Cerclage groep 2021

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Hope22, 22 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Hoi Allemaal,

    Ik heb vorige week een preventieve cerclage gekregen. En ik ben opzoek naar lotgenoten, die mee willen schrijven.

    Groet

    Hope22
     
  2. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Hi Hope,
    Hopelijk is alles goed gegaan bij het plaatsen van je cerclage! Ik heb ook eerder geprobeerd een groepje te starten maar toen waren er ‘gelukkig’/helaas weinig lotgenoten. Hopelijk tref jij nu meer! Ik heb een cerclage en inmiddels bijna 38 weken dus zal hier niet lang meeschrijven. Maar wil je wel even laten weten dat het met cerclage helemaal goed kan komen. Wij zijn ons eerste zoontje na 20 weken verloren door een zwakke bmh. Bij mijn tweede zoon heb ik een preventieve cerclage gehad en mede met bedrust (dat was toen jammer genoeg nodig doordat het weer vroeg onrustig was) de zwangerschap tot 37+3 volbracht. Deze keer geen bedrust hoeven houden, alles bleef stabiel. Ook utrogestan gebruikt deze keer (heb je dat nog niet, vraag het even aan de gyn) en erg kunnen genieten van m’n zwangerschap tot nu toe. Ik ben wel bij 17 weken in de ziektewet gegaan maar met gewoon iets rustiger aan doen nu dus al zover :).

    Wat is jouw voorgeschiedenis? En heb je nog adviezen mee gekregen? Hoe lang is je bmh nu?
     
  3. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Hoi Bee,

    Bedank voor jouw reactie. Jammer en enerzijds gelukkig dat er weinig animo was. Ik merk dat er nu ook niet echt veel lotgenoten zijn/ meeschrijven. Wat een positief verhaal en een voorbeeld ben jij nu voor mij. Ik hoop dat ik ook zo een geluk heb die met cerclage zo een mooie termijn kan behalen. Ik heb vanaf begin van met zwangerschap (ICSI zwangerschap) tot week 14 ook utrogestan gebruikt. Daarna wegens cerclage een week niet durven te gebruiken, omdat ik bloedverlies en veel slijmverlies had. Maar ik wil er deze week weer mee starten. Bracht jij je utrogestan ook vaginaal in, ik vind het persoonlijk wel een eng idee om daar iets te stoppen wegens onnodige prikkelingen en infectie gevaar maar mijn gynaecoloog geeft aan dat het geen kwaad kan en juist de effectieve manier is om de boel rustig te houden. Wat durfde jij allemaal te doen na het plaatsen van je cerclage, men zegt vaak doe rustig aan maar dan vraag ik me af wat is rustig aan? Veel liggen/zitten of ook buiten lopen, huishoudelijke taken doen? Ik heb niet echt adviezen meegekregen vanuit het ziekenhuis.

    Ik ben nu een week verder sinds de cerclage is geplaatst en ik houd voor mijn gemoedsrust veel bedrust. Wat maakte het verschil dat je nu meer kunt mobiliseren dan de vorige zwangerschap met cerclage, is dat echt de utrogestan die de wonderen doet?
    Heb jij ook na het plaatsen van de cerclage nog last gehad van bruin slijmverlies?
    Voor het plaatsen van de cerclage gaf de gynaecoloog aan dat het mooi lang was, volgens mij 3,5/4 mm. Een week na de cerclage gaf de gynaecoloog aan dat nog goed en lang was maar niet echt verteld hoe lang precies.

    Ik heb in 2019 een extreme vroeggeboorte gehad met 17 weken en 2 dagen en mijn zoontje verloren. Ze vermoeden ook een zwakke bmh, vandaar nu een preventief cerclage.

    Ik wil en probeer te genieten van deze zwangerschap maar ik moet toegeven dat ik super angstig ben. Soms weet ik niet wat ik met mijn gevoelens moet doen, ik ben super dankbaar dat ik een wonder in mn buik heb maar zo bang hoe het verloop zal gaan.

    Heb jij enige tips hoe ik ondanks alle spanning toch een beetje zonder zorgen kan genieten?

    Geniet nog van je laatste loodjes van de zwangerschap!

    Groet,
    Hope
     
  4. DeniseDD

    DeniseDD Niet meer actief

    Hoi Hope22,

    Ikzelf heb ook net een cerclage, oudjaarsdag om precies te zijn. Heel spannend allemaal!

