Ik wil graag mn verhaal bij jullie kwijt... Vorige weekbij controle van de VK zakte de hartslag van de baby naar ongeveer 90-100, ongeveer een minuut lang. Daarop stuurde ze me door voor een ctg naar het ziekenhuis, die heb ik twee achtereenvolgende dagen gehad. Op zich was de CTG volgens de gyn oke, heb er alleen zelf niet zo'n lekker gevoel bij. Hij zakte toch regelmatig naar de 105, 107 slagen per minuut, basisritme ongeveer 115. Doppler liet verder geen afwijkend beeld aan de placenta zien. Hoofd en benen van de baby waren op schema volgens de echo, alleen het buikje loopt ongeveer een week achter. Verder ligt dit kleintje al vanaf het begin in stuit, en lees ik op internet dat dit ook te maken kan hebben met aangeboren afwijkingen. Icm hartslag en groei buikje maak ik me best veel zorgen. komt dit vaker voor, dat de hartslag van de baby relatief laag is? Zegt dat iets over de gezondheid? Alvast bedankt, ik ben mn zorgen weer even kwijt
Hallo Eltime. De hartslag van die kleine moet tussen de 110 en 160 slagen per minuut liggen. Dus een basisfrequentie van 115 is prima. Aan het eind van de zwangerschap ligt de frequentie ook lager dan aan het begin van de zwangerschap dit heeft te maken met de ontwikkeling. De frequentie is ook afhankelijk van het ritme van die kleine, ligt die te slapen is de hartslag lager dan als de kleine wakker is en aan het bewegen is. Een week achterstand in groei van de buik is niks om je zorgen om te maken. Ze kunnen niet allemaal precies op het gemiddelde liggen. En de spreiding van geboortegewicht is ook groot. Hopelijk blijft de kleine niet zo eigenwijs liggen. Groetjes Ineke.