Hoi, Wij zitten inmiddels een jaartje in de mmm en in het begin heb ik mijn bloed laten onderzoeken en nou blijk ik een te hoog FSH te hebben. Gemiddeld is lager dan 10 goed, maar ik heb 12. De gyn zegt niet te weten of het van invloed kan zijn op een vertraging van het zwanger worden omdat ik n.a.v. de echo wel over voldoende eitjes beschik en ik ben 31 jaar, dus nog niet veel te oud. Nu hebben we ook 2x een zaadonderzoek laten doen en dit is wel behoorlijk teleurstellend, namelijk weinig bewegelijkheid en nu zegt de gyn dat een combinatie van het hoge FSH en het slechte zaad wellicht de reden is dat het niet lukt. Wij zijn inmiddels ruim anderhalf jaar bezig. Wie van jullie heeft hier ook ervaring mee? Wie van jullie is met een hoog FSH via de natuurlijke weg wel gewoon zwanger geraakt? Liefs, S.
Hey Shareeza, Ik heb vermoedelijk ook een te hoog FSH en wordt deze maand 30 jaar. Ik zeg vermoedelijk, omdat bij de standaard onderzoeken het goed was, maar bij de 1e ICSI stimulatie bleek dat ik amper reageerde op de hormonen. Later is in Dusseldorf mijn AMH gemeten (dat gebruiken ze in DL om de eicelreserve te bepalen). In NL wordt dit nauwelijks toegepast, omdat dit een nog vrij nieuwe methode. Maar in DL meten ze juist geen FSH omdat deze per cyclus kan verschillen. Uit mijn AMH meting kwam dat ik bijna geen eicelreserve meer heb. Bij de 2e ICSI poging is er uiteindelijk ook maar 1 eitje geoogst en dat met de hoogste dosering Puregon (450EH). Mijn man heeft ook slecht zaad en daarom is ICSI onze enige mogelijkheid. Een wonder uitgesloten natuurlijk! Als jouw eicelreserve nog wel prima is dan zegt jouw verhoogde FSH van 1 meting op zich niet zo veel. De slechte zaadkwaliteit is dan denk ik een groter probleem. Wel is mij geadviseerd eventuele ICSI pogingen niet op de lange baan te schuiven ivm mijn eicelreserves. Helaas dus geen succesverhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt. X Sikki
Hai Sikki, Dus in DL zijn ze verder op het gebied van gyn, begrijp ik dat goed? Hoe ben je daar zo terecht gekomen? Laat je daar alle onderzoeken/behandelingen plaatsvinden? Hoe bevalt dat? Ik heb idd slechts een keer bloed laten afnemen aan het begin van de onderzoeken. Gyn zei dat bij een volgend bloedonderzoek het resultaat hoogstwaarschijnlijk niet zou veranderen, dus dat heb ik dan ook niet gedaan. Het zaad van mijn man is ook niet goed, maar klaarblijkelijk wel goed genoeg voor IUI. Ik moet eerst nog voor een kijkoperatie om te achterhalen of de eileiders niet verstopt zitten en daarna ga ik voor de eerste IUI en dan moet ik ook een hogere dosis dan normaal aan hormonen nemen. Het gekke is dat ik wel voldoende eitjes had voor iemand van mijn leeftijd (dit bleek uit de echo). Hoe ervaar je overigens het hormoongebruik? Ik ben zelf namelijk in de laatste week van de cyclus niet te genieten, dus ik vraag mij af of hormonen dit in zekere zin kunnen beïnvloeden. Sikki, veel succes en sterkte! Liefs, Shareeza