    Groetjes
     
  5. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Hoi DeniseDD,

    Wat spannend, hoe gaat het nu met je?
    Wat zijn jouw adviezen m.b.t de cerclage? Hou jij veel bedrust?
    Heb jij een preventieve cerclage gekregen of noodcerclage? En krijg je ook utrogestan vaginaal capsules?

    En heb jij ook een geschiedenis achter je cerclage?

    Groetjes
    Hope22
     
  6. DeniseDD

    DeniseDD Niet meer actief

    Hoi Hope22,

    Ik ben heel gespannen, heb weinig vertrouwen in mijn eigen lichaam. Iets wat langzaam weer terug moet komen als de cerclage goed zijn werk doet en ik bepaalde termijnen en bevestiging daarin krijg dmv echos en controles.

    Ik moet rustig aandoen, mag niet meer werken, geen huishoudelijk werk etc. Voor nu voelt het het beste om plat te liggen en maar 1xdaags de trap af en op te gaan.

    Ik heb dit keer een preventieve cerclage, afgelopen juni een noodcerclage gehad bij 3cm ontsluiting en uitpuilende vliezen bij 20 weken zwangerschap, helaas is dit na 2 weken misgelopen en moest de cerclage verwijderd worden, en vanwege stijgende infectiewaarden is ons zoontje gehaald met 22+2... Oorzaak onverklaarbare cervixinsufficientie, mijn bmh was nog maar 11mm tijdens de 20 weken echo.

    Ik moet met 16 weken starten met utrogestan 1x dgs.

    Heb jij nog lang last gehad van bloedverlies? Ik verlies nu nog licht roze/oranje slijm.

    Groetjes DeniseDD
     
  7. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Lieve meid,

    Ik snap volkomen jou angsten, helaas is dit zo herkenbaar bij mij. Hier zit de angst er ook goed in, wat jij dus aangeeft als de cerclage hopelijk zijn werk goed blijft doen en met bepaalde mijlpalen en termijnen de vertrouwen hopelijk gaat komen. Omdat mijn lichaam mij de vorige keer ook in steek had gelaten voel ik me ook enorm angstig.

    Ben super dankbaar dat ik weer zwanger mag zijn alleen hoop ik dat ik met de tijd meer ga kunnen genieten.

    Ik probeer ook veel bedrust te houden, probeer wel op een dag 10 min recht te zitten anders krijg ik last mn darmen en obstipatie. Anders enkel uit bed voor toiletbezoekjes, bovenslapen en douchen.

    Ik ben tijdelijk gestopt met werken, hier is het advies geen gemeenschap en niet in bad. Maar overigens mag ik van mijn dokter wel korte stukken lopen, en dagelijkse bezigheden oppakken. Maar voor eigen gemoedsrust hou ik toch veel bedrust. Mijn gynaecoloog die geeft aan om naar je lichaam te luisteren en te doen wat goed voelt.

    Ik gebruik ook Utrogestan 200 mg voor het slapen gaan, en ascal wegens hoge bloeddruk. Ik denk dat door alle spanning en angsten ik gewoon last heb gekregen van hoge bloeddruk.

    Ik had last van bruine slijmverlies maar na de operatie gaf mijn gynaecoloog aan dat het normaal was en het nog een enige tijd kan aanhouden.

    Maar zodra je twijfelt moet je gewoon aan de bel trekken he. Ik bel ook laagdrempelig mijn gynaecoloog en tot nu toe zijn ze heel begripvol gezien mijn geschiedenis.

    Ik hoop dat je ondanks alle spanning en angsten toch nog een beetje kunt genieten van je wondertje.
     
  8. Jeanet1984

    Jeanet1984 Nieuw lid

    3 jan 2022
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Hope,

    Wat vreselijk dat je je zoontje hebt verloren, nog gecondoleerd met je verlies.

    Ik heb op dit moment nog geen cerlage maar er zit wel een kans in dat ik deze ga krijgen. Mijn baarmoederhals was voordat ik zwanger was 2,5cm door een operatie. Vanaf 16 weken gaan ze deze goed in te gaten houden en wanneer nodig zal er een bandje geplaatst worden.

    Ik ben nu 12 weken zwanger en ik vind het heel erg spannend. Het liefst zou ik nu al elke week gecheckt worden.

    Heel veel kracht gewenst voor de komende tijd en hopelijk blijft het allemaal stabiel
     
  9. DeniseDD

    DeniseDD Niet meer actief

    Ja precies ik ben ook heel dankbaar, laten we hopen dat het allemaal goed gaat, enige wat we zelf kunnen doen is goed naar ons lichaam luisteren en afwachten.

