Hi, ik ben nieuw hier en wil graag wat ervaringen delen en horen hoe andere mensen hiermee omgaan. Ik kon zo snel geen ander topic vinden wat hierover ging, dus heb een nieuwe gestart. Hopelijk is dat oké. 1 juli heb ik na 8 wkn zwangerschap een miskraam gehad (na op 1 januari met de pil gestopt te zijn) en dat viel erg zwaar. Ook op het moment zelf, maar ook op het moment dat ik het eingelijk aan mensen zou kunnen gaan vertellen. Dat zou nl eind juli geweest zijn. De kinderwens is er nog steeds, en omdat de miskraam zonder enige complicaties leek te zijn (baarmoeder schoon, geen curretage ect) konden we meteen weer verder met proberen. Volgens de vk wordt je toch pas weer zwanger als je lichaam er aan toe is. Het is dus inmiddels 6 weken later en 4 weken geleden had ik minstens 5 dagen lang kramp alsof ik ongesteld moest worden maar dat bleef uit (wel heeeel licht donkerbruin bloedverlies) . Paar dagen later ook de vk gebeld en het eerste waar zij aan dacht was een nieuwe zwangerschap. Test was ook positief, maar die blijft lange tijd pos. na miskraam. Even twee weken afwachten dus. En nog steeds word ik niet ongesteld maar zwangerschapstest is wel minder positief dan eerst. Ook heb ik nog steeds af en toe last van wat krampen, kan ik overdag soms een beetje misselijk zijn, ben ik doodmoe en heb ik het idee dat mijn baarmoedermond/baarmoeder ook wat veranderd is. Laatste zwangerschapstest heb ik gisteren gedaan, maar ik moest echt moeite doen om een tweede streepje te zien. Stel dat twee weken geleden de innesteling van een nieuw eitje was, dan zou de test nu toch veel positiever moeten zijn? Zelfs al zou ik later een ovulatie hebben gehad en een jongere zwangerschap hebben (omdat ik dus nog steeds wel die krampen voel), toch? Ik word echt gek van die onzekerheid en zou af en toe gewoon willen dat ik ongesteld werd, dan wist ik tenminste waar ik aan toe was. Sorry voor mijn lange verhaal, maar heeft iemand hier ervaring mee? Liefs!
Je hebt wel van die signalen dat je zwanger bent. Toch kan je helaas niks anders doen dan afwachten totdat je een echo krijgt. Heb je gevraagd of je in aanmerking komt voor een inwendige echo om te zien of je nogsteeds zwnager bent en hoever? Hoop voor jou dat je echt zwnager bent en dat deze keer alles goed verloopt. Heel veel succes!
Hi, hier weer even een vraag van mij. Deze keer iets korter omdat ik me kan voorstellen dat zo'n lang verhaal minder gelezen wordt. Ik heb vanaf 4 weken na mijn mk tot nu (3 wkn later) periodes van kramp. Eerst meer dan 5 dgn achter elkaar, toen tijdje niet, en nu af en toe, paar keer per dag. Zwangerschapstest is maar heel licht positief. Heeft iemand dit ook gehad en wat was toen de oorzaak? : Ik ga vanmiddag wel de vk bellen, want ik word hier een beetje tureluurs van.
Ik herken het niet, maar vanmiddag inderdaad even bellen! Misschien kun je vragen om een bloedonderzoek om je hcg te bepalen of toch een echo?
Trees, bedankt voor je reactie. Ik kan echt aan niets anders meer denken, het is echt vreselijk... Maar ik ben zo bang voor een teleurstelling, daarom 'durf' ik niet te bellen. Maar ga het toch maar proberen. Tussen 1 en 2 heeft ze telefonisch spreekuur. Als zwangerschapstesten positief zijn (weliswaar heel licht), wat is dan de extra toegevoegde waarde van HCG in mijn bloed bepalen? Want blijkbaar zit het nog wel in mijn lijf. Is er een bepaald niveau waar het onder moet zijn voordat je uberhaupt weer zwanger kunt raken? En even off-topic: waarom moet het bij jou laag/weg zijn voordat je weer opnieuw kunt proberen? Liefs!
