Zwanger, naar huisarts?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Leentje21, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik had vanmorgen een positieve test in handen, en dat was stiekem toch wel even schrikken.
    Dit is ons eerste kindje, ik heb geen idee hoe ik het nu moet aanpakken. Moet ik verplicht naar de huisarts om daar de zwangerschapstest te doen? Of kan ik ook alleen naar de verloskundige?
    Ik weet het allemaal niet hihi!:D

2. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Allereerst, gefeliciteerd met je zwangerschap!!! :D

Je hoeft niet persé eerst naar de huisarts, je kunt ook meteen de verloskundige bellen voor een afspraak.
    Zo heb ik het ook gedaan :)

3. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Ik heb geen afspraak gemaakt bij de huisarts. Toen ik er voor iets anders was heb ik het wel vermeld maar had er anders niet voor gebeld. En het is zo dat na de bevalling de verloskundige een verslag naar de huisarts stuurt. Bij ons komt de huisarts in de kraamweek ook nog even op huisbezoek.Geen idee of dat in heel nederland gedaan wordt.

4. Leentje21

Leentje21 Bekend lid

1 feb 2011
    690
    0
    0
    Ok! Bedankt.
    Is de huisarts dan alleen voor extra bevestiging van de zwangerschap ofzo?
    Ik ga zelf ook liever gelijk naar de verloskundige namelijk.

5. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Gefeliciteerd!! Het kan idd allebeide, alleen de eerste afspraak bij de verloskundige duurt nog wel een paar weken ;)

Ik ben toen naar de dokter gegaan, omdat ik daar informatie over de vk kreeg!

6. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    De dokter is voor meer informatie en wat je te wachten staat de eerste tijd!

7. Chai

Chai Niet meer actief

Ik heb het eerst even laten bezinken en toen via internet een verloskundige praktijk uitgezocht en me er ingeschreven.
    Met week 7 kon ik voor het eerst langskomen, er was verder geen bevestiging nodig ofzo van mijn zwangerschap.
    Het bleef wel heeeel onwerkelijk tot de termijn echo daardoor.
    Dus als jeje er prettiger bij voelt kan je het altijd extra laten bevestigen bij de dokter natuurlijk.

En nog gefeliciteerd!! :D

8. blike1987

blike1987 VIP lid

14 aug 2010
    6.656
    263
    83
    Dierenartsassistente
    Friesland
    hihi ja dat vond ik ook al zo gek, dat er bij de eerste afspraak bij de VK niet eens nagekeken wordt of je wel echt zwanger bent dmv een zwangerschapstest ofzo...

9. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik kon ook pas na 8 weken terecht bij de VK voor intake, is standaard procedure hier. Wat ik in de tussentijd heb gedaan, is gewoon de assistente van de huisarts gebeld om de zwangerschap te melden en om gelijk even na te vragen wat de verdere gang van zaken is ;).

Er is toen een aantekening gemaakt in mijn dossier met oog op toekomstige medicatie/behandeling en geadviseerd om bij 8 weken even langs te komen en bloeddruk te meten e.d. De huisarts geloofde mij op mijn woord en heeft niks getest dus daarvoor hoef je zeker niet langs.

Maar ik zou dus gewoon even bellen en aangeven: ik ben zwanger en heb geen idee wat nu de verdere gang van zaken is. Dan hoor je het vanzelf :)

10. Liiaatje

Liiaatje Actief lid

8 okt 2010
    214
    0
    0
    Gefeliciteerd !!

Nou ik ga binnenkort al bevallen en heb tot nu toe nog geen 1x de huisarts in geschakeld.
    Heb zelf een bekende VK ingeschakeld en hun doen de rest.. alles gaat gewoon via hun en de kraamzorg.

De VK, als je ze belt gaan ze je vragen stellen, je krijgt een begin echo en een afspraak en alles gaat gewoon vanzelf.
    Althans zo is het bij mij gegaan.

Geniet van je zwangerschap !!!!!!

11. wasmachine

wasmachine Niet meer actief

Nee, je moet het alleen even aan je huisarts doorgeven, maar je kunt zonder verwijzing naar de verloskundige en als je het bij je huisarts meldt doen ze toch niks.

Deel Deze Pagina