Dat kan geweigerd worden, als er een goede reden voor is. Als het rooster bijv niet rond kan komen, dan kan ik me voorstellen dat je toch wat moet schuiven. Maar denk dat het bijna niet voorkomt dat ze weigeren. Vaak zetten ze ook vervanging in voor zwangerschapsverlof, dus die kan dan prima nog 3 of 4 weken langer blijven. Of je splitst, 2 weken na verlof, 1 of 2 weken elders. Zal altijd wel een mouw aan te passen zijn.
Ik maak normaal gesproken het rooster, dat scheelt Maar het gaat straks om 11 weken of zo niet om 3 of 4. Maar lijkt mij ook handiger dat ze of doorgaan zoals ze het nu doen qua mijn vervanging of dat ze iemand aan gaan nemen. Dan zou dat een mooi afgebakend stuk kunnen zijn tot de herfstvakantie. Ga ik na de herfstvakantie weer aan de slag. Denk dat dat wel het beste is. Nog even bedenken hoe ik dat op het werk ga brengen
Ik neem nog geen ouderschapsverlof op omdat man dus nog studie aan het afronden is. Dus weten nog niet waar hij gaat werken + hoeveel uur. Als dat duidelijk is, wil ik denk ik een halve of een hele dag ouderschapsverlof (beetje afhankelijk van zijn uren etc) voor een tijdje. Maar weet ik nog niet precies hoor. Misschien wil ik wel 4 dagen blijven werken. Of juist sowieso minderen. Maar voorlopig ben ik nog de kostwinner dus we kunnen geen halve dagen missen laat staan hele dagen
Klopt Ik werk dus normaal gesproken elke week teveel uren, die krijg ik niet betaald maar moet ik werken om de vakanties vrij te zijn. Tijdens verlof tellen die uren wel door. Heb dus nog recht op mijn vakanties die ik gemist heb. Zit nu deel zomervakantie in mijn verlof die ik er nog achteraan kan zetten en de meivakantie zit er ook in. Dat gaat al vlot dan. Ik werk ook 4,5 dag, nu dan met ouderschapsverlof 4 dagen. Kan gelukkig dan een aantal uren thuis doen + moet ook op mijn vrije dag wat dingen doen waardoor ik maar 3 dagen daadwerkelijk op school ben. De rest dan thuis. Zo vind ik het als kostwinner wel te doen om zoveel te werken.
Ik ga van 4x9 naar 4x8 contract, wilde ik sowieso al. En in 1e jaar kindjes 4 uur per week ouderschapsverlof, waarbij dus 50% van maxdagloon via uwv vergoed wordt. Heb 18 weken met 2 kindjes dus met 4 uur per week kom ik dan wel uit denk. Op deze manier kunnem we uit met 3 dagen opvang ipv 4 omdat ik dan de helft van die dag thuis ben en mn man de andere helft van die dag.
Ik werk nu 32 uur, en ga 1 dag per week ouderschapsverlof opnemen van januari tot mei, want dan hebben we pas 2e dag opvang. Daarna weer terug naar 32 uur!
Ik vind het heel knap van degenen die meer dan 28 uur werken met kindjes, ik vond dat echt heel pittig. Misschien ook deels omdat ik een hele slechte slaper had tot 10 maanden plus m’n man werkte onregelmatige diensten die vaak uitliepen, plus ik was een enorme perfectionist die alle ballen hoog wilde houden en de lat veel te hoog legde voor mezelf. Op het werk, maar ook huishouden, vrienden, alles.. en kinderopvang hadden we niet in t begin. Grootste fout ooit. Zo blij mee nu, geeft zoveel rust. Ik werkte ook 32 uur eerst en ben na een paar maanden teruggegaan naar 28. Over 3,5 dagen per week. Dat was wel te doen met de inzet van kinderopvang ernaast. Ben trouwens wel erg benieuwd of ze die 95% vergoeding erdoorheen gaan krijgen. Dat zou echt een enorme financiële opluchting zijn hier, nu ons energie contract is afgelopen en we nu meer dan het dubbele moeten betalen
@DangerBlonde wat erg met die energierekening ik kan me er echt niks bij voorstellen hoe het is voor mensen die opeens 300 400 500 euro moeten betalen per maand! Onze loopt in juni af, maar hou m'n hart vast. En ook benieuwd naar wanneer die bijna volledige vergoeding er door komt. Heb er nog niks van gehoord verder, iemand anders wel? Hebben ze een datum in gedachten?