Als ze bloedprikken moet dat op twee momenten gebeuren. Bijvoorbeeld nu en over twee dagen weer. Bij een gezonde zwangerschap zou er dan sprake van een flinke stijging moeten zijn. Als het daalt of langzaam stijgt, is er wat anders aan de hand. Het kan nog van de mk zijn of een nieuwe zwangerschap die niet goed is. Je kan pas weer zwanger raken als je hcg onder de 5 is. Tot die tijd denkt je lichaam nog dat je zwanger bent en zul je geen eisprong krijgen. De reden waarom ik moet blijven prikken is ivm een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Er zat een kindje in de eileider genesteld en dit kan heel gevaarlijk zijn. Aan mijn hcg-waarde kunnen ze zien of deze zwangerschap zich oplost of dat ze het operatief moeten verwijderen. gelukkig zit ik nog maar op 45 en dat is heel laag. De kans dat er nog iets misgaat is heel klein. Heb jij voor en na je miskraam een echo gehad? Weten ze zeker dat het kindje in de baarmoeder zat en dat deze erna schoon was? Heb je het vruchtje gezien tijdens de miskraam. Misschien zijn dit rare vragen, maar ik zou als ik jou was toch er na laten kijken. Natuurlijk is dit supermoeilijk en eng, maar nu zit je al weken in onzekerheid en dat is ook vreselijk. Meteen even om 1 uur bellen en eisen dat ze erna moeten kijken! Ik hoop dat het geen teleurstelling gaat worden, maar ik hoop ook dat je een beetje uit die rottige onzekerheid wordt gehaald.
Nog een vraagje heb je tussendoor weleens een negatieve test gehad? Bah wat een onzekerheid zeg. Een grote knuffel!
Even een rijtje reacties/antwoorden Ik kreeg op maandag 30 juni kramp en bloedverlies en dinsdag 1 juli kwam er iets uit wat leek op een leeg vruchtzakje. Woensdag 2 juli had ik pas de echo. Kramp en bloedverlies was toen al over, dus we waren al beetje voorbereid. Toch was er nog een sprankje hoop wat de kop in werd gedrukt toen op de echo te zien was dat mijn baarmoeder hardstikke leeg was. Volgens de echoscopist en de vk zag mijn baarmoeder er al weer 'mooi schoon' uit. Dat is de enige echo die ik gehad heb. En dan het testverhaal. Ik had een berg testen gekocht online. De test was na de mk overduidelijk positief. Twee weken later uit nieuwsgierigheid nog eentje gedaan niet nog duidelijk pos was maar minder dan daarvoor. Toen ik 3 wkn geleden kramp kreeg na een aantal dagen een nieuwe test gedaan en daar was wel een streepje te zien, maar al weer minder dan de vorige test. Twee dagen later precies hetzelfde. Na twee weken wachten (tussen door is kramp weer weggegaan en recent weer terug gekomen) weer een test gedaan en die was hetzelfde als vorige test: superlicht streepje dus. Als ik een digitale test doe van Clearblue zegt-ie zelfs 'niet zwanger' ondanks dat de teststrip wel twee streepjes laat zien. Ook heb ik rekening gehouden met dat wanneer je zwanger bent, de HCG exponentieel toeneemt en je dus na 2-3 dagen een duidelijke positievere test moet hebben dan daarvoor. Al mijn 10 teststripjes gekocht via internet zijn daar aan op gegaan. Maar steeds maar zelfde vage 2e streepje. Heb ik een negatieve test gehad? Geen idee dus. Volgens i-net test:nee, volgens Clearblue:ja. Had ik tussendoor maar een overduidelijke negatieve test gehad...
Overigens, Trees, bedankt voor het 'aanhoren' van mijn verhaal en je steun, tips, adviezen en knuffels. Hoe is het met jou? Hoe voel jij je eigenlijk? Hoe ga jij er mee om na 3 mislukte zwangerschappen? Dikke knuffel terug!