    Nee dat mag ik inderdaad ook niet ;).

    Wat voor werk doe je? Ik werk in de zorg dus lichamelijk heel zwaar. Ik moet volgende week voor het eerst op controle, zal dan wel horen hoe en wat verder. Ik zit nu nog niet bij mijn eigen gyn die is nog met verlof, dus hopelijk snel weer terug, zal me ook meer rust geven denk ik, nu zie ik zoveel verschillende gezichten.

    Hoe vaak moet jij op controle?
    Weten jullie al wat het wordt of blijft dat een geheim? Ik ben nu 14+1, wij weten het geslacht nog niet.

    Groetjes DeniseDd
     
  10. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Hoi Jeanet,

    Dankjewel voor jouw lieve bericht.

    Laat je zeker goed opvolgen hoor en zeker je bmh laten controleren en zodra je enige twijfel hebt zou ik zeker even bellen.

    Misschien kun je ter preventie alvast utrogestan vragen, je hoort van mensen verhalen dat het ook enige steun biedt.

    Wens jou ook een gezonde en fijne zwangerschap.
     
  11. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Hoi Denise,

    Ik heb een kantoorbaan maar toch vindt ik het enorm spannend om zolang rechtop te blijven zitten dus ik werk nog steeds niet.

    Kan me goed voorstellen dat je als zorgmedewerker het nog spannender vindt.

    Ja dat is ook idd fijner om bij je eigen gynaecoloog te blijven, dan steeds nieuwe gezichten te zien. Het geeft toch iets meer vertrouwt gevoel om onder 1 persoon toezicht te blijven.

    Hoe was je controle?

    Op eigen verzoek en advies van gynaecoloog hebben wij een twee wekelijkse controle.

    Wij weten ook nog niet wat het geslacht is van de baby. Wij hebben dit keer geen pretecho gedaan.

    Weet jij ondertussen het geslacht van jullie kindje?
     
  12. DeniseDD

    DeniseDD Niet meer actief

    Nee inderdaad goed naar je eigen gevoel luisteren en doen wat goed voelt, werk dat komt wel weer er is nu iets veel belangrijkers!

    Ik heb maandag pas de controle, moet zeggen valt toch tegen zo lang na de ingreep... hoop echt dat het goed is, keken ze bij jou naar de bmh? Ik hoop inderdaad ook 2-wekelijks controles te krijgen.

    Wij weten het geslacht ook nog niet, willen het wel graag weten. Volgens mij mogen er vanwege C ook geen pretecho's gemaakt worden. Maar kan het natuurlijk altijd vragen tijdens een controle:)

    Hoe voelt jouw buik aan? Mijne is toch m.n. in de avond wel wat onrustig en gevoelig, daarom gisteren toch maar vast gestart met de utrogestan.

    Groetjes Denise
     
  13. Chapa

    Chapa Lid

    31 okt 2021
    12
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Hope22 en alle lieve dames hier.

    Ik heb ook een preventieve cerclage gehad bij 13 weken zwangerschap, wegens een eerdere vroegeboorte. De reden voor mijn vroeggeboorte was niet bekend en ons kindje heeft een uurtje geleefd voor z overleed.

    Het is best angstig wanneer je zo een cerclage heb zitten. De vrees bestaat nog als j eerder zal bevallen ondanks de cerclage en je let echt extra op alles dat je lichaam doet.
    Middels een ruggenprik is de cerclage aangebracht en mocht na een dag al naar huis. Ik had rond 16 weken even een schrik omdat k spanning ervaarde bij me buik, maar dat bleek gassen te zijn en me maag die wat opgezet was door het traag verwerken van het eten.

    Ik heb om de 4 weken een controle bij de VK en had een beetje extra spanning rond de 23 weken, toen het de vorige keer mis ging. Gelukkg heb ik die periode extra rust genomen en ben inmiddels 27 weken.
    In het weekend had ik wel even weer een schrik, omdat ik vrijdag op kantoor een aantal keren de trap op en neer ging waardoor ik last had van harde buiken en extra slijmverlies. Omdat ik niet naar controle kon in het weekend, heb ik strakke bedrust gehouden en was vandaag naar controle. Een echo gehad en alles was gelukkig goed met onze kleine. Ze was zelfs aan het schoppen tijdens de echo en de vk zag ook dat de cerclage er nog in zat.

    Ze zei dat ik mijn slijmprop kwijt ben, maar op zich dit geen probleem is omdat ik die cerclage heb zitten. Ze heeft me wel bedrust en dus verlof gegeven voor de komende 2 weken tot aan mijn volgend bezoek.

    De slijm is inmiddels minder en zodra er geen bloed bij komt hoef k me niet te veel zorgen te maken.

    Het is echt een periode van geloof in je lichaam, de cerclage en goed letten op de stress die je op jezelf zet. Ik zal het de komende 2 maanden rustg aannemen, zodat ik verder kan genieten van de zwangerschap. Elke dag, elke week is een mijlpaal die bereikt wordt en je wat rust biedt.

    Ben blij dat ik dit ook kan delen met andere lotgenoten.

    We can do it mommies❤

    [QQUOTE="Hope22, post: 23990527, member: 116208"]Hoi Allemaal,

    Ik heb vorige week een preventieve cerclage gekregen. En ik ben opzoek naar lotgenoten, die mee willen schrijven.

    Groet

    Hope22[/QUOTE]
     
  14. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Hoi Denise,

    Wat goed dat je naar je lichaam geluisterd heb, ik heb ook verhalen gelezen van lotgenoten dat het de boel rustig houdt.

    Ik heb soms ook last van trekkerig en stekend gevoel bij de cerclage maar het schijnt normaal te zijn, omdat je lichaam ook moet wennen. Ik breng ook 1x per dag utrogestan in.

    Ik heb gisteren mijn controle gehad, helaas konden ze nog niet het geslacht zien omdat de baby benen dicht hield.

    Hoe was jou controle maandag? Hoe waren de metingen? En is je baarmoedermond nog gesloten? Weten jullie al wat het wordt?

    Groetjes Hope
     
  15. DeniseDD

    DeniseDD Niet meer actief

    Ja ik merk wel verschil, mijn buik is een stuk rustiger!

    De controle maandag was goed tot hoever ze kon zien, was iets fout gegaan in de planning ik was bij een verloskundige gepland ipv bij een gynaecoloog. Dus lekker fijn weer, maargoed... 24e nu wel bij de gyn.
    Bij mij hebben ze niet inwendig gemeten, dat wilde ze wel doen maar toen ik zei dat dat de vorige keer niet mocht heeft ze even overlegd met de gyn en dat mocht ze idd niet. Maar vanaf de buik was er niks geks te zien.

    Ik weet het ook nog niet, zal wachten worden op de 20 weken echo denk ik, want die apparatuur is beter, ze durfde er nu geen uitspraken over te doen bij dit termijn en dit echo apparaat.

    Hoeveel weken ben jij nu?

    Groetjes!
     
  16. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    [/QUOTE]

    Hoi Chapa,

    Gefeliciteerd met jouw zwangerschap. Wat fijn dat je de 27 weken gepasseerd bent. Dat zal zeker ook ergens een rustgevoel geven al is de hoop dat de baby zeker tot 36 weken in je belly blijft.

    Oe dat was zeker dan wel even schrikken. Gebruik je ook Utrogestan?
    Ik heb ook soms last van m'n darmen dan schrik ik soms ook wel.

    @DeniseDD ook gelijk antwoord op jouw vraag. Ik ben bijna 18 weken. Ik merk wel dat ik soms steken rondom mn navel en buik krijg.
    Hebben jullie dit ook?

    Ik had gisteren een controle daar bleek uit dat mn bmh wel nog lang is alleen zag hij wel dat het baarmoedermond een beetje openstaat. Maar de hals nog van binnen ook lang is. De gynaecoloog die maakt zich geen zorgen, die gaf dat dat wel te verwachten was met iemand die ervaring heeft met vroeggeboorte en de cerclage daar ook niet voor niks zit. Die moet ervoor zorgen dat alles daar in combinatie met utrogestan rustig houdt.

    Is jou baarmoedermond nog potdicht of begon hij ook open te gaan? Ik maak me best wel zorgen als ziet de arts nog geen reden tot zorg. Want ik vind het best wel vroeg dat het open begint te gaan.
     
  17. Chapa

    Chapa Lid

    31 okt 2021
    12
    0
    1
    Vrouw
    Hey Hope,

    Blij te horen dat het tot nog toe goed verloopt. Wij zijn zeker van de groep die op alle kleine dingen let en extra naar ons lichaam luisterd.

    Bij mij verloopt het best goed door de bedrust. Ik heb wel nog af en toe slijmverlies, maar de gyn zegt dat zodra er geen bloed bij zit alles wel oke is. Verder zat de cerclage er ook nog goed in, dus daar hoef k me geen zorgen over te maken.

