor extra controle. En zelfs dan is het nog niet gezegd dat het echt PE is. Houd het in ieder geval wel in de gaten, een stijging halverwege de zwangerschap KAN duiden op een hogere bloeddruk aan het einde van de zwangerschap.
Raar dat ze geen urine onderzoek heeft gedaan. of je nog een keer op een ander tijdstip heeft onderzocht op de bloeddruk. Ik ben zelf met 36+ weken in het zh opgenomen omdat ik hoge bloeddruk had. Ik had geen klachten raar genoeg...Was ondekt bij een gewone check bij de vk. Het was toen ook hoogzomer, en liep met dikke enkels, maar de vk had meerdere dames die daar last van hadden door de hitte. Bij mij kwam het dus achteraf ook door de hogebloeddruk. Heb uiteindelijk 10 dagen in het zh gelegen, bloeddruk daalde niet, maar steeg ook niet. Elke dag bloedgeprikt, bloeddruk opgenomen, urine inleveren, ctg vd baby. Op de 10 dag was het eiwit in mijn urine gestegen, op dag 11 is onze dochter gehaald middels een inleiding. Dit is allemaal 3,5 jaar geleden. Ben nu zwanger vd 2e(37 weken), en tot nu toe is bloeddruk prima, maar elke check ben ik weer bang dat ie gestegen is! Het is gewoon eng, omdat het kan uitlopen op zwangerschapsvergiftiging. We hopen dat de bevalling nu uit zichzelf begint, want medisch worden tijdens je zwangerschap is echt niet leuk. Veel sterkte en succes, hopelijk is het loos alarm!!
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb toch maar weer even gebeld naar de vk om na te vragen waarom de eiwitten in mijn urine niet is nagekeken. Dit omdat ze zich geen zorgen maakt en ze er dus geen aanleiding voor ziet. Ze snapt echter wel dat ik het toch liever wel gecheckt hebt en ze probeert vandaag langs te komen om dit te laten nakijken. Ben benieuwd...
Fijn dat ze je urine komt nakijken. Dan heb je meer rust als het straks inderdaad loos alarm blijkt te zijn.
De vk is geweest en heeft mijn urine gecheckt op eiwitten en gelukkig was dat helemaal goed! Nu ben ik in ieder geval gerust gesteld😃. Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Fijn. Ook al is het bijv een beginnend griepje oid, beter te vaak bellen dan een keer te weinig. Nu ben je ook weer gerustgesteld. Lekker rustig aandoen en even bijkomen! Het is ook allemaal niet niks hè? 😚
Wat een lieve reacties van jullie meiden, Dank jullie wel! Doet me goed😃. En inderdaad, het geeft rust nu. Ik weet natuurlijk nog steeds niet wat het wel is maar maak me er nu in ieder geval geen zorgen meer om en dat was voor nu het hoogst haalbare dus dat is heel fijn! Nu hopen dat ik me snel weer beter ga voelen want we gaan volgende week op vakantie en dat is niet fijn als je je zo voelt. Maar daar heb ik nog even de tijd voor gelukkig.