Ik vind het allemaal wel heel raar (niet dat ik jou raar vind hoor ), maar dat de testen licht positief blijven en dat je kramp blijft houden. Zonder je bang te maken krijg ik zo gevoel, hé dat lijkt mijn verhaal wel. Ik ben net zoals jij 1 juli het eerste vruchtzakje verloren en heb nu ook nog steeds positieve testen ivm de bbz. Verlies je nog bloed en heb je veel pijn gehad? Was het wel een vruchtzakje of misschien een stolsel? Ik weet dat het bij mij een vruchtzakje was, omdat ik met 6 weken al ene echo had gehad. Voor jou is dat wat onduidelijk. Ik loop hier een beetje te dokteren, maar ben natuurlijk ook geen gynaecoloog. Ik vind echt dat ze hier naar moeten kijken! Mijn vk zei bij de controle-echo ook dat het er mooi schoon uitzag en dat ik nauwelijks nog bloed zou verliezen. Vervolgens was het maandverband niet aan te slepen en had ik soms vreselijke steken onder in mijn buik. Mooi schoon betekent dat er geen weefsel meer zit, wat hcg kan produceren. En dat is bij jou niet het geval. Vanmiddag bellen hé! Hang als eerste om 1 uur aan de lijn en zorg dat ze je serieus nemen.
Het gaat best goed hier. De eerste miskraam vond ik veruit het zwaarste emotioneel gezien. Dan heb je nog dromen en verwachtigingen voor de toekomst. Daarna was ik toch een stuk voorzichtiger en had ik meer de houding eerst zien en dan geloven. Het rare is dat ik voor het eerst het gevoel heb van ach het komt wel goed de volgende keer. Terwijl ik na de eerste mk sterk het gevoel had dat het nog wel eens vaker mis zou gaan. Wij hebben super veel geluk dat we snel zwanger raken en dat houd mij echt op de been. Hoe vreselijk moet het zijn als je jaren op een zwangerschap wacht en het gaat dan mis? Het idee dat je dan misschien wel weer jaren moet wachten. En met jou? Lukt het om het te verwerken? Als je zin hebt kun je je ook voegen bij het topic zorgjes na miskramen. We hebben allemaal net een miskraam gehad en zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
Hai Het kan heel goed zijn dat je testen nog positief zijn na je miskraam. Ik heb in december een miskraam gehad en werd pas 9 weken later ongesteld! Ik heb 2 dagen na mijn miskraam een echo gehad om er zeker van te zijn dat ik schoon was. Ik zou de verloskundige bellen en vragen of je een echo mag om uit te sluiten dat er nog iets achter is gebleven. Ook dat kan de oorzaak zijn van je nog steeds positieve testen. Aangezien je testen minder duidelijk positief raken, zou het logisch bedacht zijn dat je niet zwanger bent.... maar je weet maar nooit. Gewoon pleiten voor een echo...dan weet je het! Sterkte!
Nou poeh... ik zat echt met trillende stem en trillend lijf aan de telefoon. Heb zojuist ook een lang werkoverleg gehad, en moet dus weer even schakelen en nadenken hoe het gesprek ging. Het komt er in ieder geval op neer dat ik nog niet direkt een echo krijg maar dat ze eerst eens bloed gaan prikken voor HCG. Dat kan gelukkig morgen al en kan ik maandag bellen voor uitslag. Maar zoals ik eerder al aan je vroeg Trees, zie ik de toegevoegde waarde niet van 1x HCG prikken boven een zw-test. Maar goed, zei wel. Aan de waarde van HCG zouden ze dan kunnen zien wat er aan de hand was. Volgens VK twee opties: 1) nieuwe zwangerschap goed maar pril 2)nieuwe zwangerschap maar 'niet op de juiste plaats'. De optie dat ik nog HCG in mijn lijf heb van vorige zwangerschap was er niet volgens haar. Nou ja, wie ben ik als leek om dat tegen te spreken. En pas op basis van de bloedwaarden zou er dan besloten worden voor een echo.... Ik vroeg ook nog of het toch achter gebleven weefsel zou kunnen zijn, maar dan moest de test veel positiever zijn en zou ik me echt niet lekker voelen ed. Laten we dus maar weer even een paar dagen afwachten. Wie ben ik om iets anders te eisen. Ik heb er geen verstand van, zij maakt dit veel vaker mee. Wat betreft je eerdere berichtje Trees: ik heb erg weinig bloedverlies gehad rond mijn mk. Na 2 dgn kramp en licht bloedverlies, kwam er iets rood/wits uit wat ook echt een holte bevatte. Direkt daarna was de kramp en het bloedverlies over. Heb 1,5 wk later nog 1 dag (vers/rood) bloedverlies gehad, ook weer minimaal. Toen 2,5 wk geleden de kramp begon had ik alleen maar bruin/oud bloedverlies en ook minimaal. Verder totaal niet. Pijn heb ik ook niet gehad, alleen lichte krampen zoals ik die met mijn ongesteldheid ook had. Nou, lekker weekend met onzekerheid komt er aan. Heb geloof ik nog nooit zo uitgekeken naar maandag. Morgenochtend dus bloedprikken en blijf de rest van de dag thuis. Thuis werken, beetje hier op en forum kijken tussendoor en een halve baaldag opnemen. Want balen doe ik wel. Jullie horen het zodra ik meer weet. Bedankt voor de interesse lieve mensen!