Ja daar hopen wij ook enorm op, moeten behoorlijk percentage zelf betalen, 2e kindje is gelukkig iets goedkoper. Maar wel in 1x twee tegelijk. Vooral t bedrag dat we voor moeten schieten is bizar, meer dan een modaal maandsalaris Maar t zal nog wel een paar jaar duren vrees ik. De overheid en systemen omzetten... Ook hier de energierekening met 200e omhoog. Wij zijn dus van die mensen die nu op 600e zitten, 400e was al veel. Hebben oude boerderij uit 1815 en zijn die aan t renoveren en dus ook isoleren. Maar als je vaste lasten steeds zo omhoog gaan dan wordt ook steeds lastiger om verder te gaan. Bouwmaterialen zijn ook niet te betalen nu. En dan doen we nog alles zelf. Pff alles wordt maar meer, behalve je salaris
Wow betaal jij nu 600 euro per maand?! Dat is echt bizar! Hoop zo dat het snel weer behapbaar wordt..
Ja helaas, ik vind t ook echt belachelijk veel. We stoken al heel zuinig met ook slimme thermosstaat en niet te hoog, dikke truien aan in huis en s avonds de houtkachel aan. En steeds als we iets over hebben gaat t eerst naar isoleren. Maar t is een groot huis met nog originele zolder waar je tegen het riet aankijkt, dus een werkelijk enorme opp om te isoleren. Alle 46 ramen inmiddels vervangen in dubbelglas, kieren dichtmaken, kozijnen herstellen, steeds stukje verder met de muren isoleren. De vloer ligt op balken in t zand, dus ook dat is structureel verbouwen (alles eruit, vrachtwagen zand eruit, fundering herstellen, beton er in, etc etc etc). Dus een 15-20 jaren plan (nu 5 jaar en al best een eind). Niet dat je denkt dat we in een bouwput wonen, cosmetisch ziet alles er goed uit. Maar om het onderliggende goed te krijgen, dat zijn flinke verbouwingen. Stapje voor stapje. En dit jaar even andere prioriteit maar wel de babykamer
Wij hebben veel geluk met energierekening, want mijn man had 'm net deze zomer vast gelegd. Maar we hebben een klein huis en stoken stoken sowieso heel zuinig vergeleken met de meeste mensen. Maar ik hoop alsnog op die extra vergoeding want ik hoop nog steeds dat we ooit een huis kunnen kopen...
Ik neem 7 maanden verlof na de bevalling ik begin februari 2023 weer. Ik had nog ruim tien weken vakantie, omdat ik door long COVID vanaf mei ziek thuis heb gezeten. En daarna negen weken ouderschapsverlof tegen 50%. Moet dan geloof ik nog een week of drie volledig onbetaald verlof om op die 1 feb te komen. Vanaf februari ga ik dan 3u per week ouderschapsverlof opnemen. Ik werk normaal 18u op contract (maar in de praktijk komt dat neer op 20 tot 24u, en elke maand ruim 60 overuren). Omdat ik ook nog bezig ben met HBO-V en daar ook 4u voor krijg, hoef ik maar 11u per week te werken. Wel heel fijn. Na de vorige zwangerschap was ik al een dag minder gaan werken (IPV ene week 4, andere week 5, naar ene week 3, andere week 4). Maar nu ga ik dus 2 om 3 werken. Omdat ik verpleegkundige ben, moet ik om het weekend, dus ene week 2 dagen doordeweeks en andere week 1 dag doordeweeks en 2 dagen weekend denk ik. En dan 1 dag per week naar school. Ik moet sowieso wel een deel van die vakantie opnemen, want ze willen bij ons niet dat je teveel vakantie "opspaart". Mijn man gaat ook het eerste jaar 1 dag per week minder werken.
