Zwanger na verwijderen spiraal: buitenbaarmoederlijke zwangerschap! Wie? En wie niet?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Joppie1, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Hallo meiden,

Ik lees best vaak in onderschriften dat meiden die een spiraal hebben gehad, na verwijderen zwanger raken en dat het dan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap blijkt te zijn.

Ik ben benieuwd hoe vaak dat eigenlijk voorkomt en hoelang je de spiraal daarvoor had. Heeft het je een eierstok gekost? Werd je daarna weer zwanger? En was dat een goede zwangerschap?

Ik weet wel dat een buitenbaarmoederlijke zwangerschap bij een spiraal vaker voorkomt dan gemiddeld, maar ik dacht dat dat was terwijl je de spiraal nog in had. Niet na het verwijderen...of heb ik dat helemaal verkeerd begrepen?

Ik zou het zo erg vinden als de spiraal onze kinderwens in de weg gaat zitten....

En zou het helpen om de spiraal ruim voor we voor een volgende willen gaan, te laten verwijderen?

2. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Ik heb een Mirena gehad en werd 16 maanden na het verwijderen zwanger. (Kwam niet door mirena dat dat zo lang duurde) Ben zwanger door ICSI waarbij je dus ook nog wat meer risico op bbz hebt maar dit is het dus niet! :)

3. Joppie1

Joppie1 Niet meer actief

Gefeliciteerd!

Een dubbel grote kans dus en wel goed gegaan. Eigenlijk moet ik een poll aanmaken voor dit onderwerp, maar geen idee hoe dat moet...iemand raad?

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Zover ik weet is dat verhoogde risico alleen als de spiraal er nog zit, doordat het 'ongunstig' en erg moeilijk voor bevruchte eicel is om in baarmoeder in te nestelen, kan het makkelijker in eileiders blijven hangen. Tenminste zo is het mij verteld.

Gyn zei mij dat kans dan 8x hoger ligt. Maar als die eruit is, ik zou niet weten waarom je dan nog een verhoogd risico zou hebben? Tenslotte is dan alles weer gewoon 'normaal' van binnen?

5. woef78

woef78 Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.170
    0
    0
    Ja precies zo heb ik het ook begrepen.

6. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

#6 Pumbaa, 15 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2015
    Drie jaar de mirena gehad, na vijf maanden zwanger (eigenlijk drie want de eerste twee maanden andere ac gebruikt) en dit is een normale zwangerschap. Ik heb ook altijd begrepen dat de bbz voornamelijk voorkomt als je de mirena nog hebt.

7. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Vrouwen met eenspiraaltjehebben een verhoogde kans op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Een spiraaltje kan een ontsteking in de baarmoeder veroorzaken, die omhoog kruipt naar de eileider. Ook veroorzaakt een spiraaltje soms een luie eileider. De eileider werkt dan niet naar behoren en transporteert de eicel met onvoldoende snelheid. Een bevruchte eicel die niet tijdig in de baarmoeder aankomt, heeft geen andere keus dan zich ter plekke in te nestelen. Wanneer deze zich op het moment van innestelen in de eileider bevindt, zal de innesteling dus ook in de eileider plaats vinden.

8. 3muisjes

3muisjes Bekend lid

9 aug 2015
    585
    0
    0
    Maar ik denk dat bovenstaande niet geld als je nooit problemen hebt gehad met het spiraal....? Er staat als je een ontsteking hebt gehad...?

Ik word ook wel een beetje bang van de verhalen van extra verhoogde kans... heb 2 weken geleden spiraal verwijderd.

Maar ben van mijn 3de ook zwanger geworden zonder problemen. En 3 maanden na verwijderen. Dus blijf goede hoop houden! :)

Tot nu toe nog geen ongi gehad dus ben benieuwd :)

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik was 1 cyclus na het verwijderen van mn spiraal zwanger van mn dochter. Geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad gelukkig.

Deel Deze Pagina