    Ik gebruik geen Utrogestan de gyn zegt dat ht nu niet nodig s. We hebben het al tot 27+ weken gerekt, dus in mijn situatie gewoon bedrust om te rekken tot de 36 weken. Me gyn zegt wel tevreden te zn als onze baby tenminste de 32 weken binnen kan blijven.

    Dat van pijn steken bij de navel heb ik zo nu en dan ook wel hor. Heb begrepen dat het door de groeiende baarmoeder komt. Merk ook wel dat ik het soms heb wanneer d kleine schopt tegen me navel, z geeft soms echt van de flinke schopjes sinds week 25

    Trouwens tav het geslacht had ik rond 17 weken een echo waarop bleek dat we een jongen zouden krijgen, maar sinds de 20 weken s het definitief een meis dus zou niet zo zeker zijn bij een echo voor de 20 weken hor.

    Groetjes
     
  18. Chapa

    Chapa Lid

    31 okt 2021
    12
    0
    1
    Vrouw

    Hoi Hope,

    Uit wat je aangeeft tav het open gaan van je baarmoedermond, zou dat misschn kunnen liggen aan hoe actief je door de dag heen bezig bent? Of de type cerclage die je gehad hebt.

    Want heel eerlijk toen ik de cerclage kreeg bij de 13 weken heb ik letterlijk tot bijkans 23 weken heel weinig gedaan. Ik werkte volledig vanuit huis en ging echt hoognodig uit huis. Geen zware dingen getild, geen sex en was super voorzichtg alleen dat alles daar goed zou blijven zitten. Pas toen ik de save zone voorbij was begon ik weer wat actiever te zijn en naar kantoor te gaan. Trouwens mijn werk biedt de mogelijlheid remote te werken, dus dat scheelt wat.

    Misschien kan je bespreken met je gyn als het daaraan kan liggen dat het een beetje open gegaan is.
     
  19. Hope22

    Hope22 Lid

    14 nov 2019
    66
    11
    8
    Vrouw
    Wat fijn te horen dat het die kant goed gaat.
    Het blijft spannend maar ik kan er nu maar alleen van dromen om de safe zone voorbij te gaan. Dat is dan toch wel een mijlpaal.

    Ik hou ook sinds het plaatsen van de cerlage bedrust, en doe ook heel rustig aan. Ben ook tijdelijk gestopt met werken. Om die reden dat ik alles ervoor wilt doen, tot dat ik een veilige termijn gepasseerd ben.

    Ja, ik pin me er niet aan vast hoor. Ik hoor wel op de 20 weken echo wat het geslachtje is anders wat later. Ben toch nog lang niet verplan om spullen te halen. Wil dit keer echt een veilige termijn halen, durf nog niks te halen om eerlijk te zijn.

    Ja ik denk dat utrogestan na 27 weken ook niet veel zin meer heeft, en dus wat je al aangeeft dat het met bedrust al goed te doen is.
    ik voel nog niet echt schopjes, maar jij bent natuurlijk ook wat verder en bovendien ligt mijn placenta ervoor.

    Soms is het wel even schrikken hoor die steekjes maar als ik een dag niet naar de wc geweest bent dan merk ik al dat ik rommelige darmen krijgt dus daar kan het natuurlijk ook aan liggen.

    Wordt er bij jou controle ook gekeken naar jou baarmoedermond, of alleen naar de cerclage?
    Is het bij jou nog gesloten?
    Ik heb de mc donalds cerclage gekregen dus de vaginale variant. En jij?
     
  20. Chapa

    Chapa Lid

    31 okt 2021
    12
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Hope,

    Als je nu al bedrust neemt en het rustig aan doet dan moet het zeker goed komen hor. Ik snap je vrees ook helemaal en had ook op bepaalde momenten wat tranen als ik wat vreemds voelde of dat met me darmen had.

    Eerder werd niet gekeken naar mijn baarmoedermond, om dat slijmverlies van de afgelopen week heeft de gyn met de echo gekeken naar de cerclage. Trouwens heb ik ook een vaginale cerclage, maar die Sherokan of hoe je dat schrijft
    De dokter zegt dat het nog goed op zijn plek zit, dus denk dan nog gesloten is.

    Me vaginale afscheiding is wel flink toegenomen sinds de vorige week, dus dat monitoren ze wel extra. Het duidt niet op vruchtwater, maar extra controle kan in onze situatie geen kwaad. Ik moet volgend week donderdag weer langs voor een controle.
     

Deel Deze Pagina