Cysten op eierstokken - Wat betekent dat?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door VeraV, 13 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VeraV

VeraV Actief lid

31 okt 2008
    116
    0
    0
    Hoi,

Ik hoopte dat jullie me zouden kunnen helpen. Ik heb namelijk vandaag een echo gehad via de huisarts. Het onderzoek is dus uitgevoerd door een gynaecoloog, maar wordt besproken met de huisarts. De echo bleek niet goed. Mijn eierstokken leken vergroot en zaten vol met zwarte gaten, ofwel cysten. Ik had een PCO beeld. Het zou echter geen pcos hoeven te zijn? :( Dat kan pas geconcludeerd worden na aanvullend onderzoek.

Ik snap dat jullie geen uitspraken kunnen doen over wat er bij mij aan de hand is!

Dat kan zelfs mijn dokter niet zeggen zonder eerst die onderzoeken doen. Maar ik moet nog even wachten op mijn afspraak met de huisarts en ik hoopte dat jullie wat van mijn vragen zouden kunnen beantwoorden. Want je kunt begrijpen dat zo'n echo wel behoorlijk schrikken is... Zeker omdat de huisarts deze verwijzing betitelde als overbodige diagnostiek en me slechts verwees omdat ik zo gestresst was over het uitblijven van een menstruatie.

- Ik had dus een PCO beeld, maar dat hoefde niet te betekenen dat ik pcos heb. Dat snap ik niet. Hoe zit dat in elkaar? Kun je eierstokken vol cystes hebben en niet pcos hebben dan? Wat zou je dan kunnen hebben?

- Kunnen cysten zich vormen na het stoppen met de pil? Ik snap dat de cysten zich niet vormen door de pil. Maar zou het kunnen dat jelichaam nog in de war is na het stoppen met de pil en daardoor de cysten vormt?

- Kunnen cysten uit zichzelf verdwijnen?

- Is stress een belangrijke factor in pco?
    Ik heb heel veel stress in mijn leven namelijk. Nu met mijn lichaam, maar daarvoor op het werk in de afgelopen drie jaar. Ik ben eigenlijk een echt stresskippetje. Mag ik hopen door nu effectief die stress aan te pakken, en dus wat ontspannender door het leven te gaan dat ik misschien wel weer normaal uitziende eierstokken kan krijgen?
    Zeker als ik dat combineer met voldoende lichaamsbeweging, voldoende drinken en gezond eten.
    Of is dat sowieso irrealistisch?

Voordat ik trouwens tips krijg als afvallen: Ik ben slank (minder 60 kilo; meer dan 1,70m lang). Ik heb geen overbeharing of acne, wat ook redelijk vaak voorkomt bij pcos.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie denken over de betekenis van cysten op eierstokken over het algemeen dan. Ik wacht met definitieve conclusies netjes tot ik bij de huisarts kan bieden. Maar een antwoord van jullie zou in ieder geval fijn zijn, want ik denk dat die beter is dan mijn ongenuanceerde zelf gemaakte diagnose dat ik dan wel pcos moet hebben.

Bijvoorbaat bedankt voor alle info, die jullie me kunnen geven.

Vera

Ps. Ik heb trouwens de laatste tijd ook last van mijn borsten. Steekjes en krampjes enzo. Een beetje als toen ik aan de pil was een week voordat ik moest menstrueren. Ik hoopte aanvankelijk dat dat een teken zou zijn dat het weer op gang aan het komen was. Maar dit kan dus niet het geval zijn. Mijn baarmoeder heeft slechts een dunne laag slijmvlies en er is dus geen menstruatie op komst. Ervanuit gaande dat ik geen cyclus heb, hebben jullie dan enig idee waar die steekjes enzo in mijn borsten vandaan kunnen komen? Is dat iets dat bij pcos hoort?

2. VeraV

VeraV Actief lid

31 okt 2008
    116
    0
    0
    Per ongeluk de vraag 2 keer gesubmit.

3. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Vera,

ik snap je ongerustheid en ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

Het zou kunnen dat je meerdere eiblaasjes hebt gezien die op knappen staan en dat dit het beeld geeft van een hoop cystes. Het zouden ook lege eiblaasjes kunnen zijn en dus geen eicellen erin, of niet goed rijpende eicellen. In dit geval is het dus inderdaad pcos. Ik denk dat de arts het met name tegne je gezegd heeft, omdat je zonder aanvullend onderzoek, geen diagnose mag stellen zoals je zelf al aangaf.
    Cystes kunnen op zich zelf weer verdwijnen al is de oorzaak van de cystes wel belangrijk.
    Het is mij niet bekend dat er cystes ontstaan na het stoppen met de pil.
    En ik denk niet dat stress een belángrijke oorzaak is van pcos, maar ik kan me indenke dat het wel een oorzaak kan zijn. Sowieso is gezond leven belangrijk om de kans op vruchtbaarheid te verhogen, dus al je goede voornemens kan ik zeker toejuichen.
    Het zou dus kunnen dat je wel pcos hebt, maar wellicht heeft het toch met ontpillen of stress te maken, dat zal echt het onderzoek moeten uitwijzen.
    Helaas dusg een echte geruststeling van mijn kant, maar houdt de opties open hoor, ook omdat je arts dit gezegd heeft. Laat maar weten hoe het afloopt als je wilt, ik duim met je mee dat het allemaal een beetje meevalt.

Groetjes Brigitte

4. VeraV

VeraV Actief lid

31 okt 2008
    116
    0
    0
    Hoi Brigitte,

Bedankt voor je antwoord. Ik ben afgelopen week ook naar de huisarts geweest. Na dat bezoek leek de uitslag van de echo een storm in een glas water. Daar was ik heel opgelucht over.

Volgens de huisarts was de echo namelijk normaal. Ze meende dat de zwarte vlekjes op mijn eierstokken eiblaasjes waren. Als het pcos was, dan zouden die blaasjes veel groter hebben moeten zijn. Er zou dus helemaal niks mis met me zijn. Na het zoeken op internet heb ik ook al voorbeelden gevonden van echo's van normale eierstokken en die lijken heel veel op die van mij. Er kunnen inderdaad meerdere zwarte vlekjes te zien zijn. De huisarts lijkt dus echt gelijk te hebben.

Zie:
    Normal vs PCOS eierstokken
    Voorbeeld van een echo
    Meer echo's

De gyn, die het onderzoek deed, heeft waarschijnlijk cystes gezien, omdat ze op zoek was naar een afwijking. Ik menstrueer nog altijd niet, dus wat ze op de echo ziet kan niet functioneel zijn, dus moeten het cystes zijn en moet ik dus pcos hebben. Maar met het beeld op zich lijkt dus niks mis. Dat heeft de huisarts duidelijk gezegd. En heb ik voor mezelf via internet ook na kunnen zoeken.

Ik ben met dit alles weer terug bij af, maar met een ervaring rijker. Ik moet dus gewoon rustig blijven afwachten totdat ik menstrueer. Door de hele ervaring van de afgelopen week ben ik er dan ook pas echt zeker dat het goed met me zal zijn. Maar er is tot nu toe geen reden om aan te nemen dat er iets mis is. En daar ben ik heel erg dankbaar voor.

Ik wilde dit even hier kwijt. Wellicht dat iemand daar ooit nog wat aan heeft in de toekomst.

Liefs, Vera

5. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Vera,

dat is goed nieuws en inderdaad goed dat je jezelf gewoon als normale vruchtbare vrouw blijft zien, want er zijn nu inderdaad geen redenen om te denken dat dat niet zo is! Jouw lichaam doet gewoon langzaam over het menstrueren ;). Je bent nu inderdaad een ervaring rijker en ik vind ook dat je huisarts zo goed heeft gereageerd op de bevindingen van de gyn. Fijn dat hij/zij ook gewoon fysiologisch (natuurlijk) denkt en niet meteen in aparte scenario's. Hopelijk komt je cyclus vanzelf op gang. We wachten af.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina