Ik kom net terug van de GGd en de verloskundige i.v.m. een reis naar Gambia volgende week. Je mag gewoon Deet gebruiken tot 30%. Andere gewone citronella producten zijn absoluut niet afdoende voor de Malaria mug en de dengue mug (die hebben ze daar ook). Verder geimpregneerde klamboes en bedekkende kledig gebruiken, je gezonde verstand en haar voornamelijkste advies was: vertrouw op jezelf en GENIET. Verder raden ze voldoende rust en (flessen)water aan maar dat is logisch. Overigens had ik naar Indonesie de adresgegevens van het Ziekenhuis in Singapore en Kuala Lumpur bij mij. Mocht er iets zijn dan vlieg je daar zo naar toe. Verder zijn de klinieken op Java en Bali niet al te best maar ze zijn daar natuurlijk niet helemaal achtelijk en hebben ook gewoon goede artsen die hun vak prima uitoefenen. Have fun!
Ik ben alweer 3 jaar geleden naar Java en Bali op vakantie geweest. Het is echt een super mooi land maar qua hygiëne is het heel slecht geregeld. Ik zou er niet naar toe gaan als ik zwanger was maar goed dat is mijn keus. Neem in ieder geval schone naalden etc mee. Wij hebben meegemaakt dat 2 reisgenoten van ons een ongeluk hebben gehad, eenmaal in een ziekenhuisje vroeg de arts aan mijn vriend of het gehecht moest worden!!! We waren toen niet in de stad dus het was een klein ziekenhuisje. Ze hebben het daar wel gehecht (met hun naalden) en we zijn verder gereisd naar Yogyakarta, daar is wel een groot ziekenhuis. Daar aangekomen hebben ze de wonden opnieuw open moeten maken omdat ze niet goed schoon waren gemaakt, nou ik kan je wel vertellen dat is niet grappig! Ik zou dus niet eten bij standjes langs de weg, zij maken hun potten en pannen schoon met vies water. Wij hebben gewoon in onze hotels gegeten en dat eten was prima! We zijn nergens ziek van geworden en op zich heb ik best gevoelige darmen. volgens mij heb je de reis al geboekt dus ik zou als ik jou was heel goed opletten wat je eet en drinkt! Dit bedoel ik niet verkeerd hoor maar ik snap niet zo goed waarom je nu zo'n groot risico gaat lopen terwijl je zwanger bent. Stel dat er iets met je kindje gebeurd.... Ik ben een hele fanatieke wintersporter maar toen ik zwanger was dacht er ik nog niet aan om te gaan skiën. Terwijl ik al 25 jaar skie en ik val eigenlijk nooit. Het risico wil ik niet lopen dat iemand anders mij om zou skiën. Ik vind dit toch een soortgelijke actie, je kunt ook naar andere landen op vakantie (zeker ook verre vakanties) gaan waar wél goede medische zorg is en waar de hygiëne beter geregeld is.