@Gliss wow dat is een enorme klus! Wel prachtig als je dat helemaal af hebt. Kinderopvang voor de eerste betalen wij ook best wel wat zelf, voor de tweede zou het sowieso >90% toeslag zijn geloof ik. Waarom moet je dat voorschieten? Wij krijgen de toeslag elke maand op onze rekening en betalen dan de rekening inclusief toeslag aan de opvang. Qua energie: we hebben het geluk dat we een huis uit 1996 hebben kunnen kopen. Huizenprijs hier was in 2017 nog minder dan voor een appartement in de randstad in de huizen crisistijd nog.. niet dat jullie denken dat we miljonair zijn hahahaha was dat maar zo. Het is vrijstaand dus iets meer stoken, met een hele grote open ruimte beneden van de keuken en kamer. We hebben een open wenteltrap tot aan de zolder en hadden een glazen deur tussen de kamer en de hal, die heel veel warmte naar de zolder door liet. Die deur hebben we inmiddels vervangen door een houten, dat scheelt. Verder hebben we verbouwd 2 jaar geleden, we hebben nu vloerverwarming en de muren en kruipruimte waren al geïsoleerd. We moeten nog wat glas vervangen van de schuifpui, dubbel glas is lek en isoleert niet meer. Maar meer kunnen we niet doen om te isoleren. Zonnepanelen lukt niet op ons huis (puntdak met dakramen aan 4 kanten, niet genoeg plek). Dus we moeten het ermee doen. We hadden een 3 jaar contract tot februari nu, voor 220 euro per maand. We gaan nu naar 480 ik overweeg nu even het variabele tarief te laten lopen tot de zomer, in de hoop dat de prijzen dan gaan dalen en we een gunstiger contract kunnen afsluiten. Vast voor nu zou ook nog 440 euro zijn. Zo veel geld… Hoorde van een meisje hier uit de stad die moesten 700-1000 euro gaan betalen per maand slecht geïsoleerd heel oud groot huis, maar hoe dan? Dat kan toch niemand betalen?
Niet te doen die energietarieven. Ik ben ook flink omhoog gegaan. Nieuwe ketel ook en gebruik ineens veel meer gas Klopt van geen kanten, maar ja, zit er wel mee. Volgens mij zou er 6 jaar uitgetrokken worden voor de 95% regeling voor de opvang. Ben benieuwd of we er uberhaupt nog iets aan gaan hebben
Nouja sowieso de eerste maand toch? Ik weet niet op welke datum de toeslag komt? Wij kunnen ook geen zonnepanelen op het dak, superjammer. Als we ooit aan t bouwen van een flinke schuur toekomen leggen we ze daar op. We zitten nu te denken aan een zonneboiler, maar dat moeten we nog uitrekenen of dat rendabel is. Met een warmtepomp gaan we t niet redden in ons huis en electrische cv ook niet (in sommige kleinere ruimtes zoals babykamer en ooit badkamer wel elec vloerverwarming)
Wij hebben electrische vloerverwarming in de badkamer, maar gebruiken dat echt nooit. Je bent maar relatief zo kort in de badkamer. Je krijgt kinderopvangtoeslag inderdaad vooraf. En ja, die regeling. Ik reken er niet op. Als ik zie hoe langzaam nu de afhandeling van de toeslagen affaire gaat en dat de afhandeling van de kindregeling alweer 9 maanden opgeschoven is....
Haha maar ligt jouw badkamer op de begane grond in het zand? En zonder ramen onze badkamer is 's winters letterlijk steenkoud. Da's niet heel fijn en t meest vervelende, je handdoeken etc drogen niet. Op de verdiepingsvloer waar later ook een badkamer komt lijkt het me minder nodig idd, zeker als er een raam in zit Oh maar vooraf zou handig zijn idd. Dus reeds voor de opvang begint kun je dat al opstarten? Je hoeft niet de eerste rekening af te wachten?
Toch maar alleen in de woonkamer de kachel aan, dan, en iedereen max 2 min douchen (5 bij haar wassen)... Ik woonde in mijn eerste flatje in een sloopflat met alleen een gaskachel in de woonkamer en verder niks. Minigeisertje ook voor douchen. Dat was behoorlijk koud in de winter hahahah maar ik betaalde echt helemaal niks aan gas :') In de woonkamer was het overigens wel lekker warm, alleen rest van huis dus niet.