Hier gaat het overigens bij vlagen goed. Het gekke is dat het door de week veel beter gaat dan in het weekend. Vooral op zondag heb ik vaak een behoorlijke terugslag. Opzich ook wel weer te verklaren: door de week flink wat afleiding van mijn werk, wordt er niet continue over kinderen gepraat en zie ik 's avonds weinig vrienden. In het weekend daarentegen zie ik bijna altijd mijn zwangere vriendin wel, en zo niet, dan hebben we het er wel over met andere vrienden. Het liefst zonder ik me op dit moment volledig af: lekker met mijn man op de bank filmpje kijken, naar de bioscoop of lekker uit eten. Maar ik heb vooral geen zin om iets met goede vrienden (incl zwangere vriendin) af te spreken. Erg he?! Kijk dus ook niet echt uit naar verjaardag morgen (om meerdere redenen). En hoe gek het ook klinkt: hier op het forum alle succes verhalen lezen vind ik dan weer minder erg. Want dan fantaseer ik over hoe dat ooit bij ons zal zijn. Dat met die vriendin is gewoon ouderwetse jalouzie!
Drew, veel succes morgen met bloedprikken. Vind het raar dat ze eerst willen prikken en niet gelijk een echo doen. Maar goed das misschien hun werkwijze. Maar jij zit met die onzekerheid. Ik hoop dat er goed nieuws uit voort komt! Laat je de uitslag weten als die bekend is? Trees jij ook van het stollingsonderzoek en chromosonenonderzoek? Enne Trees (geldt ook voor jou Drew) geef de moed niet op! Ik heb 5 miskramen gehad voor het blijvend raak was. Dus denk aan mij als je het even niet ziet zitten er is nog altijd hoop.
Drew, volgens mij kan je nog zeker 6 a 8 weken lang hcg in je lichaam hebben na een miskraam, ligt eraan na welke zwangerschapsduur het is misgegaan. Dat je streepjes lichter worden is een teken dat het hcg aan het afnemen is. En de digitale zwangerschapstest van ClearBlue heeft een aardige hoeveelheid hcg nodig om 'zwanger' te tonen. Dat er 2 streepjes op de strip staan betekent helaas niks, je leest overal dat je juist niet op die strip mpet kijken. Ik denk dus niet dat er sprake is van een nieuwe zwangerschap. Ik hoop natuurlijk wel, maar ik wil je ook geen valse hoop geven.
Jekkia dank je wel! Ik word altijd erg blij als ik lees dat mensen ook na meerdere miskramen een gezonde zwangerschap krijgen. Het klinkt als een cliche, maar het geeft me echt goede moed. Drew zag dat je bij het topic hebt gevoegd. Klets daar lekker van je af. Je bent echt niet de enige die moeite heeft met mensen in hun omgeving die zwanger zijn. Gezonde jaloezie is menselijk en helemaal niet om je voor te schamen. Toch 1x HCG prikken begrijp ik? Als ze daar geen duidelijkheid van krijgen, moeten ze wel een tweede keer prikken, toch?
Trees, lijkt mij ook dat je aan 1x HCG prikken niets hebt. Maar goed, ik ga niet de wijsneus uithangen als ik met de vk aan de telefoon hang. Moet die mensen te vriend houden. En ze zijn ook superlief overigens! Maar goed, we zullen het maandag wel horen. Echt spannend! jekkia, ik zal zeker aan jou denken als ik even een dipje heb. Zoals Trees al zegt: dat geeft de burger moed!